Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
elektronicznego fakturowania
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
NARADA OŚWIATOWEJ KADRY KIEROWNICZEJ SIERPIEŃ 2005 ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM I FINANSOWYM W ROKU SZKOLNYM 2005/2006 W ROKU SZKOLNYM 2005/2006.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 nr 14 poz. 114 z późn. zm.)
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Kontrola zarządcza w szkole.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Kontrola zarządcza w szkole/placówce V Kongres Zarządzania Oświatą,
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Właściwość sądów administracyjnych
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Gospodarka odpadami medycznymi a prawo zamówień publicznych wybrane zagadnienia Małgorzata Kałuża Katowice, 29 września 2011 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
KONTROLA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych dr Mariusz Siwoń CGAP, CFE Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach

Użyte w nowej ustawie o finansach publicznych pojęcie kontroli zarządzczej odpowiada nowoczesnemu rozumieniu kontroli wewnętrznej.

Kontrola wewnętrzna (ang Kontrola wewnętrzna (ang. internal control ) jest narzędziem zarządzania wykorzystywanym do uzyskania racjonalnej pewności , że cele zarządzania zostały osiągnięte ( definicja INTOSAI - Międzynarodowa Organizacja Najwyższych Organów Kontroli ) Kontrola finansowa jest elementem kontroli wewnętrznej .

Kontrolę wewnętrzną należy rozumieć jako zbiór procedur i mechanizmów organizacyjnych. Należy odróżnić kontrolę wewnętrzną od tradycyjnego w polskiej administracji określenia kontroli wewnętrznej ( kontrola resortowa).

Art.68 (ust.ust. 1,2) Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy 5

Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności: Art.68 (ust.ust. 1,2) Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności: 1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi; 2) skuteczności i efektywności działania; 3) wiarygodności sprawozdań; 4) ochrony zasobów; 5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania; 6) efektywności i skuteczności przepływu informacji; 7) zarządzania ryzykiem. 6

3) kierownika jednostki. (Art.69) Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków: 1) ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej,; 2) wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego; 3) kierownika jednostki. 7

Poziomy funkcjonowania kontroli zarządzczej: I poziom : jednostka sektora finansów publicznych II poziom : jednostka samorządu terytorialnego

Minister Finansów określi w formie komunikatu i ogłosi, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami. Minister Finansów może określić w formie komunikatu i ogłosić, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Art. 69 9

Art. 70. 1. Minister kierujący działem sporządza, do końca listopada każdego roku, plan działalności na rok następny dla kierowanych przez niego działów administracji rządowej. 2. Plan działalności zawiera w szczególności określenie celów w ramach poszczególnych zadań budżetowych wraz ze wskazaniem podzadań służących osiągnięciu celów oraz mierniki określające stopień realizacji celu i ich planowane wartości. 3. Minister kierujący działem sporządza do końca kwietnia każdego roku sprawozdanie z wykonania planu działalności oraz składa oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez niego działów administracji rządowej. 4. Minister kierujący działem może zobowiązać kierownika jednostki w dziale do sporządzania planu działalności na rok następny dla tej jednostki oraz sporządzania sprawozdania z wykonania planu działalności i składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej przez niego jednostki. 5. Plan działalności, sprawozdanie z wykonania planu działalności oraz oświadczenie o stanie kontroli zarządczej podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej. 6. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, wzór oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, biorąc pod uwagę cele kontroli zarządczej oraz zakres odpowiedzialności za jej funkcjonowanie. 7. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, sposób sporządzania oraz elementy planu działalności i sprawozdania z wykonania planu działalności, mając na uwadze potrzebę zapewnienia przejrzystości informacji zawartych w tych dokumentach.

Standardy kontroli zarządczej W Komunikacie standardy zostały przedstawione w pięciu grupach : środowisko wewnętrzne cele i zarządzanie ryzykiem mechanizmy kontroli informacja i komunikacja monitorowanie i ocena

Standardy kontroli zarządczej Samoocena : - co najmniej raz w roku, dokonywana przez osoby zarządzające i pracowników jednostki, - ujęta w ramy procesu odrębnego od bieżącej działalności i udokumentowana.

Standardy kontroli zarządczej Zarządzanie ryzykiem - udokumentowane

Standardy kontroli zarządczej Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej na podstawie : monitorowania samooceny audytu wewnętrznego (obiektywna i niezależna ocena kontroli zarządczej) kontroli (?) Potwierdzenie uzyskania zapewnienia w formie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok ( nie ma obowiązku w jst) .

Elementy kontroli wewnętrznej model COSO (The Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commision)

Kontrola zarządcza a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14 , poz.114 z późn. zm. ) w kilku miejscach stwierdza się ,że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki do określonych naruszeń wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej

Powyższe dotyczy : uszczuplenia wpływów należnych Skarbowi Państwa , jednostce samorządu terytorialnego lub innej jednostce sektora finansów publicznych, dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostki, niewykonania zobowiązania jednostki ,którego termin płatności upłynął

Powyższe dotyczy : udzielenia zamówienia publicznego: wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego: 1) bez zachowania formy pisemnej, 2) na czas dłuższy niż określony w przepisach lub na czas nieoznaczony z wyłączeniem przypadków dopuszczonych w przepisach o zamówieniach publicznych , 3) przed ogłoszeniem orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą , z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych,

Powyższe dotyczy : unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych, określających przesłanki upoważniające do unieważnienia tego postępowania niewyłączenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osoby podlegającej wyłączeniu z takiego postępowania na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych

Powyższe dotyczy : Zawarcia umowy : z koncesjonariuszem , który nie został wybrany zgodnie z przepisami o koncesji na roboty budowlane i usługi,

Powyższe dotyczy : Zawarcia umowy : bez zachowania formy pisemnej, z pominięciem terminu , w jakim może ona być zawarta z wyłączeniem przypadków dopuszczonych w przepisach o koncesji… na czas dłuższy niż określony w przepisach o koncesji …. z wyłączeniem przypadków dopuszczonych w przepisach o koncesji… przed ogłoszeniem orzeczenia przez wojewódzki sąd administracyjny w sprawie skargi na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej z z wyłączeniem przypadku dopuszczonego w przepisach o koncesji…

Powyższe dotyczy odwołania postępowania o zawarcie umowy koncesji z naruszeniem przepisów o koncesji.