Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE
Od reżysera, do... - twórcy sztuki filmowej.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
Magdalena Rowińska Centrum NUKAT
Witamy Cię na finale Konkursu Wiedzy o Sztuce. Powodzenia!
Polifoniczność dzieła filmowego Polifoniczność oznacza o typie budowy utworów muzycznych, w których równocześnie prowadzone linie głosowe (dwie lub więcej)
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
Katalog komputerowy WebPac
stosowany w bibliografii załącznikowej
PODSTAWOWE ŹRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Źródła informacji z zakresu nauk przyrodniczych
POZNAJEMY KARTĘ KATALOGOWĄ
Dziś pytanie – dziś odpowiedź. Agenda PYTANIA ODPOWIEDZI … ?
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
WARSZTAT INFORMACYJNY BIBLIOTEKI
Recenzja w twórczości dziennikarskiej
II Spotkanie Polskiej Grupy Użytkowników VTLS Virtua 16 – 17 czerwca 2008, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie Magdalena Rowińska Centrum NUKAT
OPIS BIBLIOGRAFICZNY mgr Halina Gierut mgr inż. Małgorzata Sorys.
Katalogowanie dokumentów elektronicznych
PRACA BIBLIOTEKARZA W ZESPOLE SZKÓŁ SZPITALNYCH
Co to jest BIBLIOGRAFIA???
Magdalena Rowińska Centrum NUKAT
Zbiory biblioteczne W bibliotekach gromadzone są różnorodne zbiory, między innymi: książki, filmy na kasetach VHS oraz DVD, różne programy multimedialne,
KURS Z INFORMATYKI prowadzący: mgr Przemysław Głowacki.
BIBLIOTEKA WYŻSZEJ SZKOŁY ADMINISTRACJI I BIZNESU INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE.
ANNA BANIEWSKA SYLWIA FILUŚ
Warsztaty filmowe
Co to jest Windows Live Movie Maker ?
Katalogi biblioteczne informacją o zbiorach
Jak tworzyć pokaz? Praktyczne wskazówki.
Korespondencja seryjna
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Jak stworzyć dobrą prezentację multimedialną?
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
1. Film dokumentalny Zadaj uczniom tworzenie filmu dokumentalnego zawierającego np. wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy lub o zabytkach znajdujących.
Procedura przygotowania tekstu jednolitego – praktyczne rozwiązania część 2 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
ZASADY KORZYSTANIA Z KATALOGU BIBLIOTECZNEGO
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
Jak projektujemy prezentację multimedialną?
prezentacja multimedialna
BIBLIOGRAFIA Oprac. Jolanta Nowakowska, Katarzyna Mazurek Warszawa 2005.
Redagowanie przypisów bibliograficznych Dokumenty elektroniczne.
OPIS BIBLIOGRAFICZNY PN-ISO 690
Dodawanie klipów i tekstu do projektu Ścieżka video i obrazów Ścieżka dźwięku – muzyka, efekty Tryb wyświetlania.
Historia Filmu.
Projektowanie bazy danych biblioteki szkolnej
Specyfika tłumaczenia cieniowego w PJM
Edukacja filmowa na lekcjach języka polskiego i historii Sie ć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów humanistycznych w ramach projektu pn.
Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu Zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Redagowanie bibliografii załącznikowej Dokumenty drukowane i.
 1. Logujemy się do YouTube i przesyłamy film na serwer (klikamy na Prześlij film ). W czasie przetwarzania pliku możemy uzupełnić informacje o wideo.
Czym się zajmuje? Dźwiękowiec odpowiada głównie za to co możemy usłyszeć w filmach, radiach i telewizji. To on zajmuje się tym, aby wszystko związane.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Jak tworzymy prezentacje czyli kilka zasad, których należy przestrzegać Andrzej Gągało.
każdy rysunek powinien być opatrzony
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
prezentacji multimedialnej na konkurs „Tajemniczy świat Bałtyku”
Deskryptory BN Przepisy katalogowania BN przepisy.bn.org.pl
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
ROLA MUZYKI W FILMIE.
Struktura książki i czasopisma
PRAWA POKREWNE.
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zapis prezentacji:

Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu

245 Strefa tytułu i oznaczenia odpowiedzialności Pole 245 zawiera tytuł, określenie typu dokumentu i dodatki do tytułu, wraz z ich równoległymi wersjami oraz oznaczenia odpowiedzialności \a Román pro ženy \h [Film] = \b Mężczyzna idealny / \c reż. Filip Renč ; scen. Michal Viewegh ; prod. Klára Bukovská, Markéta Hájková.

