Współpraca biblioteki ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym. Imprezy czytelnicze. Warsztaty dla nauczycieli Krapkowice 18.03.2014 r. Projekt współfinansowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W KIELCACH
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Nasza Biblioteka 2011.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
DZIAŁALNOŚĆ BIBLIOTEKI SZKOLNEJ GIMNAZJUM NR 10 IM. JANA PAWŁA II
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Biblioteka szkolna powstała w roku 1964, wraz z oddaniem nowego obiektu szkolnego. Stan księgozbioru w roku szkolnym 2011/2012 to 5778 woluminów.
Multimedialne centrum informacji
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Zakres działań biblioteki: udostępnianie książek, udostępnianie czasopism, działania informacyjne, bezpłatny dostęp do Internetu, drukowanie i skanowanie,
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Biblioteka szkolna.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja wspomagania szkół
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
WIZYTA UPOWSZECHNIAJĄCA D a l i k ó w część 1 „N a s z a Droga do Projektu”
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Jak inspirować zainteresowania czytelnicze uczniów szkoły podstawowej Z doświadczeń nauczyciela bibliotekarza Opracowała Monika Rowińska.
Szkoła Podstawowa nr 45 im.Jana Matejki w Łodzi ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel./fax:
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Henryka Sienkiewicza w Przasnyszu
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
POLSKIE BIBLIOTEKI DLA NAUCZYCIELI
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Współpraca biblioteki ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym. Imprezy czytelnicze. Warsztaty dla nauczycieli Krapkowice r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Biblioteka szkolna jest pracownią ogólnokształcącą i interdyscyplinarną, ośrodkiem informacji dla młodzieży, nauczycieli i rodziców. Służy realizacji programu nauczania i wychowania oraz przygotowuje uczniów do korzystania z książek i innych źródeł informacji. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

"Bibliotekarz, choćby najlepiej pracował, nie uzyska pożądanych efektów bez pomocy środowiska szkolnego (...) i pozaszkolnego", pisze Jadwiga Andrzejewska. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Współpraca z dyrekcją, nauczycielami, pedagogiem szkolnym „Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami” – czytamy w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej dotyczącym nowej podstawy programowej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Każdy nauczyciel, a zwłaszcza ten, który stoi u progu swojej drogi zawodowej, powinien zapoznać się w wyczerpujący sposób z metodami pracy biblioteki, jej zbiorami i funkcją, tak, aby w przyszłości rozwijać swój warsztat pracy w oparciu o zasoby biblioteczne, i w należyty sposób wykorzystywać to, co biblioteka ma do zaoferowania środowisku szkolnemu. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Współpraca z nauczycielami obejmuje: Udział w realizacji zadań programowych szkoły poprzez dostarczanie źródeł i opracowań na lekcje i zajęcia, koła zainteresowań, szkolenia Ustalanie harmonogramu zajęć bibliotecznych (z edukacji czytelniczej i medialnej) Uzgadnianie z nauczycielami zakupu nowości, gromadzenie zbiorów z uwzględnieniem specyfiki nauczanych w szkole przedmiotów Uzgadnianie z polonistami tytułów lektur i terminów ich realizacji w poszczególnych klasach Propagowanie nowości czytelniczych na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim Propagowanie nowości i reklama biblioteki Gromadzenie literatury o tematyce psychologicznej, pedagogicznej, wychowawczej, przydatnej w samokształceniu nauczycieli Prenumeratę czasopism dla nauczycieli Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Pomoc nauczycielom studiującym i doskonalącym się w zawodzie Wspieranie pracy opiekuńczo-wychowawczej świetlicy szkolnej – dostarczanie kompletów czasopism, scenariuszy zajęć świetlicowych W porozumieniu z pedagogiem szkolnym gromadzenie i udostępnianie literatury pomocnej w pracy z uczniami mającymi trudności w opanowaniu określonych umiejętności Współpracę z organizacjami szkolnym (Szkolny Klub Europejski, Samorząd Uczniowski, kółka zainteresowań i in.) Udzielanie porad metodycznych w zakresie pracy z książką, wyszukiwania, gromadzenia i opracowywania informacji Pomoc w organizacji konkursów i innych imprez szkolnych, udział w wycieczkach Udostępnianie czytelni multimedialnej dla nauczycieli. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Każdy nauczyciel ma wpływ na propagowanie wśród młodzieży nawyku czytania, upowszechnianie i reklamę wartościowych książek, wskazywanie lektur do referatów, rozwijanie umiejętności samodzielnych poszukiwań oraz korzystania z nowoczesnych nośników informacji. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Współpraca biblioteki szkolnej z rodzicami obejmuje: Informowanie o działaniach prowadzonych w bibliotece Propagowanie czytelnictwa, wskazywanie sposobów zachęcania do czytania i doradztwa w wyborach czytelniczych Gromadzenie i wypożyczanie rodzicom literatury dotyczącej wychowywania dzieci. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Współpraca z innymi bibliotekami obejmuje: Organizowanie wycieczek uczniów celem zapoznania ich z funkcjonowaniem b-k innego typu Przeprowadzanie wspólnych zajęć z przysposobienia czytelniczego (edukacji czytelniczo- medialnej, bibliotecznych) Realizację wspólnych przedsięwzięć (np. imprez czytelniczych, spotkań autorskich, wystaw, warsztatów) Wymianę scenariuszy zajęć i doświadczeń w pracy z czytelnikiem Koordynowanie gromadzenia zbiorów Wypożyczanie międzybiblioteczne (np. zestawu lektur) Organizowanie wspólnych szkoleń pracowników. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Imprezy czytelnicze Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Konkursy czytelnicze Wśród wielu konkursów wyróżnia się ze względu na ich funkcje głównie cztery rodzaje, a mianowicie: sprawdzające znajomość książek propagujące wybrane książki czy czasopisma pobudzające do poszukiwania książki na wybrany temat pogłębiające lekturę uczniów oraz kulturę czytania. Jedna z najatrakcyjniejszych form rozwijania czytelnictwa wśród uczniów. Propagują książki i dają zarazem możliwość sprawdzenia wyników czytelnictwa. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W konkursach sprawdzających zasób wiedzy o książkach i literaturze występują elementy gier i zabaw. Stosuje się tu wszelkiego rodzaju konkursy błyskawiczne, szarady, rebusy, zagadki, rozsypanki, gry literackie, quizy, zgaduj-zgadule. Dają one dużą satysfakcję wygrywającym, przegrywającym uświadamiają ich brak wiedzy i zachęcają do czytania. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przykłady konkursów czytelniczych: konkurs ortograficzny konkurs recytatorski „Pokonać Waldemorta”. Konkurs o Harrym Poterze Błyskawiczny „ Gałczyński w wykonaniu naszych i lubianych”- Kto to czyta? „ I Ty możesz napisać wiersz”- konkurs poetycki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wystawy tematyczne (informują o książkach z określonej dziedziny lub dotyczą konkretnego zagadnienia np. ważne wydarzenia dziejowe, interesujące odkrycia naukowe, wynalazczość, problemy ekologiczne i zdrowotne, muzykę sport) okolicznościowe (rocznice urodzin lub śmierci wybitnych postaci, jubileusze) nowości. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wystawy (ekspozycje) należą do bardzo często stosowanej formy kontaktowania się bibliotekarza z czytelnikiem. Słabością wystawy książek jest jednorodność eksponatów, ponieważ wystawienie obok siebie znacznej ilości bardzo podobnych okładek czy stron tytułowych prowadzi do monotonii powoduje znużenie odbiorcy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W celu przyciągnięcia uwagi zwiedzających konieczne jest więc umieszczanie obok książek innych materiałów np. fotografii, map, obrazów, i przedmiotów wzbogacających informację, pamiątek a także materiałów zdobniczych. Warto pamiętać o promocyjnej inauguracji otwarcia wystawy z udziałem osób specjalnie zaproszonych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ciekawą formą promocji książki i czytelnictwa są spotkania autorskie (z ilustratorem). Spotkanie czytelników z zaproszonym do biblioteki pisarzem jest ważnym wydarzeniem kulturalnym i wymaga starannego przygotowania. Na spotkaniu takim najczęściej prezentujemy piękne czytanie lub recytację wybranych fragmentów książki. Można uprzyjemnić czas występami zespołów lokalnych czy muzycznych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

DYSKUSYJNY KLUB KSIĄŻKI Uczestnicy klubu nie muszą prowadzić poważnych dyskusji literackich, ani znać się na literaturze. Na spotkaniach powinni mieć możliwość podzielenia się swoimi wrażeniami z przeczytanej lektury. Uczestnictwo w klubie to także doskonały sposób na poznanie nowych ludzi oraz dobrą zabawę. Spotkanie autorskie może też inicjować zespołowe dyskusje. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Inne: Wieczory poezji Kiermasze (np. kiermasz świąteczny, kiermasz taniej książki) Loterie Turnieje Targi książki (np. Targi Książki Edukacyjnej, Pedagogiczno-Psychologicznej, specjalistycznej, młodzieżowej). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Promocja działań Cel: propagowanie czytelnictwa i rozszerzanie grona odbiorców Korzyści płynące z akcji promocyjnych: nowy wizerunek b-ki, pozyskanie sponsorów i partnerów, wzrost prestiżu b-ki i zawodu b-rza, popularyzacja i wzrost czytelnictwa. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Promuj akcję w mediach (radiowęzeł szkolny, gazetka szkolna, księga komunikatów, strona internetowa szkoły, biblioteki, gazety lokalne, radio i tv lokalne) „Poczta pantoflowa” - zachęcaj czytelników do przekazywania informacji o akcji dalej, zapraszaj swoich czytelników, ale też wyjdź z promocją poza bibliotekę Przygotuj plakaty, ulotki, wykorzystaj media społecznościowe (faccebok) czy newsletter. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego