Jan Główczewski Kuratorium Oświaty w Gdańsku F o r u m O k r ę t o w e

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Konwent Starostów Województwa Małopolskiego – Nowy Targ – 20 marca 2009 r. Plan wystąpienia: Informacja dotycząca postulatów przekazanych przez Wojewodę.
Rola izb rzemieślniczych jako instytucji samorządu
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
plan naboru do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2011/2012
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 1 Egzaminatorzyegzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
1 1.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Modyfikacja Mariola Przybylska
Prelegent: Beata Wachowiak
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Poprawa kształcenia zawodowego
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO W KLUCZBORKU
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Doradztwo zawodowe w szkołach
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Zapis prezentacji:

Ocena pożądanych i możliwych zmian profilu okrętowego kształcenia zawodowego Jan Główczewski Kuratorium Oświaty w Gdańsku F o r u m O k r ę t o w e 29 marca 2007 roku

Stan szkolnictwa okrętowego województwa pomorskiego na poziomie ponadgimnazjalnym

ZESTAWIENIE WYNIKÓW REKRUTACJI W LATACH 2002/2006

TECHNIKUM

TECHNIKUM

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CYKL 2 LETNI

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CYKL 3 LETNI

Wykaz szkół zawodowych branży okrętowej w roku szkolnym 2006/2007: Szkoły ponadgimnazjalne młodzieżowe

Szkoły ponadgimnazjalne młodzieżowe 4 - letnie Technikum: liczba oddziałów / liczba uczniów Lp. Zawód Kl. I Kl. II Kl. III Kl. IV 1. technik budownictwa okrętowego 311[05] 1/ 30 1/ 25 1/ 17 1/ 10 2. 1/ 22 3. technik mechanik okrętowy 314[03] 1/ 26 1/ 24 4. technik elektronik 311[07] specjalizacja: automatyka przemysłowa 1/ 28 2/ 52 2/ 47 2/ 53 5. technik mechanik 311[20] specjalizacja: budowa maszyn i urządzeń okrętowych 1/ 19 1/ 18 6. technik mechatronik 311 [50] 1/ 34 1/ 32 7. 1/ 23 R a z e m 6/167 7/171 7/142 5/105 1. - Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni 3. - Zespół Szkół Morskich w Gdańsku 2,4,5,6 - Szkoły Okrętowe i Ogólnokształcące „CONRADINUM” w Gdańsku 7 - Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdańsku

monter kadłubów okrętowych 721[02] 1/ 36 1/ 24 2. 3/ 65 1/ 13 3. Zasadnicza Szkoła Zawodowa 2 – letnia: liczba oddziałów / liczba uczniów Lp Zawód Kl. I Kl. II 1. monter kadłubów okrętowych 721[02] 1/ 36 1/ 24 2. 3/ 65 1/ 13 3. monter systemów rurociągowych 713[04] 1/ 33 Razem 134 37 1.- Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdańsku 2, 3 - Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni

SZKOŁY dla DOROSŁYCH

3 - letnie Technikum Uzupełniające dla absolwentów ZSZ: liczba oddziałów / liczba słuchaczy Lp. Zawód Forma: stacjonarna sem. II sem. IV sem. VI 1. Technik budownictwa okrętowego 1/ 15 1/ 17 2. 1/ 19 3. Technik mechanik 1/ 10 1/ 5 Razem 19 25 23 1, 3 - Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdańsku 2.- Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni

Zawód Forma: stacjonarna sem. II sem. IV 1. monter kadłubów okrętowych Zasadnicza Szkoła Zawodowa 2 - letnia: liczba oddziałów / liczba słuchaczy Lp. Zawód Forma: stacjonarna sem. II sem. IV 1. monter kadłubów okrętowych 1/ 25 2. 1/ 34 Razem 59 1.- Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdańsku 2.- Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni

Zawód Forma: stacjonarna sem. I sem. III sem.VI Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3 - letnia: liczba oddziałów/liczba słuchaczy Lp. Zawód Forma: stacjonarna sem. I sem. III sem.VI 1. ślusarz 1/ 14 1/ 15 1. -Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni

KLASYFIKACJA ZAWODÓW Rozporządzenie MENiS z dnia 8.05.2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 114, poz. 1195, z późn. zm).

Inne zawody, których absolwenci mogą być wykorzystani w przemyśle okrętowym TECHNIKUM Lp. Zawody wg klasyfikacji 1. Technik elektryk 311[08] 2. Technik informatyk 312 [01] 3. Technik nawigator morski 314[01] 4. Technik żeglugi śródlądowej 314[02] 5. Technik eksploatacji portów i terminali 342[03]

ZASADANICZA SZKOŁA ZAWODOWA Lp. Zawody wg klasyfikacji okres kształcenia 1. Mechanik monter maszyn i urządzeń 723[02] 3 2. Elektromechanik 724[05] 3 3. Monter mechatronik 725[03] 3 4. Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych 731[01] 3 5. Mechanik precyzyjny 731[03] 3

UMOWY o PRACĘ w CELU PRZYGOTOWANIA ZAWODOWEGO Rozporządzenie R.M. z dnia 28.05.1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania ( Dz. U. Nr 60, poz. 278), Rozporządzenie R.M. z dnia 12.11.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania ( Dz. U. Nr 197, poz. 1663).

PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU Realizowana jest formie: zajęć praktycznych, praktyk zawodowych. Rozporządzenie MENiS z dnia 1.07.2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 113, poz. 988). Rozporządzenie MENiS z dnia 29.10.2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 192, poz. 1875).

WYKAZ PRAC WZBRONIONYCH MŁODOCIANYM Rozporządzenie R.M. z dnia 24.08.2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i ich zatrudniania przy niektórych z tych prac ( Dz. U. Nr 200, poz. 2047, z późn. zm).

Jakość kształcenia w szkolnictwie zawodowym Podstawy kształcenia w zawodzie, standardy wymagań egzaminacyjnych oraz system zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe jako gwarancja jakości kształcenia. Najwyższa jakość kształcenia: - optymalne przygotowanie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, - najlepsze przygotowanie do podjęcia pracy na konkretnym stanowisku.

Rekomendacja możliwych i pożądanych zmian w kształceniu zawodowym z uwzględnieniem profilu okrętowego 1. Należy wykorzystać następujące zjawiska i działania: - odwrót od niekorzystnych opinii (szkoły zawodowe generują bezrobocie) o skuteczności kształcenia zawodowego, dzięki trwającej koniunkturze ekonomicznej; - wymuszanie zmian w sferze wyposażenia technodydaktycznego szkół oraz metodyki kształcenia zawodowego, dzięki konsekwentnie wdrażanej reformie kształcenia zawodowego w szczególności w zakresie standaryzacji i systemu egzaminów zewnętrznych.

2. Jednostki samorządu terytorialnego tworzą koncepcje racjonalizacji sieci szkół zawodowych w kierunku specjalizacji. Projektowanie kierunków kształcenia zawodowego w perspektywie kilku lat jest nadal utrudnione i w większym stopniu powinno się opierać na informacjach o inwestycjach i trendach rozwojowych lokalnej gospodarki. Stocznie powinny udzielać informacji pozwalających racjonalnie planować rekrutację w poszczególnych zawodach.

3. Należy wspierać system doradztwa metodycznego dla nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz kontynuować szkolenia dla nauczycieli – egzaminatorów egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Nie mniej ważne jest wsparcie merytoryczne dla nauczycieli przedmiotów zawodowych. W tym przypadku możliwe i pożądane są różne formy wsparcia ze strony stoczni (staże, konferencje, konsultacje, doradztwo specjalistyczne materiały itp.).

4. Szkoły zawodowe prowadzą marketing edukacyjny, który nie jest w pełni skuteczny i wymaga wsparcia zakładów pracy. Nadal należy rozwijać system doradztwa zawodowego ukazujący uczniom gimnazjum i ich rodzicom predyspozycje do nauki i pracy w zawodzie oraz możliwości uzyskania zatrudnienia po ukończeniu szkoły. Bez udziału stoczni w promowaniu swoich miejsc pracy nie będzie możliwe zwiększenie rekrutacji do szkół.

5. Należy rozwijać pozytywną współpracę między szkołami, pracodawcami, Kuratorium Oświaty, Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie lepszego przygotowania uczniów i słuchaczy szkół zawodowych do podjęcia pracy. Ośrodki egzaminacyjne muszą funkcjonować przy stoczniach. Przedstawiciele stoczni powinni uczestniczyć jako obserwatorzy w egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Konsekwentnie informować pracodawców o współodpowiedzialności za przygotowanie dokumentacji programowych kształcenia zawodowego, formułowaniu standardów wymagań oraz dostępie do nowych technologii uczniów i słuchaczy. Wspierać innowacje dotyczącą kształcenia w zawodzie monter kadłubów okrętowych.

Publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego powinny szerzej wykorzystywać możliwości nadawania kwalifikacji zawodowych w systemie pozaszkolnym, zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3.02.2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (DzU. Nr 31, poz. 216) wprowadziło możliwość wydawania Zaświadczenia potwierdzającego posiadanie kwalifikacji zawodowych w obrębie zawodu z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego lub klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy. Kwalifikacje będzie można dookreślić dzięki opracowanym 53 standardom kwalifikacji zawodowych oraz 200 standardom, przygotowywanych w ramach realizowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego „Projektu Opracowanie i upowszechnianie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych”.