Dane do oznaczenia odpowiedzialności przejmujemy przede wszystkim z:  napisów tytułowych,  innych napisów tekstowych,  informacji dźwiękowej,  etykiety na opakowaniu,  źródeł spoza filmu, gdy zachodzi taka konieczność. Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Do pola \c przejmuje się oznaczenia odpowiedzialności osób i/lub instytucji odpowiedzialnych za intelektualną i artystyczną zawartość filmu jako całości. Uwzględnia się nazwę/y:  reżysera  scenarzysty  producenta  realizatora  redaktora filmu  kompozytora – w przypadku filmu muzycznego, itp. Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Do pola \c przejmujemy 3 pierwsze nazwiska osób i/lub ciał zbiorowych spełniających tę samą funkcję i wymieniamy je w jednym oznaczeniu odpowiedzialności oddzielając przecinkiem. W przypadku, gdy osób w każdej z tych kategorii jest więcej niż 3, przejmujemy nazwę tylko pierwszej osoby i/lub ciała zbiorowego i stosujemy skrót [et al.]. Hasła osobowe tworzymy dla wszystkich nazw wymienionych w polu Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Jeśli mamy doczynienia z adaptacją filmową lub teatralną dzieła zagranicznego, tłumaczonego, to odpowiedzialność za tłumaczenie jest także pobierana do pola 245. Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Do podpola \b w polu 250 przejmujemy oznaczenie odpowiedzialności dotyczące wydania kolejnej wersji językowej filmu.

Do pola 508 przejmujemy nazwy osób i/lub instytucji odpowiedzialnych tylko za jeden aspekt filmu: dialogi, komentarz, teksty piosenek, muzyka, zdjęcia, montaż, animacja, konsultacja, scenografia, adaptacja. Dobór nazw zależy od rodzaju filmu (fabularny, dokumentalny, itp.). Każdą wymienioną nazwę poprzedza się określeniem jej udziału w procesie tworzenia filmu. Hasła dodatkowe tworzymy tylko dla pierwszej osoby odpowiedzialnej za daną kategorię współpracy. Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Do pola 511 przejmujemy nazwy osób i zespołów dotyczących obsady: aktorów, narratorów, prezenterów, muzyków, itp. Z obsady aktorskiej podajemy tylko nazwy osób grających główne role. Obsadę aktorską ogranicza się do 5 nazwisk, wyróżnionych lub podanych jako pierwsze. Hasła dodatkowe tworzymy dla nazw wymienionych na pierwszym miejscu każdego rodzaju oznaczenia odpowiedzialności i do 3 nazw z obsady aktorskiej. Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Brak typowych dla dokumentu audiowizulanego oznaczeń odpowiedzialności, takich jak: reżyser, scenarzysta, producent.

Dobór oznaczeń odpowiedzialności

W wyżej wymienionym przykładzie oznaczenia odpowiedzialności pojawiają się tylko przy dokumentach współwydanych w polu , do których tworzy się hasła dodatkowe w polach lub 710

Gdy w polu nie występują osobowe oznaczenia odpowiedzialności, natomiast występuje nazwa instytucji sprawczej, tworzy się hasła korportywnego dla tej instytucji w polu 710 Dobór oznaczeń odpowiedzialności

W czasie katalogowania dokumentów audiowizualnych pojawiła się potrzeba wprowadzenia nowych określeń rodzaju współpracy w polach 700: dla aktora użyczającego swojego głosu, szczególnie w filmach animowanych: Dubbing – Dub. dla autora choreografii w ekranizacjach baletu: Choreografia – Choreogr. Dobór oznaczeń odpowiedzialności

W powyższym przykładzie w napisach końcowych pojawiają się najpierw aktorzy użyczający swojego głosu w wersji oryginalnej filmu. Aktorzy dubbingujący w wersji polskiej filmu są wymienieni w materiałach dodatkowych – okładka dodatku drukowanego. Powtarzamy pole 511

W trakcie katalogowania dokumentów audiowizualnych należy zwracać uwagę na tematykę dokumentu audiowizualnego. Dla ekranizacji sztuk teatralnych warto dodać oznaczenie odpowiedzialności za scenografię w polu 508 W tym konkretnym przykładzie brakuje jeszcze osoby odpowiedzialnej za opracowanie muzyczne – tytuł i tematyka. Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Bardzo istotną kwestią w doborze oznaczeń odpowiedzialności przy sporządzaniu opisu bibliograficznego dokumentów audiowizualnych jest ich uważna selekcja oraz wpisywanie w poszczególne pola formatu. Dobór oznaczeń odpowiedzialności reżyser, scenarzysta, producent, realizator, redaktor filmu 508 dialogów, komentarza, tekstów piosenek, muzyki, zdjęć oraz nazwy: dystrybutorów, kompozytorów, konsultantów, montażystów, operatorów dźwięku, scenografów, choreografów, twórców adaptacji,itp. 511 narratorzy, prezenterzy, muzycy, itp.

Dobór oznaczeń odpowiedzialności

Kwestia pojawiającego się w dokumentach audiowizualnych ISBN. Potrzeba dodania do Formatu MARC 21 rekordu bibliograficznego dla filmu pól 020 i 920. Uwagi dotyczące innych stref opisu bibliograficznego