Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
system zarządzania zasobami ludzkimi
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Znaczenie podręcznika
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Modelowy System Zarządzania Wiedzą w Firmie
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ROD-LOCK Sp. z o
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Zakład pracy jako organizacja formalna.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Kultura organizacyjna
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
TOMASZ SZULC Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
Mirosław Grybalow Business Development Manager SAS Polska
Szkolenia, Coaching, PR.
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
Klucze do sukcesów w zarządzaniu
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
wynagradzania i nagradzania Urząd Miasta Dzierżoniowa
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Wprowadzenie teoretyczne
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Ministerstwo Finansów
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
PROBLEMY RESTRUKTURYZACJI PROBLEMY W FIRMIE : Z W O L N I E N I A!!!!!!!!!!!??????  Rozprzężenie  demotywacja – niepewność  odejście najlepszych 
Agata Dulska Paulina Zielińska
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
System ocen pracowników
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
Zarządzanie PLANOWANIE ORGANIZOWANIE KONTROLOWANIE KIEROWANIE
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
Czynniki strukturotwórcze
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Ramowy program studiów
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Tytuł spotkania firmowego
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie piątek, 18 maja 2007 ZARZĄDZANIE ZMIANĄ Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie Produkt w zasadzie jest rozwinięciem produktu pt. restrukturyzacja, o jedną fazę wcześniej. Wobec pejoratywnego odbioru hasła „restrukturyzacja” i jej jednorazowości, takie prezentowanie naszego produktu byłoby błędem. Należy postawić na permanentność procesu zmian i próbować sprzedawać go samodzielnie. Nie będzie to specjalnie łatwe, gdyż jego realizacja wymagałaby czasochłonnego pobytu naszych konsultantów u klienta (co podwyższy koszty) a dodatkowo w wielu momentach, zamiast konsultantów zewnętrznych bardziej pożądani są liderzy zmian z wewnątrz. To sugerowałoby bardziej koordynujący wkład pracy z naszej strony, co z kolei wymusza udział konsultantów z zacięciem pedagogicznym. Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. piątek, 18 maja 2007 PRODUKT MISJA - Zmiany, zmiany, zmiany.... KLIENT - W stanie tuż przed restrukturyzacją POPYT – Teoretyczny i praktyczny ATUTY – BRAKI Misja – Antycypacja oraz Reakcja na zmiany otoczenia Klienci - Rozbudowane struktury organizacyjne – holdingi niejednolite biznesowo (ofiary pędu do dywersyfikacji), branże zagrożone niekorzystnymi zasadami akcesji Polski do Unii. Nasze braki – brak specjalistów od: komunikacji społecznej, budowania kultury firmy, szkoleniowców. Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. piątek, 18 maja 2007 SCHEMAT METODYKI Diagnoza rozwoju organizacyjnego Diagnoza potencjału przedsiębiorstwa Diagnoza kultury firmy Wizja firmy Przewidywanie i przezwyciężanie oporu wobec zmian Komunikacja Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

DIAGNOZA ROZWOJU ORGANIZACYJNEGO piątek, 18 maja 2007 DIAGNOZA ROZWOJU ORGANIZACYJNEGO Dostrajanie się do przyszłego otoczenia – mapy przyszłości Teorie cykliczności zmian – Kondratiew, Greiner Kwestionariusz diagnostyczny Lepparda Mapy przyszłości – uwzględnienie zmian: Politycznych Społecznych Związanych z globalizacją Technologicznych Ekologicznych itp.. Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

DIAGNOZA POTENCJAŁU FIRMY piątek, 18 maja 2007 DIAGNOZA POTENCJAŁU FIRMY Czy w firmie są zasoby niezbędne do wdrożenia zmian – Analiza niedopasowania: OTOCZENIE STRATEGIA LUDZIE SYSTEMY STRUKTURA Warsztaty na których ustalamy: Cechy aktualnie charakteryzujące poszczególne elementy, Zgodności lub niezgodności pomiędzy wymienionymi elementami, Listę 4-5 priorytetów, które znajdą się w planie zmian Wynikiem tego etapu prac jest wstępny zakres zmian do wprowadzenia – baza do ewentualnych korekt wizji, strategii i szerokich konsultacji wewnętrznych. Kierownictwo powinno na tym etapie oszacować czy koszt zmian będzie możliwy do poniesienia przez firmę. Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. piątek, 18 maja 2007 POTENCJAŁ FIRMY CD Ludzie Przegląd zasobów, luki kompetencyjne, ocena kierownictwa i kultury organizacyjnej Systemy Ocena istniejących systemów (rekrutacji, komunikacji, wynagradzania, zarządzania) Struktura Badanie efektywności, funkcjonalności, hierarchii, sposobów kontroli, zakresów specjalizacji itp. Otoczenie - czym się charakteryzuje otoczenie organizacji i jakim zmianom ulegają te atrybuty Strategia – Jaka jest zasadnicza s. Działalności i czy pasuje ona do otoczenia i samej organizacji Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. piątek, 18 maja 2007 WIZJA FIRMY ZBIÓR BANAŁÓW: Wszyscy pracownicy powinni znać wizję. Wszyscy pracownicy powinni rozumieć wizję firmy i rozumieć swoją rolę w jej realizacji. TECHNIKI KREATYWNEGO MYŚLENIA: Burza mózgów Scenariusze rozwoju trendów Scenariusz rozwoju trendów – członkowie grupy menadżerów analizują otoczenie gospodarcze i starają się przewidzieć wpływ najistotniejszych obszarów zmian na ich pole działania w przyszłości (w oryginale 5-10 lat). Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

