Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRAKTYKI ZAWODOWE informacje organizacyjne Joanna Mateusiak

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRAKTYKI ZAWODOWE informacje organizacyjne Joanna Mateusiak"— Zapis prezentacji:

1 PRAKTYKI ZAWODOWE informacje organizacyjne Joanna Mateusiak
Koordynator Wydziałowy ds. Praktyk Psychologicznych Instytut Psychologii UŚ PRAKTYKI ZAWODOWE informacje organizacyjne KONTAKT:

2 Praktyki – wymogi wynikające z siatki zajęć
Studenci zobowiązani są do odbycia 2 tygodni(80 godzin) praktyk po III i kolejnych 2 tygodni po IV roku studiów. Za odbytą praktykę student otrzymuje 3 punkty ECTS (zarówno po III jak i po IV roku). Studenci odbywają praktykę zawodową, zgodną ze specyfiką wybranych przez siebie ścieżek zawodowych (praktyka w danym roku akademickim powinna być zgodna ze specyfiką jednej, a w kolejnym roku – drugiej, wybranej przez studenta, ścieżki). Kolejność realizacji praktyk na poszczególnych latach ustalana jest przed rozpoczęciem praktyki przez koordynatora ds. praktyk psychologicznych.

3 Gdzie znaleźć informacje o praktykach?
STRONA: ip.us.edu.pl DZIAŁ: KSZTAŁCENIE ZAKŁADKA: PRAKTYKI

4 Co można znaleźć na stronie?
Informacje ogólne dotyczące sposobu organizacji i zaliczania praktyk; Regulamin praktyk dla studentów psychologii; Efekty kształcenia dla praktyk; Wykazy studentów zobligowanych do realizacji praktyk po III i IV roku studiów; Wykaz opiekunów praktyk dla kolejnych roczników; Dokumenty wymagane przez placówki przyjmujące na praktyki; Dokumenty wymagane do uzyskania zaliczenia praktyk.

5 Czas realizacji praktyk
Wakacje: czerwiec – wrzesień Przykładowo: 10 dni roboczych x 8 godzin = 80 godzin lub 20 dni po 4 godziny = 80 godzin; Możliwa jest realizacja praktyki w innym terminie po wcześniejszej akceptacji kolejno: opiekuna praktyk, koordynatora praktyk i uzyskaniu zgody właściwego prodziekana; Możliwe jest zwolnienie z praktyk na zasadach określonych w Regulaminie Praktyk.

6 Opiekunowie praktyk dr Michał Brol – sekr. 329
Psychologia Pracy i Organizacji - sekretariat: pok. 326 dr Michał Brol – sekr. 329 Psychologia Sądowa – sekretariat: pok. 320 dr Wiola Friedrich – sekr Psychologia Zdrowia i Jakości Życia - sekretariat: pok. 320 mgr Anna Pyszkowska – sekr. pok. 239 Psychologia Kliniczna Człowieka Dorosłego - sekretariat: pok. 320 mgr J. Sikora – pok. 439 Psychologia Rozwoju Człowieka i Rodziny w Cyklu Życia - sekretariat: pok. 437 mgr A. Brandt-Salmeri – pok. 237 Blok Kształcenia Nauczycieli – sekretariat: pok. 326 dr Joanna Kucharewicz – pok. 234

7 Dokumentacja praktyk 2 egzemplarze porozumienia z zakładem pracy - do pobrania ze strony; Uwaga! Od 1 XI obowiązują inne wzory porozumień (nie ma na nich imienia i nazwiska studenta). Skierowanie na praktyki; Na skierowaniu powinien być czytelny podpis opiekuna praktyk; skierowanie dodatkowo będzie zatwierdzane przez koordynatora praktyk. Raport ogólny z przebiegu praktyki; Uwaga! Raport musi być podpisany przez psychologa zatrudnionego w miejscu, gdzie student odbywa praktykę oraz potwierdzony pieczęcią Zakładu Pracy - bez tego zaliczenie praktyki będzie niemożliwe. Raport szczegółowy z przebiegu praktyki oraz esej - zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi w dokumencie: Efekty kształcenia dla praktyk oraz szczegółowymi informacjami zawartymi w sylabusach praktyk zawodowych.

