Status nauczyciela bibliotekarza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Awans zawodowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle obowiązujących przepisów Autor: Joanna Dembowa.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA oprac. Aleksandra Bek i Małgorzata Rzepa
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Awans zawodowy nauczycieli
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela dyplomowanego Renata Lipniewska,
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela mianowanego Renata Lipniewska,
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
RODZICE W SZKOLE.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Status nauczyciela bibliotekarza stan prawny pozycja społeczna i zawodowa funkcja, ranga Mielec 5 grudnia 2007 r. Jadwiga Świętoń

Plan prezentacji: Podstawy prawne Bibliotekarz - nauczyciel (prawa, obowiązki) Kodeks etyki bibliotekarza Kreowanie wizerunku Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Podstawy prawne Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) - Art. 67 Ustawa z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539, ze zm.) - Art. 22 Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów (...) publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, ze zm.) Statut szkoły

Art. 67 ustawy o systemie oświaty Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z biblioteki. Biblioteki szkolne służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. W tym celu w każdej szkole prowadzona jest biblioteka. Art. 22 ustawy o bibliotekach

Podstawy prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674) Rozporządzenie MENiS z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli ...(Dz. U. Nr 155, poz. 1288, ze zm.) Ramowy statut Statut szkoły

Karta nauczyciela: Kto podlega Obowiązki nauczycieli Wymagania kwalifikacyjne Awans zawodowy Zatrudnianie Warunki pracy i wynagradzanie Nagrody i odznaczenia Ochrona zdrowia Odpowiedzialność dyscyplinarna Uprawnienia emerytalne Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku. Ostatnia zmiana z 10.10.2007 r.

Wymagania (Art. 9): Posiada odpowiednie kwalifikacje Przestrzega zasad moralnych Spełnia warunki zdrowotne Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Wymagania kwalifikacyjne: § 15. Kwalifikacje ... posiada osoba, która: 1) ukończyła wymagane do danego typu szkoły odpowiednio studia magisterskie lub wyższe zawodowe w zakresie bibliotekoznawstwa i posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu bibliotekoznawstwa albo legitymuje się dyplomem ukończenia pomaturalnego studium bibliotekarskiego. Rozporządzenie MENiS z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji (Dz. U. Nr 155, poz. 1288, ze zm. Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Obowiązki nauczycieli (Art. 6): rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Obowiązki nauczycieli (Art. 42): Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach czasu pracy ... nauczyciel obowiązany jest realizować: 1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 (30 h) 2) inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów; 3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Zadania (ramowy statut): rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Zadania (ramowy statut): współpraca z nauczycielami z uczniami z rodzicami z innymi bibliotekami Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku. szczegółowe zasady należy określić w statucie szkoły

Awans zawodowy Rozdział 3a KN Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593, ze zm.) Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Awans zawodowy Stażysta (rok) rozmowa kwalifikacyjna Kontraktowy (wniosek po dwóch latach) staż 2 lata i 9 miesięcy egzamin Mianowany (wniosek po roku) staż jw. analiza dorobku zawodowego i rozmowa Omówione zostaną te sfery działalności, w których biblioteki nadal mają duże możliwości rozwoju i poprawy wizerunku.

Terminy wniosek złożony do dnia 30 czerwca - właściwy organ jest zobowiązany wydać decyzję o nadaniu lub odmowie nadania stopnia awansu do dnia 31 sierpnia danego roku wniosek złożony do dnia 31 października - właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu lub odmowie nadania stopnia awansu zawodowego do dnia 31 grudnia danego roku

Terminy 1. Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. 2. Plan rozwoju i sprawozdanie projekt planu rozwoju zawodowego zatwierdza dyrektor szkoły w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć; nauczyciel przekazuje dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w ciągu 30 dni od zakończenia stażu.

3. Ocena dorobku zawodowego dyrektor ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela: w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego - po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców, w przypadku nauczyciela mianowanego - po zasięgnięciu opinii rady rodziców.

