Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projektowanie bazy danych biblioteki szkolnej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projektowanie bazy danych biblioteki szkolnej"— Zapis prezentacji:

1 Projektowanie bazy danych biblioteki szkolnej
Autor: Damian Urbańczyk Bazy danych Projektowanie bazy danych biblioteki szkolnej

2 Jakie dane? Aby zaprojektować prostą bazę danych biblioteki szkolnej, musimy najpierw zdecydować, jakie dane o jej pracy chcemy umieścić w tabeli. Z pewnością musimy umieścić dane o książkach, uczniach, pracownikach biblioteki oraz o wypożyczeniach – czyli przypadkach, w których uczeń wypożycza książkę.

3 Tabela uczniów Pierwsza tabela – uczniowie, powinna zawierać następujące pola oraz ich typy: id_ucznia – liczba całkowita, autonumer, imię – łańcuch znaków, nazwisko – łańcuch znaków, adres – łańcuch znaków, data_rejestracji – data ogólna, uwagi – średnie pole tekstowe, numer telefonu – łańcuch znaków, status – mała liczba (0/1).

4 Tabela książek Druga tabela, ksiazki (bez polskich znaków diaktrycznych) powinna zawierać pola: id_ksiazki – liczba całkowita, autonumer, tytuł – łańuch znaków, autor – łańuch znaków, opis – tekst, numer_inwentarzowy – łańcuch znaków, status – liczba całkowita (0/1).

5 Tabela pracowników Tabela pracownicy, zawiera dane na temat pracowników biblioteki: id_pracownika – liczba całkowita, autonumer, imię – łańcuch znaków, nazwisko – łańcuch znaków, adres – tekst. W zależności od potrzeb, tabela ta może zawierać również bardziej szczegółowe informacje o uczniach.

6 Tabela wypożyczeń Tabela wypozyczenia (bez polskich znaków diaktrycznych) będzie przechowywała informacje nt. wypożyczeń, czyli przypadków, w których pracownik wypożycza uczniowi konkretną książkę. Pola tabeli: id_wypozyczenia – liczba całkowita, autonumer, id_ksiazki – liczba całkowita, id_ucznia – liczba całkowita, id_pracownika – liczba całkowita, data_wypozyczenia – data, data_zwrotu – data, uwagi – tekst.

7 Tabela wypożyczeń Tabela ta jest tabelą, w której wszystkie inne tabele się „spotykają”. Korzystamy w niej z danych wszystkich tabel – odwołanie do identyfikatorów innych tabel nazywamy kluczem obcym. W tej tabeli korzystamy z id_ksiazki, id_ucznia, id_pracownika. W ten sposób mamy tabelę z jednym kluczem podstawowym (id_wypozyczenia) oraz trzema kluczami obcymi.

8 Klucze podstawowe Każda z zaprojektowanych tabel posiada klucz podstawowy – pierwsze pole w tabeli. Jest to identyfikator, liczba całkowita, element podlegający każdorazowemu zwiększeniu o 1, czyli autonumerowany. Jest to pole unikalne, dlatego systemowo musi być ono chronione przed niepowołanym nadpisem.

9 Relacje Pierwsze pola z tabel uczniowie, pracownicy, ksiazki występują w relacjach do odpowiednich pól w tabeli wypozyczenia. O wyżej wymienionych relacjach należy pamiętać podczas tworzenia formularzy, dzięki którym będzie możliwe ewidencjonowanie wypożyczonych książek.

10 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Projektowanie bazy danych biblioteki szkolnej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google