Diagnoza potrzeb oświaty rolniczej w Polsce i w regionie wielkopolskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania edukacyjno - upowszechnieniowe w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania edukacyjno-upowszechnieniowe w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Źródła finansowania działań szkoleniowych dla przemysłu rolno - spożywczego dr inż. Anna Ogły Centrum Kształcenia Ustawicznego.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Diagnoza potrzeb oświaty rolniczej w Polsce i w regionie wielkopolskim Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Diagnoza potrzeb oświaty rolniczej w Polsce i w regionie wielkopolskim Kierunki rozwoju szkolnictwa resortowego Konferencja Poznań, 28 maja 2013r.

Kompetencje Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie kształcenia zawodowego zakładanie i prowadzenie publicznych szkół rolniczych oraz placówek rolniczych o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym - art. 5. ust. 3d. pkt 1 Ustawy o systemie oświaty; Zakładanie i prowadzenie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych – art. 5. ust. 3d. pkt 2 ustawy; sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad prowadzonymi szkołami i placówkami rolniczymi – art. 32a. ust. 1a ustawy; wprowadzanie zawodów do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego – art. 24. ust.1ustawy; wspieranie materialne i organizacyjne szkół i placówek kształcących w danym zawodzie w zakresie zajęć praktycznych i stosowania nowoczesnych technik i technologii w procesie kształcenia zawodowego w odniesieniu do potrzeb rynku pracy- art. 24. ust. 6 ustawy; Ponadto Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi współdziała z Ministrem Edukacji Narodowej w zakresie przygotowania i akceptacji podstawy programowej kształcenia w zawodach rolniczych, ustalania ramowych planów nauczania dla szkół publicznych, określania warunków i trybu dopuszczania do użytku w danej szkole programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

Resortowe szkoły rolnicze 45 Zespołów Szkół Rolniczych Centrów Kształcenia Rolniczego W latach 2007-2009 odbywał się proces przejmowania szkół rolniczych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi od jednostek samorządu terytorialnego. Podstawą przejęcia szkół rolniczych było podpisanie porozumienia pomiędzy MRiRW a samorządem powiatowym, wyrażającego wolę obu stron, co do zmiany organu prowadzącego. Porozumienie określało również tryb przekazania mienia będącego we władaniu szkół, niezbędnego do prawidłowego wykonywania zadań statutowych.

Wielkopolska Szkoły rolnicze o które wnioskował MRiRW od jednostek samorządu terytorialnego: szkoła w Trzciance, Grzybnie, Złotowie, Brzostowie, Koźminie Wlkp. – jedynie w przypadku szkoły w Brzostowie jst wyraziły zgodę na przekazanie MRiRW Szkoły rolnicze zaproponowane do przekazania przez jst: szkoła w Powierciu

Szkoły resortowe Wielkopolska Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Michała Drzymały w Brzostowie – z ofertą kształcenia w zawodach: technik rolnik, technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik żywienia i usług gastronomicznych Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Powierciu - z ofertą kształcenia w zawodach: technik mechanizacji rolnictwa, technik architektury krajobrazu,, technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik żywienia i usług gastronomicznych, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, ogrodnik, kucharz

Sieć szkół resortowych 45 zespołów szkół rolniczych Sejny Bonin Dobrocin Karolewo Suwałki Janów Brzostowo Marianowo Bydgoszcz Mieszkowice Stare Lubiejewo Studzieniec Stary Brześć Gołotczyzna Rudka Kamień Mały Bobowicko Kowal Sokołów Podlaski Golądkowo Powiercie Leśna Podlaska Mieczysławów Zduńska Dąbrowa Jabłoń Henryków Korolówka-Osada Widzew Okszów Dobryszyce Bogdańczowice Sandomierz Siennica Różana Potoczek Nakło Śląskie Mokrzeszów Sichów Duży Różaniec Chroberz Rzemień Głubczyce Nowy Targ Bystra Hańczowa Nowosielce

Liczba uczniów i słuchaczy kształcących się w zawodach rolniczych w szkołach prowadzonych przez MRiRW w podziale na typy szkół

