CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

Analiza progu rentowności
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Ceny cz.II 1. Formuła kosztowa
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
7. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
P O P Y T , P O D A Ż.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Katedra Marketingu Usług
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Zespół Szkół Zawodowych
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
DECYZJE CENOWE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Kluczowe czynniki sukcesu
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Marketing usług agroturystycznych
Strategie promocji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
PRODUKT.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
ZASADY USTALANIA CEN.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
1 ĆWICZENIA ANALIZA WRAŻLIWOŚCI. 2 WYKŁAD ANALIZA WRAŻLIWOŚCI Przez analizę wrażliwości rozumie się badanie siły oddziaływania różnych czynników lub ich.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Model „pięciu sił” M.Portera
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX

FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany z konkurencją Cel informacyjny Cel związany z kształtowaniem wizerunku firmy

OD CZEGO ZALEŻĄ CENY? Czynniki niezwiązane z nabywcami Koszty produkcji Ceny konkurentów Ograniczeni państwowe Sposoby dystrybucji

OD CZEGO ZALEŻĄ CENY? Czynniki związane z nabywcami Perspektywy utrzymania długookresowego kontakty z nabywcą Prestiż firmy Możliwości finansowych nabywców

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NE CENĘ CENA ZBYTU PRODUKTU PRZEMYSŁOWEGO CENA ZBYTU PRODUKTU PRZEMYSŁOWEGO SUMA KOSZTÓW I STRAT CELE I STRATEGIE CELE I STRATEGIE JEDNOSTKOWE KOSZTY WŁASNE JEDNOSTKOWE KOSZTY WŁASNE INTENSYWNOŚĆ KONKURENCJI INTENSYWNOŚĆ KONKURENCJI CENY SUBSTYTUTÓW CENY SUBSTYTUTÓW CYKL ŻYCIA PRODUKTU CYKL ŻYCIA PRODUKTU MARŻE HANDLOWE MARŻE HANDLOWE PEGULACJE PRAWNE PEGULACJE PRAWNE SUMA WARTOŚCI DLA UŻYTKOWNIKA SUMA WARTOŚCI DLA UŻYTKOWNIKA POPYT PODAŻ CENY PRODUKTÓW KOMPLEMENTARNYCH CENY PRODUKTÓW KOMPLEMENTARNYCH

PROCES OKREŚLANIA CEN ETAP 1 IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ ETAP 2 USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO ETAP 3 OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY ETAP 4 OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ ETAP 5 RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE TRYB NEGOCJACYJNY TRYB JEDNOSTRONNY

WYBÓR CZYNNIKA PODSTAWOWEGO Poszukiwanie związku przyczynowo- skutkowego pomiędzy danym czynnikiem a osiąganiem przez przedsiębiorstwo jego celu nadrzędnego Czynnik wykazujący najwyższą skuteczność wpływu jest decydujący ETAP 1 IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ ETAP 2 USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO ETAP 3 OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY ETAP 4 OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ ETAP 5 RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE

CZYNNIKI NAJWIĘKSZEGO WPŁYWU POPYT – uzależnia cenę od zachowań klientów RENTOWNOŚĆ – uzależnia cenę od zysku i marży brutto KONKURENCJA – uzależnia cenę od decyzji cenowych konkurentów KOSZTY – uwzględniające rolę ceny w pokrywaniu kosztów własnych

WYJŚCIOWY POZIOM CENY Metody oparte na popycie Metody oparte na popycie -Cena zapewniająca daną wartość sprzedaży -Cena zapewniająca sugerowaną cenę końcową -Cena nowości -Cena penetracyjna -Cena prestiżowa -Cena przyzwyczajenia -Cena słuszna -Cena przyciągająca klientów -Cena zapewniająca daną wartość sprzedaży -Cena zapewniająca sugerowaną cenę końcową -Cena nowości -Cena penetracyjna -Cena prestiżowa -Cena przyzwyczajenia -Cena słuszna -Cena przyciągająca klientów Metody oparte na rentowności Metody oparte na rentowności -Cena zapewniająca założony zysk -Cena zapewniająca założoną marżę -Cena zapewniająca założoną zyskowność -Cena zapewniająca założony zysk -Cena zapewniająca założoną marżę -Cena zapewniająca założoną zyskowność Metody oparte na konkurencji Metody oparte na konkurencji -Cena relatywnej wartości -Cena niewyróżniająca się -Cena wyróżniająca się -Cena uzgodniona z konkurentami -Cena relatywnej wartości -Cena niewyróżniająca się -Cena wyróżniająca się -Cena uzgodniona z konkurentami Metody oparte na kosztach Metody oparte na kosztach -Cena pokrywająca jednostkowy koszt własny -Cena pokrywająca jednostkowy koszt zmienny -Cena pokrywająca -jednostkowy koszt zmienny i jednostkowy koszt stały bezpośredni -Cena pokrywająca jednostkowy koszt własny -Cena pokrywająca jednostkowy koszt zmienny -Cena pokrywająca -jednostkowy koszt zmienny i jednostkowy koszt stały bezpośredni ETAP 1 IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ ETAP 2 USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO ETAP 3 OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY ETAP 4 OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ ETAP 5 RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE

DOPUSZCZALNY PRZEDZIAŁ CENY Wyznacza górną i dolną granicę ceny GÓRNA GRANICA – popytowa bariera ceny lub państwowa cena maksymalna DOLNA GRANICA – kosztowa bariera ceny oparta na jednostkowym koszcie zmiennym

OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ Uwzględnia wpływ pozostałych czynników istotnych dla ceny Korygują one dodatnio bądź ujemnie cenę wyjściową Poziom ceny bazowej jest akceptowalny jeśli mieści się w dopuszczalnym przedziale ETAP 1 IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ ETAP 2 USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO ETAP 3 OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY ETAP 4 OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ ETAP 5 RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE

RÓŻNICOWANIE I ZMIANY CENY BAZOWEJ RÓŻNICOWANIE – wyznaczanie wielu poziomów ceny, adekwatnie do jakościowego zróżnicowania produktu oraz sytuacji transakcyjnych OPERACJA ZMIAN – determinowana przez zmiany w zespole czynników wpływających na cenę ETAP 1 IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ IDENTYFIKACJA WPŁYWU ZESTAWU CZYNNIKÓW NA CENĘ ETAP 2 USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO USTALENIE ZESTAWU CZYYNIKÓW ISTOTNYCH ORAZ CZYNNIKA KLUCZOWEGO ETAP 3 OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY OKREŚLENIE WYJŚCIOWEGO POZIOMU CENY ORAZ MOŻLIWEGO PRZEDZIAŁU CENY ETAP 4 OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ OKREŚLENIE CENY BAZOWEJ ETAP 5 RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE RÓŻNICOWANIE ORAZ KORYGOWANIE CENY BAZOWEJ W CZASIE

CZYNNIKI RÓŻNICOWANIA CENY BAZOWEJ OZNACZENIE PRODUKTU OZNACZENIE PRODUKTU WYNIK NEGOCJACJI WIELKOŚĆ ZAKUPU I REGULACJA NALEŻNOŚCI WIELKOŚĆ ZAKUPU I REGULACJA NALEŻNOŚCI PAKIET PRODYKTÓW KOMPLEMENTARNYCH PAKIET PRODYKTÓW KOMPLEMENTARNYCH POŁOŻENIE GEOGRAFICZNE NABYWCY POŁOŻENIE GEOGRAFICZNE NABYWCY PROGRAM PROMOCJI OGNIWA KANAŁU DYSTRYBUCJI OGNIWA KANAŁU DYSTRYBUCJI TERMIN SPRZEDAŻY ASPEKT PROMOCYJNY SEGMENTY RYNKU NABYWCÓW SEGMENTY RYNKU NABYWCÓW JAKOŚCIOWE ZRÓŻNICOWANIE PRODUKTU JAKOŚCIOWE ZRÓŻNICOWANIE PRODUKTU CZYNNIKI RÓŻNICOWANIA CENY BAZOWEJ

OBNIŻANIE CENY BAZOWEJ – POLITYKA RABATOWA R O D Z A J E R A B A T Ó W ILOŚCIOWE JEDNORAZOWE ILOŚCIOWE SKUMULOWANE GOTÓWKOWE (SKONTA) FUNKCYJNEHANDLOWESEZONOWE ZA WIEKOŚĆ ZAKUPÓW W PRZEDZIALE CZASOWYM ZA TERMINOWOŚĆ REGULACJI PŁATNOŚCI ZA REALIZACJĘ FUNKCJI MARKETINGOWYCH W INTERESIE PRODUCENTA ZA ZWROT LUB UTYLIZACJĘ UŻYWANEGO WYROBU ZA ZAKUP POZA SEZONEM ZA WIELKOŚĆ JEDNORAZOWEGO ZAKUPU P O D S T A W Y U D Z I E L A N I A R A B A T Ó W

POLITYKA RABATOWA Może dotyczyć zarówno pośredników jak i klientów finalnych Celem jest aktywizacja sprzedaży

POLITYKA CENOWA CEL – sprzedaż po cenie gwarantującej możliwie najwyższy zysk Zależy od sytuacji na danym rynku Ulega okresowym zmianom w wyniku zmiany warunków na rynku Okresowo mogą w niej przeważać cele pośrednie, np. zachęcenie poważnych odbiorców, budowanie image

STRATEGIE CENOWE STRATEGIA CENOWA – zbiór działań przedsiębiorstwa dotyczący kalkulowania cen, dopasowany do odpowiedniego rynku docelowego, wizerunku oraz innych narzędzi marketing - mix

STRATEGIA CEN WYSOKICH Polega na ustaleniu ceny wyższej niż cena produktów konkurencyjnych. Może przybrać dwie formy –STRATEGII PRESTIŻOWEJ – towary luksusowe i ekskluzywne, wysoka cena przyciąga nabywców –STRATEGII ZGARNIANIA ŚMIETANKI (SKIMMING) – wprowadzanie na rynek produktów nowych, lub unowocześnionych, po wysokich cenach. Produkty kierujemy do innowatorów. W kolejnych fazach cyklu życia cena spada

STRATEGIA CEN UMIARKOWANYCH Ustalenie ceny produktu na poziomie cen podobnych produktów konkurencyjnych –Warto wtedy nadać produktowi jakąś wyjątkową cechę, coś ekstra za tę samą cenę, żeby klienci mieli powód do wybrania produktu spośród całej oferty

STRATEGIA CEN NISKICH Cena na niższym poziomie niż u konkurentów –STRATEGIA DYSKONTOWA –STRATEGIA PENETRACJI – wprowadzanie produktu po niskiej cenie w celu pobudzenia popytu, a następnie stopniowa podwyżka ceny

INFLACJA – CENOWE JASNOWIDZTWO Warto podkreślić niekorzystny wpływ inflacji na proces określania ceny zbytu. Staje się on niezwykle skomplikowany i nakładochłonny, a jego wyniki są niejednoznaczne i mniej skuteczne