Transport publiczny w aglomeracji warszawskiej – scenariusze rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Projekt Uchwały Rady Miejskiej w Mielcu
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
wraz z obsługa Osiedla S. Staszica i Żbikowa
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD Warszawa, 14 października 2009 r.
Determinanty cen Odległość przewozu Cechy ogólne klienta
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Andrzej Brzeziński Marek Roszkowski
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
KONFERENCJA ROZKŁADOWA
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
spotkanie grupy roboczej z Urzędu Samorządowego Kraju Żylińskiego
Doświadczenia Opola w budowie efektywnego i konkurencyjnego transportu miejskiego Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o.o. w Opolu.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
radca prawny Jędrzej Klatka
W AGLOMERACJI KRAKOWSKIEJ
Problemy drogowego regionalnego transportu publicznego materiał na posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Elektroniczna Karta Miejska i Publiczne Punkty Dostępu do Internetu w Mieście Rybnik.
BILETY OKRESOWE Z RABATEM 10 %. Od 1. kwietnia 2012 r. został wprowadzony system promocyjnej sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej w Stalowej.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
mgr inż. Magdalena Lubiecka-Budzanowska
Główne założenia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym Kielce, 1 lipca 2014 r., Świętokrzyski Urząd Wojewódzki.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Zarządzanie mobilnością - Poczdam Warsztat: Zarządzanie i koordynacja w obszarze komunikacji Podkarpackie 5 grudnia 2012 Prezentacja: Ministerstwo Infrastruktury.
Gdańsk Gdynia INVESTGDA INVESTMENT MODELE ZARZĄDZANIA PORTAMI MORSKIMI W POLSCE I EUROPIE Szczecin Świnoujście Dobre praktyki w zakresie udziału samorządów.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
Created by BM|DESIGN|ER KM_obecny default usługi naprawcze sprzedaż/dystrybucja szkolenia powierzchnia reklamowa.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
IV Konferencja Koleje Samorządowe Szanse i zagrożenia Łódź r ROLA WSPÓŁPRACY KOLEI SAMORZĄDOWYCH W ODPOWIEDZI NA ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z RYNKU.
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Organizacja transportu na terenie gmin podwarszawskich
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Transport drogowy na Mazowszu
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zakopane 25 października 2018
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Transport publiczny w aglomeracji warszawskiej – scenariusze rozwoju Piotr Izdebski Tamás Dombi Dział Rozwoju Transportu ZTM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Na przykładzie m. st. Warszawy oraz wybranych gmin aglomeracji Organizacja publicznego transportu zbiorowego w m. st. Warszawie i w aglomeracji warszawskiej Na przykładzie m. st. Warszawy oraz wybranych gmin aglomeracji 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Organizacja komunikacji miejskiej w m. st. Warszawie Model konkurencji regulowanej, z elementami monopolu w obrębie wybranych trakcji Organizacją zajmuje się wyspecjalizowana jednostka budżetowa: Zarząd Transportu Miejskiego Usługi wykonuje 9 spółek przewozowych ZTM organizuje także komunikację podmiejską, na podstawie porozumień międzygminnych ZTM zarządza infrastrukturą przystankową na terenie Warszawy 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

organizator transportu zbiorowego w Warszawie Wieloletnie umowy ZTM ZTM organizator transportu zbiorowego w Warszawie akt władczy Miasta przetarg negocjacje ~ UMOWY o wspólny bilet na l. dowozowych UMOWY WYKONAWCZE UMOWY „PZP” UMOWY o wspólny bilet Przewoźnicy komunalni TW, MZA, MW, SKM Przewoźnicy prywatni Kolej (KM, WKD, PKP-PR, PKP-IC) GMINY (obecnie Lesznowola) 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Wieloletnie umowy wykonawcze co to jest? akt władczy MIASTO SPÓŁKA zasady współpracy: porozumienie wieloletnia umowa wykonawcza 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Wieloletnie umowy wykonawcze jak ustalane? MIASTO SPÓŁKA ZTM: określenie zapotrzebowania SPÓŁKA: kalkulacja kosztów RADA m.st. Warszawy: zgoda na zaciągnięcie zobowiązania ZTM + SPÓŁKA: negocjacje szczegółów umowy MZA BIURA URZĘDU MIASTA: opinie / poprawki RADA NADZORCZA: zgoda na podpis DYREKTOR ZTM / ZARZĄD SPÓŁKI : parafowanie umowy MW PREZYDENT m.st. WARSZAWY / ZARZĄD SPÓŁKI: podpisanie umowy TW SKM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Wieloletnie umowy wykonawcze co zawierają? MIASTO SPÓŁKA specyfikacja usług: co ile jak za ile określanie usług pobieranie opłat kontrola wykonania wynagrodzenie wnioski do zlecenia prawa nowe trasy – inwestycje bilety informacja pasażerska świadczenie usług tabor - inwestycje jakość obowiązki sankcje 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Wieloletnie umowy wykonawcze jak realizowane? UMOWA: 2008 x wzkm y zł 2009 x wzkm y zł 2010 x wzkm y zł 2011 x wzkm y zł … 2009 2010 audyt stawki „ex ante” na 2010 „ex post” za 2009 W UCHWALE: „Kwotę y można zwiększyć gdy rosną koszty” UE: „Zwróć niedozwoloną pomoc” 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Koszty komunikacji miejskiej w Warszawie w porównaniu z innymi miastami Polski 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego Aktualizacja: 2008

Dopłata roczna z budżetu do komunikacji miejskiej (per capita) 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego Aktualizacja: 2008

Modele organizacji komunikacji podmiejskiej w gminach aglomeracji warszawskiej 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Różne modele organizacji Komunikacja zderegulowana Porozumienie z Warszawą Monopol + porozumienie z Warszawą Konkurencja regulowana + porozumienie z Warszawą Związek komunikacyjny 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Komunikacja zderegulowana Komunikacja wewnątrz gminy oraz połączenie z Warszawą oparte o usługi świadczone przez spółki prywatne, bez dofinansowania i kontroli Gminy (poza dowożeniem uczniów do szkół) Przykład: m.in. Mińsk Maz., Kampinos 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Porozumienie z Warszawą Na mocy porozumienia gmina jest objęta liniami podmiejskimi ZTM ZTM, we współpracy z władzami Gminy, organizuje połączenia z Warszawą Poza liniami ZTM, istnieją także linie prywatne Przykład: większość gmin w pobliżu Warszawy 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Monopol + porozumienie z Warszawą Gmina zleca organizację i wykonanie komunikacji miejskiej wybranemu (często własnemu) podmiotowi Na mocy porozumienia gmina jest objęta także liniami podmiejskimi ZTM Przykład: Łomianki 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Konkurencja regulowana + porozumienie z Warszawą Gmina rozpisuje przetargi na obsługę komunikacji miejskiej lub wybranych linii Na mocy porozumienia gmina jest objęta także liniami podmiejskimi ZTM Przykład: Ząbki 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Udział wydatków na transport zbiorowy w budżetach gmin objętych porozumieniami Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Roczne wydatki na transport zbiorowy przypadające na 1 mieszkańca w gminach objętych porozumieniami Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Wydatki na komunikację w budżetach gmin bez porozumienia z Warszawą Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Ilość wozokilometrów ZTM na 1 mieszkańca w skali roku Źródło: BIP gmin, stan na 31.01.2009 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Stan docelowy: związek komunikacyjny 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Istota związku komunikacyjnego Obecny szereg porozumień dwustronnych zastąpi związek wielu gmin Współodpowiedzialność członków za usługi transportu zbiorowego na terenie związku – wspólna strategia, wspólne finansowanie, wspólne wykonanie Jeden podmiot organizujący transport w imieniu związku (na bazie ZTM) Wiele przewoźników, ale wspólny bilet i spójna sieć połączeń Rozwiązanie powszechnie znane w Europie od lat 60-tych 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Prawne podstawy ZK M. st. Warszawa oraz gminy w aglomeracji tworzą związek międzygminny (na mocy Ust. o samorządzie gminnym, art. 64, ust. 1) Podmioty uczestniczące przenoszą obowiązki związane z wykonywaniem zadań lokalnego transportu zbiorowego na związek Związek jest finansowany przez gminy uczestniczące, na podstawie ustalonego parytetu Wyspecjalizowana jednostka organizacyjna Związku, powstająca na bazie ZTM, organizuje transport zbiorowy na terenie Związku 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Kwestie organizacyjne Udział w finansowaniu Związku – przy utrzymaniu wysokiego poziomu finansowania ze stron Warszawy gminy uczestniczące muszą zwiększyć swoje wydatki na komunikację Podejmowanie decyzji – musi pozostać decydująca rola Warszawy jako ośrodka centralnego, ale gminy też muszą mieć realny wpływ na decyzje 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Integracja transportu zbiorowego w związku komunikacyjnym Na terenie związku obowiązuje wspólna taryfa, z podziałem na strefy biletowe Zintegrowany rozkład jazdy i układ linii (skomunikowane przesiadki, linie dowozowe do kolei) Węzły przesiadkowe (dogodna przesiadka, P&R, Punkt Obsługi Pasażerów) Jednolita informacja pasażerska 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Cele związku komunikacyjnego Ułatwienie przejazdu mieszkańcom aglomeracji warszawskiej Zwiększenie konkurencyjności transportu zbiorowego wobec jazdy samochodem Korzyści: sprawna komunikacja przyciąga nowych mieszkańców i ułatwia życie obecnym Atrakcyjna komunikacja zniechęca do jazdy samochodem  mniejsza kongestia, lepsze warunki życia 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Rozwój transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Zwiększenie roli kolei w obsłudze komunikacyjnej powiatu mińskiego Najbardziej pojemny środek transportu Jest całkowicie wolny od korków Wzdłuż linii kolejowej mieszka najwięcej osób Istnieje rozbudowana infrastruktura, która jest bardzo przyjazna dla pasażerów – tunel średnicowy umożliwia bezpośredni dojazd do centrum Warszawy i przez Wisłę z każdej strony aglomeracji 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Rozwój komunikacji kolejowej Dalsze rozszerzenie zasięgu „wspólnego biletu”: utworzenie III strefy biletowej Współpraca ZTM z gminami: wspólne przetargi na usługi dowozowe do kolei Uruchomienie nowych linii SKM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