Najpopularniejsze kierunki kształcenia w roku szkolnym 2012/2013 w szkołach prowadzonych przez MRiRW

Szkoły rolnicze mogą kształcić w 27 zawodach (16 zawodów na poziomie technikum oraz 11 na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej) w takich obszarach, jak: produkcja rolnicza ogrodnictwo technika rolnicza przetwórstwo spożywcze agrobiznes pszczelarstwo architektura krajobrazu turystyka wiejska usługi gastronomiczne rybactwo śródlądowe inżynieria środowiska i melioracja weterynaria Od 1 września 2012 – w wyniku wprowadzenia nowej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, liczba zawodów zmniejszyła się do 24

Doskonalenie nauczycieli szkół i placówek rolniczych Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w 2007 r. założył publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych – Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej. Placówka ma zasięg ogólnokrajowy, oferuje kursy, szkolenia i wsparcie metodyczne dla nauczycieli szkół rolniczych podległych ministrowi rolnictwa, jak też szkół prowadzonych przez samorząd terytorialny. Współpracuje z ośrodkami doradztwa rolniczego, instytutami naukowymi, uczelniami wyższymi, organizacjami branżowymi.

Główne zadania KCER: diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli przedmiotów zawodowych, organizowanie i prowadzenie różnych form doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych w zakresie pedagogiczno-metodycznym i specjalistycznym, inicjowanie i merytoryczne wspieranie zmian programowych, wyposażanie nauczycieli w materiały specjalistyczne i dydaktyczne organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami i szkołami, w tym z udziałem partnerów z innych krajów, realizacja projektów edukacyjnych wspierających doskonalenie zawodowe nauczycieli w ramach programów europejskich. Corocznie w skali kraju w różnych formach doskonalenia uczestniczy około 1 300 nauczycieli

Dotychczasowe działania aktywizujące szkoły rolnicze Promocja PROW 2007-2013 w szkołach MRiRW mająca na celu: upowszechnianie działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 wśród uczniów szkół rolniczych oraz mobilizowanie do aktywnego wykorzystywania informacji dotyczących tego Programu poszerzanie wiedzy na temat zasad i mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej rozwijanie wśród młodzieży postaw przedsiębiorczości, aktywności zawodowej, społecznej, obywatelskiej

Współtworzenie zintegrowanego systemu wiedzy rolniczej Szkoły rolnicze, dzięki współpracy nawiązanej z branżowymi instytutami badawczymi, agencjami rolnymi (ARiMR, ARR, ANR), KRUS oraz państwowymi uczelniami wyższymi o profilu rolniczym, włączają się w pozyskiwanie i przekazywanie informacji i nowoczesnej wiedzy niezbędnej do rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. Główne korzyści płynące z tej współpracy: popularyzacja wiedzy, nowoczesnych technik i technologii w produkcji rolniczej, ogrodniczej, żywnościowej, pomoc merytoryczna przy przygotowaniu podręczników oraz innych materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli, wspieranie nauczycieli w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, umożliwienie uczniom odbywania praktyk zawodowych, udostępnianie uczniom i nauczycielom zasobów naukowych instytutów i uczelni oraz praktycznych rozwiązań w zakresie nowych technologii i bezpieczeństwa żywności.

Zaangażowanie szkół rolniczych w realizację projektów finansowanych lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, np. projekty programu Leonardo da Vinci, w ramach których organizowane są staże u przedsiębiorców oraz wyjazdy studyjne do zagranicznych ośrodków kształcenia zawodowego. Zadania realizowane w tych projektach dotyczą m.in.. rozwoju przedsiębiorczości, zakładania działalności gospodarczej i świadczenia usług na rzecz gospodarstw rolnych, a także wykorzystywania odnawialnych źródeł energii projekty w ramach PO Kapitał Ludzki oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. Zakres działań tych projektów dotyczy głównie podniesienia atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego, wzmocnienia u uczniów kompetencji kluczowych, w tym językowych, inicjatywności i przedsiębiorczości, a także poprawy warunków bazy dydaktycznej

Uczestnictwo szkół rolniczych w realizacji projektów dofinansowywanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – w ramach programu System Zielonych Inwestycji, z przeznaczeniem na termomodernizację budynków, w tym z wykorzystaniem technologii odnawialnych źródeł energii Promocja kształcenia rolniczego i szkół rolniczych poprzez organizację konkursów, zawodów, pikników we współpracy z mediami oraz wsparcie olimpiad i turniejów z zakresu sektora rolno- spożywczego, np. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych, Olimpiada Młodych Producentów Rolnych, Olimpiada Wiedzy o Żywieniu i Żywności, Olimpiada Ekologiczna.

