„Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji…” /Maria Dąbrowska/
„Język jest narzędziem myślenia…”
Wpływ nadmiernego oglądania telewizji i korzystania z komputera na rozwój dziecka:
oglądanie TV zmienia fizyczną strukturę mózgu, dziecka, co powoduje nieumiejętność myślenia;
zbyt częste oglądanie TV powoduje zanik wyobraźni; w telewizji ważne jest tylko TU i TERAZ, co powoduje, że dziecko ma problemy z przewidywaniem konsekwencji;
wartki potok słów w TV uszkadza zdolność skupienia uwagi i powoduje trudności z koncentracją; zbyt częste oglądanie TV powoduje obniżenie wyników w nauce;
dziecko, które zbyt często ogląda TV bądź korzysta z komputera jest niecierpliwe, potrzebuje ciągłej zewnętrznej stymulacji, oczekuje rozrywki i gratyfikacji bez pracy i wysiłku, szybko popada w nudę;
nadmierne spędzanie czasu przed TV i komputerem powoduje zanik wrażliwości, znieczulenie na cudzy ból i krzywdę w realnym życiu;
dzieci, które zbyt wiele czasu spędzają przed TV bądź komputerem są często niezadowolone z własnego wyglądu, co może prowadzić do zaburzeń w jedzeniu lub depresji;
dzieci ograniczają kontakty z rówieśnikami oraz pogarszają swoje stosunki z rodziną na rzecz TV czy komputera;
zbyt częste oglądanie TV oraz korzystanie z komputera powoduje, ze dzieci nie mają czasu i chęci na sport, czytanie czy własną twórczość;
oglądanie TV oraz korzystanie z komputera uzależnia...
Warto czytać dziecku 20 minut dziennie. Dlaczego?
Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu; Czytajmy niemowlęciu trzymając je w ramionach, patrząc na nie z miłością i głosem wzbudzając jego zainteresowanie. Budujemy w ten sposób trwałe skojarzenie czytania z poczuciem bezpieczeństwa, przyjemności i więzi…
Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych; Utrzymujmy rytuał głosnego czytania nawet wtedy, gdy dziecko samo już dobrze czyta – poziom rozumienia tekstu czytanego na głos przekracza o kilka lat poziom rozumienia przy samodzielnym czytaniu.
Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. Czytajmy nastolatkom. Wspólne czytanie w rodzinie - i własne czytanie – chroni je przed wieloma problemami i pomaga sprostać wyzwaniom wieku dorastania.
Badania naukowe potwierdzają, że codzienne czytanie dziecku dla przyjemności: buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem; zapewnia emocjonalny rozwój dziecka; rozwija pamięć, język i wyobraźnię; uczy myślenia, poprawia koncentrację; wzmacnia poczucie własnej wartości; poszerza wiedzę ogólną; ułatwia naukę, pomaga odnosić sukcesy w szkole
zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera; uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu; zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera; chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury; kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
„Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swojego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie i radykalne ograniczenie telewizji i Internetu”
Uczniowie, którzy nie czytają książek: popełniają dużo błędów ortograficznych, językowych i interpunkcyjnych, co obniża jakość ich wypowiedzi pisemnych; mają ubogi zasób słownictwa; mają problemy z tworzeniem zwięzłych i poprawnie zbudowanych wypowiedzi ustnych; nie rozumieją czytanego tekstu;
nie potrafią zadawać pytań do przeczytanego tekstu; brakuje im wiedzy dotyczącej najważniejszych twórców i tytułów dzieł literatury polskiej i światowej; sylabizują podczas czytania;
Badania Ankieta została przeprowadzona w klasach 4, 5 i 6. Brało w niej udział 54 uczniów. Zawierała 10 pytań, w tym 2 zamknięte i 8 otwartych.
1. Czy lubisz czytać książki?
2. Jaką książkę nie będącą lekturą ostatnio przeczytałeś/przeczytałaś 2. Jaką książkę nie będącą lekturą ostatnio przeczytałeś/przeczytałaś? Podaj tytuł.
3. Ile lektur obowiązkowych przeczytałeś w tym roku szkolnym 3. Ile lektur obowiązkowych przeczytałeś w tym roku szkolnym? Podaj tytuły.
4. Ile książek przeczytałeś/przeczytałaś w czasie wakacji?
5. Czym zastępujesz czytanie lektur obowiązkowych?
6. Ile razy w ciągu tygodnia ćwiczysz głośne czytanie tekstu literackiego?
7. Ile razy w tygodniu ćwiczysz ciche czytanie tekstu literackiego?
8. Ile czasu poświęcasz na codzienne czytanie w domu?
9. Kto zachęca Cię do czytania w domu?
10. Czy twoim zdaniem czytelnictwo wpływa na wyniki w nauce?
W jaki sposób czytelnictwo wpływa na kształcenie? Rozumiem zadania tekstowe, które wykonuję na różnych przedmiotach. (6 uczniów) Mam dobrą technikę czytania, głośne czytanie przed klasą nie sprawia mi problemu. (10 uczniów) Nie mam problemów z ortografią i interpunkcją. (13 uczniów)
Chętniej czytam książki w domu. (1 uczeń) Lepiej piszę testy kompetencji. (1 uczeń) Chętniej czytam książki w domu. (1 uczeń) Dostaję dobre oceny.(7 uczniów) Zdobywam wiedzę. (4 uczniów) Kształtuję stronę językową swoich wypowiedzi pisemnych i ustnych. (6 uczniów) Dobrze piszę sprawdziany z lektury. (1 uczeń) Rozwijam swoją wyobraźnię. (3 uczniów) Potrafię się skupić. (1 uczeń)
Kto czyta książki, żyje podwójnie. /Umberto Eco/
przy pomocy cudzych słów /Jarosław Iwaszkiewicz/ Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów /Jarosław Iwaszkiewicz/
wielu staje się ludźmi uczonymi nawet poza szkołą, bez książek zaś Przy pomocy książek wielu staje się ludźmi uczonymi nawet poza szkołą, bez książek zaś nikt nie wykształci się nawet w szkole. /Jan Amos Komeński/
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Aneta Milanowska-Trojszczak Patrycja Grzybek