1. III strefa biletowa Planuje się objęcie III strefą gmin przylegających do obecnej II strefy Bilety ważne u przewoźników kolejowych – KM, WKD, PKP IC, PKP PR (w wybranych pociągach) oraz w liniach dowozowych do kolei Korzyści dla pasażerów – jeden bilet miesięczny zamiast kilku 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Zasięg planowanych stref 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

2. Linie uzupełniające, dowożące do kolei i regularnych linii ZTM W chwili obecnej badane jest pilotażowe wdrożenie linii uzupełniającej w Lesznowoli – linie dowożą pasażerów do regularnych linii ZTM W przypadku udanego pilotażu, ZTM będzie czynił starania ws. wdrożenia rozwiązania także w innych gminach 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Linie uzupełniające c.d. Założenia: Przewoźnik wybrany w przetargu Bilety jednorazowe wg taryfy gminnej, bilety okresowe ZTM (II lub w przyszłości także III strefa) Finansowanie: przewoźnik otrzyma wpływy z biletów jednorazowych oraz otrzymuje dotację w wysokości określonej w wyniku przetargu Pokrycie dotacji: 80% gmina, 20% ZTM Trasę i rozkład ustala Gmina, przy pomocy ZTM 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

3. Rozwój SKM po oddaniu linii na lotnisko Okęcie Wraz z dostawą nowych pociągów sieć linii SKM ulegnie zmianom (po r. 2011) Planowane linie: S1 Lotnisko Chopina-Sulejówek S2 Pruszków-Otwock S3 Lotnisko Chopina-Legionowo 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego

Dziękujemy za uwagę. 21.04.2009, Warszawa Zarząd Transportu Miejskiego