Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBronisław Chmielewski Został zmieniony 5 lat temu
1
Narada dotycząca wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 i organizacji roku szkolnego 2019/2020 (publiczne i niepubliczne szkoły i placówki)
2
Program narady Powitanie uczestników narady.
Wystąpienie Lubuskiego Kuratora Oświaty. Wyniki, wnioski i rekomendacje ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019: kontrole przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty, kontrole w trybie działań doraźnych, skargi, ewaluacje zewnętrzne problemowe, monitorowanie pracy szkół i placówek, wspomaganie. Pozostałe zadania LKO (oceny pracy, konkursy, dotacje, awans zawodowy, wypoczynek). Zmiany w przepisach prawa oświatowego. Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020: kierunki polityki oświatowej państwa, planowe działania w zakresie nadzoru pedagogicznego (kontrole, ewaluacje, monitorowanie, wspomaganie), pozostałe zadania LKO. Oferty lubuskich placówek doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 2019/2020 dotyczące doskonalenia nauczycieli oraz wspomagania szkół i placówek. Komunikaty, podsumowanie i zakończenie narady.
3
Liczba nadzorowanych szkół i placówek
Lubuski Kurator Oświaty 1150 szkół i placówek 765 samodzielnych 385 w zespołach 886 dyrektorów Na podstawie danych SIO z r.
4
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019
5
Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN na rok szkolny 2018/2019
Minister Edukacji Narodowej na rok szkolny 2018/2019 ustalił następujące podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa: 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
6
Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN
W związku z realizacją podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa Lubuski Kurator Oświaty w roku szkolnym 2018/2019: przeprowadził 59 kontroli przewidzianych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, przeprowadził 120 kontroli w trybie działań doraźnych na sygnalizowane nieprawidłowości w szkołach i placówkach związane z problematyką kierunków w 115 szkołach i placówkach nadzorowanych przez 115 dyrektorów oraz rozpatrzono 18 skarg. Ponadto przeprowadzono: 4 kontrole wynikające z art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, 65 kontroli w zakresie „Działania dotyczące wzmocnienia bezpieczeństwa” na wniosek Ministerstwa Edukacji Narodowej. przeprowadził 35 ewaluacji zewnętrznych w zakresie wymagań uwzględniających problematykę kierunków polityki oświatowej państwa, przeprowadził 4 monitorowania, podejmował wiele działań na polecenie MEN, ORE wynikających z kierunków polityki oświatowej państwa.
7
Wyniki i wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami przez Lubuskiego Kuratora Oświaty
8
Ewaluacje zewnętrzne
9
Razem 35 Ewaluacje zewnętrzne
W roku szkolnym 2018/2019 przeprowadzono 35 ewaluacji zewnętrznych problemowych (o 1 więcej niż planowano), w tym: 20 ewaluacji problemowych - w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej; 15 ewaluacji problemowych - w zakresie ustalonym przez Lubuskiego Kuratora Oświaty. Typ szkoły/placówki Liczba ewaluacji: Szkoły podstawowe 10 Technika 5 Szkoły branżowe I stopnia Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego 3 Licea ogólnokształcące MOW-y, MOS-y i inne ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy Poradnie psychologiczno-pedagogiczne 2 Szkoły specjalne (przysposabiające do pracy) 1 Placówki kształcenia ustawicznego i inne, o których mowa w art. 2 pkt. 4 ustawy Placówki zapewniające opiekę i wychowanie, o których mowa w art. 2 pkt 8 Placówki oświatowo-wychowawcze i artystyczne, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy Razem 35
10
Ewaluacje zewnętrzne
11
Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Mocne strony: Nauczyciele prowadzą diagnozy wiedzy i umiejętności uczniów, na tej podstawie planują i realizują procesy edukacyjne w sposób, który w znacznym zakresie odpowiada potrzebom uczniów. Procesy edukacyjne realizowane są z wykorzystaniem warunków i sposobów realizacji podstawy programowej. Nauczyciele monitorują i analizują osiągnięcia uczniów z wykorzystaniem zróżnicowanych form analizy postępów uczniów, a wnioski wykorzystują w bieżącej pracy z uczniami, a także do podejmowania działań ukierunkowanych na podnoszenie efektywności realizowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych.
12
Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Mocne strony: W ośrodkach widoczna jest różnorodność stosowanych metod pracy z wychowankami mających na celu pobudzenie ich do aktywności i uwzględniających ich zróżnicowane potrzeby. Zajęcia prowadzone w ośrodkach są użyteczne i prowadzą do jak najlepszego przygotowania wychowanków do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. W szkołach widoczna jest powszechność zaangażowania uczniów w realizację ważnych dla nich działań, inicjatyw na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły. Podejmowane przez nich działania i inicjatywy mają charakter użyteczny również dla środowiska lokalnego.
13
Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Mocne strony: W przedszkolach możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuacja społeczna każdego dziecka jest rozpoznawana w sposób systemowy i prowadzona jest przez wszystkich nauczycieli, co przynosi pozytywne efekty w pracy z każdym dzieckiem. Opinie i sugestie rodziców na temat działań są wykorzystywane do planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i wprowadzania zmian organizacyjnych polepszających funkcjonowanie szkoły. Szkoły realizują we współpracy z rodzicami działania ukierunkowane na rozwój uczniów. Szkoły i placówki współpracują z instytucjami ze środowiska lokalnego. Podejmowane działania są celowe i zamierzone, dzięki czemu wzajemna współpraca przynosi obopólne korzyści.
14
Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Słabe strony: Nie wszyscy nauczyciele stwarzają uczniom możliwość wpływania na przebieg procesu uczenia się, co powoduje, że uczniowie na zajęciach są mało aktywni, nie proponują własnych rozwiązań. Nauczyciele są mało skuteczni w angażowaniu uczniów w proces uczenia się.
15
Kontrole przewidziane w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty
16
Liczba wydanych zaleceń
Realizacja kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Lp. Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego – kontrole przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty Liczba kontroli Liczba wydanych zaleceń plan realizacja 1. Ocena prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 52 50 2. Zgodność przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych i dwujęzycznych. - 3. Ocena prawidłowości tworzenia, organizowania oraz funkcjonowania oddziałów sportowych. 7 4 RAZEM: 59 54
17
Realizacja kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019
18
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Przedszkola: Temat 1: Ocena prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Wyniki przeprowadzonych kontroli stanowiły podstawę do wydania dyrektorom kontrolowanych przedszkoli 20 zaleceń. Wydane zalecenia dotyczyły zobowiązania dyrektora do przestrzegania: § 17 ust.1a pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 649, z póżn.zm.); § 2 ust.1, § 4 ust. 4, § 8, § 11, § 20 ust. 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591);
19
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Należy zwrócić uwagę, żeby: określać w arkuszu organizacji przedszkola ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole/szkołę, w tym liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli, obejmować dzieci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na podstawie rozpoznania indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, dokumentować realizację zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dziennikach zajęć, nie przekraczać dozwolonej prawem liczebności dzieci na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, oceniać efektywność udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka, uzgadniać warunki współpracy organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu z podmiotami, z którymi tę pomoc się organizuje i udziela.
20
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Szkoły podstawowe : Temat 1: Ocena prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Wyniki przeprowadzonych kontroli stanowiły podstawę do wydania dyrektorom kontrolowanych szkół podstawowych 30 zaleceń. Wydane zalecenia dotyczyły zobowiązania dyrektora do przestrzegania: 17 ust. 2a pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 649, z póżn. zm.); § 2 ust.1, § 4 ust. 4, § 7, § 8, § 9, § 15, § 20 ust. 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591);
21
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Należy zwrócić uwagę, żeby: określać w arkuszu organizacji szkoły ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli, obejmować uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną na podstawie rozpoznania indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, dokumentować realizację zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dziennikach zajęć, nie przekraczać dozwolonej prawem liczebności uczniów na zajęciach rozwijających uzdolnienia, zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i dydaktyczno-wyrównawczych, oceniać efektywność udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia, uzgadniać warunki współpracy organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole z podmiotami, z którymi tę pomoc uczniowi się organizuje i udziela.
22
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Szkoły podstawowe : Temat 2: Ocena prawidłowości tworzenia, organizowania oraz funkcjonowania oddziałów sportowych. Wyniki przeprowadzonych kontroli stanowiły podstawę do wydania dyrektorom kontrolowanych szkół podstawowych 4 zaleceń. Wydane zalecenia dotyczyły zobowiązania dyrektora do przestrzegania: § 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996); § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. poz. 671), § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 1129).
23
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Należy zwrócić uwagę, żeby: uwzględnić w statucie szkoły organizację oddziałów sportowych, liczba uczniów realizujących szkolenie sportowe w oddziale sportowym w szkole podstawowej wynosiła co najmniej 20 uczniów w pierwszym roku szkolenia.
24
Działania doraźne prowadzone, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieprzewidzianych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty
25
Ponadto przeprowadzono:
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Kontrole w trybie działań doraźnych są przeprowadzane przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba przeprowadzenia w szkole lub placówce działań nieujętych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty. W roku szkolnym 2018/2019 przeprowadzono 120 kontroli w trybie działań doraźnych w terminie od 1 września 2018 r. do 15 lipca 2019 r. w 115 szkołach i placówkach nadzorowanych przez 115 dyrektorów oraz rozpatrzono 18 skarg. Ponadto przeprowadzono: 4 kontrole wynikające z art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, 65 kontroli w zakresie „Działania dotyczące wzmocnienia bezpieczeństwa” na wniosek Ministra Edukacji Narodowej.
26
Kontrole w trybie działań doraźnych przeprowadzono:
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Kontrole w trybie działań doraźnych przeprowadzono: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna PPP SOSW/MOW Szkoły dla dorosłych RAZEM: a) na wniosek, prośbę, w związku z informacją pozyskaną od: MEN 1 2 Organu prowadzącego szkołę lub placówkę Prokuratury Rzecznika Praw Obywatelskich Rodziców 11 59 5 4 83 Uczniów Nauczycieli Rzecznika Praw Dziecka 8 12 Innych podmiotów, np. policja, sądy b) na skutek stwierdzenia przez Kuratora Oświaty potrzeby przeprowadzenia kontroli w trybie działań doraźnych 3 14 18 79 - 120
27
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów
28
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych Zgłaszane nieprawidłowości w obszarach funkcjonowania szkół i placówek: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna Liceum dla dorosłych Szkoła policealna dla dorosłych PPP SOSW i inne RAZEM: zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki 11 38 1 3 2 58 Zgłaszane nieprawidłowości: niezapewnienie bezpieczeństwa dzieciom/uczniom podczas pobytu w przedszkolu/szkole; niezapewnienie bezpieczeństwa podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i wycieczek szkolnych; niezapewnienie opieki uczniom podczas lekcji, podczas przerw; brak działań zapewniających eliminowanie niepożądanych zachowań uczniów i nadzoru nauczycieli nad uczniami podczas przerw; brak zakresu zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły w związku z wypadkami uczniów.
29
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych Zgłaszane nieprawidłowości w obszarach funkcjonowania szkół i placówek: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna Liceum dla dorosłych Szkoła policealna dla dorosłych PPP SOSW i inne RAZEM: nieprawidłowego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły i niewłaściwej współpracy z rodzicami 6 28 1 5 2 43 Zgłaszane nieprawidłowości: brak nadzoru dyrektora nad pracą nauczycieli; brak nadzoru dyrektora nad organizacją, monitorowaniem i dokumentowaniem udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także prowadzonej dokumentacji przebiegu nauczania, rekrutacji; niewłaściwa współpraca dyrektora z nauczycielami, rodzicami; brak indywidualizacji nauczania.
30
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych Zgłaszane nieprawidłowości w obszarach funkcjonowania szkół i placówek: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna Liceum dla dorosłych Szkoła policealna dla dorosłych PPP SOSW i inne RAZEM: przestrzegania praw dziecka i praw ucznia 4 17 1 22 Zgłaszane nieprawidłowości: brak kompleksowej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i realizacji zaleceń poradni; niewłaściwa organizacja pomocy adekwatniej do rozpoznanych potrzeb ucznia we współpracy z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną; brak zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych, działań wspierających rodziców; nieposzanowanie przez nauczycieli godności ucznia; nierzetelne realizowanie zadań przez wychowawcę klasy.
31
Liczba wydanych zaleceń:
W przypadku 82 kontroli w trybie działań doraźnych wydano 210 zaleceń. W przypadku 38 kontroli w trybie działań doraźnych nie wydano zaleceń. Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna PPP SOSW i inne RAZEM Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki 7 27 2 5 43 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, w szczególności niestosowanie przez nauczycieli w ocenianiu bieżącym zapisów wewnątrzszkolnego oceniania 11 15 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 1 9 przestrzeganie przez szkołę niepubliczną przepisów art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe 4 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 10 19 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 3 inne, w szczególności dotyczące nieprawidłowego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły, niewłaściwej współpracy z rodzicami, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej 14 86 6 115 Liczba wydanych zaleceń: 32 144 - 8 210
32
Liczba wydanych zaleceń 210 156 151 326
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów 2018/2019 2017/2018 2016/2017 2015/2016 Liczba kontroli 120 150 124 239 Liczba wydanych zaleceń 210 156 151 326 Współczynnik ilości zaleceń do ilości kontroli 1,75 1,04 1,22 1,36
33
Rekomendacje do dalszej pracy wynikające z analizy wyników kontroli w trybie działań doraźnych
Dyrektorzy szkół i placówek powinni: szczególny nacisk położyć na zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pobytu w szkole i placówce; egzekwować od nauczycieli prawidłowej realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; wzmocnić nadzór nad przestrzeganiem przez nauczycieli zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych respektować przepisy prawa dotyczące działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły; organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną stosownie do potrzeb i deficytów uczniów, bądź wychowanków; przestrzegać zasad opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych określonych przepisami prawa; przestrzegać przepisów prawa, w tym szczególnie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów; zaplanować nadzór w zakresie współpracy z rodzicami dzieci wymagających objęcia opieką psychologiczno-pedagogiczną; zaplanować formy doskonalenia zawodowego dla dyrektorów/nauczycieli w zakresie udzielania i dokumentowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także skutecznej współpracy dyrektorów/ nauczycieli i komunikowania się z rodzicami.
34
Uwagi dotyczące zaleceń
Dyrektor szkoły lub placówki zobowiązany jest egzekwować udzielanie kary nauczycielowi, gdy rozpatrzona skarga lub zbadana sprawa w piśmie potwierdza zasadność wskazanych zarzutów. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń, a w przypadku wniesienia zastrzeżeń – w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisemnego zawiadomienia o nieuwzględnieniu zastrzeżeń, jest zobligowany powiadomić: organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń, organ prowadzący szkołę lub placówkę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
35
Kontrole w trybie działań doraźnych na prośbę Ministra Edukacji Narodowej
36
Kontrole w trybie działań doraźnych na prośbę MEN
W dniu 11 maja 2019 r. Minister Edukacji Narodowej zwrócił się do kuratorów oświaty z prośbą o zobowiązanie dyrektorów szkół w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego do: przeprowadzenia rad pedagogicznych na temat obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, wynikających z przepisów prawa oświatowego, procedur zachowania w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych; zorganizowania spotkań z rodzicami uczniów, podczas których zostaną przedstawione procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie danej placówki oraz osoby i instytucje, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczej; przeprowadzenia godzin wychowawczych z uczniami na temat czynników warunkujących bezpieczeństwo w szkole, procedur zachowania w sytuacji nadzwyczajnej oraz obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka; wzmocnienia współpracy pomiędzy szkołą a rodzicami, w tym przez utworzenie formuły tzw. anonimowej skrzynki na sygnały.
37
Kontrole w trybie działań doraźnych na prośbę MEN
Jednocześnie zobowiązano kuratorów oświaty do przeprowadzenia kontroli w trybie działań doraźnych w 10 % szkół określonego typu, w celu weryfikacji wykonania działań. Lubuski Kurator Oświaty zobowiązał dyrektorów szkół z terenu województwa lubuskiego do przeprowadzenia wymienionych czynności do końca maja 2019 r. W czerwcu 2019 r. przeprowadzono łącznie 65 kontroli, obejmując 11,1% szkół określonego typu tj. szkoły podstawowe (41), gimnazja (3), licea ogólnokształcące (8), technika (7) oraz branżowe szkoły I stopnia (6). W pięciu jednostkach, tj. w 7,7 % skontrolowanych szkół wydano zalecenia pokontrolne. Dotyczyły one niewykonania działań w zakresie: zorganizowania spotkania z rodzicami uczniów w tym przekazania informacji o osobach oraz instytucjach, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczej; przeprowadzenia godziny wychowawczej z uczniami na temat: - procedur zachowania w sytuacji nadzwyczajnej; - obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka; wzmocnienia współpracy z rodzicami, w tym utworzenia formuły tzw. anonimowej skrzynki na sygnały. Dyrektorzy szkół, w których stwierdzono nieprawidłowości, poinformowali o wykonaniu zaleceń.
38
Monitorowanie pracy szkół i placówek
39
Monitorowanie pracy szkół i placówek
W roku szkolnym 2018/2019 zgodnie z ustalonymi przez Ministra Edukacji Narodowej podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa, monitorowanie prowadzone było na platformie SEO w czterech obszarach: dostosowanie bazy lokalowej do wymagań określonych przepisami prawa (młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze – 100%), prowadzenie działalności innowacyjnej i wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania (publiczne szkoły podstawowe, ogólnodostępne i specjalne, z wyłączeniem szkół podstawowych dla dorosłych – 100%), organizacja kształcenia uczniów według indywidualnego programu i toku nauki (publiczne szkoły podstawowe – 100% szkół, w których uczniowie realizują indywidualny program lub tok nauki), kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych (wszystkie typy szkół – szkoły wskazane przez Kuratora Oświaty).
40
Monitorowanie pracy szkół i placówek
T1: Dostosowanie bazy lokalowej do wymagań określonych przepisami prawa Monitorowaniem objęto 18 placówek, w tym: 1 młodzieżowy ośrodek wychowawczy, 3 młodzieżowe ośrodki socjoterapii, 14 specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Bazę lokalową do przepisów prawa dostosowało 8 ośrodków. 10 dyrektorów ośrodków wskazało na braki w wyposażeniu.
41
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Wnioski: Organy prowadzące młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie spełniają wymagań, o których mowa odpowiednio w § 26 i § 43, dostosują ośrodki do tych wymagań do dnia 31 sierpnia 2020 r. (§ 80 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. poz. 1606)).
42
Monitorowanie pracy szkół i placówek
T2: Prowadzenie działalności innowacyjnej i wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania Monitorowaniem objęto 302 publiczne szkoły podstawowe ogólnodostępne i specjalne, z wyłączeniem szkół podstawowych dla dorosłych. Działalność innowacyjną w roku szkolnym 2018/2019 prowadziło 148 szkół podstawowych. Realizowane projekty (232 projekty) są innowacjami: programowymi – 87 projektów, co stanowi 27,8 %, organizacyjnymi – 48 projektów, co stanowi 15,34 %, metodycznymi – 97 projektów, co stanowi 30,99 % wszystkich realizowanych projektów.
43
Monitorowanie pracy szkół i placówek
44
Monitorowanie pracy szkół i placówek
T3: Organizacja kształcenia uczniów według indywidualnego programu i toku nauki Monitorowaniem objęto 4 publiczne szkoły podstawowe. W kilku przypadkach dyrektorzy szkół/placówek utożsamiali indywidualny program i tok nauki z nauczaniem indywidualnym lub zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.
45
Monitorowanie pracy szkół i placówek
T4: Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych Monitorowaniem objęto 25 szkół wskazanych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty, w tym: - 14 szkół podstawowych, - 8 liceów ogólnokształcących, - 3 technika. Badanie przeprowadzone było w szkołach, za pomocą wywiadu i ankiet przeprowadzonych z dyrektorem i nauczycielami. Każdy wizytator przeprowadził obserwacje 5 lekcji w danej szkole.
