Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Zasady polityki regionalnej UE
Uniwersytet Warszawski
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Strategia działania na lata narady regionalne marzec 2010
10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
BENCHMARKING – NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
Wdrażanie zarządzania ryzykiem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Kształtowanie motywacji pracowników
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
GRC.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Ministerstwo Finansów
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Strategia rozwoju PFWB Najważniejsze informacje Walne Zgromadzenie r.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Zapis prezentacji:

Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej Izba Celna w Przemyślu Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej na przykładzie Izby Celnej w Przemyślu ul. Sielecka 9 37-700 Przemyśl tel.: +48 16 676 43 00 fax :+48 16 676 44 44 www.przemysl.ic.gov.pl

Planowanie strategiczne w Służbie Celnej Służba Celna działa w oparciu o plany strategiczne od 1999 roku. Podstawy i wyzwania ówczesnych strategii: Aktualnie strategia działania Służby Celnej odwołuje się m.in. do dokumentów strategicznych: wymagania sformułowanych w Customs Blueprints – wytycznych Komisji Europejskiej dla administracji celnych państw kandydujących do Unii Europejskiej, istotne dla SC wyzwania: uzyskanie, a następnie umocnienie pozycji Polski w Unii Europejskiej, zmiany zasad działania aparatu finansowego państwa oraz rosnące oczekiwania podmiotów gospodarczych. „Wieloletniego planu strategicznego dla elektronicznej administracji celnej” (Multi-Annual Strategic Plan –MASP) . Strategii Przyszłości Cła (Future Customs Initiative) oraz programu e-Cło.

Strategia Służby Celnej Strategia działania Służby Celnej na lata 2010-2015 Strategia Służby Celnej 2010-2015 (BSC, zarządzenie MF) Misja, Wizja cele strategiczne w perspektywie zewnętrznej – klientów cele pośrednie z perspektywy wewnętrznych procesów biznesowych (Jak powinni nas postrzegać klienci, abyśmy zrealizowali swoją wizję?), cele pośrednie z perspektywy rozwoju (Jakie procesy wewnętrzne musimy doskonalić, aby klienci byli zadowoleni?), INICJATYWY STRATEGICZNE KROKI MILOWE (Jak zachować zdolność do zmian i poprawy efektywności, aby zrealizować naszą wizję?),

System kontroli zarządczej w Służbie Celnej Strategia Służby Celnej 2010-2015 Inicjatywa strategiczna – Wdrożenie jednolitego systemu kontroli zarządczej w Służbie Celnej Minister Finansów decyzją nr 36/SC z dnia 1.10.2010r. powołał Zespół ds opracowania jednolitego systemu kontroli zarządczej w Służbie Celnej System kontroli zarządczej w Służbie Celnej, 25 kwietnia 2011r. zatwierdzony przez Szefa Służby Celnej (KSIAZKA)

System kontroli zarządczej w Służbie Celnej Komponenty i zasoby strategiczne budowy systemu System wyznaczania celów i zadań Polityka zarządzania ryzykiem Zasady monitorowania i oceny kontroli zarządczej Obszary działalności/ryzyka (podstawowa, zarządcza, wspomagająca) Mierniki

Model współzależności komponentów kontroli zarządczej w Służbie Celnej organizacyjna Kultura Ludzie Procesy Systemy Środowisko wewnętrzne Ministerstwo Finansów I i II poziom Cele i zarządzanie ryzykiem Izba Celna I poziom Mechanizmy kontroli Informacja i komunikacja Monitorowanie i ocena

Kultura Organizacyjna Strategiczne zasoby budowy kontroli zarządczej Ludzie Systemy Procesy Kultura Organizacyjna Zasoby strategiczne – fundament budowy SKZ w SC. Każdy z zasobów składa się z szeregu komponentów, które dla sprawności działania organizacji jako całości powinny mieć kształt jednolitych systemów, procesów, procedur, polityk, dobrych praktyk itp. Kontrola Zarządcza Zasoby strategiczne oceniamy cyklicznie - metodą CAF I etap ocena istniejącego stanu (” jakimi zasobami strategicznymi dysponuje jednostka i jaki jest poziom rozwoju tych zasobów”.) II etap ocena poziomu zarządzania zasobami strategicznymi. EFEKT - kompleksowa ocena poziomu dojrzałości organizacji w zakresie zarządzania zasobami strategicznymi. Ocena powinna być przeprowadzana okresowo, nie rzadziej niż raz na trzy lata.

System wyznaczania celów i zadań Cele strategiczne Cele pośrednie / inicjatywy strategiczne Cele i zadania Ministra Finansów określone w planie działalności Cele i zadania dyrektora izby celnej określone w planie działalności Poziom strategiczny (Minister Finansów) Poziom operacyjny (dyrektor izby celnej)

Plan działalności Izby Celnej Propozycje celów Szefa Służby Celnej Plan działalności Ministerstwa Finansów części A,B,C Plan działalności Izby Celnej część A część B Cele z planu MF dotyczące Służby Celnej Cele sformułowane przez IC w obszarach działalności Służby Celnej

Zarządzanie ryzykiem TERMINY Identyfikacja ryzyka w obszarach działalności SC, zadania statutowe (ryzyka operacyjne), cele IC (ryzyka strategiczne) Analiza ryzyka oddziaływania ryzyka (5 stopni), prawdopodobieństwo (5 stopni), ocena, mapa ryzyka, hierarchizacja i rejestr ryzyka Reakcja na ryzyko apetyt na ryzyko, mechanizmy kontrolne i inne działania, monitoring i raportowanie. TERMINY Proces identyfikacji i analizy ryzyka - raz do roku Raporty z oceny poziomu ryzyka, skuteczności mechanizmów kontrolnych i podejmowanych działań: z obszaru o najwyższym zagrożeniu – raz na kwartał z obszaru o średnim zagrożeniu – raz na pół roku z obszaru o najniższym zagrożeniu – raz do roku

Monitoring źródeł kontroli zarządczej Monitoring realizacji planu działalności Realizacja zadań statutowych Monitoring ryzyk Kontrole instytucjonalne, funkcjonalne, zewnętrzne Audyt wewnętrzny Protokoły z okresowych narad kierownictwa Realizacja dochodów i wydatków budżetowych Analiza skarg i wniosków Samoocena systemu kontroli zarządczej Sprawozdawczość Inne źródła

Oświadczenie o stanie KZ System zbierania informacji o stanie kontroli zarządczej Źródło informacji o stanie KZ Kto dostarcza informację Kryterium oceny Czy stwierdzono nieprawidłowość/problem/słabość KZ RAPORT TAK NIE Działania zaproponowane i podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej w danym obszarze 1-oznacza nieprawidłowość małą istotną 2-oznacza nieprawidłowość istotną 3-oznacza nieprawidłowość bardzo istotną Oświadczenie o stanie KZ

Kontrola zarządcza Audyt wewnętrzny Kontrola zarządcza a audyt wewnętrzny Kontrola zarządcza Co to jest ? ogół działań Po co ? działania podejmowane są dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki Jak ? w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze

Komórka organizacyjna IC Rola i zadania komórki organizacyjnej Izby Celnej oraz audytu wewnętrznego w zakresie funkcjonowania systemu KZ Komórka organizacyjna IC wspomaga Dyrektora IC w kształtowaniu procesów zarządczych m.in. w zakresie kontroli zarządczej. Audyt Wewnętrzny systematyczna ocena funkcjonującego systemu kontroli zarządczej, realizacja zadań zapewniających oraz świadczenie usług doradczych na rzecz dyrektora izby, współpraca z komitetem audytu i komórką audytu wewnętrznego w Ministerstwie Finansów; WSPÓŁPRACA

Audyt - zadania zapewniające Ocena kontroli zarządczej dotycząca Skuteczności i efektywności działania Przepływu informacji wewnętrznej/ zewnętrznej Zarządzanie ryzykiem Ochrona zasobów Wiarygodność sprawozdań Zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi Ocena kontroli zarządczej dotycząca

