polityki oświatowej państwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Co to jest TIK?.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
i bezpieczeństwa uczniów
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja wspomagania szkół
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Książki naszych marzeń
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Organizacja roku szkolnego 2015/2016
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
polityki oświatowej państwa
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli INFORMATYKA DLA WSZYSTKICH Konferencja OTWARCIA ROKU SZKOLEGO 2015/2016 dla NAUCZYCYCIELI INFORMATYKI Wrocław.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Polityki Oświatowej Państwa
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Książki naszych marzeń
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

polityki oświatowej państwa Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunki: 1. i 3.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Podstawa prawna ogłoszenia kierunków polityki oświatowej państwa USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami) Art. 35. 2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz w art. 21, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w szczególności: 1) ustala podstawowe kierunki realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Minister edukacji narodowej ustanowiła rok szkolny 2015/2016 Rokiem Otwartej Szkoły: „Otwarta szkoła to taka, która nie zamyka się na kulturę, sztukę, sport, środowiska lokalne” – Joanna Kluzik-Rostkowska

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 ogłoszone 25 czerwca 2015 roku Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez zaangażowanie przedstawicieli partnerów społecznych w dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym.

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wieloaspektowość bezpieczeństwa Bezpieczeństwo fizyczne Bezpieczne warunki pracy i nauki Przestrzeganie zasad bhp, przeciwpożarowych Przestrzeganie regulaminów i procedur szkolnych Niwelowanie zachowań agresywnych wśród przedstawicieli wszystkich organów szkoły Właściwa organizacja wycieczek, wyjść poza teren szkoły Opieka nad uczniami niepełnosprawnymi Opieka nad uczniem przewlekle chorym Udzielanie pierwszej pomocy

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wieloaspektowość bezpieczeństwa Bezpieczeństwo psychiczne Prawidłowe relacje rówieśnicze Prawidłowe relacje dorosły – dziecko Prawidłowe relacje dorosły-dorosły Profilaktyka uzależnień Przeciwdziałanie mobbingowi Niwelowanie agresji słownej Prawidłowy rozkład zajęć lekcyjnych – równomierne obciążenie Wsparcie ucznia mającego problemy w zachowaniu i nauce Zapewnienie bezpieczeństwa w sieci internet

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Dokumenty wewnątrzszkolne normujące działania związane z bezpieczeństwem Statut szkoły z systemem oceniania zachowania Programy: Wychowawczy i Profilaktyki Regulaminy: wycieczek, dyżurów międzylekcyjnych, świetlicy szkolnej, szkolnych pracowni przedmiotowych (komputerowej, chemicznej, przyrodniczej, fizycznej, sali gimnastycznej, …) korzystania z boiska szkolnego, placu zabaw, …

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Dokumenty wewnątrzszkolne normujące działania związane z bezpieczeństwem Procedury: obowiązku szkolnego postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo postępowania w sytuacji wystąpienia wypadku udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podawania leków uczniom przewlekle chorym zwalniania uczniów z zająć lekcyjnych usprawiedliwiania nieobecności.

Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Dyrektor Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Dyrektor Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki. Odpowiada za racjonalnie ułożony i realizowany plan zajęć. Organizuje szkolenia okresowe pracowników. Odpowiada za przestrzeganie prawa i przepisów wewnętrznych przez pracowników. Odpowiada za prawidłowe organizowanie turystyki i krajoznawstwa. Odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie placówki.

Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Nauczyciele Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Nauczyciele Sprawują opiekę nad uczniem podczas całego pobytu w placówce (zajęcia edukacyjne, przerwy międzylekcyjne, zajęcia pozalekcyjne, czas przed i po lekcjach). Sprawują opiekę nad uczniem podczas wycieczek i wyjść poza teren szkoły. Zapoznają podopiecznych z zasadami przestrzegania bezpieczeństwa na terenie placówki i poza nią. Przestrzegają respektowania prawa wewnątrzszkolnego przez uczniów. Współtworzą model wychowawczy zapisany w Programie Wychowawczym. Wspierają dziecko poprzez realizowanie zapisów zawartych w Programie Profilaktyki.

