ZASADY KOMUNIKACJI W MIEJSCU PRACY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
AUTOPREZENTACJA.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Rzecz o efektywności w biznesie
Wystąpienia publiczne.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
komunikacja interpersonalna i społeczna
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
METODY KOMUNIKOWANIA SIĘ NA PRZESTRZENI WIEKÓW
 Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Aleksandra Kiełbania I G
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Metody Komunikacji.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

ZASADY KOMUNIKACJI W MIEJSCU PRACY Danuta Haller koordynator sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli humanistów Nauczyciele pracują zespołowo Szkolenie realizowane w ramach projektu współfinansowanego przez UE z EFS: Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli drogą do sukcesu szkół powiatu wołowskiego Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty. Działalnie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół

Podstawowe prawdy o komunikacji

PODSTAWOWE PRAWDY O KOMUNIKACJI Komunikacja odgrywa kluczową rolę w kontaktach międzyludzkich. Jak pokazują badania Bakera (1971r.) ludzie poświęcają 70% swojego czasu poza snem na porozumiewanie się na różne sposoby z tego 11% przypada na pisanie, 15% na czytanie, 32% na mówienie 42-57% na słuchanie. Komunikowanie się ludzkie to podstawowy środek na zbudowanie/ podtrzymanie relacji, nabycie i doskonalenie umiejętności, nabycie/ przekazanie wiedzy. Każda interakcja z drugim człowiekiem to nadawanie i odbieranie komunikatów werbalnych i niewerbalnych.

POROZUMIEWANIE SIĘ… Porozumiewanie się polega na słownym bądź bezsłownym przesyłaniu informacji i kształtuje relacje między ludźmi. Umiejętności porozumiewania się określają stosunki między ludźmi i wpływają na poczucie własnej wartości. Brak takich umiejętności może prowadzić do samotności i poczucia bezsilności, niezadowolenia z pracy i rozczarowań w życiu osobistym.

Komunikacja interpersonalna jest psychologicznym procesem, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje podczas kontaktów z innymi. Mową, mimiką, pantomimiką i intonacją głosu, przekazujemy sobie określone informacje

Komunikacja może służyć do * Nawiązywania kontaktu * Zdobywania informacji * Przekazywania informacji * Wywierania wpływu * Manipulacji * Osiągania porozumienia * Przekonania do swoich racji * Zaspakajania potrzeb.

Najważniejsze cele komunikacji Nawiązanie kontaktu z innymi ludźmi. Zaprezentowanie własnej osoby i poznanie innych. Kształtowanie przekonań i postaw innych ludzi. Wymiana informacji i doświadczeń. Porównywanie różnych idei i pomysłów. Uzgodnienie różnych idei i pomysłów. Zapewnienie sobie i innym przyjemności i rozrywki .

Kanał komunikacyjny to właśnie sposób porozumiewania się między nadawcą a odbiorcą. Podstawowe kanały komunikacyjne to: ustne (w cztery oczy, w małym zespole, przez telefon, wystąpienia publiczne, narady), które można podzielić na: bezpośrednie („twarzą w twarz”, obrady, negocjacje); pośrednie ( za pośrednictwem telefonu, wideokonferencje). pisemne (notatki, telegram, tekst na ekranie komputerowym, email); wizualne za pomocą wykresu, schematu, fotografii, czy techniki video).

Sprzężenie zwrotne reakcja odbiorcy pokazuje nadawcy, czy i jak informacja do niego dotarła. „Dopiero wtedy wiem, co powiedziałem, gdy usłyszę odpowiedź”.

KAŻDEMU Z NAS ZALEŻY, BY INNI JASNO ROZUMIELI, CO MAMY NA MYŚLI, ALE TO NA NADAWCY SPOCZYWA ODPOWIEDZIALNOŚĆ JASNEGO PRZEKAZU INFORMACJI. TO NADAWCA KONSTRUUJE PRZEKAZ I DOBIERA ŚRODKI PRZEKAZU DO TREŚCI, KTÓRE KOMUNIKUJE.

ZAKŁÓCENIA SPRAWNEJ KOMUNIKACJI: - niedogodne okoliczności rozmowy- miejsce, czas…; - zły dobór kanału lub znaczące szumy komunikacyjne; - niejasność semantyczna komunikatu – używanie niezrozumiałych dla odbiorcy słów…; - niejasna intencja nadawcy; - brak wzajemnego zaufania i szacunku do odbiorcy; - nastawienie emocjonalne do odbiorcy; - wiedza…; - uwarunkowania społeczno-kulturowe; - umiejętność stworzenia atrakcyjnego komunikatu; - dysonans miedzy komunikatem werbalnym a niewerbalnym – sprzeczność między wyrażonymi emocjami, a przedstawioną treścią

Funkcje komunikacji Informacyjna - zbieranie, przechowywanie, przetwarzanie i upowszechnianie myśli, danych, wiedzy, obrazów…. Motywacyjna - dostarczanie bodźców do realizacji bliższych i dalszych celów Emotywna – przekazywanie emocji i odczuć Kontrolna – wyrażanie powinności i obowiązków

Komunikacja werbalna polega na przekazywaniu informacji przez słowa Jest to poziom merytoryczny lub treściowy relacji. Jest to wszystko to, o czym mówimy (treść, zawartość).

Funkcje komunikacji werbalnej: Deskrypcyjna Ekspresyjna (stosunek nadawcy do czegoś, kogoś) Sterująca (kieruje przepływem informacji)

Komunikaty negatywne – burzące relację „Nigdy” „My tego w ten sposób nie robimy” „Myli się Pan” „Zasady obowiązujące w naszej placówce…” „Zawsze robimy to w ten sam sposób” „Nigdy byśmy czegoś takiego Panu nie obiecali” „Co jeszcze według Pana mam zrobić?” „To nie należy do moich zadań” Komunikaty nieprecyzyjne: stary/ młody, duży/ mały, dobrze/ źle

Komunikacja niewerbalna

Komunikowanie niewerbalne uzupełnia i wzmacnia przekaz ustny, wymaga zaangażowania zmysłów tworzy je kilka grup sygnałów: Kinezyka – mowa ciała (mimika, gesty, ruchy ciała). Parajęzyk: cechy wokalne głosu (ton, barwa, wysokość głosu, modulacja i tempo mówienia) interferencje wokalne (wzajemne oddziaływanie na siebie cech głosu i dźwięki wokalne, jak „uf”, „ach” „…eee” itp.).  

Komunikowanie niewerbalne Samoprezentacja człowieka (m.in. wygląd fizyczny, budowa ciała, ubranie, fryzura, makijaż). Dotyk (uścisk dłoni, poklepywanie, obejmowanie). Proksemika (zachowanie dystansu i relacji przestrzennych między komunikującymi się osobami przestrzeni).

Komunikowanie niewerbalne Chronemika (wykorzystanie czasu, jako sygnału komunikacyjnego, np. oczekiwanie, punktualność, czas trwania jakiegoś zdarzenia). Elementy otoczenia takie jak: temperatura, oświetlenie, kolor ( mogą wpływać na zachowania ludzi, stymulować ich bądź odstraszać).

Gesty w zależności od pełnionej funkcji, dzielimy na: Emblematory – niewerbalne substytuty konkretnych słów, np. znak słuchawki, znak ilustrujący, że czas minął; Afektatory – niewerbalne zachowania, które odzwierciedlają intensywność odczuwanych emocji, np. skrzyżowanie nóg, czy rąk, częste zmiany postawy ciała;

Gesty Ilustratory – niewerbalne zachowania, które służą uplastycznianiu wypowiedzi, np. opowiadając o małym dziecku gestykulujemy, by dokładniej, wierniej opisać jego małe paluszki, raczki itp. Regulatory – niewerbalne zachowania, które pomagają synchronizować przebieg rozmowy, np. zmiana postawy i ułożenia ciała, skinienie głową.

Gesty Adaptatory – zachowania niewerbalne, które służą zaspokojeniu określonych potrzeb fizycznych lub psychicznych, np. obgryzanie paznokci, jako przejaw zdenerwowania, kręcenie się na krześle, jako przejaw zniecierpliwienia. Wygląd zewnętrzny i higiena osobista – te cechy wywierają silne wrażenie na ludziach i albo będą ułatwiać proces komunikowania się, albo stworzą barierę. Należy przywiązywać wiele uwagi do swojego wyglądu, ubioru, schludności.

Gesty Uśmiech – również stanowi jedną z form mowy niewerbalnej. Może być on miły, zachęcający, ciepły, nieśmiały albo ironiczny, złośliwy, ośmieszający, lekceważący. Warto, więc zastanowić

Aktywne słuchanie „ Pan Bóg dał nam jedne usta i dwoje uszu abyśmy dwa razy więcej słuchali niż mówili ”.

