IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Jacek Marciniak Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ul. Umultowska 87, Poznań
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Projekt IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Kurs zdalny „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” realizowany w ramach projektu „Uczenie się przez całe życie” – Leonardo da Vinci nr PL/07/LLP -LdV/TOI/ “E-learning as a tool of knowledge transfer in the field of protection and management of archaeological heritage” Okres realizacji projektu: Partnerzy: Instytut Prahistorii / Wydział Matematyki i Informatyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Amsterdams Archeologisch Centrum, Universiteit van Amsterdam, Holandia Instuitutionen för arkeologi, Götenorgs Universitet, Szwecja Vestures un filozofijas fakultate, Latvijas Universitate, Riga, Łotwa Institut für Prähistorische Archäologie, Martin Luther Universität, Halle- Wittenberg, Niemcy
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Cele projektu IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Wymiana najlepszych praktyk w zakresie ochrony i zarządzania dziedzictwem archeologicznym północnej Europy Przygotowanie spójnych i nowatorskich treści merytorycznych w zakresie europejskich standardów i praktyki w tym sektorze Wypracowanie metodologii prowadzenia szkoleń zdalnych oraz przeprowadzenie szkoleń pilotażowych w grupie docelowej we wszystkich krajach partnerskich Ocena efektywności przekazywanych treści merytorycznych i stosowanych metod Zaprojektowanie i zbudowanie rozwiązań technologicznych na potrzeby przyjętej metodologii prowadzenia szkoleń zdalnych Wypracowanie metodologii przygotowania kursów e-learningowych oraz wytworzenie 15 multimedialnych kursów e-learningowych w standardzie SCORM w 4 wersjach językowych
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Grupa docelowa oraz jej potrzeby szkoleniowe IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Grupa docelowa - profesjonaliści rozproszeni geograficznie, obciążeni obowiązkami zawodowymi : Pracownicy sektora zarządzania i ochrony dziedzictwa archeologicznego Inne osoby związane z tym sektorem (planiści, inżynierowie, administracja, itp.) Potrzeby szkoleniowe - konieczność rozwoju ustawicznego umiejętności zawodowych profesjonalistów tego sektora ze względu na: Intensywne rozwój infrastruktury i niszczenie zasobów archeologicznych Dynamicznie zmieniające się prawodawstwo narodowe i europejskie Konieczność wyjścia poza ramy narodowe w ochronie i zarządzaniu zasobami archeologicznymi
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Metody oraz narzędzia w kształceniu zdalnym IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Metody: Szkolenie realizowane na odległość poprzez internet (WBT – Web Based Training) Szkolenie wspierane przez nauczyciela (ang. Facilitated web based training) Narzędzia: System klasy LMS/LCMS (ang. Learning Management System / Learning Content Management System) – system informatyczny wspierający proces kształcenia na odległość - wortal dostępowy do szkoleń oraz strona projektu Kursy e-learningowe (kursy WBT, elektroniczny podręcznik, „content”) – materiał dydaktyczny w postaci multimedialnej i interaktywnej integrujący tekst, dźwięk, wideo, animacje, symulacje Syllabusy określające zasady pracy uczestnika szkolenia Podręczniki QuickStart dla studenta i nauczyciela
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Model kształcenia: szkolenie wspierane przez nauczyciela IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Proces dydaktyczny realizowany przez internet Materiał dydaktyczny w multimedialnych i interaktywnych kursach e- learningowych centralnym punktem szkolenia System LMS/LCMS wykorzystywany do organizacji i zarządzania szkoleniem Nauczyciel wspiera i aktywizuje uczących się (fora, eseje, konsultacje) Działania studentów na bieżąco monitorowane przez nauczyciela Brak spotkań tradycyjnych (ze względu na rozproszenie grupy docelowej)