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Programy wspierające działania dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne http://www.ore.edu.pl/bezpieczna-szkola Strona poświęcona programom wspierającym szkołę w działaniach wspierających bezpieczeństwo w szkole

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Programy wspierające działania dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne Programy edukacyjne dla nauczycieli: „Szkolna Interwencja Profilaktyczna” „Golden Five” „Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów? Metoda konstruktywnej konfrontacji” „Rozwiązywanie konfliktów w szkole” „Budowanie strategii pracy z dzieckiem przejawiającym zaburzenia zachowania w środowisku szkolnym i rodzinnym” „Profilaktyka a Ty/Edukacja” (PaT/E) „Razem Bezpieczniej” „Szkoła bez przemocy” „Dziecko w Sieci”

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Programy wspierające działania dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne Programy dla rodziców: „Nowe zagrożenie – Dopalacze” „Szkolna Interwencja profilaktyczna” „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” „Jak kochać i wymagać” Poradniki dla rodziców: „Jak uchronić dziecko przed biernym i czynnym paleniem tytoniu” „Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży”

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Literatura omawiająca działania dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole. Przy współpr. Noela Burcha. Przeł. [z ang.] Dorota Szafrańska-Poniewierska. Wyd. 2. Warszawa: „Pax”, 1996. ISBN 83-211-1499-7. Maksymowska E., Werwicka M., Konflikty w szkole. Niezbędnik aktywnego rodzica. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, cop. 2009. (Rodzice, Szkoła, Uczeń). ISBN 978-83-7601-892-8. Nolting H.P., Jak zachować porządek w klasie. Przekł. Marian Leon Kalinowski. Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2004. (Pedagogika)(Problemy w Klasie). ISBN 83-89120-78-X.

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Literatura omawiająca działania dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne Stańkowski B., Konflikt nauczyciel – uczeń. Uzdrawianie relacji w świetle Reguły 5R. Kraków: Wydaw. WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, 2009. (Studia Pedagogiczne Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”). ISBN 978-83-7614-024-7. Kowalski R. M., Limber S.P., Agatston P.W., Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży. Przekł. Adam Wicher. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010. (Psychologia). ISBN 978-83-233-2907-7.

Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Literatura omawiająca działania dydaktyczne, wychowawcze i profilaktyczne Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: „Difin”, 2011. ISBN 978-83-7641-388-4. Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. Sopot: GWP, 2011. (Seria pod red. prof. dr hab. Anny Izabeli Brzezińskiej). ISBN 978-83-7489-244-5. Rogers V., Cyberprzemoc. Jak być bezpiecznym w sieci. Ćwiczenia dla dzieci i młodzieży. Tł. Sylwia Kuchta. Warszawa: Fraszka Edukacyjna, 2011. ISBN 978-83-61309-82-6.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Kierunek 3. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Wieloletni Program pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” na lata 2016-2020 Cele Programu: zapobieganie negatywnej tendencji niskiego poziomu czytelnictwa, podniesienie standardów infrastrukturalnych i zaktywizowanie bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych, które są ważnym źródłem książek dla czytelników, ułatwienie potencjalnym czytelnikom dostępu do książek – dzięki wzbogacaniu i urozmaicaniu księgozbiorów bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2016-2020 Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2016-2020 Priorytety Programu: Zakup nowości wydawniczych do bibliotek Infrastruktura Bibliotek 2016-2020 Zakup nowości wydawniczych oraz modernizacja bibliotek szkolnych i pedagogicznych

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2016-2020 Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2016-2020 W ramach priorytetu III ww. programu: Rządowy program wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży „Książki naszych marzeń” Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 maja 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży – „Książki naszych marzeń” (Dz.U. 2015 poz. 759)

Program „Książki naszych marzeń” Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Program „Książki naszych marzeń” CEL GŁÓWNY: wsparcie organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów i indywidualnych zainteresowań poprzez promowanie czytelnictwa oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania.

Program „Książki naszych marzeń” Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Program „Książki naszych marzeń” Cele szczegółowe: Wzbogacenie oferty bibliotek szkolnych o atrakcyjne dla uczniów książki o tematyce bliskiej ich współczesnym doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata. Promowanie czytelnictwa wśród uczniów. Urozmaicanie realizacji programów nauczania poprzez zapewnienie uczniom atrakcyjnej oferty lekcji bibliotecznych. Rozwijanie samorządności uczniowskiej poprzez umożliwienie uczniom wpływania na kształtowanie księgozbioru biblioteki szkolnej. Rozwijanie współpracy bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi oraz publicznymi bibliotekami pedagogicznymi.