46
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Wnioski: Proces kształtowania kompetencji kluczowych na zajęciach nie ma charakteru powszechnego. Nie wszyscy nauczyciele: świadomie kształcą na lekcji kompetencje kluczowe uczniów, potrafią wskazać, jakie kompetencje kluczowe były kształtowane na zajęciach, mają świadomość, że obowiązek kształtowania kompetencji kluczowych na lekcji wynika z realizacji podstawy programowej, nawiązują na zajęciach do wiedzy i doświadczeń otaczającego nas świata.
47
Sprawdzać aktualny dostęp do platformy SEO (http://www.seo2.npseo.pl).
Uwagi i rekomendacje do dalszej pracy wynikające z analizy wyników monitorowania pracy szkół i placówek Uwagi i rekomendacje: Zapoznawać się z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny (strona MEN: Strona główna » Jakość edukacji » Nadzór pedagogiczny ). Obserwować komunikaty zamieszczane na stronie Kuratorium Oświaty: (Menu główne - Nadzór pedagogiczny » Monitorowanie). Sprawdzać aktualny dostęp do platformy SEO ( W przypadku problemu z dostępem kontaktować się natychmiast z pracownikiem wskazanym przez Lubuskiego Kuratora Oświaty do przeprowadzania monitorowania (Sylwia Czapla ). Wypełniać należy tyko te arkusze, które dotyczą danej placówki/danego typu szkoły. Jeśli badany obszar nie dotyczy szkoły nie kończyć i nie zapisywać ankiety. Ankiety należy wypełniać w wyznaczonym terminie. Ze względu na przekazywanie danych do MEN, ankiety wypełnione po wyznaczonym terminie nie są liczone do sprawozdania, a zadanie traktuje się jako niewypełnione przez dyrektora danej szkoły/placówki. Przed wypełnieniem arkusza przypomnieć akty prawa, aby udzielone odpowiedzi były zgodne z aktualnymi przepisami prawa oświatowego. Dochować staranności w terminowym i jakościowym przekazywaniu informacji. Monitorowanie jest jedną z form nadzoru pedagogicznego, ankiety monitorowania powinien wypełniać dyrektor szkoły.
48
Wspomaganie szkół i placówek
49
Wspomaganie szkół i placówek
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny wspomaga szkoły i placówki w szczególności poprzez: przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli; opracowywanie analiz okresowych i całościowych w kontekście tematyki kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty, kontroli w trybie działań doraźnych oraz zakresu ewaluacji. przekazywanie informacji o istotnych zagadnieniach dotyczących systemu oświaty i zmianach w przepisach prawa dotyczących funkcjonowania szkół i placówek; 3) organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek.
50
Wspomaganie szkół i placówek
Wnioski: Przekazywane informacje o istotnych zagadnieniach dotyczących systemu oświaty i zmianach w przepisach prawa dotyczących funkcjonowania szkół i placówek przez Lubuskiego Kuratora Oświaty z wykorzystaniem form konferencji i narad dla dyrektorów oraz informacji na stronie internetowej LKO przyczyniły się do podniesienia kompetencji w obszarze planowania i realizacji zadań w zakresie sprawowanego nadzoru. W związku z niezadowalającymi wynikami uzyskiwanymi przez szkoły na egzaminach zewnętrznych Lubuski Kurator Oświaty określił zadanie opracowania i realizowania programu „Wspomaganie dyrektorów szkół podstawowych w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego nad procesem kształcenia” w celu podwyższenia skuteczności kształcenia. Prowadzony nadzór pedagogiczny na terenie gmin i powiatów przez wizytatorów przyczynił się do wsparcia merytorycznego dyrektorów szkół/placówek, pomocy w rozwiązywaniu konkretnych problemów oraz współpracy z organami prowadzącymi.
51
Pozostałe zadania Lubuskiego Kuratora Oświaty
52
Oceny pracy dyrektorów
Od roku szkolnego 2017/2018 oceną pracy dyrektorów szkół i placówek zajmuje się Wydział Nadzoru Pedagogicznego. W roku szkolnym 2018/2019 w Kuratorium Oświaty dokonano ocen pracy 64 dyrektorów szkół i placówek, w tym: 19 ocen pracy w okresie IX-XII 2018, 45 ocen pracy w okresie I-VIII 2019.
53
Organizacja konkursów przedmiotowych Lubuskiego Kuratora Oświaty
W roku szkolnym 2019/2020 organizowane będą konkursy przedmiotowe Lubuskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkół podstawowych z 10 przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, język angielski, język francuski, język niemiecki, język polski matematyka. Konkursy podobnie jak w latach ubiegłych obsługiwane będą na serwerze kuratorium. Zasady zgłaszania uczniów na platformie ESKP pozostają bez zmian. Szkoły dokonują wpisów na platformie za pomocą posiadanych loginów i haseł. W przypadku potrzeby wprowadzenia zmian istnieje możliwość dodania nowych placówek. Prosimy o dokładne wypełnianie zgłoszeń uczniów, gdyż na tej podstawie wystawiane są zaświadczenia dla laureatów i finalistów konkursów. Zgłaszamy wszystkich uczniów do etapu szkolnego biorących udział w poszczególnych konkursach. Platforma zostanie uruchomiona od 1 listopada 2019 r.
54
116 postepowań zakończyło się pozytywnie, 1 postępowanie – negatywnie.
Awans zawodowy W sesji zimowej do Lubuskiego Kuratora Oświaty wpłynęło 117 wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego: 116 postepowań zakończyło się pozytywnie, 1 postępowanie – negatywnie. W sesji letniej 2019 wpłynęło 271 wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego, z czego: 267 postepowań zakończyło się pozytywnie, 1 postępowanie – negatywnie, 1 postępowanie zawieszono, 2 wnioski wycofano. Razem w roku szkolnym 2018/2019 rozpatrzono 388 wniosków nauczycieli o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego.
55
Dotacje
56
Informacje dotyczące opiniowania arkuszy organizacji pracy szkół i placówek
57
Uwagi do arkusza organizacji szkoły/placówki
Przy opracowywaniu aneksów do arkusza organizacji szkoły/placówki szczególną uwagę należy zwrócić na: pełną nazwę szkoły, zgodną z podjętą uchwałą przez radę gminy/powiatu, czytelne zapisy ujęte w arkuszu i załączniku, przydzielanie liczby godzin poszczególnym nauczycielom zgodnie z obowiązującym prawem, planowanie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodność tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych w szkolnym planie nauczania dla klas na I i II etapie edukacyjnym z liczbą tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazanym w przedmiotowych rozporządzeniach, organizację zajęć, które wynikają ze szczególnych przepisów między innymi: religii/etyki, wychowania do życia w rodzinie, zajęć doradztwa zawodowego, zaplanowanie godzin pracy biblioteki szkolnej, przestrzeganie zasad obowiązkowego podziału na grupy – zgodnie z odpowiednimi przepisami w tym zakresie (język obcy, wychowanie fizyczne, zajęcia komputerowe/informatyka), pełne brzmienie nazw obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnych z ramowym i szkolnym planem nauczania/tygodniowym rozkładem zajęć, przedstawienie legendy w przypadku zastosowania skrótów lub innych oznaczeń w arkuszu.
