Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Działalność PKP PLK S.A., w tym zarządzanie górkami rozrządowymi

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Działalność PKP PLK S.A., w tym zarządzanie górkami rozrządowymi"— Zapis prezentacji:

1 Działalność PKP PLK S.A., w tym zarządzanie górkami rozrządowymi
Zawiercie, września 2011 r.

2 Obecne umiejscowienie PKP PLK S.A. na rynku
Polskie Linie Kolejowe S.A. (zarządca infrastruktury) Telekomunikacja Kolejowa Urząd Transportu Kolejowego Ministerstwo Infrastruktury PKP Energetyka PKP Cargo PKP Intercity Przewoźnicy pasażerscy Przewoźnicy towarowi Inni, np. Przewozy Regionalne, Arriva. Wykonawcy robót, utrzymanie i naprawy ZNI Nadzór Regulacja rynku PKP Informatyka Inni zarządcy infrastruktury Grupa PKP S.A. Umowy handlowe Współpraca Inni, np. CTL, DB Schenker Rail Polska S.A., Freightliner. 2

3 Podstawowe obszary działalności PKP PLK S.A.
Udostępnianie linii kolejowych przewoźnikom z zachowaniem zasady równego ich traktowania. Utrzymanie infrastruktury kolejowej w stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Prowadzenie ruchu pociągów po udostępnianych liniach kolejowych. Świadczenie dodatkowych usług związanych m.in. z udostępnianiem i prowadzeniem ruchu na liniach kolejowych. Prowadzenie inwestycji, także współfinansowanych przez Unię Europejską.

4 Infrastruktura eksploatowana
Sieć PKP PLK S.A. to: km linii kolejowych, w tym km linii należących do sieci TEN-T. 9 294 km torów stacyjnych, rozjazdów, obiektów inżynieryjnych, w tym na liniach eksploatowanych. 6 525 budynków, budowle (perony, wiaty, ogrodzenia, studnie, place, drogi dojazdowe itp.) 4

5 Ogólna ocena stanu linii kolejowych

6 Schemat obecnego modelu finansowania infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

7 Uwarunkowania obecnego modelu finansowania infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: działalność operacyjna PKP PLK S.A., w tym koszty prowadzenia ruchu i utrzymania sieci kolejowej pokrywane są przez stawki dostępu; nieadekwatna wysokość stawek do jakości infrastruktury kolejowej; możliwość utrzymania w nie pogarszającym się stanie nieco ponad 4 z 19 tys. km linii kolejowych; ryzyko wyłączenia z ruchu ok. 4 tys. km linii do roku 2015

8 Pożądany model finansowania infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

9 Uwarunkowania pożądanego modelu finansowania infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: zapewnienie stabilności finansowej zarządcy; zwiększenie konkurencyjności i efektywności transportu kolejowego; harmonizacja poziomu oczekiwań co do jakości i parametrów oraz poziomu przeznaczonych środków; zapewnienie efektywnego kosztowo systemu utrzymania infrastruktury kolejowej. Wpływ kontraktu na opłaty za dostęp – opłaty mogą ulec obniżeniu pod warunkiem odpowiedniego poziomu środków publicznych!!! Samo podpisanie wieloletniego kontraktu nie obniży stawek dostępu. Konieczne jest finansowanie odpowiednie do oczekiwanej jakości i parametrów infrastruktury kolejowej!!!

10 Wydatki w Polsce (w mln zł) na drogi krajowe oraz linie kolejowe w latach 1998-2009

11 Na sieci linii kolejowych zarządzanej przez
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest 30 górek rozrządowych, w tym 22 górki rozrządowe wyposażone w hamulce torowe Na stacjach rozrządowych eksploatowanych jest 710 torów kierunkowych, z czego 324 wyposażonych jest w hamulce torowe

12 W latach 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku zmodernizowano
14 najistotniejszych na owe czasy górek rozrządowych Dla jednej zmodernizowanej w latach 80-tych stacji tzn. st. Łazy, automatyzację procesu rozrządzania osiągnięto w oparciu o samosterowalne hamulce punktowe TDJ Celem podjętych na wielką skalę działań było zlikwidowanie „wąskich gardeł” jakie wówczas stanowiły górki rozrządowe Kolejne przedsięwzięcie inwestycyjne miało miejsce w roku 2008 na stacji Poznań Franowo

13 Górki rozrządowe zmodernizowane w latach 1984-1991
L.p. Górka rozrządowa Data modernizacji Typ hamulca torowego 1 Jaworzno Szczakowa JSR 15 kwietnia 1991 ETH 2 Kielce Herbskie KH1 1 stycznia 1991 3 Warszawa Główna Tow. WOA2 17 maja 1990 4 Łódź Olechów ŁOR 27 maja 1989 5 Łazy ŁB11R 1 czerwca 1989 TDJ-302 6 Skarżysko Kamienna SKBr 31 maja 1988 7 Tarnowskie Góry TGm31 21 grudnia 1988 8 Warszawa Praga WPB11 31 grudnia 1987 9 Poznań Franowo PF3 30 czerwca 1987 10 Tarnowskie Góry TGC23 21 czerwca 1986 11 Toruń Główny Trg 15 września 1986 12 Wrocław Brochów WBA1 23 grudnia 1985 13 Węgliniec WGm2 14 Lublin Tatary LT11 31 grudnia 1984

14 W 1999r od Sektora Przewozów Towarowych CARGO
przejęto utrzymanie hamulców torowych na 6 stacjach wyposażonych w hamulce szczękowe THS-1 oraz na jednej w hamulce torowe szczękowe ETH.

15 Rok zabudowy hamulców torowych
Górki rozrządowe, na których w 1999 r. przejęto od Sektora Przewozów Towarowych CARGO, utrzymanie hamulców torowych L.p. Górka rozrządowa Rok zabudowy hamulców torowych Typ hamulca torowego 1 Kraków Prokocim PRD-21 1991 ETH 2 Tarnów Filia TF-11 1984 THS-1 3 Szczecin Port Centralny SPB11, SPB14 * 1980 4 Rybnik Towarowy RTBr 1975 5 Gdynia Port 6 Kraków Nowa Huta NHB, NHD * 1970 7 Zabrzeg Czarnolesie ZC1R 1968

16 PKP Polskie Linie Kolejowe S. A
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako zarządca infrastruktury instaluje, utrzymuje i eksploatuje na górce rozrządowej urządzenia techniczne związane z gruntem i torem, a od 2007 roku prowadzi także ruch kolejowy PKP CARGO S.A. jako przewoźnik zajmuje się organizacją pracy górki rozrządowej, wykorzystuje infrastrukturę, urządzenia asr oraz posiada lokomotywy i je eksploatuje.

17 Problematyka górek rozrządowych
następujący od tal 90-tych ubiegłego wieku systematyczny spadek potrzeb rozrządowych (wydajnościowych) spadek zainteresowania problematyką górek rozrządowych niejasna sytuacja majątkowa stacji rozrządowych

18

19 Liczba rozrządzonych wagonów – wszystkie stacje

20 Liczba rozrządzonych wagonów według stacji – 2010 r.

21 Liczba rozrządzonych wagonów według stacji – I półrocze 2011 r.

22 Udział procentowy rozrządzonych wagonów według stacji – 2010 r.

23 Procentowa zmiana liczby rozrządzonych wagonów według stacji – lata 2010/2008

24 Procentowa zmiana liczby rozrządzonych wagonów według stacji – I półrocza lat 2011/2010

25 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Działalność PKP PLK S.A., w tym zarządzanie górkami rozrządowymi"

Podobne prezentacje


Reklamy Google