Praca z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym – alternatywne formy i metody pracy na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu
Wykluczenie społeczne polega na niepodejmowaniu zwyczajowej i społecznie akceptowanej drogi życiowej lub wypadaniu z niej
Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym Osoby bezrobotne powyżej 24 miesięcy nieposiadające własnych dochodów Osoby uzależnione od alkoholu i narkotyków, które poddają się procesowi leczenia lub ukończyli go w ciągu roku od momentu badania Osoby bezdomne Osoby, które w ciągu roku od badania opuściły zakłady karne Uchodźcy z problemami z integracją ze społeczeństwem
cd. osoby zagrożone wykluczeniem społecznym Młodzież w wieku 15-24, która: wychowuje się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych lub rodzinach zastępczych nie uczy się, nie pracuje i nie jest zarejestrowana jako bezrobotna uczy się w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych albo w formach pozaszkolnych, ale sprawia trudności wychowawcze i ma poważne kłopoty w nauce pochodzi z rodzin ubogich, zagrożonych dysfunkcjami społecznymi lub wchodzących w kolizje z prawem
Przyczyny kłopotów w nauce i trudności wychowawczych Trudności w przyswajaniu wiedzy (obniżony poziom intelektualny) Nawarstwiające się zaległości i brak pomocy w odpowiednim czasie Sukcesywne obniżanie poczucia własnej wartości, w czym często utwierdzają młodego człowieka min. nauczyciele i rodzice
Trudności i zaległości powodują często uciekanie od szkoły – wagary
Wykluczenie dotyczy rodzin Niewydolnych wychowawczo Niezaradnych życiowo W których rodzice: - nie są pozytywnym wzorcem postaw i zachowań - są „przewlekle” bezrobotni - mają problem alkoholowy W których brak jest: - jasno określonych reguł - konsekwencji - zainteresowania dzieckiem
Przeciwdziałanie marginalizacji Wielostronne Zorganizowane Długotrwałe
Ochotnicze Hufce Pracy Powołane zostały do: kształcenia przyuczania do pracy wychowywania młodzieży zagrożonej demoralizacją oraz innymi zjawiskami patologicznymi
Dlaczego OHP jest alternatywą?
Ponieważ dostosowuje wymagania do możliwości młodzieży
Likwidacja zaniedbań pedagogicznych i fobii szkolnej, a tym samym działanie przeciw wykluczeniu nie polega na przymuszaniu do nauki, która sprawia duże problemy Dajemy młodzieży możliwość połączenia nauki i pracy Dostosowujemy kształcenie do możliwości Dajemy poczuć się pełnowartościowym członkiem społeczeństwa Uczymy wiary we własne możliwości
Praca wychowawcza poznanie potrzeb zainteresowań poziomu wiedzy stopnia demoralizacji rozbudzenie zainteresowań włączenie do aktywnego działania w społeczeństwie i na rzecz społeczeństwa pokazanie, że można żyć inaczej niż dotychczas
Grupa rówieśnicza Ma siłę Chce decydować Podejmować działania = Klub Aktywnych
Aktywizacja młodzieży
Przywódca - Idol Oddziaływanie Cechy Jest naśladowany Słuchany Z jego zdaniem liczą się inni Cechy Siła Wpływ na innych Umiejętność jednoczenia
Metody pracy Tradycyjna Alternatywna Aktywizacja – powierzenie zadania Izolacja jednostki z „zasługami” Alternatywna Aktywizacja – powierzenie zadania Utwierdzenie w przekonaniu, że nikt nie wykona tego lepiej od Niego Czuwanie nad prawidłowością przebiegu
Oferta Punkt Interwencji Kryzysowej Punkt Konsultacyjno – Doradczy Porady i wsparcie psychologów i wychowawców Pomoc w rozwiązywaniu problemów Kierowanie do placówek i instytucji specjalistycznych
Przeciwdziałanie bezrobociu Centra Edukacji i Pracy Młodzieży Młodzieżowe Biura Pracy Kluby Pracy Mobilne Centra Informacji Zawodowej
Centra Edukacji i Pracy Młodzieży Koordynują realizację działań z zakresu aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu oraz w zakresie świadczonych usług edukacyjnych na poziomie lokalnym. Ich działalność ma przede wszystkim charakter profilaktyczny wobec zagrożeń, jakie niosą za sobą zjawiska bezrobocia oraz zubożenia społeczeństwa i wynikające z nich negatywne skutki
Młodzieżowe Biura Pracy Bezpłatne usługi w zakresie pośrednictwa i udostępniania ofert pracy dla osób pomiędzy 16 a 35 rokiem życia Oferta dla osób uczących się jak i bezrobotnych Organizacja Targów i Giełd Pracy oraz Forów, na które zapraszani są pracodawcy i młodzież oraz specjaliści z danej dziedziny
Kluby Pracy zajęcia grupowe porady indywidualne zajęcia z zakresu aktywnych metod poszukiwania pracy kursy aktywizacji zawodowej planowanie rozwoju zawodowego
Mobilne Centra Informacji Zawodowej umożliwienie młodzieży nabycia umiejętności aktywnego, elastycznego planowania rozwoju zawodowego zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do przejścia z edukacji na rynek pracy zajęcia grupowe porady indywidualne informacje zawodowe
Wymiana Polsko – Niemiecka nawiązywania kontaktów z rówieśnikami z sąsiedniego kraju poznawania obyczajów i kultury zdobywania i wymiany doświadczeń zawodowych (praktyki i starze zawodowe) uczestniczenia w seminariach młodzieżowych udziału w międzynarodowych obozach pracy młodzieży (workcamp)
Projekt „Twoja wiedza – Twój sukces” Głównym celem: - aktywizacja społeczna i zawodowa młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym poprzez jej powrót do systemu edukacyjnego, zdobycie zawodu oraz usamodzielnienie się Wsparcie w ramach projektu: - treningi psychologiczne i terapeutyczne - warsztaty edukacyjne - warsztaty z zakresu przedsiębiorczości - warsztaty aktywnego poszukiwania pracy - kursy obsługi komputera - kursy języków obcych - szkolenia zawodowe
Przeciwdziałanie wykluczeniu odnajdywanie tego, co pozytywne i mocne w jednostce dostarczanie jednostce różnorodnych ofert, z których może wybrać najbardziej odpowiednią dla siebie
Dziękuję za uwagę