8 Spotkania z opiekunami
Spotkania z opiekunami praktyk zapowiedziane zostaną na stronie IP w dziale AKTUALNOŚCI, terminarz spotkań z poszczególnymi opiekunami zostanie zamieszczony w dziale KSZTAŁECNIE -> w zakładce PRAKTYKI. Spotkania z opiekunami odbędą się najpóźniej w marcu 2019 r. Obecność na spotkaniu wszystkich studentów zobowiązanych do realizacji praktyk w określonym roku akademickim jest obowiązkowa (w tym roku w spotkaniach muszą uczestniczyć tylko studenci przydzieleni do praktyk po III roku, w kolejnym – po IV). Listy studentów zobowiązanych do odbycia praktyk po III i IV roku zamieszczone są w zakładce PRAKTYKI (hasło otwarcia pliku zostało podane na spotkaniu informacyjnym w sprawie praktyk). Wszelkie zauważone nieścisłości w podziale na grupy jak również wnioski o zmianę grupy (możliwe na zasadzie zamiany 1:1) można zgłaszać mailowo do na adres: Do ostateczne listy zostaną zamieszczone na stronie IP. Po uruchomiona zostanie rejestracja potwierdzająca w systemie usos.

9 Obieg dokumentów Przed rozpoczęciem praktyki student oddaje poprawnie wypełnione porozumienie (2 egzemplarze) oraz skierowanie na praktykę opiekunowi praktyk – terminy składania porozumień i skierowań ustalają opiekunowie. Na skierowaniu powinien uzyskać czytelny podpis opiekuna praktyk. Po uzyskaniu podpisu od opiekuna porozumienia i skierowanie powinny zostać złożone w sekretariacie Instytutu (pok. 320), gdzie zostają zaparafowane przez koordynatora praktyk i skierowane do podpisu przez dziekana. Podpisane dokumenty trafiają do opiekunów (przez sekretariaty – pok. 326 – praktyka ze ścieżki ps. pracy oraz rozwoju, pozostałe 320, a następnie do studentów). Podpisane przez prodziekana porozumienia student przekazuje do podpisu przez osobę upoważnioną w miejscu odbywania praktyki – jeden egzemplarz porozumienia i skierowanie zostaje w placówce, w której student odbywa praktykę, drugi po zakończeniu praktyki wraz z innymi dokumentami zostaje przekazana opiekunowi stanowiącymi PODSTAWĘ ZALICZENIA PRAKTYKI.

10 Warunki uzyskania zaliczenia praktyk
Spełnienie wymogów określonych w sylabusie praktyki; Zrealizowanie praktyki w placówce zaakceptowanej przez opiekuna praktyki; Odbycie praktyki w placówce zatrudniającej psychologa lub współpracującej z psychologiem; Odbycie praktyki w wymaganym terminie; Przedłożenie kompletnej dokumentacji opiekunowi po zakończonej praktyce.

11 Zaliczanie praktyk Praktyka zaliczana jest na ocenę.
Zaliczenie praktyki jest możliwe wyłącznie przy spełnieniu wymaganych terminów oraz po przedłożeniu opiekunowi następujących dokumentów: Porozumienie (akceptowane są tylko wzory porozumień UŚ); Raport ogólny (musi być podpisany przez osobę z dyplomem psychologa i potwierdzony pieczęcią placówki, w której realizowana jest praktyka); UWAGA! Na raporcie powinna być wyszczególniona liczba godzin zrealizowanych praktyk. Raport szczegółowy; Esej. UWAGA! Inne formularze porozumień z Sądem Okręgowym w Katowicach i placówkach mu podległych (informacje -> praktyki SĄD) Szczegółowe wymagania odnośnie raportu szczegółowego i eseju zostaną podane przez opiekunów; wytyczne są też zamieszczone w dokumentach: EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA PRAKTYK I W SYLABUSACH PRAKTYK. Wraz z w/w dokumentacją student jest zobowiązany do oddania opiekunowi praktyk wypełnionej ankiety satysfakcji z praktyk studenckich.