OPÓR – PRZEWIDYWANIE I PRZEZWYCIĘŻANIE piątek, 18 maja 2007 OPÓR – PRZEWIDYWANIE I PRZEZWYCIĘŻANIE IDENTYFIKACJA SIŁ OPORU ludzie sukcesu poprzedniego okresu, związki zawodowe, administracja, kierownictwo średniego szczebla. TECHNIKI PRZEZWYCIĘŻANIA OPORU Konsultacje formalne i nieformalne Analiza pola sił (Kurt Lewin) Mapa zaangażowania (Beckharda i Harrisa) Osobnym zagadnieniem jest destabilizacja „Status quo”. Schemat: Rozmrożenie- to co jest, nie jest już efektywne Zmiana – eksperymentowanie, potrzeba bezpieczeństwa psychologicznego - szkolenia, wsparcie i zachęta Zamrożenie – wprowadzenie mech. Wspierających, wynagradzanie , ocena efektywności szkolenia Etapy reagowania na poważną zmianę: Szok Niedowierzanie Depresja Defensywne wycofanie się Akceptacja (porzucenie przeszłości) Adaptacja Czynniki oporu wobec zmian: Utrata kontroli, Brak zrozumienia przesłanek zmian, Niepewność i niejednoznaczność, Nagłe niespodzianki, Obawa przed utratą twarzy, Czy sobie poradzę? Więcej pracy Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. piątek, 18 maja 2007 KOMUNIKACJA Komunikacja pionowa (dwustronna!) i pozioma Informacja jako antidotum na niepewność „Masa krytyczna” – ilość zwolenników zmian Techniki – audyt pakietu komunikacyjnego, grupy dyskusyjne, prezentacje, indywidualne konsultacje, burze mózgów itd.. Nie tylko wytyczne ale również badanie nastrojów wśród pracowników, ich rodzin, wśród klientów i dostawców. Warunkiem efektywności odnowy jest traktowanie zmian jako własnych zadań przez pracowników. „Otwarte drzwi” niezbędne na etapie planowania zmian – weryfikacja wydolności kanałów informacyjnych. Przekazywanie małych porcji informacji i konsultowanie w celu wymiany poglądów pozwala dynamicznie wprowadzać zmiany do „planu zmian”. Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. piątek, 18 maja 2007 CZYNNIKI SUKCESU Zaangażowanie wszystkich pracowników Odpowiednie dobranie czasu wprowadzania zmian Determinacja i cierpliwość właścicieli i kierownictwa Pracownicy – masa krytyczna, liderzy zmian , tytuły własności zmian, osiągalne cele cząstkowe, promowanie i nagradzanie odpowiednich postaw. Czas wdrażania istotny ze względu na zasoby – potrzebna stała gotowość wobec tempa rozwoju technologicznego - komunikacja i szkolenia ludzi; Konsekwencja we wdrażaniu niezbędna ze względu na spadek wydajności w początkowym okresie wdrażania zmian. Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.

Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. piątek, 18 maja 2007 RAPORT KOŃCOWY Podstawowe wnioski z analizy wewnętrznej i zewnętrznej Proponowane rozwiązania nowa, zweryfikowana definicja wizji i strategii przedsiębiorstwa, plan wdrożenia zmian, obejmujący m.in. plan przezwyciężenia zidentyfikowanych ognisk oporu, plan udrożnienia komunikacji, zasady i reguły umacniania zmian Umacnianie zmian: - monitorowanie i weryfikowanie stosowanej taktyki, - propagowanie najlepszych rozwiązań, - redefinicja zakresów obowiązków, nowe podziały zasobów i środków, - reagowanie elastyczne na pojawiające się potrzeby szkoleniowe, - modyfikacja wszystkich procedur tak aby umacniały zmiany, - identyfikacja i nagradzanie bohaterów/liderów zmian. Copyright EVIP Centrum Sp.z o.o. Copyright EVIP Centrum Sp. z o.o.