Transport publiczny w aglomeracji warszawskiej – scenariusze rozwoju Piotr Izdebski Tamás Dombi Dział Rozwoju Transportu ZTM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Na przykładzie m. st. Warszawy oraz wybranych gmin aglomeracji Organizacja publicznego transportu zbiorowego w m. st. Warszawie i w aglomeracji warszawskiej Na przykładzie m. st. Warszawy oraz wybranych gmin aglomeracji 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Organizacja komunikacji miejskiej w m. st. Warszawie Model konkurencji regulowanej, z elementami monopolu w obrębie wybranych trakcji Organizacją zajmuje się wyspecjalizowana jednostka budżetowa: Zarząd Transportu Miejskiego Usługi wykonuje 9 spółek przewozowych ZTM organizuje także komunikację podmiejską, na podstawie porozumień międzygminnych ZTM zarządza infrastrukturą przystankową na terenie Warszawy 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
organizator transportu zbiorowego w Warszawie Wieloletnie umowy ZTM ZTM organizator transportu zbiorowego w Warszawie akt władczy Miasta przetarg negocjacje ~ UMOWY o wspólny bilet na l. dowozowych UMOWY WYKONAWCZE UMOWY „PZP” UMOWY o wspólny bilet Przewoźnicy komunalni TW, MZA, MW, SKM Przewoźnicy prywatni Kolej (KM, WKD, PKP-PR, PKP-IC) GMINY (obecnie Lesznowola) 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Wieloletnie umowy wykonawcze co to jest? akt władczy MIASTO SPÓŁKA zasady współpracy: porozumienie wieloletnia umowa wykonawcza 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Wieloletnie umowy wykonawcze jak ustalane? MIASTO SPÓŁKA ZTM: określenie zapotrzebowania SPÓŁKA: kalkulacja kosztów RADA m.st. Warszawy: zgoda na zaciągnięcie zobowiązania ZTM + SPÓŁKA: negocjacje szczegółów umowy MZA BIURA URZĘDU MIASTA: opinie / poprawki RADA NADZORCZA: zgoda na podpis DYREKTOR ZTM / ZARZĄD SPÓŁKI : parafowanie umowy MW PREZYDENT m.st. WARSZAWY / ZARZĄD SPÓŁKI: podpisanie umowy TW SKM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Wieloletnie umowy wykonawcze co zawierają? MIASTO SPÓŁKA specyfikacja usług: co ile jak za ile określanie usług pobieranie opłat kontrola wykonania wynagrodzenie wnioski do zlecenia prawa nowe trasy – inwestycje bilety informacja pasażerska świadczenie usług tabor - inwestycje jakość obowiązki sankcje 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Wieloletnie umowy wykonawcze jak realizowane? UMOWA: 2008 x wzkm y zł 2009 x wzkm y zł 2010 x wzkm y zł 2011 x wzkm y zł … 2009 2010 audyt stawki „ex ante” na 2010 „ex post” za 2009 W UCHWALE: „Kwotę y można zwiększyć gdy rosną koszty” UE: „Zwróć niedozwoloną pomoc” 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Koszty komunikacji miejskiej w Warszawie w porównaniu z innymi miastami Polski 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego Aktualizacja: 2008
Dopłata roczna z budżetu do komunikacji miejskiej (per capita) 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego Aktualizacja: 2008
Modele organizacji komunikacji podmiejskiej w gminach aglomeracji warszawskiej 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Różne modele organizacji Komunikacja zderegulowana Porozumienie z Warszawą Monopol + porozumienie z Warszawą Konkurencja regulowana + porozumienie z Warszawą Związek komunikacyjny 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Komunikacja zderegulowana Komunikacja wewnątrz gminy oraz połączenie z Warszawą oparte o usługi świadczone przez spółki prywatne, bez dofinansowania i kontroli Gminy (poza dowożeniem uczniów do szkół) Przykład: m.in. Mińsk Maz., Kampinos 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Porozumienie z Warszawą Na mocy porozumienia gmina jest objęta liniami podmiejskimi ZTM ZTM, we współpracy z władzami Gminy, organizuje połączenia z Warszawą Poza liniami ZTM, istnieją także linie prywatne Przykład: większość gmin w pobliżu Warszawy 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Monopol + porozumienie z Warszawą Gmina zleca organizację i wykonanie komunikacji miejskiej wybranemu (często własnemu) podmiotowi Na mocy porozumienia gmina jest objęta także liniami podmiejskimi ZTM Przykład: Łomianki 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Konkurencja regulowana + porozumienie z Warszawą Gmina rozpisuje przetargi na obsługę komunikacji miejskiej lub wybranych linii Na mocy porozumienia gmina jest objęta także liniami podmiejskimi ZTM Przykład: Ząbki 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Udział wydatków na transport zbiorowy w budżetach gmin objętych porozumieniami Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Roczne wydatki na transport zbiorowy przypadające na 1 mieszkańca w gminach objętych porozumieniami Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Wydatki na komunikację