Andrzej Trzeciecki IRSS, 2015 r..  Klasycy socjologicznej definicji instytucji uważali – J. G. March i J. P. Olsen – że kiedy mamy do czynienia z rutynowymi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Ekonomia społeczna – praktyki wdrażania Karolina Cyran-Juraszek.
Zakres interwencji EFS w obszarze ekonomii społecznej
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
Jerzy Boczoń – Sieć SPLOT
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Perspektywy rozwoju ekonomii społecznej
Projekt nr 1.48 „Kompleksowe formy reintegracji społecznej i zawodowej w ś rodowisku lokalnym” – projekt współfinansowany ze ś rodków finansowych Europejskiego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
IV Zjazd Konwentu CIS/KIS
Projekt 1.48 „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” - projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Model Lokalnej Współpracy
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Spółdzielnia socjalna - nowa forma aktywizacji zawodowej bezrobotnej młodzieży.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Ekonomia społeczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata rola podmiotów reintegracyjnych w aktywizacji.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Dorota Szybała-Pelak ROLA OŚRODKÓW WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W ROZWOJU SEKTORA EKONOMII SPOŁECZNEJ Szczyrk, 13 kwiecień 2016.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
2010 r. Pierwsze Ogólnopolskie Regionalne Targi Aktywnych Form Pomocy.
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Konkurs i Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Debrznie subregion południowy województwa pomorskiego Dzierzgoń, 19 marca 2018 r. __________________________________________________________________.
Regionalna Polityka Rynku
Pomorski system wsparcia ekonomii społecznej
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Andrzej Trzeciecki IRSS, 2015 r.

 Klasycy socjologicznej definicji instytucji uważali – J. G. March i J. P. Olsen – że kiedy mamy do czynienia z rutynowymi działaniami, wykształconymi procedurami, rozpisanymi rolami oraz wdrożonymi formami organizacyjnymi, wówczas możemy posługiwać się określeniem instytucja.  James G. March, Johan P. Olsen: Instytucje, Organizacyjne podstawy polityki, tłum. D. Sielski, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005, s.32

 Procedury – konkretne rozwiązania prawno-organizacyjne (ustawa i rozporządzenia), konkretne praktyczne wzorce indywidualnych programów zatrudnienia socjalnego lub kontraktów socjalnych.  Role i funkcje – rozpisane zadania pomiędzy administracją rządową (np. nadawanie statusu podmiotu zatrudnienia socjalnego), administracją samorządową (np. finansowe wspieranie działalności), niektórymi jednostkami organizacyjnymi takimi jak: OPS (np. kierowanie do zajęć), czy urzędami pracy (np. refundowanie świadczeń integracyjnych).  Formy organizacyjne - centra i kluby integracji społecznej, tworzone wg określonych standardów (np. specjalności kadr pracowniczych).

Sektor ekonomii społecznej Przedsiębiorstwa społeczne Podmioty sfery pożytku publicznego Podmioty reintegracyjne (CIS, KIS, WTZ, ZAZ) Podmioty sfery gospodarczej z celem społecznym

 Wytyczne MIR w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFR na lata ”, (maj 2015 r.) - priorytety inwestycyjne (PI): nr 9 i aktywne włączenie i nr 9v wspieranie przedsiębiorczości społecznej i integracji zawodowej  Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu Nowy wymiar integracji, w celu operacyjnym nr 3 „Aktywna osoba, zintegrowana rodzina, odpowiedzialne lokalne środowisko” - występuje problematyka usług reintegracji społecznej i zawodowej.

OPS/PCPR Podmioty ekonomii społecznej Podmioty reintegracyjne PS NGO PI 9i PI 9v PI 9iv OWES ROPS CT 8 Instytucje rynku pracy

Kwota środków finansowych na 1 uczestnika zajęć w centrum integracji społecznej (w mln zł)

Kwota środków finansowych na 1 uczestnika zajęć w klubie integracji społecznej (w mln zł)

 Konstrukcja przepisów – ustawa i rozporządzenia – ustalone role i funkcje poszczególnych sektorów.  Sektor publiczny - administracja rządowa i samorządowa przypisane funkcje: (a) odpowiedzialności za warunki do funkcjonowania podmiotów reintegracyjnych (nadawanie statusu centrum), (b) wspierania finansowego dla świadczenia usług (refundowanie świadczeń integracyjnych), (c) uczestnictwa w procesie inicjowania, tworzenia i prowadzenia samych podmiotów reintegracyjnych, (d) prozatrudnieniowa (tzw. zatrudnienie wspierane),  Sektor niepubliczny - organizacje pozarządowe oraz przedsiębiorstwa prywatne - rola tworzących podmioty reintegracyjne, prowadzących ich działalność a także rola pracodawców.  Zatrudnienie socjalne wpisuje się w ideę welfare pluralism (M. Grewiński)

1. Modelowym rozwiązaniem partnerstwa wykorzystującego instytucję zatrudnienia socjalnego jest:  pozyskanie podmiotów reprezentujących trzy podstawowe sektory – samorządowy, pozarządowy i biznesowy,  uznanie, że czynnik ekonomiczny, a więc środki finansowe nie są przeszkodą dla działania partnerstwa,  ciągła edukacja dotycząca szeroko rozumianej problematyki społecznej, opracowywanie wspólnie diagnoz społecznych i uczenie się współodpowiedzialności za rozwój lokalny 2. Rok 2014 – propozycje MLW, zespoły synergii lokalnej w ramach systemowego projektu „Kompleksowe formy reintegracji społecznej i zawodowej w środowisku lokalnym”.

 J edna z definicji wskazuje, iż: „Standard minimalny – to akceptowany zestaw norm i procedur, które na danym poziomie rozwoju cywilizacyjnego i ekonomicznego są niezbędne dla prawidłowej realizacji zadania/usługi. Zejście poniżej standardu minimalnego jest nieakceptowane społecznie i niegwarantujące możliwości osiągnięcia celu założonego zadania/usługi ”.  J. Boczoń: Poradnik standaryzacji usług społecznych, Wyd. Splot, Warszawa 2007 r.

 W 2014 r. testowano propozycję systemu certyfikacji Klubów Integracji Społecznej. Proponowany standard certyfikacyjny to dwie części:  1) sfera instytucjonalna KIS – tzw. standard instytucjonalny, to określenie pożądanego kształtu w odniesieniu do struktury organizacyjnej klubu, reguł i zasad organizacji i uczestnictwa w zajęciach,  2) sfera usługowa KIS – tzw. standard usługowy, czyli ustalenie ram programowych zapewniających wykonanie nałożonych przez ustawę o zatrudnieniu socjalnym zadań.

 Od 2011 r. - Konwent Centrów i Klubów Integracji Społecznej – 125 jednostek organizacyjnych zatrudnienia socjalnego,  Od 2015 r. - Regionalny Konwent Klubów i Centrów Integracji Społecznej Lubelszczyzny - Regionalny Konwent Centrów Integracji Społecznej Województwa Zachodniopomorskiego.

 Liczba CIS wg stażu działalności  Najstarsze: CIS Bystrzyca Kłodzka, CIS Olsztyn, CIS Caritas Diecezji Kieleckiej, CIS Wrocław, CIS Zielona Góra, CIS CISTOR Toruń  CIS Zielona Góra – ważny ośrodek doradztwa i konsultacji w obszarze zatrudnienia socjalnego

72 centrów integracji społecznej 66 klubów integracji społecznej 138 członków Konwentu

 Centra Integracji Społecznej – prawie 48% centrów należy do ogólnokrajowej platformy współpracy,  Kluby Integracji Społecznej – prawie 27% klubów należy do platformy współpracy.

 Rada Programowa informuje, że we wrześniu Prezydent RP podpisał ustawę z dn. 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz niektórych innych ustaw.  Udział przedstawicieli Konwentu CIS/KIS w posiedzeniach sejmowej komisji polityki społecznej i rodziny.  Nowelizacja ustawy wprowadza zmiany w następujących obszarach: 1) Organizacja i funkcjonowanie centrów integracji społecznej: ◦ ujednolicenie rejestrów CIS prowadzonych przez wojewodów, ◦ nowe dokumenty przy nadawaniu statusu centrum, w tym opinia starosty, ◦ nowy sposób obliczania dotacji na działalność centrum oraz nowe źródło finansowania (fundusz pracy), ◦ samorządowy CIS może uczestniczyć w realizacji PAI. 2) Uczestnicy zajęć w CIS: ◦ zmiana relacji uczestnik/ pracownik, ◦ wyższa liczba dni wolnych od zajęć, ◦ wyższa premia motywacyjna, ◦ zwolnienie świadczenia integracyjnego od zajęć komorniczych, ◦ absolwenci CIS i absolwenci KIS mogą zakładać spółdzielnie socjalne, 3) Inne: ◦ powołanie Rady ds. Zatrudnienia Socjalnego, ◦ wydłużenie terminu przedstawiania informacji dla sejmu i senatu.