Działania na rzecz poprawy warunków kształcenia w resortowych szkołach rolniczych, m.in.: realizacja różnego rodzaju zadań inwestycyjnych (hala do nauki pracy maszynami rolniczymi, warsztaty do praktycznej nauki zawodu, hale sportowe) oraz prac remontowych w zakresie poprawy infrastruktury szkolnej doposażenie bazy dydaktycznej w nowoczesny sprzęt rolniczy, maszyny i urządzenia rolnicze, a także inne specjalistyczne pomoce dydaktyczne niezbędne do kształcenia zawodowego (pracownie żywienia i usług gastronomicznych, architektury krajobrazu, agrobiznesu, techniki rolniczej)

Szkoły rolnicze w świetle zmian wynikających ze Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 roku Zadaniem szkół rolniczych, będzie zapewnienie wysokiej jakości kształcenia i przygotowanie uczniów i słuchaczy - jako przyszłych beneficjentów WPR – m.in. w zakresie: różnych wyzwań gospodarczych, przyrodniczych i środowiskowych (modernizacja procesów produkcji rolniczej, stosowanie nowoczesnych technologii, bioróżnorodność, zazielenienie, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii na obszarach wiejskich, gospodarka wodna, zmiany klimatu); uświadomienia roli i znaczenia wiedzy koniecznej do prowadzenia produkcji żywności o wysokiej jakości z zapewnieniem bezpieczeństwa żywnościowego; wykorzystania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnych technologii ( komunikat KE w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa); umiejętności korzystania z atrakcyjności obszarów wiejskich (rozwój przedsiębiorczości na terenach wiejskich, w tym rozwój turystyki wiejskiej i innych form działalności pozarolniczej).

Perspektywy rozwoju szkół rolniczych MRiRW jako ośrodków edukacji rolniczej wdrażanie nowych rozwiązań wynikających ze zmian programowych: przygotowanie programów nauczania – w oparciu o nowa podstawę programową; przygotowanie i doskonalenie nauczycieli szkół rolniczych, obejmujące zarówno wewnątrzszkolne doskonalenie, jak i w formach organizowanych przez szkoły wyższe, instytuty badawcze branżowe, CDR oraz KCER. tworzenie na bazie szkół rolniczych centrów kształcenia ustawicznego, które umożliwią dorosłym mieszkańcom wsi podnoszenie kwalifikacji zawodowych, poprzez udział w różnych formach kształcenia kursowego (kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności

Rozszerzanie oferty kształcenia poprzez wprowadzania nowych kierunków wynikających z potrzeb i uwarunkowań rynku pracy (nowy kierunek – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej). Rozwijanie współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie projektowania oferty kształcenia w zawodach sektora rolno-spożywczego. Kontynuacja współpracy ze szkołami wyższymi, instytutami badawczymi, ośrodkami doradztwa rolniczego, izbami rolniczymi, organizacjami branżowymi i podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą - transfer wiedzy, upowszechnianie dobrych praktyk.

Włączenie szkół rolniczych w realizację działań w ramach PROW 2014 - 2020, szczególnie w projektowane działania Priorytetu 1. „Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich” w ramach celu promowanie uczenia się przez całe życie oraz szkolenia zawodowego w sektorach rolnym i leśnym. Doposażenie bazy dydaktycznej szkół i placówek rolniczych m.in. do kształcenia w zakresie odnawialnych źródeł energii (mikroinstalacje oze) w ramach funduszy europejskich (EFS, EFRR) lub innych źródeł.

Dziękuję za uwagę Maria Sondij- Korulczyk Dyrektor Departamentu Doradztwa, Oświaty Rolniczej i Nauki w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi