Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
„Nowe prawo UE – znakowanie żywności”
Przepisy prawa dotyczące żywności
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
System nawigacji satelitarnej
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Rola Instytucji Audytowej
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Klasyfikacja product placement w Unii Europejskiej i USA
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Katedra Marketingu Usług
Stypendium Marii Curie
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Projekt integrujący małe i średnie biura nieruchomości
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
TRZYMAJ FORMĘ Program edukacyjny.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Regionalny Program Operacyjny
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
Ograniczenie sprzedaży w szkołach tzw. żywności śmieciowej W lipcu 2012 roku Klub Parlamentarny PSL informuje opinię publiczną, że pracuje nad projektem.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
DRUKI INFORMACYJNE W PROCESIE HARMONIZACJI Mgr farm., mgr inż. Marta Koziarska Wydział Druków Informacyjnych WARSZAWA 26 kwietnia 2006 r.
Zmiany prawne – kierunki prac w Komisji Europejskiej
Prawo ochrony konsumentów
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Aktualne przepisy w zakresie przechowywania i użytkowania odczynników chemicznych w szkołach Lublin, dnia r. Renata Gawron Oddział Higieny.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Podstawa prawna: Obowi.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
BADANIA APARATUROWE – OBIEKTYWNA METODA POTWIERDZANIA DEKLARACJI MARKETINGOWYCH Rzeszów,
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Ekoland Recykling Segregacja Kolory Segregacji Kolory Segregacji Zwierzęta Ozon Czystość Biodegradacja Opakowania CE Oficjalny Znak Eko Oficjalny Znak.
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Wielka rola konsumentów w kształtowaniu rynku opakowań”
Kształtowanie produktu na rynku UE A.M. Zarzycka.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie Znakowanie wartością odżywczą Piotr Pokrzywa Kierownik Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia.
Samoregulacja w reklamie
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Konkurencja a polityka konkurencji
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Reklama audiowizualna. Definicja reklamy Reklama jest najbardziej popularnym środkiem komunikowania się firm z odbiorcą. Jest istotnym elementem marketingu.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
UWAGA! Ustawa o produktach kosmetycznych – nowe obowiązki i kary!
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Publiczne prawo konkurencji
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości

Wszystkie elementy, które mają na celu przekazanie informacji odbiorcy Produkt - stanowi nośnik informacji –nazwa, wygląd, deklaracje (oświadczenia) marketingowe, oznakowanie, instrukcje stosowania i opis działania Szeroko pojęty przekaz reklamowy Produkt kosmetyczny - komunikacja

Zadanie: stworzenie przewagi marketingowej, sprzedaż produktu Podstawowe prawo konsumenta – prawo do informacji Przedsiębiorca - w pełni odpowiedzialny za zgodność produktu z prawem –Jeden z kluczowych czynników – deklaracje marketingowe –Informacja na podstawie której konsument często podejmuje decyzję, który produkt kupi NIE WSZYSTKO JEDNAK WOLNO! Deklaracje marketingowe - zadania

Nośnik informacji o zaletach produktu, jego działaniu, skuteczności –słowa, znaki, obrazy, symbole –opakowanie, etykieta, ulotka lub materiały reklamowe Informacja opublikowana w celach marketingowych Przedstawia sposób działania produktu kosmetycznego, jego własności, skuteczność, wywoływany efekt Deklaracje marketingowe - oświadczenia

Deklaracje marketingowe regulacje prawne

Ramy prawne Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych Dyrektywa 2006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r. określające wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń w związku z produktami kosmetycznymi

Motyw (51) Konsument powinien być chroniony … Rozporządzenie kosmetyczne - preambuła

Oświadczenia o produkcie 1.Na etykiecie, podczas udostępniania na rynku i reklamowania produktów kosmetycznych, tekst, nazwy, znaki towarowe, obrazy lub inne znaki nie są używane tak, aby przypisywać tym produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają. Rozporządzenie kosmetyczne – art. 20

2.… Do 11 lipca 2016 w oparciu o wspólne kryteria przyjęte na mocy akapitu drugiego Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie stosowania oświadczeń. Jeżeli w sprawozdaniu stwierdzi się niezgodność oświadczeń stosowanych w odniesieniu do produktów kosmetycznych ze wspólnymi kryteriami, we współpracy z państwami członkowskimi Komisja przyjmuje stosowne środki na rzecz zapewnienia zgodności. Rozporządzenie kosmetyczne - art. 20

Preambuła, motyw (7): Deklaracje: pobudzanie innowacji, wspieranie konkurencji między firmami Rozporządzenie nr 655/ preambuła „Wspólne kryteria zapewniające przestrzeganie tych samych zasad w całej Unii nie powinny mieć jednocześnie na celu określania i precyzowania sformułowań, które mogą być stosowane w oświadczeniach o produktach kosmetycznych” z 10 lipca 2013 określające wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi

Stosuje się do oświadczeń w formie tekstów, nazw, znaków towarowych, obrazów, symboli i innych znaków, które informują bezpośrednio lub pośrednio o właściwościach lub funkcjach produktu na etapie etykietowania, udostępniania na rynku i reklamowania produktów kosmetycznych. Nie ma przy tym znaczenia, na jakim nośniku zostało przygotowane oświadczenie ani rodzaj zastosowanego narzędzia marketingowego. Rozporządzenie nr 655/2013 – Art. 1

Osoba odpowiedzialna, o której mowa w art. 4 rozporządzenia 1223/2009, zapewnia zgodność treści oświadczenia dotyczącego produktów kosmetycznych ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku i z dokumentacją zawierającą dowody działania produktu kosmetycznego, jakie zostało zadeklarowane w dokumentacji produktu, o której mowa w art. 11 rozporządzenia (WE) Nr 1223/2009. Rozporządzenie nr 655/2013 – Art. 2

Zgodność z przepisami Prawdziwość udzielanych informacji Dowody Zgodność ze stanem faktycznym Uczciwość Świadome podejmowanie decyzji Wspólne kryteria

Produkt jest zgodny z przepisami UE Produkt nie zawiera … (nazwa substancji zabronionej do stosowania w kosmetykach) Nie zawiera konserwantów - w produktach zawierających dużo alkoholu Przyjazny dla skóry, ponieważ nie zawiera substancji x (stosowanej przez firmę y) Deklaracje niezgodne

Deklaracje związane ze zdrowiem Nie zawiera Organiczny/naturalny Deklaracje szeroko dyskutowane w Komisji Europejskiej

Deklaracje typu „nie zawiera” Wspólne kryteria są wystarczające do deklaracji typu „free from” Deklaracja „free from” może być niezgodna gdy: –jest nieprawdziwa – produkt zawiera dany składnik –gdy składnik jest i tak zakazany przez prawo –jeśli deklaracja sugeruje, że produkt posiada cechy, których nie ma (np. jest bezpieczniejszy) –jeśli danego składnika nikt nie używa na danym rynku –jeśli deklaracja dyskwalifikuje konkurenta

Producent powinien zawsze oceniać czy dana deklaracja jest zgodna z posiadaną dokumentacją

Co można nadal spotkać na etykiecie Krem x to kosmetyk, który leczy podrażnioną skórę Natura nie uczula Tylko kosmetyki naturalne dadzą dziecku bezpieczeństwo Syntetyczne kremy szkodzą zdrowiu Krem nieuczulający Nie uczula, ponieważ zawiera tylko składniki naturalne

Dlaczego samoregulacja jest tak ważna?

Deklaracja odpowiedzialności branży za tworzone reklamy Działa skutecznie w kilkudziesięciu krajach na całym świecie Kodeks Etyki Reklamy –Podstawowy dokument Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy –Cel - zapewnienie, aby reklama nie wprowadzała w błąd –Chroni przed nieetycznym i nieuczciwym przekazem reklamowym –Promuje odpowiedzialne praktyki w dziedzinie reklamy Samoregulacja w reklamie Samoregulacja - pozwala na szybkie i skuteczne eliminowanie reklam naruszających Kodeks Etyki Reklamy

Karta przyjęta przez członków Stowarzyszenia w 2013 r. Stanowi świadome zobowiązanie przemysłu do reklamy: –UCZCIWEJ i nie wprowadzającej w błąd –ODPOWIEDZIALNEJ społecznie –ZGODNEJ z europejskimi ZASADAMI SAMOREGULACJI i obowiązującym prawem –UMOŻLIWIAJĄCEJ konsumentowi DOKONANIE ŚWIADOMEGO WYBORU Karta odpowiedzialnej reklamy Stowarzyszenia Cosmetics Europe

Cosmetics Advertising Audit 2015 Audyt przeprowadzony na zlecenie Cosmetics Europe przez EASA (European Advertising Standards Alliance) Kraje objęte monitoringiem: Francja, Węgry, Włochy, Polska, Szwecja, UK Polska - monitoring przeprowadzony przez Radę Reklamy Przebadano ponad 600 reklam, wglądem kilkudziesięciu skierowano prośbę o wyjaśnienia, w tym: Jedynie kilka należało do reklam członków Stowarzyszenia

Deklaracje marketingowe - szkolenie

Konieczność przedstawienia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie przez Komisję Europejską sprawozdania w sprawie stosowanych deklaracji marketingowych W zależności od wyników sprawozdania - możliwość podjęcia przez Komisję Europejską działań legislacyjnych Aktualne wyzwania przemysłu

Cel przemysłu Utrzymanie obszaru deklaracji marketingowych w ramach samoregulacji przemysłu Brak działań legislacyjnych/rozwiązań obligatoryjnych w obszarze deklaracji marketingowych

Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości zwraca szczególną uwagę, że kształt raportu Komisji Europejskiej zależy w dużej mierze od samych przedsiębiorców