Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Założenia i idea planowanego konkursu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Założenia i idea planowanego konkursu Toruń, r.
2
PCP a regulacje UE Komunikat Komisji z dnia 14 grudnia 2007 r. pt. ”Zamówienia przedkomercyjne: wspieranie innowacyjności w celu zapewnienia trwałości i wysokiej jakości usług publicznych w Europie (COM(2007)0799) oraz Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie zamówień przedkomercyjnych: wspieranie innowacyjności w celu zapewnienia trwałości i wysokiej jakości usług publicznych w Europie (2010/C 67 E/03) odnoszą się do pojęcia „zamówień przedkomercyjnych”, które dotyczą etapu badań i rozwoju poprzedzającego komercjalizację. Zamówienia przedkomercyjne oznaczają podejście do udzielania zamówień na usługi badawczo-rozwojowe inne niż usługi, z których korzyści przypadają wyłącznie instytucji zamawiającej, dla potrzeb jej własnej działalności, pod warunkiem że całość wynagrodzenia za świadczoną usługę wypłaca instytucja zamawiająca i że wynagrodzenie to nie stanowi pomocy państwa.
3
Poszukiwanie innowacji – nowe podejście
Zamówienia przedkomercyjne: - wykorzystane, gdy nie ma jeszcze rozwiązań bliskich rynkowi i potrzebne są nowe badania i rozwój; - planowane z myślą o ukierunkowaniu rozwoju rozwiązań innowacyjnych w zakresie konkretnych potrzeb sektora publicznego (Dyrektywa UE 24/2014), szczególnie poprzez nabywanie usług B+R mających na celu rozwój zupełnie nowych rozwiązań i prototypów. Innowacja jest celem strategicznym nabywcy
4
PCP - definicja nabywanie usług badawczo-rozwojowych przez jednostki należące do sektora publicznego (JST lub JST w partnerstwie z IOB) w celu rozwiązania ważnego zagadnienia społecznego, ekonomicznego lub gospodarczego nacisk kładzie się na dziedziny, w których brak jak dotąd rozwiązań komercyjnych na rynku (w skali kraju) zamówienia przedkomercyjne umożliwiają władzom publicznym stymulowanie przygotowania produktu przemysłowego już od wczesnych etapów badań i rozwoju do testów sprzętu w celu najlepszego dopasowania produktu do potrzeb zamówienia przedkomercyjne poprzedzają zamówienia komercyjne (przetarg)w procesie przygotowania produktu i zakupu przez zamawiających Społeczeństwo Sektor publiczny Sektor badań Prywatny dostawca
5
PCP – opis koncepcji PCP jest szczególnym podejściem do zamówień publicznych, stwarzającym bardziej korzystne warunki zarówno dla Zamawiających jak i dla Wykonawców PCP skupia się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymuluje innowacje Na każdym etapie PCP, Zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu/usługi, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi Wykonawcami Istotnym elementem PCP jest możliwość zachowania praw własności do wytworzonej przez siebie wiedzy/technologii przez wszystkich potencjalnych Wykonawców uczestniczących w PCP
6
PCP – Korzyści Lepsze dopasowanie produktu/usługi do potrzeb Zamawiającego Stymulowanie rozwijania innowacyjnych produktów i usług, w ramach zamówień realizowanych przez podmioty publiczne Wzrost udziału MŚP w zamówieniach realizowanych przez podmioty publiczne Podział ryzyka pomiędzy Zamawiającego a Wykonawcę Niższe koszty zarówno po stronie Wykonawcy jak i Zamawiającego Dostęp do najnowszych rozwiązań Wczesne zaangażowanie zamawianego do prac B+R – lepszy produkt i niższa cena Skrócenie czasu dostarczenia produktu/usługi na rynek poprzez lepsze dostosowanie do wymogów klienta
7
Zamówienia przedkomercyjne w kraju (KPO i RPO 2014-2020)
pozostałe województwa - brak działań/ konkursów/ projektów Program Bloki 200+ Innowacyjna technologia zmiany charakterystyki pracy bloków energetycznych klasy 200 Mwe e-Pionier - wsparcie uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania zidentyfikowanych problemów społecznych lub gospodarczych NCBiR NCBiR prowadzi obecnie pilotażowe programy PCP, w tym m.in. projekt Bloki 200+ dofinansowany z POIR. Jest to inicjatywa Zespołu ds. nowych technologii wytwarzania energii NCBiR. Program realizowany w nowatorskiej formule – zamiast finansowania badań w postaci udzielania grantów na pojedyncze projekty, utworzony został kompleksowy program badawczy. Obejmuje on portfolio projektów, które przyczynią się do realizacji głównego celu programu, tj. rozwiązania problemu lub zaspokojenia potrzeby konkretnego odbiorcy poprzez zapewnienie rozwiązania technologicznego, które dziś nie jest jeszcze dostępne na rynku.
8
PCP w RPO WK-P Zamówienia przedkomercyjne - udzielenie zamówień publicznych na usługi badawcze i rozwojowe, w której to transakcji organ zamawiający lub podmiot zamawiający nie przejmuje wszystkich wyników i korzyści zlecenia na wyłączność do wykorzystania w ramach prowadzenia własnej działalności ale dzieli je z usługodawcami na warunkach rynkowych. OŚ PRIORYTETOWA 1 WZMOCNIENIE INNOWACYJNOŚCI I KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARKI REGIONU Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo-rozwojowych Typ projektu: projekty polegające na wsparciu procesu udzielenia zamówienia publicznego na usługi badawcze i rozwojowe (zamówienia przedkomercyjnego).
9
Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie procesów badawczo-rozwojowych
Kiedy? Konkurs r. - planowane ogłoszenie Wnioskodawca: JST lub JST w partnerstwie z IOB Odbiorcy wsparcia: przedsiębiorstwa, JST, mieszkańcy Kto? Projekty polegające na wsparciu procesu udzielenia zamówień publicznych na usługi badawcze i rozwojowe. Na co? Projekt musi wpisywać się w regionalną strategię inteligentnej specjalizacji. IS Dotacja na dofinansowanie prac B+R prowadzone przez przedsiębiorstwa w ramach realizowanego zamówienia przedkomercyjnego Forma wsparcia
10
Podział ryzyka i korzyści
Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo-rozwojowych Jedynie usługi badawcze i rozwojowe Zakres zamówienia Pomoc Publiczna Projekty wolne od pomocy publicznej: Udzielanie zamówień odbywa się na zasadach konkurencyjnych, aby wykluczyć pomoc państwa. W przypadku zamówień przedkomercyjnych nabywca publiczny nie zastrzega wyników badań i rozwoju wyłącznie do użytku własnego. Instytucje publiczne i branża przemysłowa dzielą się ryzykiem i korzyściami związanymi z pracami B+R na warunkach rynkowych (obniżona cena, dofinansowanie prac B+R do określonej wysokości) Podział ryzyka i korzyści
11
PCP – Etapy Podstawowy proces składa się z pięciu etapów
Określenie potrzeb Analiza wykonalności Przeprowadzenie postępowania Zarządzanie Umową/Kontraktem z Wykonawcami Zamówienie komercyjne - przetarg
12
Sformułowanie wyzwania – PCP w praktyce
13
Etap 0 – Analiza potrzeb i Ocena zdolności do stworzenia rozwiązania
Czy potrzeba jest tak sformułowana, że jej zaspokojenie może pochodzić od różnych dostawców z różnych branż? Czy proces tworzenia rozwiązania wymaga prac badawczo-rozwojowych, a nie tylko adaptacji obecnych rozwiązań? Czy obecnie na rynku istnieje rozwiązanie, które pozwala zaspokoić potrzebę? Jeżeli nie – czy w najbliższej przyszłości takie rozwiązanie jest planowane do wdrożenia? Pomocne w odpowiedzi na powyższe pytania może być przeprowadzenie procesu dialogu technicznego
14
Proces udzielania PCP etapami – schemat etapu badawczego
Zaproszenie do konkursu Sformułowanie wyzwania WSTĘPNA KONCEPCJA PROPOZYCJA ROZWIĄZANIA PROTOTYP PRODUKTY TESTOWE PRODUKT KOŃCOWY
15
Proces PCP - konkurs ofert
realizowany w trybie art. 4 pkt 3 lit. e PZP Odwołanie się do rynku w otwarty i przejrzysty sposób i zaproszenie określonej liczby przedsiębiorstw do konkurencyjnego opracowania najlepszych możliwych rozwiązań problemu; Zamawiający zapewni, że publikacja ogłoszenia będzie dostępna na całym terenie EU; Przeprowadzenie analizy i porównanie zalet i wad różnych rozwiązań; Rozwój konkurencyjny prowadzony etapami - przeprowadzanie oceny po każdej fazie prac badawczo-rozwojowych, w celu kolejnej selekcji najlepszych rozwiązań.