58
Uwagi do arkusza organizacji szkoły
Zmiany wprowadzone do 30 września dyrektor szkoły opracowuje, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych (art. 110 ust. 5 Ustawy Prawo Oświatowe). Organ prowadzący szkołę zatwierdza wprowadzone przez dyrektora szkoły zmiany, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 110 ust. 5 upo). Przepis opracowania arkusza organizacji szkoły nie dotyczy dyrektorów szkół niepublicznych. Jeśli organ prowadzący szkołę zdecyduje, że dyrektor ma opracować projekt arkusza, to tryb sporządzenia, warunki zatwierdzenia dobrze jest uregulować w statucie szkoły.
59
Aneksy Do wszystkich zmian wprowadzonych w arkuszu organizacyjnym do 30 września należy sporządzić aneks i przedstawić go do zaopiniowania organowi nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z zarządzeniem Lubuskiego Kuratora Oświaty: „Zmieniony arkusz należy przesłać wraz z pismem przewodnim wskazującym zmiany wprowadzone do zatwierdzonego arkusza.”
60
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela od 1 września 2019 r. Wybrane zagadnienia
61
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Jak było do tej pory? Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela - stan prawny w okresie przed 1 września r. Przepisy przejściowe zawarte w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203) art. 123. [Ocena pracy nauczyciela - przepis przejściowy] 1. Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. art [Odbywanie stażu na kolejny stopień na dotychczasowych warunkach] Staż na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela rozpoczęty i niezakończony przed dniem 1 września 2018 r. jest odbywany według dotychczasowych przepisów. art [Niezakończone postępowania o nadanie nauczycielom stopnia awansu] Do postępowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. art [Ocena dorobku zawodowego nauczyciela - przepis przejściowy] W przypadku nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego przed dniem 1 września 2018 r., lecz do tego dnia nie otrzymali oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne jest prowadzone według dotychczasowych przepisów.
62
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Jak było do tej pory? Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela stan prawny w okresie przed 1 września 2019 r. art [Niezakończony staż w przypadku nauczyciela stażysty - stosowanie przepisów dotychczasowych] W przypadku nauczyciela stażysty, który w dniu 1 września 2018 r. odbywa staż na kolejny stopień awansu zawodowego, rozpoczęty z początkiem roku szkolnego 2017/2018, ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela kontraktowego jest prowadzone według dotychczasowych przepisów. art [Uwzględnienie pozytywnej oceny dorobku zawodowego nauczyciela w przypadku zmiany miejsca zatrudnienia] W przypadku nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, który do dnia 1 września 2018 r. w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienił miejsce zatrudnienia i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymał pozytywną ocenę dorobku zawodowego, ocena ta jest uwzględniana do oceny pracy dokonywanej po zakończeniu całego stażu.
63
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Ustawa nowelizująca
64
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Wydłużono okres stażu wymagany do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego do 1 roku i 9 miesięcy. Od będzie: Skrócono okres stażu wymagany do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego do 9 miesięcy. (art. 9c ust. 1 pkt 1 KN)
65
Uwaga! Zmiany w przepisach prawa oświatowego
1. W przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy. 2. Po zakończeniu stażu, o którym mowa w ust. 1, dokonywana jest ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu oraz przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z przepisami ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej)
66
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Zatrudnienie nauczyciela na czas określony 2 lat szkolnych w celu odbycia stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Od będzie: Zatrudnienie nauczyciela na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. (art. 10 ust. 2 KN)
67
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Warunki nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego Od jest: Zastąpienie komisji kwalifikacyjnej komisją egzaminacyjną w postępowaniu o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Od będzie: W przypadku nauczyciela stażysty – uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie. (art. 9b ust. 1 pkt 1 KN)
68
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Skład komisji egzaminacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego 1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji; 2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny; 3) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę; 4) ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; opiekun staż Od będzie: Skład komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego: dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji; przewodniczący zespołu nauczycieli, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art ustawy – Prawo oświatowe, a jeżeli zespół taki nie został w tej szkole powołany – nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani – nauczyciel kontraktowy; opiekun stażu. (art. 9g ust. 1 KN)
69
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Zastąpienie oceny dorobku zawodowego – oceną pracy. Od będzie: Powrót oceny dorobku zawodowego. (art. 9c ust. 5, 5a-5f KN)
70
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: O nadanie stopnia awansu zawodowego może się ubiegać ten nauczyciel, który m.in. otrzymał co najmniej dobrą ocenę pracy. Od będzie: O nadanie stopnia awansu zawodowego może się ubiegać ten nauczyciel, m. in. którego staż zakończył się pozytywną oceną dorobku zawodowego. (art. 9b ust. 1 KN).
71
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Zadaniem opiekuna stażu jest opracowanie opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu, zamiast projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Od będzie: Zadaniem opiekuna stażu jest opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu zamiast opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu. (art. 9c ust. 5 KN)
72
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 3 lat, a nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 4 lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Od będzie: Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat, a nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. (art. 9d ust. 4 KN)
73
Od 01.09.2019 będzie: Przepis ten został uchylony.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego okresy oczekiwań od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego Od jest: Skrócono przerwy między stażami nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, legitymującego się wyróżniającą oceną pracy – do 2 lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. (art. 9d ust. 4a KN) Od będzie: Przepis ten został uchylony. (art. 1 pkt 4 lit. b ustawy nowelizującej)
74
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Wydłużono okresy zatrudnienia wymagane do uzyskania stopnia awansu zawodowego. Od będzie: Skrócono wymagane okresy w większości przypadków o rok. Dotyczy dyrektorów szkół (ust. 1), nauczycieli mianowanych zatrudnionych na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne (ust. 2) oraz nauczycieli urlopowanych lub zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy na podstawie ustawy o związkach zawodowych (ust. 3). (art. 9e ust. 1-3 KN)
75
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Od jest: Objęto awansem zawodowym nauczycieli zatrudnionych w innych formach wychowania przedszkolnego. Od będzie: Katalog rozszerzono o nauczycieli zatrudnionych w niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych. (art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b, c KN)
76
Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela po 1 września 2019 r.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela po 1 września 2019 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U r. poz. 1574) Projekt z dn. 4 lipca 2019 r. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia.. zmieniającego rozporządzenie…. 2. Opiekun stażu, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo stopnia nauczyciela mianowanego. 2. Opiekun stażu, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań koniecznych do uzyskania odpowiednio stopnia nauczyciela kontraktowego albo nauczyciela mianowanego.; § 5. § 9. Do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego dołącza się: Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego dołącza się: (…) 4) kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem. kopię oceny dorobku zawodowego dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.
77
Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela po 1 września 2019 r.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela po 1 września 2019 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U r. poz. 1574) Projekt z dn. 4 lipca 2019 r. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia.. zmieniającego rozporządzenie…. 2. Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego dołącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1, oraz: Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego dołącza się również: § 9 1. Organ powołujący komisję egzaminacyjną dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego zapewnia w jej składzie udział eksperta posiadającego kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, lub nauczającego tego samego przedmiotu lub prowadzącego ten sam rodzaj zajęć. § 10 Komisja egzaminacyjna zapoznaje się z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel: Komisja kwalifikacyjna dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego i komisja egzaminacyjna zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz odpowiednio przeprowadza rozmowę albo egzamin, podczas którego nauczyciel: 3. Komisja kwalifikacyjna zapoznaje się z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji, o której mowa w § 9, i przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel: Komisja kwalifikacyjna dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji, o której mowa w § 9, i przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel: § 12.
78
Od 01.09.2018 jest: Ocena pracy nauczycieli ustalana jest okresowo :
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Ocena pracy nauczycieli Od jest: Ocena pracy nauczycieli ustalana jest okresowo : po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego; po zakończeniu dodatkowego stażu, o którym mowa w art. 9g ust. 8 KN; co 5 lat pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego. Od będzie: Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, o której mowa w art. 9c ust. 5a, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: nauczyciela; organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – kuratora oświaty; organu prowadzącego szkołę; rady szkoły; rady rodziców (art. 6a ust. 1 KN) Uwaga! Przepisy ust. 1a- 1d – uchylone!
79
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Ocena pracy nauczycieli Rezygnacja z kryteriów oceny pracy Od jest: (1e) Kryteria oceny pracy nauczyciela dotyczą stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe i obejmują wszystkie obszary działalności szkoły odpowiednio do posiadanego stopnia awansu zawodowego. (1f) Kryteria oceny pracy dyrektora szkoły dotyczą stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 7 oraz w art. 68 ust. 1, 5 i 6 ustawy – Prawo oświatowe, a w przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – także obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe. Od będzie: (1e) Ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe w zakresie wszystkich obszarów działalności szkoły. (1f) Ocena pracy dyrektora szkoły dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 7 oraz w art. 68 ust. 1, 5 i 6 ustawy – Prawo oświatowe, a w przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – także obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe. (art. 6a ust. 1e, 1f KN)
80
Ministra Edukacji Narodowej)
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Ocena pracy nauczycieli – nowe przepisy wykonawcze Projekt z dnia 04 lipca 2019 r. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej) z dnia ………………… r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego
81
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Ocena pracy nauczycieli i awans zawodowy – dotychczasowe przepisy przejściowe Art Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela, wszczętych po dniu 31 sierpnia 2018 r. i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2019 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. 2. Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczycieli, którzy w okresie od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego, stosuje się przepisy dotychczasowe. Art Oceny pracy nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego dokonuje się po raz pierwszy na zasadach określonych w art. 6a ustawy zmienianej w art. 6, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 31 sierpnia 2023 r., a jeżeli nauczyciel w tym okresie rozpocznie staż na kolejny stopień awansu zawodowego – po zakończeniu tego stażu. 2. Oceny pracy nauczyciela dyplomowanego dokonuje się po raz pierwszy na zasadach określonych w art. 6a ustawy zmienianej w art. 6, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 30 czerwca 2022 r. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do nauczycieli legitymujących się oceną pracy dokonaną na zasadach określonych w art. 6a ustawy zmienianej w art. 6, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. (uchylony) (ustawa z dn. 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw Dz. U. z 2018 r. poz. 2245)
82
Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela od 1 września 2019 r. Przepisy przejściowe w ustawie nowelizującej Art. 8. Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2019 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. Art W przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy. 2. Po zakończeniu stażu, o którym mowa w ust. 1, dokonywana jest ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu oraz przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie [z nowymi przepisami ustawy Karta Nauczyciela] Art. 10. Do postępowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2019 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. Art. 11. W przypadku nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego w okresie od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r., lecz do dnia 31 sierpnia 2019 r. nie otrzymali oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, ocena pracy nauczyciela po zakończeniu stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne jest prowadzone według dotychczasowych przepisów. Art. 12. W przypadku nauczycieli, którzy w okresie od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienili miejsce zatrudnienia i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymali co najmniej dobrą ocenę pracy, ocena ta jest uwzględniana do oceny dorobku zawodowego nauczyciela dokonywanej po zakończeniu całego stażu.
83
Inne istotne zmiany dot. nauczycieli.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Inne istotne zmiany dot. nauczycieli. Przykład w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej: Od jest: (2) Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy. Od będzie: (2a) Kar porządkowych, o których mowa w ust. 2, nie wymierza się za popełnienie czynu naruszającego prawa i dobro dziecka. O popełnieniu przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka dyrektor szkoły, a w przypadku popełnienia takiego czynu przez dyrektora szkoły – organ prowadzący szkołę, zawiadamia rzecznika dyscyplinarnego, o którym mowa w art. 83, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o popełnieniu czynu. (art. 75 ust. 2, 2a KN)
84
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020
85
Kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN
Na rok szkolny 2019/2020 Minister Edukacji Narodowej ustalił następujące kierunki polityki oświatowej państwa: Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.
86
Planowe działania w zakresie nadzoru pedagogicznego
87
Ewaluacje zewnętrzne
88
wszystkich ewaluacji w roku szkolnym
Ewaluacje zewnętrzne Liczbę ewaluacji zewnętrznych w rozbiciu na poszczególne typy szkół i placówek oraz zakresy ewaluacji problemowych na rok szkolny 2019/2020 ustalił Minister Edukacji Narodowej 3 lipca 2019r.: Lp. Rodzaj ewaluacji Wskaźnik Ilość 1. Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej 60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym 20 ewaluacji 2. Ewaluacja problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego 40% 13 Razem 100% 33
89
Ewaluacje zewnętrzne W: przedszkolach innych formach wychowania przedszkolnego oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Rodzice są partnerami przedszkola
90
Ewaluacje zewnętrzne W szkołach: podstawowych dla dzieci i młodzieży ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
91
Ewaluacje zewnętrzne W szkołach: dla dorosłych – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
92
Ewaluacje zewnętrzne W : w bibliotekach pedagogicznych – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi
93
Ewaluacje zewnętrzne W: przedszkolach - w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
94
Ewaluacje zewnętrzne W szkołach: podstawowych ponadpodstawowych - w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
95
Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w Planie Nadzoru Pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN
96
Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Tematy kontroli na rok szkolny 2019/2020 ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej: Temat 1: Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach Typ szkoły/placówki: Publiczne: szkoły podstawowe (5% - 16) szkoły ponadpodstawowe (5% - 9) Termin: II-VI 2020 Temat 2: Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Typ szkoły/placówki: szkoły ogólnodostępne (5% - 26) szkoły integracyjne Termin: I-III 2020
97
Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Temat 3: Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Typ szkoły/placówki: Publiczne: poradnie psychologiczno-pedagogiczne (50% - 10) Termin: I-III 2020 Temat 4: Zgodność oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego Typ szkoły/placówki: Publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe: publiczne branżowe szkoły I stopnia (15% - 9), niepubliczne (50% -3) publiczne technika (15% - 7), niepubliczne (50% - 3) publiczne szkoły policealne (15% -1), niepubliczne (50% -3) publiczne szkoły przysposabiające do pracy (15% -3) niepubliczne (50% - 0) Termin: X-XII 2019
98
Monitorowanie pracy szkół i placówek
99
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W publicznych szkołach: podstawowych ponadpodstawowych Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole Wskaźnik: 100% Termin: I-III 2020
100
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W szkołach: podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole Wskaźnik: 30% Termin: III-V 2020
101
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W : przedszkolach szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe szkołach ponadpodstawowych Wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym Wskaźnik: 30% Termin: I-III 2020
102
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W publicznych: szkołach podstawowych Prowadzenie działalności innowacyjnej Wskaźnik: 100% Termin: X-XI 2019
103
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W publicznych i niepublicznych: szkołach policealnych Wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego w zakresie warunków realizacji kształcenia w zawodzie Wskaźnik: 30% Termin: II-VI 2020
104
Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: We: wszystkich typach szkół Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych Wskaźnik: szkoły wybrane przez Lubuskiego Kuratora Oświaty Termin: III-VI 2020
105
Oferty lubuskich placówek doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 2019/2020 w zakresie doskonalenia nauczycieli oraz wspomagania szkół i placówek
106
Oferta Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim
107
Oferta Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze
108
Przedszkola i Szkoły Promujące Zdrowie
109
Szkoły Promujące Zdrowie
Certyfikaty krajowe Przedszkola, które w roku szkolnym 2018/2019 otrzymały certyfikat krajowy (wręczenie certyfikatów nastąpi w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie) Miejskie Przedszkole nr 34 Rozśpiewane Przedszkole w Zielonej Górze Przedszkole Miejskie nr 23 im. Małego Tygrysa Pietrka w Gorzowie Wielkopolskim Szkoła rekomendowana do nadania certyfikatu krajowego w sesji letniej (posiedzenie kapituły wrzesień 2019 r.) Szkoła Podstawowa w Trzebiczu
110
Szkoły Promujące Zdrowie
Lubuska sieć Szkół Promujących Zdrowie Szkoła włączona do sieci: Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze
111
Szkoły Promujące Zdrowie
Certyfikaty wojewódzkie Szkoły Promującej Zdrowie 2018/2019 Szkoły i przedszkola, które otrzymały certyfikaty wojewódzkie Przedszkole Miejskie nr 11 im. Marii Kownackiej w Gorzowie Wielkopolskim Przedszkole Miejskie nr 19 im. Jana Brzechwy w Gorzowie Wielkopolskim Przedszkole Kasztanowa Kraina w Przytocznej Miejskie Przedszkole nr 17 im. Chatka Puchatka w Zielonej Górze Miejskie Przedszkole nr 40 w Zielonej Górze Szkoła Podstawowa im. Komisji Edukacji Narodowej w Nowym Miasteczku Szkoła Podstawowa w Stawie Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 w Rzepinie Szkoła Podstawowa im. Emilii Sczanieckiej w Szczańcu Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Osiecznicy Szkoła Podstawowa nr 3 im. Juliana Tuwima w Nowej Soli Liceum Ogólnokształcące w Nowym Miasteczku
112
Komunikaty
113
Program wychowawczo-profilaktyczny
Od 1 września 2019 r. szkoła została zobligowana do opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych (art. 26 ustawy Prawo oświatowe). Za przeprowadzenie diagnozy odpowiedzialny jest dyrektor szkoły albo upoważniony przez niego pracownik szkoły. Narzędzia do diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły do bezpłatnego pobrania: Link
114
Monitoring wizyjny Nowelizacja z 25 maja 2018 r. ustawy Prawo oświatowe wprowadziła przepisem art. 108a uregulowanie zasad stosowania przez publiczne szkoły i placówki systemu oświaty monitoringu wizyjnego. Monitoring nie powinien stanowić środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników szkoły lub placówki. Ponadto monitoring nie obejmuje pomieszczeń: w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, w których udzielana jest uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczna, przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników, sanitarno-higienicznych, gabinetu profilaktyki zdrowotnej, szatni i przebieralni, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji bezpieczeństwa i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób. Dyrektor szkoły ma obowiązek poinformować uczniów i pracowników o wprowadzeniu monitoringu nie później niż 14 dni przed jego uruchomieniem, a monitorowane pomieszczenia muszą być oznakowane nie później niż dzień przed włączeniem kamer.
115
Bezpieczeństwo Od listopada 2018 r. obowiązują nowe przepisy wprowadzone nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69, z późn. zm.) w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Wprowadzono m.in.: obowiązek rejestrowania wyjść grupowych uczniów, które nie są wycieczkami, uzupełniono katalog miejsc, w których powinna znajdować się apteczka, obowiązek przeszkolenia pracowników szkoły lub placówki w zakresie udzielania pierwszej pomocy, wskazano warunki, które muszą spełniać strzelnice organizowane w szkołach i placówkach, określono termin na sporządzenie i doręczenie protokołu powypadkowego. Zgodnie z przepisami dyrektor szkoły zobowiązany jest do uwzględnienia w planie zajęć dydaktyczno-wychowawczych: równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowania zajęć możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego. W § 4a ww. rozporządzenia to do obowiązków dyrektora szkoły należy zapewnienie uczniom w szkole lub placówce miejsca na pozostawianie podręczników i przyborów szkolnych, a w §14 wprowadzono obowiązek zasięgnięcia opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego przez dyrektora szkoły lub placówki w sprawie długości przerw międzylekcyjnych.
116
Profilaktyka zdrowotna w szkołach
1 września 2019 r. w życie wchodzi nowe brzmienie przepisu art. 10 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe. „Organ prowadzący szkołę lub placówkę zobligowany jest do przekazania do szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek, z wyjątkiem szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, finansowanych ze środków publicznych”. O informacje te powinien się zwrócić do wojewódzkiego oddziału NFZ, który zawiera kontrakty na stomatologię dziecięcą.
117
opiekę stomatologiczną realizowaną przez lekarza dentystę.
Informacje Ministerstwa Zdrowia dotyczące Ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami Zgodnie z ustawą, opieka zdrowotna nad uczniami realizowana w szkole obejmuje: profilaktyczną opiekę zdrowotną, sprawowaną przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania, zwaną dalej „pielęgniarką szkolną” albo higienistkę szkolną, oraz opiekę stomatologiczną realizowaną przez lekarza dentystę. Gabinety profilaktyki zdrowotnej (pielęgniarskie) Organ prowadzący szkołę zapewnia uczniom możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej w szkole. Jeśli w szkole nie ma gabinetu profilaktyki zdrowotnej, pielęgniarka szkolna udziela świadczeń w miejscu wynikającym z umowy z NFZ, tzn. w poradni POZ – sytuacja taka dotyczy zazwyczaj małych szkół w miejscowościach gdzie poradnia POZ jest w niewielkiej odległości od szkoły. Pielęgniarka szkolna realizuje wówczas na terenie szkoły niektóre czynności, np. edukację zdrowotną, fluoryzację, natomiast badania przesiewowe – w gabinecie POZ. Gabinety dentystyczne Organ prowadzący szkołę zapewnia uczniom również możliwość korzystania z gabinetu dentystycznego. Jeśli w szkole nie ma gabinetu dentystycznego, organ prowadzący szkołę zawiera porozumienie z podmiotem udzielającym świadczeń stomatologicznych dla dzieci, finansowanych ze środków publicznych, tzw. podmiotem współpracującym. Uzupełniającym sposobem zapewnienia dostępności świadczeń stomatologicznych jest dentobus.
118
Akcja „Przerwany marsz…”
Parlamentarny Zespół ds. Wspierania Środowisk Dzieci Wojny, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Stowarzyszenie „Dumni z Polski” oraz Stowarzyszenie „Dzieci Wojny w Polsce” organizują akcję pn. „Przerwany marsz” …”, który ma polegać na symbolicznym dokończeniu 2 września 2019 roku, przerwanego, przez fakt wybuchu II wojny światowej, marszu do szkoły ówczesnej młodzieży. Zachęcamy, aby 2 września 2019 r. wspólnie z babciami, dziadkami, a także osobami samotnymi, które mieszkają w danym regionie i wywodzą się z pokolenia Dzieci Wojny uczestniczyć w inauguracji roku szkolnego 2019/2020. W ten sposób w całej Polsce stworzymy możliwość międzypokoleniowego dialogu, który będzie cennym doświadczeniem dla uczniów. Będzie to również wyraz szacunku i wdzięczności dla żywego pomnika historii. Dodatkowe informacje, w tym dotyczące sposobu rejestracji, dostępne są na stronie internetowej Kuratorium Oświaty oraz pod adresem:
119
Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie: Dobra pani – Eliza Orzeszkowa;
Komunikaty Narodowe Czytanie 2019 Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka zaproponowała do czytania Nowele polskie. Prezydent Andrzej Duda z Małżonką dokonali wyboru z ponad stu propozycji tytułów przesłanych do Kancelarii Prezydenta. Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie: Dobra pani – Eliza Orzeszkowa; Dym – Maria Konopnicka Katarynka – Bolesław Prus Mój ojciec wstępuje do strażaków (ze zbioru: Sanatorium pod Klepsydrą) – Bruno Schulz Orka – Władysław Stanisław Reymont Rozdzióbią nas kruki, wrony… – Stefan Żeromski Sachem – Henryk Sienkiewicz Sawa (z cyklu: Pamiątki Soplicy) – Henryk Rzewuski Więcej informacji na stronie MEN oraz
120
Więcej informacji na stronie internetowej Kuratorium Oświaty.
Rekrutacja członków Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Lubuskim – dodatkowy nabór Lubuski Kurator Oświaty informuje, że prowadzony będzie dodatkowy nabór kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Lubuskim. Kandydatury prosimy zgłaszać w formie pisemnej w terminie do dnia 30 września 2019 r. na adres Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Więcej informacji na stronie internetowej Kuratorium Oświaty.
121
Zatrudnienie w szkołach osób niebędących nauczycielami oraz nauczycieli nieposiadających wymaganych kwalifikacji Procedura wyrażania zgody na zatrudnienie w szkołach osób niebędących nauczycielami oraz nauczycieli nieposiadających wymaganych kwalifikacji Wniosek o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela nieposiadającego wymaganych kwalifikacji lub o wyrażenie zgody na zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem powinien być wydrukiem wypełnionego formularza on-line umieszczonego pod adresem opatrzonym stosownymi pieczęciami oraz podpisem dyrektora szkoły. Wniosek powinien zostać przesłany do Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Do wniosku należy załączyć wskazane w procedurze dokumenty. Procedura jest udostępniona na stronie Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. w zakładce: Szkoły i organy prowadzące » Dyrektorzy i nauczyciele » Zgody na zatrudnienie
122
Wyrażanie zgody na zatrudnienie nauczycieli w przedszkolach osób niebędących nauczycielami
Zgodnie z ustawą z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148) Art. 15. ust.1. W uzasadnionych przypadkach w przedszkolu publicznym może być, za zgodą kuratora oświaty, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Kurator Oświaty nie posiada odpowiednich kompetencji na zatrudnianie osób niebędących nauczycielami do prowadzenia zajęć wychowania przedszkolnego. (W związku z tym prosimy Państwa dyrektorów o nieskładanie wniosków z takimi prośbami). Zgoda jaka może być udzielona w przedszkolu dotyczy jedynie zajęć rozwijających zainteresowania.
123
Wskazówki do realizacji
Zaleca się: prawidłowo wypełniać wnioski o nagrody i odznaczenia dla nauczycieli (zachowanie rozsądku w ilości składanych wniosków i przedstawienie rzetelnego, oczywistego uzasadnienia), prawidłowo wypełniać wnioski o stypendia Prezesa Rady Ministrów i Ministra Edukacji Narodowej (uwzględnianie nowych formularzy), bardzo dokładne wypisywać dane uczestników konkursów przedmiotowych, ponieważ na tej podstawie wystawiane są zaświadczenia, systematyczne monitorować stronę internetową i komunikator w elektronicznym systemie ankiet Kuratorium Oświaty, pobierać aktualne wnioski i inne dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy oraz prawidłowo ich wypełniać, zgłaszać wycieczki zagraniczne z kilkudniowym wyprzedzeniem (a nie dzień przed wyjazdem).
124
Komunikaty Ważne terminy: Plan Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2019/2020 opublikowany zostanie do dnia 31 sierpnia 2019 r. na stronie internetowej Kuratorium Oświaty. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny Plan Nadzoru Pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
125
Podsumowanie, zakończenie narady
126
DZIĘKUJĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.