MAGDALENA DEJ INSTYTUT ROZWOJU MIAST UL. CIESZYŃSKA 2, 30-015 KRAKÓW Rola małych miast w rozwoju obszarów wiejskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania STARORZECZE ODRY Rynek 25, Oława Tel./fax
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działanie 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Szansa dla polskiej wsi!
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Plan Odnowy Miejscowości
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Stan wdrożenia Osi 4 PROW na lata LEADER
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Stan wdrażania PROW na Mazowszu Janina Ewa Orzełowska Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Stowarzyszenie LGD "Ziemia Pszczyńska" LEADER w Powiecie Pszczyńskim.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
PODSUMOWANIE KADENCJI Inwestycje w 2008 r. Budowa kompleksu sportowego do programu „Moje boisko Orlik 2012” Zakup aparatury medycznej do SZOZ.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Rola sektora samorządowego INNOWACYJNY ŚLĄSKI KLASTER CZYSTYCH TECHNOLOGII WĘGLOWYCH Rola sektora samorządowego KONFERENCJA ”FUTURE EU ENERGY MIX – WILL.
II spotkanie dla NGO i grup nieformalnych Gminy Szczecinek 16 czerwca 2015 r. Szczecinek.
„Proces odnowy wsi na przykładzie gminy Lubaczów, w kontekście założeń Podkarpackiego Programu Odnowy Wsi” Rzeszów, r. Wiesław Kapel Wójt Gminy.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Nowoczesna infrastruktura podstawą Uniwersytetu Medycznego z przyszłością prof. dr hab. Jacek Wysocki.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zespół trenerów FAOW – Agnieszka Rosińska, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki AOVE Ewolucja struktury partnerstwa.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
PRZEGLĄD PRASY 5 marca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach Biuro Prasowe tel. (41) ; fax. (41) rzecznik.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Wielkopolskie inteligentne specjalizacje - podsumowanie udzielonego wsparcia w latach /06/2017.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
► Projekt "Inicjatywy oddolne na rzecz Zielonego Podkarpacia
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Podejście Leader w latach :

LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

MAGDALENA DEJ INSTYTUT ROZWOJU MIAST UL. CIESZYŃSKA 2, KRAKÓW Rola małych miast w rozwoju obszarów wiejskich

PLAN WYSTĄPIENIA 1. Znaczenie małych miast dla rozwoju obszarów wiejskich 2. Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego 3. Rola małych miast w stymulowaniu procesów odnowy wsi 4. Odnowa wsi – przykład Opolszczyzny

ZNACZENIE MAŁYCH MIAST W ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH - małe miasta jako lokalne bieguny wzrostu - systematyczny wzrost ilości i złożoności powiązań małych miast z wiejskim otoczeniem - obszary wiejskiej jako zaplecze funkcjonalne i inwestycyjne dla małych miast - małe miasta i powiązanie z nimi obszary wiejskie w istotnym stopniu oddziałują na kierunki rozwoju lokalnego oraz regionalnego

ZNACZENIE MAŁYCH MIAST W ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Rozwój obszarów wiejskich Paradygmat wielofunkcyjny Szybki rozwój i modernizacja, dywersyfikacja ekonomiczna Polska Paradygmat rewitalizacyjny Długotrwały proces rozwoju w oparciu o lokalne zasoby Kraje Zachodu

Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego Rozwój obszarów wiejskich Paradygmat wielofunkcyjny Szybki rozwój i modernizacja, dywersyfikacja ekonomiczna Polska Paradygmat rewitalizacyjny Długotrwały proces rozwoju w oparciu o lokalne zasoby Kraje Zachodu ODNOWA WSI

Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego Odnowa wsi - zaplanowany i realizowany przez wiejską wspólnotę proces rozwoju opierający się na lokalnych zasobach i wykorzystujący zewnętrzne wsparcie. Proces ten czerpie energię z zaangażowania obywateli motywowanych odpowiedzialnością za los własnej miejscowości, tym skuteczniej, im silniejsza jest tożsamość mieszkańców. W odnowie wsi uruchamianie czynników rozwoju, w tym niematerialnych, którym przypisuje się olbrzymie znaczenie, następuje oddolnie (bottom ‑ up) – z woli i na rzecz mieszkańców (Wilczyński 2012).

Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego Finansowanie odnowy wsi poziom centralny - PROW: oś odnowa i rozwój wsi, oś LEADER) - Inne fundusze UE, m. in. PO KL, PO IS, RPO poziom regionalny Wojewódzkie programy odnowy poziom lokalny Fundusze sołeckie

Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego Wojewódzkie programy odnowy wsi w Polsce Źródło: Wilczyński 2012

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Źródło: opracowanie własne na podstawie danych UMWO. Liczba uczestników Programu Odnowy Wsi Województwa Opolskiego w latach

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Źródło: opracowanie własne na podstawie danych UMWO. Liczba uczestników Programu Odnowy Wsi Województwa Opolskiego w latach Łączna wartość projektów w 2014 r. wyniosła 39,6 mln zł

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Czynniki i uwarunkowania sukcesu odnowy wsi na Opolszczyźnie Źródło: opracowanie własne.

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Warunki przystąpienia sołectwa do programu: 1. utworzenia Grupy Odnowy Wsi (GOW) o składzie min. 5 osobowym i wskazania jej lidera, 2. podjęcia uchwały zebrania wiejskiego wyrażającej wolę przystąpienia do programu odnowy 3. wypełnienie formularza zgłoszenia uczestnictwa zawierającego informacje o sołectwie 4. podjęcia przez radę gminy uchwały o zgłoszeniu sołectwa do programu. Samorząd województwa od sołectwa zgłoszonego do programu wymaga spełnienia następujących wymogów formalnych: 1.funkcjonowania min. 5 osobowej grupy odnowy wsi i jej lidera albo stowarzyszenia, którego zasadniczym celem statutowym jest odnowa wsi (rozwój wsi), 2.ustalenia i przyjęcia przez zebranie wiejskie programu odnowy wsi a następnie konsekwentnej jego realizacji i aktualizacji, 3.efektywnego wykorzystywania oferowanych form wsparcia, 4.utrzymywania systematycznego kontaktu z zarządzającym programem poprzez osobę lidera (lub okresowo przez inną osobę ze składu grupy odnowy) albo przewodniczącego lub członka zarządu stowarzyszenia, 5.uczestnictwa w przedsięwzięciach rozwijających program i promujących ideę odnowy wsi, 6.sporządzania rocznych sprawozdań potwierdzających realizację programu odnowy wsi. Niespełnienie tych wymogów skutkuje wykluczeniem z programu.

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Źródło: opracowanie własne. Charakterystyka etapów odnowy wsi

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Najbardziej zaawansowane wsie Opolszczyzny w zakresie odnowy Program Odnowy Wsi Województwa Opolskiego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 3: działanie Odnowa wsiOś 4: LEADER Liczba projektów Wartość projektów (tys. PLN)* Liczba projektów Wartość projektów (tys. PLN) a ** Liczba projektów Wartość projektów (tys. PLN)** Debrzyca36813,253224,05242,01 Kamień Śląski ,062171,3500,00 Kamionek142773,96384,6316,77 Ostrożnica105295,5400,000 Reńska Wieś87375,966752,48124,49 Rudziczka941007,14124,9600,00 Skorochów86327,504585,522834,76 Stare Siołkowice , ,293890,93 Walce ,857537,88122,39 Razem , , ,35 Średnia wartość projektu6,65104,52182,14

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Najbardziej zaawansowane wsie Opolszczyzny w zakresie odnowy Program Odnowy Wsi Województwa Opolskiego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 3: działanie Odnowa wsiOś 4: LEADER Liczba projektów Wartość projektów (tys. PLN)* Liczba projektów Wartość projektów (tys. PLN) a ** Liczba projektów Wartość projektów (tys. PLN)** Debrzyca36813,253224,05242,01 Kamień Śląski ,062171,3500,00 Kamionek142773,96384,6316,77 Ostrożnica105295,5400,000 Reńska Wieś87375,966752,48124,49 Rudziczka941007,14124,9600,00 Skorochów86327,504585,522834,76 Stare Siołkowice , ,293890,93 Walce ,857537,88122,39 Razem , , ,35 Średnia wartość projektu6,65104,52182,14 Program wojewódzki – wiele małych projektów Projekty UE – duże pojedyncze projekty

Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego Podejście odgórne Podejście oddolne

Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego Programy wojewódzkie oraz lokalne pozwalają na wdrożenie podejścia oddolnego: -Programy wojewódzkie i lokalne -Realizacja przez społeczność lokalnej strategii rozwoju -Projekty zazwyczaj w znacznym stopniu powiązane ze sobą -Projekty odpowiadają na rzeczywiste potrzeby mieszkańców -Uwzględniają lokalne uwarunkowania -Silna identyfikacja społeczności z konkretnymi przedsięwzięciami -Większa trwałość projektów -Niewielkie możliwości finansowe samorządów – niewielka wartość projektów -Liczne lecz drobne zmiany w przestrzeni -Im bogatsza gmina tym efekty są bardziej znaczące i jest ich więcej. Przeciętna wartość projektów realizowanych w ramach Programu Odnowy Wsi Województwa Opolskiego w wybranych miejscowościach wyniosła w latach jedynie 6,65 tys. zł.