Program „Książki naszych marzeń” Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Program „Książki naszych marzeń” Formy realizacji Programu: Zakup książek niebędących podręcznikami w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowania uczniów i jednocześnie użyteczne w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Popularyzowanie regularnego czytelnictwa wśród uczniów – także w okresie ferii letnich i zimowych. Współpracę bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi oraz publicznymi bibliotekami pedagogicznymi dla lepszej realizacji zadań tych instytucji, między innymi poprzez wspólne organizowanie wydarzeń czytelniczych.

Program „Książki naszych marzeń” Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Program „Książki naszych marzeń” Organy prowadzące, które uzyskały wsparcie finansowe w ramach Programu, są zobowiązane: Pomóc szkołom w nawiązaniu współpracy z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi w zakresie: konsultowania planowanych zakupów książek, wymiany informacji o imprezach promujących czytelnictwo. Zapewnić organizację co najmniej dwóch wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów.

Program „Książki naszych marzeń” Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Program „Książki naszych marzeń” cd. Organy prowadzące, które uzyskały wsparcie finansowe w ramach Programu, są zobowiązane: Uwzględnić tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami. Wesprzeć realizację co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej. Wspierać organizację pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w tym przez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Podstawa programowa: Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą: czytanie – rozumiane zarówno jako prosta czynność, jak i jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Podstawa programowa: Jednym z najważniejszych zadań szkoły podstawowej jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów. Wypełnianie tego zadania należy do obowiązków każdego nauczyciela… Realizację powyższych celów powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Podstawa programowa: Zadaniem szkoły jest: … 6) wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, … 7) dbałość o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia świata, w tym zagwarantowanie mu dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Podstawa programowa: Zalecane warunki i sposób realizacji: Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. biblioteki szkolnej). Dobór utworów ma uwzględnić następujące gatunki literatury dziecięcej: baśnie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komiksy – przy wyborze należy kierować się realnymi umiejętnościami czytelniczymi dzieci, a także potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Podstawa programowa: Zalecane warunki i sposób realizacji Zadania nauczyciela języka polskiego na II etapie edukacyjnym to przede wszystkim: 1) rozwijanie w uczniu ciekawości świata; 2) motywowanie ucznia do aktywnego poznawania rzeczywistości, uczenia się i komunikowania, w tym także do samokształcenia i samodzielnego docierania do informacji; 3) wyposażenie ucznia w intelektualne narzędzia, a więc w umiejętności poprawnego mówienia, słuchania, czytania, pisania, rozumowania, odbioru tekstów kultury, w tym rozwijanie słownictwa z różnych kręgów tematycznych.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Działania bibliotek w zakresie promocji czytelnictwa: lekcje biblioteczne zajęcia edukacyjne z różnych przedmiotów nauczania spotkania z autorami książek warsztaty aktywizujące czytelnictwo konkursy czytelnicze dla uczniów akcje proczytelnicze (ogólnopolskie, rejonowe, szkolne).

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Propozycje warsztatów w bibliotekach: WARSZTATY LITERACKIE – próby twórczości literackiej uczniów WARSZTATY LITERACKO-PLASTYCZNE – różnorodna praca z tekstami literackimi (plastyczne interpretacje, projektowanie komiksów) WARSZTATY DZIENNIKARSKIE – redagowanie krótkich tekstów, budowa gazety szkolnej WARSZTATY REGIONALNE – historia i literatura regionu WARSZTATY TEATRALNE I FILMOZNAWCZE – prezentacja lektur w formach teatralnych, pisanie scenariuszy na podstawie lektur WARSZTATY KOMPUTEROWE – czytanie e-booków, platformy edukacyjne

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Wykorzystanie TIK (technologia informacyjno-komunikacyjna) w zachęcaniu uczniów do czytania i promocji czytelnictwa w szkole: e-booki e-podręcznik blogi tematyczne warsztaty czytelnicze wyszukiwanie informacji.

Kierunki polityki oświatowej państwa 2015/2016 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży Wykorzystanie TIK w bibliotece: praca z tekstem rozwijanie zainteresowań poszerzanie wiedzy promocja twórczości zachęta do podejmowania twórczych działań konkursy czytelnicze i przedmiotowe promocja biblioteki i jej zbiorów prezentacja bibliotecznych nowości.