Koszty eksploatacji stacji rozrządowej wynikające z procedur związanych z przemieszczaniem wagonów z ograniczeniami w rozrządzie – tzw. wagonów oznaczonych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady szkolenia maszynistów
Advertisements

w roku 2010 na tle lat ubiegłych
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Projektowanie urządzeń automatycznego rozrządzania wagonów na górkach rozrządowych Zawiercie, 15 – 16 września 2011r.
Aktualne problemy eksploatacyjne dotyczące stacji Łazy.
Użytkowanie i doświadczenia eksploatacyjne
INWENTARYZACJA STACJI ROZRZĄDOWEJ TARNOWSKIE GÓRY
Janusz Cobala – IZAT Tarnowskie Góry
Skrócenie czasu jazdy na odcinku Warszawa – Katowice
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
Taryfa Vattenfall Distribution Poland S.A. na rok 2010
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP – cz. 2
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Znakowanie tablic informacyjnych,
Czym jest HotSpot w Hotelu ?
Baza kart rozrządowych i wynikowych
Działalność PKP PLK S.A., w tym zarządzanie górkami rozrządowymi
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM.
System nawigacji satelitarnej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania.
Zapotrzebowanie PKP CARGO SA
Inwentaryzacja stanu technicznego stacji rozrządowej Rybnik Towarowy
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Katowice, 19 marca 2008 r. Sektorowy Program Operacyjny Transport Janusz Mikuła Podsekretarz Stanu w MRR Łódź, 6 czerwca 2008 r.
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
Analiza bezpieczeństwa osób i mienia na terenie zarządzanym przez PKP PLK S.A. Rok 2010.
w latach 2008 – 2010 zbadane przez inspektorów pracy OIP w Katowicach
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Tania i społecznie akceptowana linia kolejowa do Pyrzowic
Finansowanie systemu zdrowia
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
ZAŁOŻENIA DO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW WKD WAŻNEGO OD DO ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW WKD 2011/2012 GRODZISK MAZOWIECKI 2011.
DIGISTER CSS spółka z o. o Katowice ul. Sobieskiego 27
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Skrajnia budowli.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
WAKACJE GRUPA PKP Warszawa, r.. Tabor ponad 1500 wagonów w gotowości wagony z klimatyzacją 2014 r.: r.: 638 przegląd i bieżące.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
ZAŁOŻENIA DO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW WKD WAŻNEGO OD DO ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW WKD 2009/2010 GRODZISK MAZOWIECKI 2009.
Nadrzędnym celem jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania.
Kalendarz 2020.
INWESTYCJA pn. Modernizacja Szpitala – budynek F Warszawa 8 lutego 2011 r.
Zarządzanie produkcją - ćwiczenia
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Spotkanie informacyjne
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych
OFERTA USŁUG Wagony Lokomotywy spalinowe i elektryczne Podzespoły
Kłodzko Miasto – kolej dostępniejsza dla podróżnych
Otoczenie makroekonomiczne w 3kw.2014 (kw/kw)
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Koszty eksploatacji stacji rozrządowej wynikające z procedur związanych z przemieszczaniem wagonów z ograniczeniami w rozrządzie – tzw. wagonów oznaczonych „z” i „zp”.

Stacja rozrządowa Tarnowskie Góry odgrywała i w dalszym ciągu odgrywa znaczącą rolę na sieci kolejowej PKP PLK S.A. i jest jedną z trzech stacji rozrządowych użytkowanych przez PKP CARGO S.A. Posiada dwa układy rozrządowe przedzielone torami głównymi zasadniczymi nr 1 i 2: 1.układ rozrządowy A-B-OB nieparzysty, nazywany również kierunkiem ładownym o podłużnym układzie 3 grup torowych: -grupa przyjazdowa A składająca się z 9 torów przyjazdowych, -grupa kierunkowa B złożona z 32 torów i wyposażona w hamulce torowe: 4 odstępowe oraz 32 docelowe typu ETH -grupa odjazdowa OB złożona z 12 torów odjazdowych. 2.układ rozrządowy C-D parzysty, nazywany również kierunkiem próżnym o podłużnym układzie 2 grup torowych: -grupa przyjazdowa C składająca się z 12 torów przyjazdowych, -grupa kierunkowo–odjazdowa D złożona z 32 torów i wyposażona w hamulce torowe: 4 odstępowe oraz 32 docelowe typu ETH Do układu tego dołączona jest grupa odstawcza TG złożona z 5 torów.

Na przełomie lat 70 i 80 XX wieku opracowano harmonogram modernizacji stacji rozrządowych na sieci PKP. W ramach tego harmonogramu została zmodernizowana stacja Tarnowskie Góry. Zmodernizowano układ rozrządowy A-B-OB, którego przebudowa była realizowana w latach 1984-1986 i układ rozrządowy C-D, którego przebudowa była realizowana w latach 1987-1988. Modernizacja układu A-B-OB obejmowała remont grup przyjazdowej A i odjazdowej OB oraz całkowitą przebudowę górki rozrządowej A/B i grupy kierunkowej B z zabudową hamulców torowych odstępowych i docelowych wraz z ich radarowym systemem sterowania i zabudowaniem pulpitu zintegrowanego na nastawni rozrządowej TGC-23. Modernizacja układu C-D obejmowała budowę kompletnego układu torowego grupy przyjazdowej C, budowę górki rozrządowej C/D i układu torowego grupy kierunkowo–odjazdowej D z zabudową hamulców torowych odstępowych i docelowych wraz z ich radarowym systemem sterowania i zabudowaniem pulpitu zintegrowanego na nastawni rozrządowej TGm-31. Jednocześnie modernizacja obejmowała informatyczny system SKPS - R-711 i transmisji dokumentów na stanowiska technologiczne, który w roku 1992 rozszerzono o tworzenie pełnej dokumentacji, tj. na grupie przyjazdowej R-7, R-711, transmisja i korekta karty rozrządowej R-11 łącznie z obsługą systemu automatycznego rozrządu ASR, wstępne R-7 na grupie odjazdowej oraz obsługę stanu zajętości torów kierunkowych. W latach 1992-1995 przeprowadzano próby wdrożenia systemów ASR produkcji MERA–PIAP Warszawa na górce A/B i wdrożenie systemu ASR produkcji ZWUS Katowice na górce C/D. Obie próby zakończyły się niepowodzeniem i systemy automatyki rozrządu nie działają w chwili obecnej na żadnej górce rozrządowej w stacji Tarnowskie Góry.

W okresie 2005 do 2011 wielkość pracy liczona średniodobowo ulegała spadkowi. Rok Układ / Stacja Przybycie (pociągów/wagonów) Wysyka Rozrząd 2005 A-B-OB. 26/726 26/763 30/853 C-D 21/632 20/595 23/743 Stacja 47/1358 53/1595 2006 24/689 25/748 30/857 20/604 18/545 23/717 44/1293 43/1292 52/1574 2007 23/665 24/734 29/850 20/603 18/534 23/720 43/1267 42/1268 51/1571 2008 22/595 22/635 26/746 18/538 18/500 21/662 40/1133 39/1135 47/1408 2009 16/411 16/456 20/546 15/456 15/410 17/544 31/866 31/867 37/1090 2010 17/455 17/519 21/622 15/479 15/411 18/585 32/933 32/930 40/1207 2011 17/469 16/481 21/614 15/460 15/449 18/590 32/929 30/930 40/1203

% udział poc. z wagonami z i zp do poc. rozrządzonych   Średnidobowa liczba wagonów z ograniczeniem w rozrządzie w stosunku do ilości pociągów i wagonów rozrządzonych od sierpnia 2010 do lipca 2011 miesiąc górka A/B % udział poc. z wagonami z i zp do poc. rozrządzonych % udział wag. w wagonami z i zp do wag. rozrządzonych ograniczenie z i zp rozrząd poc. odprzęgi wagony sie-10 13 27 92 22 635 59 14 wrz-10 29 105 24 687 58 15 paź-10 31 110 23 693 65 16 lis-10 30 106 658 64 gru-10 12 26 93 21 597 57 sty-11 97 627 62 lut-11 99 25 741 56 mar-11 33 111 683 54 kwi-11 117 634 18 maj-11 95 584 cze-11 114 20 536 60 lip-11 28 124 591