4. Wniosek o wszczęcie postępowania: Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w okresie 3 lat od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego. W przypadku niedotrzymania terminów nauczyciele ci obowiązani są do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

Inne uprawnienia Nagrody i odznaczenia Dodatek motywacyjny Honorowy tytuł profesora oświaty (20 lat pracy, w tym 7 od nadania mianowanego) Doskonalenie zawodowe Urlop dla poratowania zdrowia Świadczenia socjalne Emerytura

Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji UCHWAŁA Nr 2/2005 Zarządu Głównego SBP z dnia 15 kwietnia 2005 r. Zespół Autorski pod kierownictwem prof. dr hab. Barbary Sosińskiej-Kalaty

Kodeks... w wyniku środowiskowej, publicznej dyskusji oraz kierując się wartościami moralnymi ... zbiór zasad uznanych za wiążące w codziennej pracy uchwalony w trosce o dobro bibliotekarstwa i rozwój kultury czytelniczej wzmocnienie rangi bibliotekarskiej profesji

Podstawowe wartości moralne: ochrona: -- wolności intelektualnej, -- prawa do swobodnego wyrażania myśli, -- prawa do swobodnego dostępu do wiedzy, informacji i kultury, przestrzeganie zasady neutralności w sprawach ideologii, życia politycznego i religii.

Bibliotekarz osoba godna zaufania publicznego, ekspert pośredniczący pomiędzy czytelnikami i użytkownikami informacji a zasobami piśmienniczymi i informacyjnymi

wobec pracodawcy lojalni dbają o dobre imię swojej instytucji, zmierzają do wykreowania i utrwalenia w społeczeństwie jej pozytywnego wizerunku. dążą do rozumienia i pogłębiania wiedzy o zadaniach i celach macierzystej instytucji oraz wspierania ich prowadzoną działalnością. wykorzystują swój potencjał wiedzy i umiejętności zawodowych, dążąc do rozwoju własnej placówki, jej warsztatu, zasobów informacyjnych, metod i narzędzi pracy. mają prawo oczekiwać, wymagać i upominać się o godne wynagrodzenie, odpowiadające ich kwalifikacjom i trudności pracy, nie powinni jednak uzależniać jakości wykonywania swych zadań od płacy.

wobec kolegów i zawodu Solidarność Rzetelność Współdziałanie w zespole Doskonalenie kompetencji Są świadomi, że ich praca jest służbą wymagającą sumienności, punktualności, porządku i taktu oraz dbałości o estetykę wyglądu i kulturę bycia. Dbają o rzetelność, zrozumiałość, komunikatywność i precyzję informacji.

wobec użytkownika działają zawsze na rzecz użytkownika traktują go z szacunkiem starają się poznać jego potrzeby ułatwiają mu dotarcie do poszukiwanych materiałów chronią dane osobowe zapewniają swobodę uczciwie informują stwarzają jak najlepsze warunki pracy unikają tendencyjnego wartościowania

dbałość o wysoką jakość świadczonych usług jasne i znane wyczerpujące zasady korzystania zaspokojenie potrzeb dbałość o wysoką jakość świadczonych usług Rozumieją i respektują fakt, że nie wszyscy użytkownicy są w równym stopniu zdolni do odbioru informacji i korzystania z biblioteki. Starają się wyrównać ich szanse, działając ze szczególną troską na rzecz użytkowników niepełnosprawnych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej oraz wspomagając mniejszości kulturowe (etniczne, narodowe, religijne itp.). Jako uczestnicy procesu edukacji dzieci i młodzieży dążą do rozwijania ich potrzeb informacyjnych i kultury czytelniczej. Starają się dotrzeć ze swoimi usługami do jak największej liczby użytkowników, jednakże mają prawo do odmowy tym spośród nich, którzy nie akceptują przyjętych zasad, naruszają przepisy lub narażają współkorzystających na dyskomfort.

