Zarządzanie szkoleniami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Metody aktywne w nowoczesnym nauczaniu
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konstruktywizm w dydaktyce
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Opracował J. Stryjkowski
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA W SZKOLE.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
TIK w pracy nauczyciela
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
8 zasad postępowania lidera
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Planowanie procesu szkoleniowego
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Zarządzanie szkoleniami © Aleksandra Matusiewicz

SZKOLENIE Zaplanowany proces zmieniania postawy, wiedzy lub umiejętności poprzez uczenie się i osiągnięcie właściwych efektów w zakresie jednego lub kilku zadań. Jego celem jest rozwijanie umiejętności pracowników, aby zaspokoić obecne i przyszłe potrzeby personalne organizacji. Michael Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków 2001, s. 448. Systematyczny, planowany i kontrolowany proces, a nie wyciąganie wniosków z przypadkowych doświadczeń. Koncentruje się na zmianie poglądów, umiejętności i postaw zarówno poszczególnych osób, jaki całych grup. Celem szkolenia jest poprawa wyników pracy poszczególnych grup i osób, a przez to efektywności całej organizacji. Peter Bramley, Ocena efektywności szkoleń. Kraków 2001, s. 13.

RODZAJE SZKOLEŃ Zamknięte: Otwarte. przygotowane i prowadzone w ramach własnych możliwości, przygotowane przez zamawiającego, ale realizowane przez zewnętrznych szkoleniowców lub zewnętrzną firmę, przygotowane i prowadzone przez firmę szkoleniową. Otwarte.

Ocena potrzeb szkoleniowych Kto ma być szkolony? Czego powinien się nauczyć? Co już wie? Ustalenie celów szkolenia Planowanie oceny szkolenia Opracowanie programu szkolenia Realizacja szkolenia Ocena szkolenia Na podst.: Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa 1999, s. 437. Modyfikacja programu

ZNACZENIE KONTRAKTÓW, TWORZENIA ZASAD Na poziomie programu: uczestnictwo, zaliczanie modułów, przedmiotów, ukończenie programu. Na poziomie szkolenia/zadania: jesteśmy punktualni, nie krytykujemy, nie oceniamy, kierujemy swoją aktywnością, wyłączamy komórki, zachowujemy trzeźwość.

PEDAGOGIKA – ANDRAGOGIKA (wg. Malcolma Knowles’a,1980) Uczeń jest zależny, podporządkowany woli nauczyciela, który ponosi odpowiedzialność za proces uczenia się. Dorosły traktowany jest jako osoba samokierująca się, samodzielna. Nauczyciel wspiera proces ujawniania potrzeb i pomaga w ich zaspokojeniu.

PEDAGOGIKA – ANDRAGOGIKA (wg. Malcolma Knowlesa) Uczeń wnosi niewielkie doświadczenie, jest zależny od nauczyciela-eksperta. Główne metody to wykład i lektura podręcznika. Dorosły ma doświadczenie stanowiące potencjał dla niego i innych. Przywiązuje duże znaczenie do tego czego doświadcza.

PEDAGOGIKA – ANDRAGOGIKA (wg. Malcolma Knowlesa) Uczniowie uczą się przedmiotów, z akcentem na treści. Dorośli uczą się tego, co sami uznają za potrzebne.

PEDAGOGIKA – ANDRAGOGIKA (wg. Malcolma Knowlesa) Uczniowie uczą się tego, czego się od nich oczekuje, aby uzyskać aprobatę rodziców, nauczycieli. Dorośli potrzebują sprawności, kompetencji, szukają okazji do rozwoju osobowego, muszą widzieć przydatność i zastosowanie wiedzy i umiejętności.

Ludzie generalnie pamiętają Stożek doświadczenia Dale’a Ludzie generalnie pamiętają Poziomy abstrakcji czytanie 10% tego co czytają odbiór werbalny słuchanie 20% tego co słyszą oglądanie obrazków ruchomych 50% tego co widzą i słyszą oglądanie obrazków nieruchomych 30% tego co widzą odbiór wizualny demonstracja 70% tego co mówią i piszą aktywne „zwiedzanie” słyszenie mówienie widzenie robienie 90% tego co mówią podczas wykonywania dramatyczne prezentacje gry z podziałem na role i symulacje zastosowanie w praktyce ? ? ? ?