12 Terminy Dokumentację z przebiegu praktyk (porozumienie, raporty, esej) można składać opiekunom do r. – niezłożenie dokumentów w terminie skutkuje koniecznością przedłużania sesji. Zaliczenie praktyki przez opiekuna w indeksie i na karcie zaliczeniowej musi mieć miejsce najpóźniej do r. Osoby, które zamierzają się ubiegać o stypendium naukowe powinny zaliczyć praktykę w terminie umożliwiającym złożenie wniosku o stypendium. Przy składaniu wniosku o przedłużenie sesji z powodu niezaliczenia praktyki w w/w terminie należy wskazać ścieżkę, w ramach której praktyka powinna być zrealizowana i opiekuna praktyk, który powinien praktykę zaliczyć. Wnioski o możliwość przedłużenia sesji z powodu niezaliczenia praktyki nie będą opiniowane pozytywnie, jeśli wskazany termin rozliczenia praktyki będzie późniejszy niż r.

13 Wcześniejsze odbywanie praktyk
Jest możliwe, jeżeli do właściwego prodziekana zostanie złożone podanie z prośbą o możliwość realizacji praktyki w innym terminie niż wakacje i wskazaniu powodu. Na podaniu powinna znaleźć się informacja, że wcześniejsza realizacja praktyki nie będzie kolidowała z zajęciami i/lub egzaminami. Do prośby można od razu dołączyć dwa egzemplarze porozumień i skierowanie na praktyki. Podanie powinno być zaopiniowane pozytywnie przez opiekuna praktyki i złożone w sekretariacie Instytutu Psychologii (pok. 320). Z sekretariatu pismo przekazywane jest do Koordynatora a następnie właściwego dziekanatu i to właśnie w dziekanacie lub w sekretariacie właściwym dla danego opiekuna (326 – ścieżka ps. pracy i ps. rozwoju lub pozostałe ścieżki) należy dowiadywać się, jaka decyzja została podjęta.

14 Praktyki w Bloku Kształcenia Nauczycielskiego
Studenci realizujący program BKN-u mają do zaliczenia: Praktykę psychologiczno-pedagogiczną (30 godzin) – 2. semestr BKN-u Praktykę nauczycielską w szkole podstawowej (60 godzin)- 3. semestr BKN-u Praktykę nauczycielską w szkolnictwie ponadpodstawowym (60 godzin) – 4 semestr BKN-u

15 Jak łączyć zaliczenie praktyk kierunkowych z praktykami w BKN-ie?
Praktyki w szkołach i poradniach psychologiczno- pedagogicznych mogą być zaliczone w poczet praktyk zawodowych i praktyk BKN-u. Praktyka kierunkowa zrealizowana w PPP pozwala zwolnić studenta z realizacji 30 godzin praktyki psychologiczno- pedagogicznej. Praktyka zrealizowana w szkołach podstawowych, liceach, technikach, szkołach branżowych etc. pozwala zwolnić studenta z 30 godzin praktyki psychologiczno- pedagogicznej oraz z praktyk nauczycielskich w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej (ale, żeby zgadzały się godziny należy w danym typie szkoły wypracować 90 godzin praktyk, a nie jak to jest wymagane przy praktykach kierunkowych – 80 godzin).

16 Warto pamiętać! Przed złożeniem do podpisu porozumień i skierowań sprawdzić na stronie, czy nie zmieniły się wzory. Na stronie zamieszczane są najnowsze wzory obowiązujących dokumentów. Przed podpisaniem dokumentów upewnić się, kto jest osobą upoważnioną w zakładzie pracy/firmie do podpisywania porozumień, a także, czy placówka przyjmująca studenta na praktykę zaakceptuje porozumienie w brzmieniu proponowanym przez uczelnię. Uczelnia nie podpisuje porozumień o innej treści. Jeżeli praktyka ma być realizowana w wakacje, POROZUMIENIA powinny być podpisane najpóźniej w lipcu (w sierpniu sekretariaty są nieczynne). Z uwagi na urlopy najbezpieczniej uzyskać podpisy przed 12 lipca.

17 UWAGA/PROŚBA/APEL Drukujmy porozumienia dwustronnie!
Jeśli nie żal nam lasów zszywajmy je! Dwa egzemplarze porozumień i skierowania spinajmy razem (koszulki się nie sprawdzają).

18 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!


Pobierz ppt "PRAKTYKI ZAWODOWE informacje organizacyjne Joanna Mateusiak"

Podobne prezentacje


Reklamy Google