Warunki aktywnego słuchania Koncentracja uwagi na tym, co mówi Nadawca. Powstrzymywanie się od wyrażania własnej opinii, przerywania komunikatu. Pozycja ciała: lekko pochylona w stronę Nadawcy. Kontakt wzrokowy utrzymywany od 15-30% rozmowy. Otwartość na inny niż własny punkt widzenia Używanie zachęcających zwrotów podtrzymujących rozmowę. Empatia: wczucie się w emocje i sytuacje o jakiej mówi Nadawca. Rozumienie znaczenia mowy ciała (zarówno własnej jak i Nadawcy). Zgodność mowy ciała z treścią przekazu. Szczególnie ważna jest znajomość własnej mimiki (uśmiech

Asertywność Używanie otwarcie słów TAK i NIE; Umiejętność dochodzenia własnych racji i praw wraz z poszanowaniem praw i racji innych; Wyrażana jest w zachowaniach werbalnych i niewerbalnych; Jest ściśle związana z wiarą w siebie i pozytywnym stosunkiem do siebie i innych.

Asertywność Masz prawo nie zgadzać się; Twoje zdanie jest tak samo ważne jak zdanie innych ludzi; Masz prawo być wysłuchanym; Masz prawo konstruktywnie krytykować zdarzenie, jeśli ktoś nie postąpił tak, jak obiecywał lub nie wykonał tego co przyrzekał; Masz prawo by odnoszono się do siebie z szacunkiem.

Wyrażenia rozpoczynające wypowiedzi asertywne Moim zdaniem Uważam... Jak to możemy załatwić... Co o tym myślisz... Czuję, że... Weźmy się do... Chcę... Zdecydowałam… Cenię w Tobie… Jestem zdenerwowana zaistniałą sytuacją… Chętnie poznam Twój punkt widzenia… Zastanówmy się nad rozwiązaniem… Nie zgadzam się z tą opinią, mam inne zdanie w tej sprawie….

Główne bariery komunikacyjne Jednostronna gotowość do komunikowania się; Używanie innych kodów, w tym żargonu; Różnice kulturowe; Brak aktywnego słuchania; Zakłócenia w otoczeniu (np. hałas); Odmienny poziom intelektualny; Nastawienie do rozmówcy.

Bariera percepcji To co nam wydaje się być oczywiste, wcale nie musi takie być dla reszty świata!

Co utrudnia słuchanie? Porównywanie Domyślanie się Przygotowywanie odpowiedzi Filtrowanie Przekonanie o swojej racji Skojarzenia Utożsamianie się Udzielanie rad Sprzeciwianie się Zmiana toru Osądzanie Zjednywanie

Dystans w kontakcie Strefa intymna (15-45cm). Jest to najbardziej intymna i najsilniej strzeżona strefa. Każdy człowiek uważa ją za swoją własność i dopuszcza do niej tylko osoby uczuciowo z nim związane. Jest to strefa ściśle intymna. Strefa osobista (46-122 cm). Taką odległość utrzymujemy podczas kontaktów społecznych (np. w biurze) i towarzyskich (np. przyjęcia u znajomych).

Dystans w kontakcie Strefa społeczna (1, 22-3, 6 m). Taką odległość zachowujemy w stosunku do nieznajomych nam osób. Strefa publiczna (powyżej 3, 6 m). Jest to odległość, którą staramy się zachować zwracając się do większej ilości osób.  

Naruszenie granic powoduje blokadę komunikacyjną, poczucie niezręczności i zagrożenia. budzi niechęć i opór.

ZAPAMIĘTAJ! O skuteczności w stosunkach międzyludzkich decydują: JEDYNIE W 15% WIEDZA TECHNICZNA, AŻ W 85% UMIEJĘTNOŚĆ KOMUNIKOWANIA SIĘ.

ZAPAMIĘTAJ! TYLKO 8% PROCESU POROZUMIEWANIA SIĘ PRZEBIEGA ZA POMOCĄ SŁÓW. DALSZE 37% TO SPOSÓB WYMAWIANIA SŁÓW – TON, TEMPO MÓWIENIA, SIŁA I BARWA GŁOSU. NIEMAL 55% INFORMACJI DOCIERA DO NAS PRZEZ JĘZYK CIAŁA.

Zazwyczaj cechom wyglądu zewnętrznego, przypisuje się cechy osobowość. ZAPAMIĘTAJ! Ludzie, którzy są schludni, dobrze ubrani mają większa szansę powodzenia w kontakcie z drugim człowiekiem. Zazwyczaj cechom wyglądu zewnętrznego, przypisuje się cechy osobowość.

Dziękuję za uwagę Danuta Haller koordynator sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli humanistów Nauczyciele pracują zespołowo