Odnowa wsi jako narzędzie rozwoju lokalnego Podejście odgórne, realizowane z funduszy europejskich, zwłaszcza w ramach działania Odnowa wsi trzeciej osi PROW: -Finansowanie dużych inwestycji, często polegających na budowie, rozbudowie lub remoncie obiektów, w tym zabytkowych lub urządzanie przestrzeni publicznych -Realizowane jako odrębne przedsięwzięcia, które w praktyce z reguły nie wpisują się w szerszą strategię rozwoju miejscowości, mimo iż formalnie posiadanie takiej strategii w przypadku starania się o te fundusze jest wymagane -Strumień dostępnych środków na ten właśnie cel spowodował, że w wielu wsiach całego kraju powstało wiele nowych inwestycji, które wykorzystywane są jednak w bardzo ograniczonym zakresie (m. in. popularne świetlice wiejskie) Szczególne możliwości finansowania różnych przedsięwzięć na obszarach wiejskich, także w zakresie odnowy wsi, stwarza podejście LEADER. Jego cechą charakterystyczną jest łączenie podejścia odgórnego (fundusze UE) z oddolnym polegającym na szerokim włączaniu miejscowych społeczności oraz innych interesariuszy lokalnych w proces zarządzania rozwojem określonego obszaru i współdecydowania o jego przyszłym kształcie.

3. ODNOWA WSI – PRZYKŁAD OPOLSZCZYZNY Czynniki sukcesu odnowy wsi w gminie Gogolin Zasobność budżetu gminy – czynnik inicjującyDziedzictwo materialne i kulturoweWysoka aktywność społecznaZaangażowanie liderów lokalnych Największe sukcesy: Kamień Śląski nazywany jest „Szmaragdem Opolskiej Ziemi”, powszechnie uważany za wzorzec oraz symbol odnowy wsi opolskiej. Laureat Europejskiej Nagrody Odnowy Wsi i zdobywca I miejsca w konkursie „Najpiękniejsza Wieś Opolska”. W 2002 r. na terenie Gminy Gogolin odbył się I Polski Kongres Odnowy Wsi, a w 2007 r. VI Europejski Kongres Odnowy Wsi. Dorocznie Kamień Śląski odwiedza 100 tys. osób

Kamień Śląski – gmina Gogolin Deklarowane przez GOW największe osiągnięcia wsi: -Mieszkańcy bardzo angażują się w przedsięwzięcia i identyfikują się z nimi (1) -Mobilizacja społeczna mieszkańców (2) -Modernizacja centrum wsi (3) Źródło: Urząd Miasta i Gminy Gogolin

Kamionek – gmina Gogolin Źródło: Urząd Miasta i Gminy Gogolin Deklarowane przez GOW największe osiągnięcia wsi: -Budowa kaplicy na Placu Stawowym (1) -Utworzenie przedszkola stowarzyszeniowego (2) -Przebudowa Placu Stawowego (3)

Mechanizm sukcesu odnowy na poziomie lokalnym - wnioski By odnowa wsi mogła się powieść musi zaistnieć kilka wzajemnie nakładających się czynników: 1.Obecność lidera, który zaszczepi ideę odnowy mieszkańcom i wzbudzi w nich entuzjazm do działań w tym zakresie. 2.Otwartość i chęć współdziałania z liderem społeczności lokalnej. Kooperacja ta objawiać się powinna zarówno poprzez angażowanie się mieszkańców w drobne działania na rzecz wsi (np. porządkowanie przestrzeni publicznej, organizacja imprez lokalnych) jak i strategiczne przedsięwzięcia polegające na opracowaniu lokalnego programu odnowy. 3.Współpraca obejmować powinna także lokalne organizacje, stowarzyszenia oraz inne podmioty posiadające osobowość prawną, które wesprą odnowę m. in. poprzez aktywne ubieganie się o finansowanie konkretnych działań. 4.Współwystępowanie tych czynników w dłuższym okresie ma szansę z czasem przynieść efekt w postaci realizacji przez lokalną społeczność spójnej koncepcji rozwoju wsi. W dłuższej perspektywie taka strategia zaczyna przynosić mieszkańcom nie tylko satysfakcję, ale także konkretne materialne korzyści, przez co uruchamia proces samonapędzającego się rozwoju.