NAUCZANIE, A STYLE UCZENIA SIĘ Każdy z nas uczy się najlepiej w unikatowy dla siebie sposób, który często jest mieszaniną różnych stylów uczenia się. Z drugiej strony, nauczyciele rzadko kiedy prezentują wiedzę w sposób najlepiej nam odpowiadający. Jest to chyba najczęstsza przyczyna porażek edukacyjnych - niedostosowanie sposobu przekazywania wiedzy do stylu uczenia się odbiorcy. Robert Gajewski, O stylach uczenia się i I-edukacji. http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=11&id=189 (11.02.2007)

METODOLOGIE IDENTYFIKACJI STYLÓW UCZENIA SIĘ Allinson and Hayes' Cognitive Styles Index (CSI), Apter's Motivational Style Profile (MSP), Dunn and Dunn model and instruments of learning styles, Entwistle's Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST), Gregorc's Mind Styles Model and Style Delineator (GSD), Herrmann's Brain Dominance Instrument (HBDI), Honey and Mumford's Learning Styles, Index of Learning Styles (ILS) - Felder, Silverman, Solomon, Questionnaire (LSQ), Jackson's Learning Styles Profiler (LSP), Kolb's Learning Style Inventory (LSI), Memletics Learning Styles, Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), Paragon Learning Style Inventory (PLSI), Riding's Cognitive Styles Analysis (CSA), Sternberg's Thinking Styles Inventory (TSI), Vermunt's Inventory of Learning Styles (ILS).

UCZENIE SIĘ PRZEZ DOŚWIADCZENIE wg. DAVIDA KOLBA Uczenie się to proces ciągłej modyfikacji uprzedniego doświadczenia poprzez doświadczenie następujące po nim. Idee nie są stałymi i niezmiennymi elementami sądów – są formułowane i przeformułowywane przez doświadczenie. Proces uczenia się to cykl, w którym kluczową rolę odgrywa doświadczenie jednostki i jego analiza.

Diagnoza stylów uczenia się ĆWICZENIE Diagnoza stylów uczenia się wg. D. Kolba

ETAPY PROCESU UCZENIA SIĘ (ZDOLNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI) KONKRETNE DOŚWIADCZENIE uczenie się rozpoczyna się w konkretnym doświadczeniu. Zgadza się ono lub nie z dotychczasowymi poglądami uczącego się. TESTOWANIE W NOWYCH SYTUACJACH zaczyna się, gdy uczący się zmienia swoje zachowanie. Eksperymentuje i sprawdza nową wiedzę, patrzy, jak nowe teorie sprawdzają się w praktyce. OBSERWACJA I REFLEKSJA doświadczenie jest analizowane, zbiera się dane, obserwuje, następuje refleksja – doświadczenie ujmowane jest z różnych perspektyw. TWORZENIE ABSTRAKCYJNYCH HIPOTEZ uczący kontynuuje analizę danych, wyciąga wnioski, tworzy uogólnienia i teorie, integrujące obserwacje w logiczną całość. Internalizuje to, czego się nauczył z doświadczenia.

PODSTAWOWE CZYNNOŚCI W PROCESIE UCZENIA SIĘ ODCZUWANIE (feeling) DZIAŁANIE (doing) OBSERWACJA (watching) MYŚLENIE (thinking)

STYLE UCZENIA SIĘ wg. D. KOLBA KONKRETNE DOŚWIADCZENIE odczuwanie Co myślimy o tym, co robimy? TESTOWANIE W NOWYCH SYTUACJACH działanie OBSERWACJA I REFLEKSJA obserwacja Jak coś robimy ? TWORZENIE ABSTRAKCYJNYCH HIPOTEZ myślenie

Układanie prostokątów ĆWICZENIE Układanie prostokątów

Ćwiczenie - analiza Dlaczego udało się (bądź nie udało się) wykonać zadanie? Co o tym zadecydowało? Czym kierowały się osoby (grupy) dokonując swego sposobu postępowania?

Tkwiąca w ludziach tendencja do zachowań rywalizacyjnych i przekonanie, że wygrać można tylko wówczas, gdy przegra inny, jest wynikiem doświadczeń i uczenia się takich zachowań w życiu.