Rynek carbon po 2016. Rynek Carbon po 2016 Porównanie giełd 20142015P2016P2017P2018P2019P2020P2021P2022P EU CAP (podaż na rynku wg przepisów)2 046 037.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowanie Barbara Trybuchowska
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
DROGA SPÓŁKI NA GIEŁDĘ załącznik nr 1 do scenariusza lekcji Droga spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
MiFID Best Execution Konrad Makowiecki KBC Securities N.V. (Oddział w Polsce) Krynica, 16 Marca 2007.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Zarządzanie Ryzykiem Operacyjnym
Podstawy Prawne Biznesu
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
„Rynek giełdowy dla małych i innowacyjnych firm”
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Udział BIK w ocenie ryzyka kredytowego i ochronie aktywów banków spółdzielczych Falenty, 9 października 2008 r. dr Mariusz Wyżycki, Wiceprezes Zarządu.
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Maria Dobrowolska Prezes Zarządu.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Stypendium Marii Curie
Implementacja usług CCP dla rynku OTC realizowanych przez KDPW_CCP we współpracy z KDPW Wrzesień 2012 r.
Giełda papierów wartościowych.
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Podstawy analizy fundamentalnej spółki
Fundusze inwestycyjne
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Rola domu maklerskiego w procesie wprowadzania spółki na giełdę
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Podatki Vat.
Rynek kapitałowy katalizatorem rozwoju MSP
Uprawnienia do emisji CO 2 – aspekty rachunkowe i podatkowe Wykładowca: dr Gyöngyvér Takáts ECDDP Sp. z o.o.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Oczekiwania klientów względem sprzedawcy gazu ziemnego
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Zarządzanie portfelem i ryzykiem Optymalizacja kosztów energii i zabezpieczanie ryzyk Ralf Höper, Senior Portfolio Manager Vattenfall Europe Power Management.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
 prawidłowe funkcjonowanie  stabilność  bezpieczeństwo  przejrzystość  zaufanie do rynku finansowego  zapewnienie ochrony interesu uczestników tego.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
NADZÓR NAD RYNKIEM KAPITAŁOWYM. Historia Nadzór we Francji-lata 60 XIX w. Nadzór w Niemczech: lata 90.XIX w. USA 1934 r.:Security and Exchanfe Commission.
EMIR – obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych OTC w CCP Leszek Kołakowski Wicedyrektor Działu Strategii i Rozwoju Biznesu KDPW Warszawa, 22 czerwca.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Instrumenty finansowe
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Prawo bankowe i rynków finansowych
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Rynek carbon po 2016

Rynek Carbon po 2016 Porównanie giełd P2016P2017P2018P2019P2020P2021P2022P EU CAP (podaż na rynku wg przepisów) emisje backloading REZERWA NER REZERWA backloading REZERWA przesunięcie REZERWA RAZEM BILANS (w ujęciu rocznym bez MSR) BILANS (w ujęciu rocznym z MSR) BILANS POPYT/PODAŻ (kumulatywnie) P2024P2025P2026P2027P2028P2029P2030P EU CAP (podaż na rynku wg przepisów) emisje backloading REZERWA NER REZERWA backloading REZERWA przesunięcie REZERWA RAZEM BILANS (w ujęciu rocznym bez MSR) BILANS (w ujęciu rocznym z MSR) BILANS POPYT/PODAŻ (kumulatywnie)

Rynek Carbon po 2016 Porównanie giełd Najważniejsze regulacje rynku kapitałowego, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie rynku carbon po : MiFID II - Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych, której celem jest zwiększenie przejrzystości i konkurencyjności funkcjonowania firm inwestycyjnych oraz ochrona interesów klientów. EMIR - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji. REMIT - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (dotyczy tylko rynku gazu i energii elektrycznej)

Rynek Carbon po 2016 Porównanie giełd Najważniejsze regulacje rynku kapitałowego, które mogą mieć istotny wpływ na funkcjonowanie rynku carbon : CRR- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012

Rynek Carbon po 2016 Najważniejsze konsekwencje dla uczestników rynku carbon: 1)Klasyfikacja uprawnień do emisji CO2 jako instrumentów finansowych, 2)Definicja „Hedgingu”, 3)Kto może handlować i jak?, 4)Możliwe kary 5)Podsumowanie

Rynek Carbon po 2016 Ad. 1. Klasyfikacja uprawnień do emisji CO2 jako instrument finansowy Dyrektywa 2014/65/UE – Sekcja C, punkt 4 oraz 11 Dyrektywa 2014/65/UE – Punkt 70 Preambuły Implikacja: 1)Przy pośrednictwie wymagane zezwolenie KNF 2)Przy wszystkich usługach zastosowanie ochrony inwestycyjnej i pełnej informacji o ryzykach dla klienta detalicznego 3)Jakiekolwiek doradztwo w zakresie instrumentów finansowych wymaga zezwolenia

Rynek Carbon po 2016 Ad. 2. Definicja „Hedgingu”, Rozporządzenie 149/ Art. 10, ustęp 4, (EMIR – poziom II) Rozporządzenie 648/2012 – Art. 10. ustęp 3 (EMIR – poziom I) Dyrektywa 2014/65/UE - Art. 57, ustęp 1, ostatnie zdanie Dyrektywa 2014/65/UE - Art. 2, ustęp 4, Implikacja: Transakcje wliczane jako „hedging” nie są uwzględnianiu: a)przy liczeniu ekspozycji i progów dla NFC (art. 10 ust. 3 EMIR) – teraz zmiany, b)Przy określaniu limitów pozycji w derywatach na rynku regulowanym i OTC c)Przy zawieraniu transakcji na instrumentach pochodnych na własny rachunek chociaż wymagana jest notyfikacja coroczna u Lokalnego Nadzorcy

Rynek Carbon po 2016 Ad. 2. Definicja „Hedgingu”, 25 września 2015 ESMA opublikowała projekt rozp. wykonawczego, w którym podaje co musi stosować firma aby transakcja była rozpatrywana jako hedging a nie spekulacja zgodnie z art. 5 ust 2 draftu rozp. z kryteria ustalające "dodatkową działalność" i redukującą ryzyko na własną książkę przez podmioty niebędące pod nadzorem (non- financial) które dokonują transakcji na derywatach: 1) opisują zasady w politykach wewnętrznych : a) typ derywatu - powiązanie z biznesem (potrzebą hedgu) i innymi wymogami prawnymi, b) powiązanie pomiędzy portfelem i ryzykiem, które ten portfel ogranicza, c) miary, które zapewniają, że te transakcje nie służą do celu spekulacyjnego ale tylko do hedgingu 2) są w stanie wykazać portfel całościowo z podziałem na klasy walorów, terminy zapadalności, i inne czynniki istotne nie ma szczegółów co do opisanych miar, Implikacja: a)Spekulacja wymaga zezwolenia KNF

Rynek Carbon po 2016 Ad. 3. Kto może handlować 1. W dyrektywie MIFID II zastosowano definicję kto może handlować jednostkami poprzez wykluczenia. Implikacja: 1.Możemy handlować uprawnieniami pod warunkiem, że jest to w celu ograniczenia ryzyka produkcji podstawowej. 2.Spółka w grupie może handlować dla spółek w grupie pod warunkiem, że jest to w celu ograniczenia ryzyka produkcji podstawowej. 3.Pośredniczyć można pod warunkiem, że podmiot jest pod Nadzorem

Rynek Carbon po 2016 Ad. 3. Kto może handlować – możliwe zmiany - CRR 2. Do dnia 31 grudnia 2015 roku, Komisja, w oparciu o konsultacje publiczne oraz w świetle debat z właściwymi organami, sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w sprawie: (a) odpowiedniego systemu nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi, których głównym przedmiotem działalności jest wyłącznie świadczenie usług inwestycyjnych lub prowadzenie działalności w odniesieniu do towarowych instrumentów pochodnych lub kontrakty pochodne określone w pkt 5, 6, 7, 9 i 10 sekcji C załącznika I do dyrektywy 2004/39 / WE; (b) potrzeby zmieniającego dyrektywę 2004/39 / WE, aby utworzyć kolejną kategorię firmy inwestycyjnej, której głównym przedmiotem działalności jest wyłącznie świadczenie usług inwestycyjnych lub inna działalność związana z instrumentami finansowymi określonymi w pkt 5, 6, 7, 9 i 10 sekcji C załącznika I do dyrektywy 2004/39 / WE w odniesieniu do dostaw energii, w tym energii elektrycznej, węgla, gazu i ropy naftowej. 3. Na podstawie sprawozdania, o którym mowa w pkt 2, Komisja może przedstawić propozycje zmiany niniejszego rozporządzenia. Implikacja: Spółki handlujące dla grupy będą pod „nadzorem”

Rynek Carbon po 2016 Ad. 3. Definicja „Obrót polegający na zestawieniu zleceń”, „obrót polegający na zestawianiu zleceń” oznacza transakcję, w której podmiot ułatwiający wstępuje w daną trans­akcję pomiędzy kupującego i sprzedającego w taki sposób, że podczas całego procesu zawierania transakcji nie jest nigdy narażony na ryzyko rynkowe, przy czym obie transakcje składowe są zawierane jednocześnie, a transakcja jest zawierana po cenie, przy której podmiot ułatwiający nie osiąga zysku ani nie ponosi straty, z wyjątkiem z góry ujawnionej prowizji, opłaty lub opłaty za transakcję;” Dyrektywa 2014/65/UE - Art. 4, ustęp 1, punkt 38 Dyrektywa 2014/65/UE – Punkt 29 Preambuły Implikacja: Transakcje typu „Back-2-Back” będą postrzegane jako „ukryte pośrednictwo” co wymaga uzyskania zezwolenia, Operatorzy oferujący handel na CO2 dla podmiotów spoza grupy w ramach transakcji na własny rachunek będą zobligowani do uzyskania zezwolenia KNF.

Rynek Carbon po 2016 Ad. 5. Możliwe Kary – nie przestrzeganie Rozporzadzenia EMIR Art. 173b. 1. Na kontrahentów niefinansowych w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia 648/2012, którzy nie wykonują lub nienależycie wykonują obowiązki, o których mowa w tym rozporządzeniu lub przepisach wydanych na jego podstawie, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości zł, nie większą niż 10% przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym, a w przypadku braku obowiązku badania sprawozdania finansowego nie większą niż 10% przychodu wykazanego w ostatnim zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym. 2. Na kontrahentów niefinansowych, którzy nie wykonują lub nienależycie wykonują obowiązki określone w ust. 1, i którzy wbrew obowiązkowi nie sporządzili lub nie poddali badaniu sprawozdania finansowego, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości zł. 3. Na kontrahentów niefinansowych, którzy nie wykonują lub nienależycie wykonują obowiązki określone w ust. 1, i którzy nie mają obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną do wysokości zł. Źródło: Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 5 lipca 2005 (Dz. U. 2015, poz. 73)

Rynek Carbon po 2016 Ad. 5. Możliwe Kary – Nie przestrzeganie MIFID2 (przykładowy wymiar kar przy założeniu, iż sankcję będą podobnie określone jak obecnie ma to miejsce w Ustawie o Obrocie Instrumentami Finansowymi z 2005) Art (jeśli odbywa się handel CO2 bez zezwolenia ) Kto bez wymaganego zezwolenia lub upoważnienia zawartego w odrębnych przepisach albo nie będąc do tego uprawnionym w inny sposób określony w ustawie, prowadzi działalność w zakresie obrotu instrumentami finansowymi, podlega grzywnie do zł Art. 179a. (jeśli mam miejsce ujawnianie informacji o transakcjach, w tym na pochodnych) Kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 28 ust. 4, art. 33 ust. 5, art. 83 lub art. 84 rozporządzenia 648/2012 ujawnia informacje poufne w rozumieniu tego rozporządzenia lub wykorzystuje takie informacje do celów innych niż określone w tym rozporządzeniu, podlega grzywnie do zł albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie. Art Kto wbrew zakazowi, o którym mowa w art. 156 ust. 2 pkt 1, ujawnia informację poufną, podlega grzywnie do zł albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie. Źródło: Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 5 lipca 2005 (Dz. U. 2015, poz. 73)

Rynek Carbon po 2016 Implikacje dla gospodarki 1)Zwiększone koszty osobowe i transakcyjne wynikające z przygotowania i bieżącego raportowania ogromnej ilości informacji (EMIR / REMIT, CRR), 2)Zwiększone koszty prawne i administracyjne – związane z aktualizacją procedur i formy prowadzenia biznesu (definicja hedgingu, lista z kim można zawierać transakcje i w jaki sposób, wdrożenie procedur zarządzania ryzykiem pochodnych OTC, wdrożenie zasad wyceny i zabezpieczenia, ewentualne wystąpienie do KNF o zezwolenie na wykonywanie danej działalności), 3)Aktualizacja zasad księgowych i spraw podatkowych (efekt klasyfikacji towaru jako instrument w MIFID2 przy jednoczesnym zaniechaniu prac nad aktualizacją prac na Dyrektywą dot. VATu na poziomie UE 4)Zmiana dostępu do rynku – co łatwe i tanie może uniemożliwić zarządzanie aktywami – transakcje przez OTC a nie giełdę. 5)Wzrost cen jednostek

Dziękuję za uwagę! Maciej Wiśniewski