w budżetach gmin bez porozumienia z Warszawą Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Ilość wozokilometrów ZTM na 1 mieszkańca w skali roku Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Stan docelowy: związek komunikacyjny 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Istota związku komunikacyjnego Obecny szereg porozumień dwustronnych zastąpi związek wielu gmin Współodpowiedzialność członków za usługi transportu zbiorowego na terenie związku – wspólna strategia, wspólne finansowanie, wspólne wykonanie Jeden podmiot organizujący transport w imieniu związku (na bazie ZTM) Wiele przewoźników, ale wspólny bilet i spójna sieć połączeń Rozwiązanie powszechnie znane w Europie od lat 60-tych 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Prawne podstawy ZK M. st. Warszawa oraz gminy w aglomeracji tworzą związek międzygminny (na mocy Ust. o samorządzie gminnym, art. 64, ust. 1) Podmioty uczestniczące przenoszą obowiązki związane z wykonywaniem zadań lokalnego transportu zbiorowego na związek Związek jest finansowany przez gminy uczestniczące, na podstawie ustalonego parytetu Wyspecjalizowana jednostka organizacyjna Związku, powstająca na bazie ZTM, organizuje transport zbiorowy na terenie Związku 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Kwestie organizacyjne Udział w finansowaniu Związku – przy utrzymaniu wysokiego poziomu finansowania ze stron Warszawy gminy uczestniczące muszą zwiększyć swoje wydatki na komunikację Podejmowanie decyzji – musi pozostać decydująca rola Warszawy jako ośrodka centralnego, ale gminy też muszą mieć realny wpływ na decyzje 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Integracja transportu zbiorowego w związku komunikacyjnym Na terenie związku obowiązuje wspólna taryfa, z podziałem na strefy biletowe Zintegrowany rozkład jazdy i układ linii (skomunikowane przesiadki, linie dowozowe do kolei) Węzły przesiadkowe (dogodna przesiadka, P&R, Punkt Obsługi Pasażerów) Jednolita informacja pasażerska 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Cele związku komunikacyjnego Ułatwienie przejazdu mieszkańcom aglomeracji warszawskiej Zwiększenie konkurencyjności transportu zbiorowego wobec jazdy samochodem Korzyści: sprawna komunikacja przyciąga nowych mieszkańców i ułatwia życie obecnym Atrakcyjna komunikacja zniechęca do jazdy samochodem mniejsza kongestia, lepsze warunki życia 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Rozwój transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Zwiększenie roli kolei w obsłudze komunikacyjnej powiatu mińskiego Najbardziej pojemny środek transportu Jest całkowicie wolny od korków Wzdłuż linii kolejowej mieszka najwięcej osób Istnieje rozbudowana infrastruktura, która jest bardzo przyjazna dla pasażerów – tunel średnicowy umożliwia bezpośredni dojazd do centrum Warszawy i przez Wisłę z każdej strony aglomeracji 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Rozwój komunikacji kolejowej Dalsze rozszerzenie zasięgu „wspólnego biletu”: utworzenie III strefy biletowej Współpraca ZTM z gminami: wspólne przetargi na usługi dowozowe do kolei Uruchomienie nowych linii SKM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
1. III strefa biletowa Planuje się objęcie III strefą gmin przylegających do obecnej II strefy Bilety ważne u przewoźników kolejowych – KM, WKD, PKP IC, PKP PR (w wybranych pociągach) oraz w liniach dowozowych do kolei Korzyści dla pasażerów – jeden bilet miesięczny zamiast kilku 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Zasięg planowanych stref 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
2. Linie uzupełniające, dowożące do kolei i regularnych linii ZTM W chwili obecnej badane jest pilotażowe wdrożenie linii uzupełniającej w Lesznowoli – linie dowożą pasażerów do regularnych linii ZTM W przypadku udanego pilotażu, ZTM będzie czynił starania ws. wdrożenia rozwiązania także w innych gminach 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Linie uzupełniające c.d. Założenia: Przewoźnik wybrany w przetargu Bilety jednorazowe wg taryfy gminnej, bilety okresowe ZTM (II lub w przyszłości także III strefa) Finansowanie: przewoźnik otrzyma wpływy z biletów jednorazowych oraz otrzymuje dotację w wysokości określonej w wyniku przetargu Pokrycie dotacji: 80% gmina, 20% ZTM Trasę i rozkład ustala Gmina, przy pomocy ZTM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
3. Rozwój SKM po oddaniu linii na lotnisko Okęcie Wraz z dostawą nowych pociągów sieć linii SKM ulegnie zmianom (po r. 2011) Planowane linie: S1 Lotnisko Chopina-Sulejówek S2 Pruszków-Otwock S3 Lotnisko Chopina-Legionowo 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego
Dziękujemy za uwagę. 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego