Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAneta Świderska Został zmieniony 5 lat temu
1
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
2
LEADER – skromne początki, rosnąca rola
LEADER I ( ) LEADER II ( ) LEADER + ( ) oś 4 LEADER w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich ( ) RLKS/LEADER ( )
3
LEADER – sukcesy i porażki 2004 -2018; 14 lat wdrażania
W wielu przypadkach całkowita zależność od środków publicznych LGD różnej prędkości i jakości działań merytorycznych, finansowych i instytucjonalnych Dominacja sektora publicznego nie tylko w samej LGD, ale także w jej organie decyzyjnym Niechęć do sieciowania Sukcesy LGD jako generator rozwoju w swoich regionach; LGD jako animator lokalny kultury, społeczny Dialog różnych sektorów LGD jako promotor produktów lokalnych, turystycznych LGD jako ambasador swoich regionów LGD jako łącznik pomiędzy miastem a wsią
4
LEADER/RLKS – co dalej? Co należy zrobić? Jaką drogę wybrać?
Komunikat Komisji Europejskiej pt. „Przyszłość rolnictwa i produkcji żywności” z dnia 29 listopada 2017 r. „Oddolne, realizowane na szczeblu lokalnym podejście LEADER okazało się (1)skutecznym sposobem budowania lokalnego potencjału, a także (2)wspierania włączenia społecznego, (3)ograniczania ubóstwa i (4)tworzenia miejsc pracy w lokalnej gospodarce. Aby w pełni uruchomić potencjał obszarów wiejskich, należy zapewnić lepszą synergię i koordynację działań z władzami samorządowymi i lokalnymi agencjami.”
5
LEADER/RLKS – co dalej? Wartość dodana (korzyści uzyskane dzięki odpowiedniemu i skutecznemu stosowaniu metody LEADER) Mierzona na podstawie: zwiększenia kapitału społecznego wśród zaangażowanych stron, poprawy w zarządzaniu unijnym programem pomocowym na poziomie lokalnym i horyzontalnym w kontekście LEADER/RLKS oceny pozytywnych efektów osiągniętych dzięki LEADER/RLKS (przekładających się na zakładane rezultaty i oddziaływanie wdrażanego programu unijnego). Kapitał społeczny /Umiejętności społeczne Wzmocnienie kapitału społecznego, który należy przede wszystkim rozumieć jako nabywanie umiejętności społecznych, tzn. nawiązywania i utrzymywania kontaktów, jak również funkcjonowania w mniej lub bardziej formalnych powiązaniach (sieciach).
6
RLKS w regulacjach unijnych/ LEADER – jako metoda rozwoju społeczno - gospodarczego
Należałoby wskazać: podstawowe elementy charakteryzujące tę metodę, w szczególności partnerstwo, zintegrowanie sektorów, oddolność, współpracę Zdefiniowanie roli LGD w systemie wdrażania funduszy unijnych, by raz na zawsze uniknąć dublowania się zadań realizowanych przez poszczególne instytucje Wykorzystanie tej metody w sposób horyzontalny w każdym państwie członkowskim Jednym z najlepszych sposobów zapewnienia realizacji tego celu byłoby odrębne rozporządzenie/rozdział w przepisach horyzontalnych nt. RLKS
7
Jaka LGD po 2020 r.? – efektywna administracja, aktywna LGD
Funkcje administracyjne LGD vs. funkcje animacyjne LGD Dalsza profesjonalizacja LGD vs. współpraca ze społeczeństwem Czerpanie z doświadczeń innych podmiotów i inicjatyw
8
LSR po 2020 r. – filary rozwoju
O szerokim zakresie vs. o wąskim zakresie Zintegrowana vs. wielosektorowa Ukierunkowana
9
Finansowanie podejścia LEADER/RLKS po 2020 r.
Wielofunduszowość vs. wieloproceduralność
10
7 cech podejścia LEADER w kontekście 20 lat doświadczeń jego wdrażania - wyzwania
lokalne partnerstwo – sprawne partnerstwo oddolność i współuczestnictwo – obciążenia administracyjne tworzenie powiązań i współpraca – wzmocnienie sieciowania innowacje – ukierunkowanie społeczne
11
7 cech podejścia LEADER w kontekście 20 lat doświadczeń jego wdrażania - wyzwania
zintegrowanie i wielosektorowość działań – zharmonizowana wielofunduszowość terytorialność – pomost miasto-wieś lokalne finansowanie i zarządzanie – większa samodzielność
12
LEADER/RLKS po 2020 r. – potrzeba dyskusji
Jak zharmonizować zasady wdrażania RLKS, aby umożliwić jego bardziej efektywne i jednolite wdrażanie? Jaka powinna być rola LGD, tak aby zapewnić skuteczne działanie partnerstwa? Czy konieczne jest dostosowanie zadań i wymagań do zróżnicowanych potencjałów LGD? Jaki powinien być charakter i zakres LSR, tak aby był to dokument wskazujący kierunki rozwoju lokalnego? W jaki sposób uprościć rozliczanie finansowania LGD i LSR? Jak poprawić skuteczność wykorzystania RLKS w ramach innych niż EFRROW funduszy?
13
Podejście tradycyjne ……
Wójt; Radni; Rada Gminy Administracja Administracja projekt projekt projekt projekt projekt projekt projekt organizacje społeczne prywatne podmioty gospodarcze instytucje publiczne
14
Nowe podejście ….. Płużnicki Model Współpracy władz gminy z organizacjami pozarządowymi FUNDUSZE projekt projekt Wójt; Rada Gminy, Radni, Administracja; Lokalna społeczność; Partnerstwo projekt projekt projekt projekt projekt organizacje społeczne prywatne podmioty gospodarcze instytucje publiczne
15
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.