Praca z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym – alternatywne formy i metody pracy na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SAMODZIELENIE W PRZYSZŁOŚĆ projekt realizowany w ramach działania 1.5 SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
Advertisements

Projekt systemowy pn. „STOP WYKLUCZENIU” – Program aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w gminie Smołdzino.
Założenia projektu Twoja wiedza – Twój sukces – edycja II Edukacja kluczem do przyszłości.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Przyjazne środowisko – szansą na integrację społeczną w powiecie średzkim Nr POKL /08.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
PRACA SOCJALNA.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Warszawa, dnia 9-10 marca 2010r. Projekt PO KL Godzenie ról rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn, Działanie 1.1. Wsparcie systemowe instytucji rynku.
Dzia ł anie 1.3 Projekt Twoja aktywno ść - szans ą na przysz ł o ść
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Od aktywności do samodzielności Tytuł Projektu:. Działanie: 1.5 w ramach SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
PROJEKT PN: 'WSZECHSTRONNA EDUKACJA GWARANCJĄ SUKCESU ZAWODOWEGO' Projekt wspó ł finansowany przez Uni ę Europejsk ą w ramach Europejskiego Funduszu Spo.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Instytucje rynku pracy. Ich oferta
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PEDAGOG SZKOLNY.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Praca z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym – alternatywne formy i metody pracy na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu

Wykluczenie społeczne polega na niepodejmowaniu zwyczajowej i społecznie akceptowanej drogi życiowej lub wypadaniu z niej

Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym Osoby bezrobotne powyżej 24 miesięcy nieposiadające własnych dochodów Osoby uzależnione od alkoholu i narkotyków, które poddają się procesowi leczenia lub ukończyli go w ciągu roku od momentu badania Osoby bezdomne Osoby, które w ciągu roku od badania opuściły zakłady karne Uchodźcy z problemami z integracją ze społeczeństwem

cd. osoby zagrożone wykluczeniem społecznym Młodzież w wieku 15-24, która: wychowuje się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych lub rodzinach zastępczych nie uczy się, nie pracuje i nie jest zarejestrowana jako bezrobotna uczy się w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych albo w formach pozaszkolnych, ale sprawia trudności wychowawcze i ma poważne kłopoty w nauce pochodzi z rodzin ubogich, zagrożonych dysfunkcjami społecznymi lub wchodzących w kolizje z prawem

Przyczyny kłopotów w nauce i trudności wychowawczych Trudności w przyswajaniu wiedzy (obniżony poziom intelektualny) Nawarstwiające się zaległości i brak pomocy w odpowiednim czasie Sukcesywne obniżanie poczucia własnej wartości, w czym często utwierdzają młodego człowieka min. nauczyciele i rodzice

Trudności i zaległości powodują często uciekanie od szkoły – wagary

Wykluczenie dotyczy rodzin Niewydolnych wychowawczo Niezaradnych życiowo W których rodzice: - nie są pozytywnym wzorcem postaw i zachowań - są „przewlekle” bezrobotni - mają problem alkoholowy W których brak jest: - jasno określonych reguł - konsekwencji - zainteresowania dzieckiem

Przeciwdziałanie marginalizacji Wielostronne Zorganizowane Długotrwałe

Ochotnicze Hufce Pracy Powołane zostały do: kształcenia przyuczania do pracy wychowywania młodzieży zagrożonej demoralizacją oraz innymi zjawiskami patologicznymi

Dlaczego OHP jest alternatywą?

Ponieważ dostosowuje wymagania do możliwości młodzieży

Likwidacja zaniedbań pedagogicznych i fobii szkolnej, a tym samym działanie przeciw wykluczeniu nie polega na przymuszaniu do nauki, która sprawia duże problemy Dajemy młodzieży możliwość połączenia nauki i pracy Dostosowujemy kształcenie do możliwości Dajemy poczuć się pełnowartościowym członkiem społeczeństwa Uczymy wiary we własne możliwości

Praca wychowawcza poznanie potrzeb zainteresowań poziomu wiedzy stopnia demoralizacji rozbudzenie zainteresowań włączenie do aktywnego działania w społeczeństwie i na rzecz społeczeństwa pokazanie, że można żyć inaczej niż dotychczas

Grupa rówieśnicza Ma siłę Chce decydować Podejmować działania = Klub Aktywnych

Aktywizacja młodzieży

Przywódca - Idol Oddziaływanie Cechy Jest naśladowany Słuchany Z jego zdaniem liczą się inni Cechy Siła Wpływ na innych Umiejętność jednoczenia

Metody pracy Tradycyjna Alternatywna Aktywizacja – powierzenie zadania Izolacja jednostki z „zasługami” Alternatywna Aktywizacja – powierzenie zadania Utwierdzenie w przekonaniu, że nikt nie wykona tego lepiej od Niego Czuwanie nad prawidłowością przebiegu

Oferta Punkt Interwencji Kryzysowej Punkt Konsultacyjno – Doradczy Porady i wsparcie psychologów i wychowawców Pomoc w rozwiązywaniu problemów Kierowanie do placówek i instytucji specjalistycznych

Przeciwdziałanie bezrobociu Centra Edukacji i Pracy Młodzieży Młodzieżowe Biura Pracy Kluby Pracy Mobilne Centra Informacji Zawodowej

Centra Edukacji i Pracy Młodzieży Koordynują realizację działań z zakresu aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu oraz w zakresie świadczonych usług edukacyjnych na poziomie lokalnym. Ich działalność ma przede wszystkim charakter profilaktyczny wobec zagrożeń, jakie niosą za sobą zjawiska bezrobocia oraz zubożenia społeczeństwa i wynikające z nich negatywne skutki

Młodzieżowe Biura Pracy Bezpłatne usługi w zakresie pośrednictwa i udostępniania ofert pracy dla osób pomiędzy 16 a 35 rokiem życia Oferta dla osób uczących się jak i bezrobotnych Organizacja Targów i Giełd Pracy oraz Forów, na które zapraszani są pracodawcy i młodzież oraz specjaliści z danej dziedziny

Kluby Pracy zajęcia grupowe porady indywidualne zajęcia z zakresu aktywnych metod poszukiwania pracy kursy aktywizacji zawodowej planowanie rozwoju zawodowego

Mobilne Centra Informacji Zawodowej umożliwienie młodzieży nabycia umiejętności aktywnego, elastycznego planowania rozwoju zawodowego zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do przejścia z edukacji na rynek pracy zajęcia grupowe porady indywidualne informacje zawodowe

Wymiana Polsko – Niemiecka nawiązywania kontaktów z rówieśnikami z sąsiedniego kraju poznawania obyczajów i kultury zdobywania i wymiany doświadczeń zawodowych (praktyki i starze zawodowe) uczestniczenia w seminariach młodzieżowych udziału w międzynarodowych obozach pracy młodzieży (workcamp)

Projekt „Twoja wiedza – Twój sukces” Głównym celem: - aktywizacja społeczna i zawodowa młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym poprzez jej powrót do systemu edukacyjnego, zdobycie zawodu oraz usamodzielnienie się Wsparcie w ramach projektu: - treningi psychologiczne i terapeutyczne - warsztaty edukacyjne - warsztaty z zakresu przedsiębiorczości - warsztaty aktywnego poszukiwania pracy - kursy obsługi komputera - kursy języków obcych - szkolenia zawodowe

Przeciwdziałanie wykluczeniu odnajdywanie tego, co pozytywne i mocne w jednostce dostarczanie jednostce różnorodnych ofert, z których może wybrać najbardziej odpowiednią dla siebie

Dziękuję za uwagę