% udział poc. z wagonami z i zp do poc. rozrządzonych miesiąc górka C/D % udział poc. z wagonami z i zp do poc. rozrządzonych % udział wag. z wagonami z i zp do wag. rozrządzonych   ograniczenie z i zp rozrząd poc. odprzęgi wagony sie-10 11 29 68 19 618 58 wrz-10 31 74 608 12 paź-10 37 86 18 581 67 15 lis-10 32 81 575 61 14 gru-10 10 28 65 16 508 63 13 sty-11 590 53 lut-11 64 623 mar-11 36 80 20 661 55 kwi-11 33 75 569 56 maj-11 572 cze-11 609 lip-11 35 598

Problem ograniczeń w rozrządzie uregulowany jest Instrukcją o technice pracy manewrowej Ir-9 §10 ust.17 pkt.1 Tabor, który należy szczególnie ostrożnie przetaczać dzieli się na: -tabor, którego nie wolno odrzucać ani staczać i na który nie wolno od­rzucać ani staczać innego taboru, - wagony, które wolno odrzucać i staczać pod warunkiem, że odprzęg będzie hamowany dobrze działającym wagonowym hamulcem ręcznym, -wagony, które wolno odrzucać i staczać pod warunkiem, że odprzęg będzie hamowany dobrze działającym ręcznym hamulcem wagono­wym a jeżeli to jest niemożliwe, dwoma płozami hamulcowymi (§ 11 ust. 8 pkt 1 i 2), Zabrania się przejazdu przez tor na górce rozrządowej taboru oznaczonego znakiem zabraniającym takiego przejazdu, o ile regulamin techniczny nie stanowi inaczej. Tabor, którego nie wolno odrzucać ani staczać, należy przestawiać loko­motywą sprzęgniętą z taborem.

W zależności od rodzaju i serii wagonów ilość średniodobowa wagonów z ograniczeniami w rozrządzie (z i zp) kształtuje się następująco: Z powyższego wynika, że ograniczenie w rozrządzie obejmuje w przeważającej części wagony ładowne ze stalą (kształtowniki, szyny, blachy), z kontenerami dużymi (skrajnia), z kwasami, oraz próżne cysterny (skrajnia z szerokiego toru). Z uwagi na brak podgrupowania takich wagonów w pociągach wjeżdżających do stacji Tarnowskie Góry technologia pracy stacji rozrządowej Tarnowskie Góry zakłada odbieranie bieżące w trakcie rozrządu wagonów, których nie wolno rozrządzać z grzbietu górki rozrządowej, przewiezienie ich w rejon zestawiania pociągów i rozstawienie na poszczególne tory kierunkowe do relacji. Wymaga to zatrudnienia lokomotywy manewrowej odbierającej wagony z ograniczeniem w rozrządzie w rejonie górki rozrządowej K Kns Res Rils Simms Shimms Za Ea Ładowny/ próżny 3/0 1/0 21/0 4/0 13/0 13/34 6/0

Oszczędności tygodniowe: Praca w rejonie zestawiania polegająca na rozstawieniu wagonów na poszczególne tory kierunkowe, wymaga nakładu pracy lokomotywy manewrowej i drużyny manewrowej do 4 - 6 godzin na dobę. Należy zaznaczyć, że są to koszty dodatkowe w skali jednego tygodnia ponoszone przez PKP CARGO S.A. z tytułu odbierania wagonów i odstawiania na właściwe miejsce wagonów objętych ograniczeniem w rozrządzie. W skali roku powyższe koszty wynoszą 1 536 603,6 zł. Oszczędności tygodniowe: SM42 SM31 Dr. trakc. ( 1 os) Dr. manewr. (1 os.) Ogółem: lokh, godz 70 75 145 złotych 12 248,6 13 932 5 378,05 5 027,15 36 585,8

Powyższe koszty zostały pokazane, aby naświetlić jak istotny jest skok technologiczny umożliwiający zmianę systemu hamowania obowiązującego w XX wieku (hamowanie dwupunktowe za pomocą hamulców ETH odstępowych i docelowych) na system hamowania obowiązujący w XXI wieku tj hamowanie za pomocą hamulców ETH odstępowych i system hamowania ciągłego za pomocą hamulców grzybkowych. Jestem przekonany, że połączenie systemów hamulców docelowych ETH i hamulców grzybkowych zapewnia bezpieczne rozrządzanie większości wagonów i wymaga zmiany podejścia do problemu ograniczeń w rozrządzie w instrukcji Ir-9.