Audyt - doskonalenie kontroli zarządczej w wyniku czynności doradczych propozycje działań naprawczych w obszarach Przepływu informacji wewnętrznej /zewnętrznej Upowszechniania standardów kontroli zarządczej Dostosowania wewnętrznej uregulowań do potrzeb kontroli zarządczej Wizerunku IC – jako nowoczesnej i skierowanej na potrzeby klientów jednostki Zespól ds. wdrożenia projektów działań doskonalących – wdrożenie metody CAF Weryfikacja celów zadań i mierników w planie działalności IC Przemyśl Zespół projektowy „Klient w centrum uwagi” Samoocena kontroli zarządczej Szkolenie kadry kierowniczej – upowszechnienie standardów kadry kierowniczej Udział w analizie ryzyka oraz konsultacje w zakresie kształtu RR Opiniowanie uregulowań wewnętrznych /zewnętrznych Ocena zasobów strategicznych IC metoda CAF Kurs e-lerningowy z kontroli zarządczej

OŚWIADCZENIE O STANIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ Istota funkcjonowania oświadczenia – systematyczne dokonywanie oceny stanu kontroli zarządczej oraz stałe jej usprawnianie. Cel: dokonanie rzetelnej oceny funkcjonowania jednostki, systematyczne, planowe usprawnianie jej funkcjonowania, wyraz odpowiedzialnego i rzetelnego podejścia do systemu zarządzania. Realny sens ma tylko taka ocena, która w prawdziwy i rzetelny sposób podsumuje sytuację jednostki. Narzędzie doskonalenia instytucji – kreuje wyzwania, mobilizuje do poszukiwania rozwiązań doskonalących

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w Izbie Celnej w Przemyślu za 2011r. Część B w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza. Zastrzeżenia: Obszar komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Styczność ze zjawiskami niepożądanymi (mobbing, molestowanie, nietolerancja, demotywowanie, faworyzowanie). Niski poziom identyfikacji z KZ Wiarygodność sprawozdań Ale podejmujemy działania „Klient w centrum uwagi administracji” (Opracowanie katalogu i kart usług oraz udostępnienie ich klientom zewnętrznym, strategia komunikacyjna, optymalizacja procesów) Przeprowadzenie w IC i UC samooceny w oparciu o metodę CAF 2006 oraz opracowanie planów doskonalących Wdrożenie systematycznego badania satysfakcji funkcjonariuszy i pracowników IC oraz wdrożenie działań naprawczych Innowacyjne projekty usprawniające funkcjonowanie IC w kontekście przygotowań do EURO 2012 Inicjatywa 3I

Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej Plany doskonalenia Monitoring Źródeł KZ Badania ankietowe Inicjatywa 3i Strategia komunikacji Klient w centrum uwagi administracji CAF Zespoły zadaniowe EURO 2012 Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej

DOŚWIADCZENIA PERSPEKTYWY Opór wobec zmiany (odejście od utartych sposobów działania) Kolejne zadanie do realizacji obok codziennych obowiązków Niezrozumienie - po co mi kontrola zarządcza? Sprawny start, solidny fundament – jednolity system KZ w całej Służbie Celnej Profesjonalne wsparcie we wdrażaniu kontroli zarządczej PERSPEKTYWY skupienie uwagi na istotnych aspektach, eliminacja zbędnych czynności, innowacja, kreatywność, wykorzystanie szans możliwość minimalizacji biurokracji szybka i sprawna reakcja na problemy - identyfikacja najsłabszych ogniw działania zmiana mentalności – angażowanie ludzi, pobudzanie do aktywności, motywacja, przełamywanie uprzedzeń, integracja (współudział w projektowaniu) Samodoskonalenie się organizacji

Dziękuję za uwagę ul. Sielecka 9 37-700 Przemyśl tel.: +48 16 676 43 00 fax :+48 16 676 44 44 www.przemysl.ic.gov.pl