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Model kształcenia: charakterystyka szkolenia IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Tytuł: „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Czas trwania: różny w zależności od kraju; od 3 (Szwecja) do 6 (Polska) miesięcy 15 kursów e-learningowych udostępnianych zgodnie z przyjętym harmonogramem Szkolenie podzielone na 5 części wynikających z charakteru materiału. Praca w poszczególnych częściach obejmuje: Pracę z kursami e-learningowymi (od 2 do 4 kursów w części) Pracę na forach dyskusyjnych (łącznie 3 fora) Pracę indywidualną (esej) Pracę grupową (esej grupowy) Wypracowany model kształcenia wykorzystano do przeprowadzenia szkoleń pilotażowych we wszystkich 5 krajach partnerskich projektu (Holandia, Łotwa, Niemcy, Polska, Szwecja)
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: multimedialne i interaktywne kursy e-learning (1) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Kurs e-learning (inaczej: kurs WBT, elektroniczna książka, „content”): Treść dydaktyczna w postaci multimedialnej i interaktywnej gotowa do publikowania w systemie do zdalnego kształcenia klasy LMS Zawiera elementy multimedialne i interaktywne zwiększające atrakcyjność przekazywanych treści oraz skuteczność kształcenia Posiada strukturę hierarchiczną dostosowaną do kształcenia w środowisku internetu - podział treści na jednostki uczące (learning objects) Zapisany w popularnym standardzie reprezentacji zawartości dydaktycznej (SCORM) Na potrzeby szkolenia wytworzono 15 kursów e-learningowych w 4 wersjach językowych (angielski, polski, łotewski, niemiecki) zapisanych w standardzie SCORM 1.2
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: multimedialne i interaktywne kursy e-learning (2) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Rola elementów multimedialnych i interaktywnych: Umożliwiają wizualizację dynamicznych procesów, zjawisk i zależności pomiędzy omawianymi procesami Pozwalają uczącemu się się na prowadzenie interaktywnych symulacji (ang. Learning by doing) Stanowią istotne rozszerzenie treści merytorycznej Wykorzystywane do budowy elementów samotestowania (i testowania) wiedzy
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: system LMS/LCMS IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" LMS / LCMS (Learning Management System / Learning Content Management System) – system informatyczny wspierający proces kształcenia na odległość: Zlokalizowany na UAM i zarządzany przez zespół wsparcia IT Dostępny w dwóch wersjach językowych (polska, angielska) i przygotowany do prowadzenia szkoleń w czterech wersjach językowych (polski, angielski, niemiecki, łotewski) w pięciu krajach partnerskich Dostępny dla studentów poprzez wortal dostępowy System LMS / LCMS w projekcie – system Edumatic: Zaawansowane mechanizmy tworzenia i zarządzania grupami studenckimi i szkoleniowymi Pełna obsługa standardu SCORM (1.2 i 2004) Elastyczne zarządzanie narzędziami do komunikacji Zaawansowane mechanizmy analizy postępów studenta
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: funkcjonalności systemu LMS/LCMS (1) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Narzędzia weryfikacji wiedzy: Narzędzie do samotestowania wiedzy, w sytuacji gdy wymaga się aby studenci sprawdzali swoją wiedzę przez pytania wielokrotnego wyboru oraz pytań tak/nie Narzędzie egzaminowania w sytuacji w której postępy studentów powinien oceniać nauczyciel Narzędzie do zarządzania pracami domowymi do wykonania przez studentów w określonym okresie czasu (np. zarządzanie esejami) Narzędzia do pracy grupowej Przestrzeń do współdzielenia plików
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: funkcjonalności system LMS/LCMS (2) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Narzędzia komunikacji: Forum do prowadzenie dyskusji asynchronicznych Aktualności do umieszczania bieżących informacji o przebiegu szkoleniu Narzędzie kontaktu ze studentami (jako wiadomości owe) Terminarz Śledzenie aktywności studentów i raportowanie: Aktywność studenta w kursie e-learningowym (spędzony czas w całym kursie i poszczególnych jego jednostkach - SCO, czas ostatniego wejścia w każdej jednostce kursu, ilość odwiedzin, itp.) Aktywność studenta na forach (spędzony czas, ilość wypowiedzi) Ogólne informacje o logowaniu się do systemu