16
Proces PCP - konkurs ofert
realizowany w trybie art. 4 pkt 3 lit. e PZP Proces powinien przewidywać możliwość udziału co najmniej dwóch przedsiębiorstw w ramach ostatniego etapu PCP w celu zagwarantowania przyszłej konkurencji na rynku. Utrzymanie korzystnej presji konkurencyjnej na dostawców umożliwia nabywcom publicznym uzyskanie najlepszych rozwiązań; Oddzielenie etapu badań i rozwoju od etapu komercyjnego rozpowszechniania produktów końcowych - oddzielenie zamówień przedkomercyjnych od zamówień publicznych na etapie wprowadzenia na rynek. Konieczność ogłoszenia przetargu po PCP;
17
Oddzielenie etapu prac B+R od etapu komercyjnego rozpowszechniania produktów końcowych
Z uwagi na nieodłączne ryzyko niepowodzenia w przypadku prac badawczo-rozwojowych sukces technologiczny nie zawsze może mieć miejsce. Dopiero na końcowym etapie zamówienia przedkomercyjnego nabywca publiczny posiada dowód w postaci testu porównawczego, pozwalający stwierdzić, czy opracowane rozwiązania rzeczywiście przewyższają inne rozwiązania dostępne na rynku. Fakt, iż przedsiębiorstwo przeprowadziło prace badawczo-rozwojowe i opracowało roboczą serię testową nie gwarantuje sam w sobie uzyskania w ich następstwie zamówienia na masową produkcję.
18
Podział ryzyka i korzyści (prawa własności intelektualnej)
Przekazanie praw własności intelektualnej przedsiębiorstwom uczestniczącym w zamówieniach przedkomercyjnych odbywa się w sposób nieprzynoszący tym przedsiębiorstwom jakiejkolwiek przewagi podczas udzielania ewentualnych przyszłych zamówień. Prawa do przedmiotu zamówienia pozostają po stronie Wykonawcy, Zamawiający zastrzega sobie prawo do korzystania z nich na zasadzie bezpłatnej licencji na wykorzystanie wyników badań i rozwoju do użytku własnego.
19
PCP a Umowa Partnerstwa
Ograniczenia we wspieraniu dużych przedsiębiorstw: - brak możliwości wyłączenia ze względu na konieczność przeprowadzenia otwartego i konkurencyjnego procesu naboru ofert; konieczność dyfuzji wyników prac B+R do rynku vs zapisy o podziale własności pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą; brak możliwości realizacji prac B+R na IX poziomie TRL (wyłączenie możliwości realizacji etapu polegającego na opracowaniu ograniczonej ilości nowych produktów lub usług w postaci serii testowej) „Oryginalny rozwój pierwszego produktu lub usługi może objąć ograniczony zakres produkcji lub dostaw w celu włączenia wyników testów oraz zademonstrowania, że dany produkt lub usługa nadaje się do produkcji lub dostaw w ilości o akceptowalnych normach jakości” - Komunikat Komisji COM(2007)0799
20
Projekt realizowany w ramach UP
Różnice w zakresie realizacji PCP z poziomu projektu KE a programów pomocowych Projekty KE Projekt realizowany w ramach UP - brak pomocy publicznej (środki z poziomu KE) - konieczność zastosowania określonych rozwiązań w celu uniknięcia występowania pomocy publicznej na poziomie Wykonawców (przedsiębiorstw). - wyłączenie finansowania fazy koncepcyjnej - UP dopuszcza finansowanie badań podstawowych w uzasadnionych przypadkach - możliwość finansowania ograniczonej ilości w serii testowej - brak możliwości realizacji działań powiązanych z pierwszą produkcją/ pierwszym wdrożeniem?
21
W prezentacji zostały wykorzystane materiały udostępnione w ramach:
Publikacji pn. „Zarządzanie Publiczne nr 1(35)/ Marcin Kardas: Zamówienia publiczne jako instrument polityki innowacyjnej”; Publikacji pn. „Pre-Commercial Procurement In V4 Countries” oraz prezentacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Kuj-Pom. opracowanych w ramach projektu SMILE project (Standard Grant No ) dofinansowanego z International Visegrad Fund.; Prezentacja Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pn. „Zamówienia przedkomercyjne Pre-Commercial Procurement (PCP) Nowe podejście do zamówień publicznych”.
22
Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski
Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.