wobec zasobów bibliotecznych i informacyjnych szanują, chronią dostosowują do potrzeb środowiska Mając świadomość, że nie wszystkie materiały biblioteczne i informacyjne są jednakowej wartości starają się poznać różne sposoby ich oceny, zwracając uwagę na opinię krytyki naukowej i literackiej. Przy doborze i opracowaniu zbiorów kierują się przede wszystkim potrzebami użytkowników i zasadą udzielania priorytetu materiałom najwyższej jakości .

kreować wizerunek: wszyscy pracownicy tworzą wyobrażenie … analiza, cele, strategia, wykonanie, ocena ... Badanie stanu wyjściowego: określenie obrazu biblioteki (własny, obcy, aktualny i pożądany). Planowanie. Realizacja. Ocena i wnioski. To cztery etapy realizacji ośmiu elementów kluczowych. Użytkownik informacji kojarzy bibliotekę nie z instytucją, a z konkretnym bibliotekarzem.

Będziemy doceniani, jeśli będziemy niezbędni Przewodnik w świecie informacji ICIM informacja regionalna, informacja unijna, Współtwórca społeczeństwa informacyjnego Badanie stanu wyjściowego: określenie obrazu biblioteki (własny, obcy, aktualny i pożądany). Planowanie. Realizacja. Ocena i wnioski. To cztery etapy realizacji ośmiu elementów kluczowych. Użytkownik informacji kojarzy bibliotekę nie z instytucją, a z konkretnym bibliotekarzem.

wiedza o użytkownikach o zbiorach zadania programy rynek technika Zdecydowanej poprawy wymaga stan wiedzy i świadomości części personelu. Biblioteka tylko wtedy będzie pełniła skutecznie funkcję edukacyjną, kiedy bibliotekarze będą znali podstawy prawne funkcjonowania oświaty, programy edukacyjne, zadania szkół i placówek, instytucje oświatowe i ich rolę. Niezbędna jest wiedza o środowisku, o użytkownikach informacji. Trzeba znać rynek wydawniczy. Niezbędna wiedza z zakresu technologii informacyjnej. Trzeba wiedzieć, jakie zadania wyznacza sobie biblioteka (statut, plany pracy…). Wiedza nie jest dana raz na zawsze. Tak szybko wszystko się zmienia, trzeba nieustannie czytać, uczyć się, żeby nie cofać się, nie kompromitować. „Zdumiewa mnie fakt, że po 10 latach transformacji można jeszcze żywić przekonanie, iż nabyta 20 lat temu wiedza bibliotekarska wystarcza, żeby zapewnić nowoczesnej bibliotece dobre funkcjonowanie”. Bożena Bednarek-Michalska Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu. Przykład: bibliotekarz mówi o promocji ścieżki międzyprzedmiotowej edukacja czytelnicza i informacyjna, o współpracy z Kuratorium Oświaty i Wychowania. bibliotekarstwo

umiejętności korzystanie z informacji komunikacja współpraca doskonalenie się diagnostyczne Posługiwanie się językiem zrozumiałym dla czytelnika: rewers, digitalizacja, sygnatura, retrokonwersja. Sposób, w jaki biblioteka kontaktuje się z otoczeniem, ma decydujący wpływ na jej postrzeganie. Wykorzystuje tradycyjne sposoby: gabloty, ulotki, informatory Poczta, strona internetowa, telefon, itp. Kto nie doskonali się, naraża się na zepchnięcie na margines społeczeństwa wiedzy. pedagogiczne

Kompetencje kluczowe: planowanie, organizowanie i ocenianie własnego nauczania; skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach; efektywne współdziałanie w zespole; rozwiązywanie problemów w sposób twórczy; sprawne posługiwanie się komputerem i technologią informacyjną.

postawa Pesymista narzeka na wiatr, optymista czeka, aż się zmieni, a realista nastawia maszty. empatia otwartość pasja kreatywność rzetelność nastawienie na użytkownika Postawa nie może być pasywna: społeczna użyteczność biblioteki jest oczywista, więc nie musi ona namawiać do korzystania z usług. Informowanie o zbiorach i ofercie (w bibliotece, na stronie www, w mediach)

Dziękuję.