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: wortal IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: kurs e-learning w systemie Edumatic (1) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Narzędzia: kurs e-learning w systemie Edumatic (2) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Metody: organizacja szkolenia zdalnego i aktywizacja studentów (1) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Dostarczanie kursów e-learningowych: Piętnaście kursów e-learningowych Kursy e-learningowe podstawowym elementem procesu szkoleniowego Kursy dostarczane studentom wg ustalonego harmonogramu Studenci uzyskiwali dostęp do kursu przez określony okres czasu (od 1 do 2 tygodni), po upływie przydzielonego okresu dostęp do kursu wygasał, bądź nie (różnie w zależności od kraju, przyjętych metod aktywizacji, lokalnych przyzwyczajeń, uwarunkowań czasowych)
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Metody: organizacja szkolenia zdalnego i aktywizacja studentów (2) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Aktywności studenta podczas szkolenia zdalnego: Kursy e-learningowe – indywidualna praca z kolejno dostarczanymi kursami Forum dyskusyjne – dyskusja pomiędzy uczestnikami szkolenia na zadany temat / tematy nawiązujący do kursów dostarczonych w danej części szkolenia; forum otwarte do dyskusji przez zadany okres czasu Praca indywidualna – esej na zadany temat Praca grupowa – esej na zadany temat pisany przez grupę studentów (praca zdalna) Konsultacje indywidualne
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Metody: organizacja szkolenia zdalnego i aktywizacja studentów (3) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Aktywności nauczyciela podczas szkolenia zdalnego: Monitorowanie postępów w pracy z kursami e-learning oraz pracy na forach Nadzór merytoryczny i moderowanie dyskusji na forach Sprawdzanie esejów indywidualnych i grupowych Przestrzeganie harmonogramu pracy Aktywizacja Metody aktywizowania studentów: Wysyłanie maili informacyjnych Wysyłanie maili ostrzegawczych Wysyłanie maili wyznaczających kary Dyskusja telefoniczna ze studentem Aktywizacja przy wykorzystaniu przełożonych Podnoszenie atrakcyjności dyskusji na forum Indywidualne konsultacje
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Metody: organizacja szkolenia zdalnego i aktywizacja studentów (4) IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Wsparcie szkolenia zdalnego: Szkolenia nauczycieli z metodyki prowadzenia szkolenia zdalnego oraz efektywnego wykorzystania platformy technologicznej Zespół informatyków utrzymujących system LMS / LCMS (archiwizacja danych, serwery zapasowe, reakcja w sytuacjach kryzysowych) Wsparcie techniczne dla studentów (dedykowany adres obsługiwany przez help-desk) Wsparcie merytoryczne (dedykowany adres obsługiwany przez nauczycieli) Dystrybucja syllabusów studentom
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Metody: wytwarzanie kursów e-learningowych IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Opracowuje treść merytoryczną kursu Określa środki dydaktyczne i ich formę Kontroluje poprawność merytoryczną przekazu zawartego w elementach multimedialnych Metodyk kształcenia na odległość Ustala strukturę kursu e-learning Proponuje podział materiału zgodny z przyjętymi założeniami metodycznymi Określa stopień interaktywności kursu Określa parametry techniczne kursu e-learning Tworzy elementy multimedialne kursu e-learning (animacje, rysunki, etc.) Buduje kursy w wersjach wielojęzycznych Zespół technologiczny KURS E- LEARNING Autor kursu
Jacek Marciniak, Narzędzia oraz metody prowadzenia szkoleń zdalnych w kształceniu ustawicznym na przykładzie kursu zdalnego „Dziedzictwo archeologiczne we współczesnej Europie” Podsumowanie i perspektywy IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Przeprowadzono szkolenie pilotażowe w 5 krajach w którym uczestniczyło ok. 100 studentów Do prowadzenia szkoleń wykorzystano identyczne narzędzia, zasoby oraz metodykę kształcenia Duże zainteresowanie szkoleniem ze względu na wartościowe treści merytoryczne oraz dostosowany do potrzeb odbiorców model kształcenia Wysoka ocena wypracowanych narzędzi i metod Opracowane narzędzia (kursy e-learningowe w 4 wersjach językowych, metodyka kształcenia) pozwolą w przyszłości na prowadzenie szkoleń przez partnerów projektu oraz inne zainteresowane podmioty