Organizowanie społeczności lokalnej – wpływ środowiska lokalnego na poprawę jakości życia rodzin Monika Makowiecka Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Od pomocy do samopomocy program Centrów Aktywności Lokalnej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Rozwój społeczności lokalnych
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Proces zjednoczenia się osób, grup, instytucji, państw. Tworzenie z nich jednego, jednolitego organizmu, który później wspólnie współpracuje. Integrowanie.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 PROJEKT SYSTEMOWY 1.18 TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Opracował J. Stryjkowski
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej ( ) Aktywna Pomoc Społeczna - Konferencja Pracowników Socjalnych 7-9 listopada.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
w praktyce pedagogicznej
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Organizowanie społeczności lokalnej – wpływ środowiska lokalnego na poprawę jakości życia rodzin Monika Makowiecka Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL w Warszawie Janów Lubelski, 19 października 2015 r.

Organizowanie społeczności lokalnej – długofalowy proces pitu Organizowanie społeczności lokalnej – długofalowy proces ukierunkowany na wzmacnianie mieszkańców oraz tworzenie sieci współpracy lokalnych struktur, celem przygotowania ich do wspierania rozwoju danej społeczności, jej zdolności do rozwiązywania problemów, tworzenia środowiska zmiany oraz budowania potencjału zarówno całej społeczności, jak i grup wchodzących w jej skład uruchamiany przez organizatora społeczności lokalnej, który wspiera go do momentu powstania takich struktur, które przejmą jego funkcję i zapewnią samostanowienie tej społeczności w myśl zasady: od pomocy do samopomocy odwrócenie paradygmatu - od „pracy dla” do pracy „z ludźmi i przez ludzi” zmiana wektora myślenia w pomocy społecznej - od bierności do partycypacji przejście od perspektywy klienta do partnera pitu

Animator społeczny idzie w gromadzie, jak towarzysz i współpracownik, nigdy nie powinien naśladować dobroczyńcy, zstępującego z wysoka do maluczkich. Wartość jego pracy mierzy się nie tym, co czyni sam, lecz tym, co potrafi wydobyć z gromady, wśród której i z którą pracuje. Źródło: Helena Radlińska, Zakres i istota służby społecznej, Warszawa 1928

Podstawowe cele organizowania społeczności lokalnej Odbudowywanie lub tworzenie więzi wspólnotowych oraz poczucia przynależności do danego miejsca. Zmiana układu sił na danym terenie oraz wyrównywanie szans, poprzez wspieranie i wzmacnianie grup/społeczności znajdujących się w najtrudniejszym położeniu – zagrożonych społecznym wykluczeniem. Wzmacnianie poczucia solidarności społecznej (zarówno w znaczeniu solidarności sąsiedzkiej, polegającej na pomocy wzajemnej, jak i solidarności opartej na świadomości wspólnoty losu i sytuacji). Celem ostatecznym jest powstanie wspólnoty, w której przełamana jest izolacja i osamotnienie, odtworzone są więzi emocjonalne, międzyludzkie oraz sieci znajomości przedmiotowych.

Empowerment Empowerment (wzmacnianie) jest procesem upodmiotowienia, podczas którego jednostki, grupy, organizacje i społeczności zwiększają/osiągają: panowanie i kontrolę nad własnym życiem stają się aktywnymi uczestnikami życia społecznego, podejmującymi działania zmierzające do poprawy sytuacji własnej, jak i całej wspólnoty. Empowerment jest przeciwieństwem bezsilności.

S U W A K Wymiary empowermentu ŁĄCZĄ ELEMENTY WCHODZĄCE W SKŁAD DANEJ SPOŁECZNOŚCI ORAZ OTWIERAJĄ JĄ NA SZERSZĄ SPOŁECZNOŚĆ Wymiary empowermentu SPÓJNOŚĆ (szacunek do siebie i innych, wrażliwość na innych, dbałość o równość szans, poczucie tożsamości z miejscem) S U W A K UPODMIOTOWIENIE (wiara w siebie, poziom samooceny, odpowiedzialność, gotowość na zmianę, siła, poczucie sprawczości ) WPŁYW (poziom poczucia wpływu na zmianę sytuacji) ANGAŻOWANIE (poczucie wspólnotowości, zaufania, świadomość potrzeb, poziom motywacji, gotowości i zdolności do podejmowania działań KOOPERACJA (poziom współdziałania, sieci współpracy, gotowość i otwartość na współpracę)

Narzędzia OSL Narzędzia osiowe: praca ze społecznościami terytorialnymi praca ze społecznościami kategorialnymi Narzędzia wspierające: partnerstwo lokalne grupy w społeczności lokalnej (edukacyjne, samopomocowe, obywatelskie, profesjonalne grupy wsparcia, kluby seniora, kluby dla mam, kluby młodzieżowe, itp.) wolontariat kampanie społeczne i wydarzenia lokalne rzecznictwo w interesie społecznym i informacja obywatelska

Komponenty OSL Diagnoza środowiskowa Aktywizacja Integracja Edukacja

Komponenty OSL Diagnoza środowiskowa: Aktywizacja: rozpoznanie, czyli zbieranie niezbędnych informacji oraz ich rozumowe opracowanie ma na celu poznanie przyczyn i przejawów badanego zjawiska oraz potencjału badanych podmiotów – podstawy zmiany Aktywizacja: wzmaganie aktywności, uaktywniania (się), obudzanie do działania, ożywianie

Komponenty OSL Integracja: proces tworzenia, scalanie całości z mniejszych części elementów. Integracja społeczna to proces formowania się zwartej społeczności /połączonej więzią stosunków nieantagonistycznych/ z określonej zbiorowości społecznej

Komponenty OSL Edukacja: proces realizowany w środowisku, ze środowiskiem, przez środowisko i dla środowiska, przy udziale zewnętrznego, profesjonalnego wsparcia. Ma na celu odnajdowanie, ocenianie oraz rozwijanie lokalnych zasobów społeczno – kulturowych i tą drogą kształtowanie solidarności i tożsamości lokalnej

Etapy pracy ze społecznością Diagnoza środowiskowa Wybór podmiotu działania i rozpoznanie jego potrzeb i potencjału Poznawanie ludzi, instytucji, organizacji – pozyskiwanie sojuszników Tworzenie planu i struktury działania Realizacja zaplanowanych działań Monitorowanie i ocena efektywności działania

Etap I - Diagnoza środowiskowa (1) Zebranie informacji o społeczności lokalnej: - całościowy ogląd wybranej przestrzeni, - zebranie danych o zasobach, ludziach, - potencjale i występujących problemach. Stworzenie profilu szerokiego środowiska (wspólnoty terytorialnej) i funkcjonujących w jej ramach mniejszych społeczności (grup/społeczności kategorialnej).

Etap I - Diagnoza środowiskowa (2) Tworzenie mapy zasobów i potrzeb: - zasoby w działaniu (infrastruktura, zasoby naturalne, środki finansowe) - zasoby – możliwości (historia grupy/społeczności, wydarzenia bieżące łączące daną społeczność) - diagnoza potrzeb z uwzględnieniem empowermentu społeczności

Etap II - Wybór podmiotu działania i rozpoznanie jego potrzeb i potencjału Podjęcie decyzji czy adresować działania do całej wspólnoty, czy też do wybranej grupy. Rozpoznanie potrzeb i potencjału adresatów planowanych działań (sił i możliwości). Wybór problemu/problemów wokół którego będą koncentrować się rozwiązania i zebranie informacji na jego temat.

Etap III - Poznawanie ludzi, instytucji, organizacji – pozyskiwanie sojuszników Nawiązywanie indywidualnych kontaktów Budowa relacji partnerskich Rozpoznawanie aktywnych mieszkańców i potencjalnych liderów Tworzenie szerokiej sieci współpracy na rzecz zmiany opierającej się przede wszystkim na: więziach interpersonalnych w społecznościach małych relacjach instytucjonalnych w społecznościach większych

Etap IV - Tworzenie planu i struktury działania Przygotowanie planu działania: co? Kiedy? Jak zostanie zrobione? Kto będzie odpowiadał za poszczególne zadania ? Kto będzie odpowiadał za całość działań? Jakie będą potrzebne zasoby, fundusze? Plan działania może uwzględniać długofalową wizję zmiany społecznej, jednakże powinien koncentrować się na mniejszych działaniach przynoszących szybkie rezultaty.

Etap V - Realizacja zaplanowanych działań Realizacja działań przez członków społeczności Kluczowa rola liderów jako – „motoru” zmiany Wspólne świętowanie sukcesu (wydarzenia lokalne) Systematyczne informowanie o przebiegu działań (spotkania informacyjne, gazetka, strony www)

Etap VI - Monitorowanie i ocena efektywności działania Systematyczne zbieranie i analizowanie informacji Bieżące sprawdzanie/kontrolowanie przez organizatora działań swoich i innych Dokonywanie niezbędnych modyfikacji

pitu Organizowanie społeczności lokalnej/ środowiskowa metoda pracy socjalnej Metoda o charakterze strategicznym, ponieważ jest związana z oddziaływaniem na środowisko, w którym toczy się życie osób, rodzin oraz grup i ma na celu poprawę jego jakości. Rola jaką środowisko lokalne odgrywa w życiu każdego człowieka wskazuje na to, że niemożliwa jest skuteczna i efektywna pomoc osobom lub rodzinom bez jego przetwarzania, celem stworzenia optymalnych warunków sprzyjających samorealizacji oraz rozwojowi osób, rodzin i grup. pitu

Dziękuję za uwagę Monika Makowiecka Edukacja Aktywna Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL mail: monika.makowiecka@poczta.onet.pl Polecane strony www: www. cal.org.pl www. osl.org.pl www. centrumpaca.pl