Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDanuta Antczak Został zmieniony 8 lat temu
1
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne
2
Prowadzący dr Justyna Leszka Fundacja na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Nowa Nadzieja” jleszka@wp.pl; 606 66 44 47
3
Dziecko z zaburzeniami rozwoju – dynamika narastania problemu Zaburzenie rozwoju - fakt Dziecko z zaburzeniem rozwoju w systemie oświaty – problem Determinanty – ramy prawne, zasoby (psychiczne, emocjonalne, materialne) rodziny, mobilność rodziny, otwartość i realna chęć pomocy ze strony placówki, obecność osoby wspierającej rodzinę, sposoby KOMUNIKACJI
4
Rodzice dziecka z zaburzeniami rozwoju – hydraulik wobec przezwajania silnika elektrycznego Duża determinacja Brak wiedzy i umiejętności Instrukcja w języku suahili GDZIE JEST FACHOWIEC???
5
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w placówce masowej – doniesienia z frontu Częsty scenariusz - okopani nauczyciele, szarżujący na oślep rodzice (ewentualnie dobrze zorganizowana partyzantka), sztab (organ prowadzący), który nie wie, jakie ma siły i gdzie je rzucić Pytanie zasadnicze – kto jest wrogiem??? A może …. – negocjacje pokojowe?
6
Model współpracy środowiska na rzecz optymalizacji sytuacji dziecka Szkoła, jako koordynator działań Osoba z zewnątrz (PPP?), znająca dziecko i problem Rodzice, jako równorzędny partner
7
Warunki powodzenia edukacji włączającej elastyczność, czyli uznanie, że dzieci uczą się w różnym tempie, a nauczyciele potrzebują umiejętności, aby w elastyczny sposób wspierać ich proces uczenia się; tworzenie właściwego klimatu w szkole i budowanie relacji, organizowanie odpowiedniego wsparcia uwzględniającego indywidualne potrzeby dzieci, elastyczne podejście do nauczania w zakresie treści programowych i metod pracy; zmiana w ocenianiu postępów ucznia w kierunku motywacji i wspierania jego rozwoju; budowanie partnerskich relacji z rodzicami;
8
Edukacja włączająca WYMAGA ZMIANY PRZEDE WSZYSTKIM ZE STRONY DOROSŁYCH UCZESTNIKÓW PROCESU KSZTAŁCENIA Organy prowadzące (stworzenie warunków) Nauczyciele (zmiana mentalności) Rodzice (realna współpraca) …są ludzie, którzy na każde rozwiązanie znajdą problem.
9
Mentalne rozwiązania, konieczne do zastosowania w szkole - Przyjęcie odpowiedzialności za sytuację w klasie (kierownik sytuacji); - Poszukiwanie rozwiązań przy założeniu niemożności usunięcia ucznia z klasy; - Realizacja w praktyce komunikacji włączającej; - Zgłaszanie swoich (nauczyciela) potrzeb i trudności; - Korzystanie ze wsparcia podmiotów zewnętrznych;
10
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.