„Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji…” /Maria Dąbrowska/

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Julia P i Magdalena K. Czasu wolnego w PRL-u dla dorosłych było mało, gdyż władze każdy wolny czas postanawiały wykorzystać głównie na kształtowanie świadomości.
Advertisements

W ramach akcji Szkoła z klasą Celem tego projektu było sprawdzenie ile uczniów naszej szkoły wywodzi się z Kresów Wschodnich i na ile ważne jest.
Szkoła z klasą wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali aspiracje życiowe Szkoła z klasą sprawiedliwie.
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Małgorzata Pietroczuk
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Czytajmy dzieciom! Prezentację opracowała mgr Maria Tomicka
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Zastanówmy Się…...
Szkoła Podstawowa nr 4 w Tarnobrzegu
Powinieneś koniecznie śmiać się cześciej!!! Gdybyś przez 8 lat, 7 miesięcy i 6 dni krzyczał, wyprodukowałbyś wystarczająco energii, żeby ogrzać szklankę
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Zbieramy używane podręczniki szkolne dla dzieci i młodzieży z ubogich rodzin. Prosimy o przynoszenie niepotrzebnych podręczników. Każda książka ma wielkie.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
Zakupy, a ekorozwój, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
17 stycznia br. uczniowie ze Szkolnego Wolontariatu wraz z opiekunkami odwiedziły Dom Samotnej Matki w Łodzi.
Prawa Dziecka.
Jutro Nie ma już żadnych zasad… John Marsden John Marsden.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Antonie de Saint-Exupery
Wyniki ankiety przeprowadzonej w SP 15 w klasach 4-6. "Wiem co jem".
Światowy dzień walki z otyłością
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
JANUSZ KORCZAK.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Nasz absolwent na wyższej uczelni
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
Życiu TAK Śmierci NIE.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 6: Elementy podstawowe
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
10 róż dla ciebie.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

„Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji…” /Maria Dąbrowska/

„Język jest narzędziem myślenia…”

Wpływ nadmiernego oglądania telewizji i korzystania z komputera na rozwój dziecka:

oglądanie TV zmienia fizyczną strukturę mózgu, dziecka, co powoduje nieumiejętność myślenia;

zbyt częste oglądanie TV powoduje zanik wyobraźni; w telewizji ważne jest tylko TU i TERAZ, co powoduje, że dziecko ma problemy z przewidywaniem konsekwencji;

wartki potok słów w TV uszkadza zdolność skupienia uwagi i powoduje trudności z koncentracją; zbyt częste oglądanie TV powoduje obniżenie wyników w nauce;

dziecko, które zbyt często ogląda TV bądź korzysta z komputera jest niecierpliwe, potrzebuje ciągłej zewnętrznej stymulacji, oczekuje rozrywki i gratyfikacji bez pracy i wysiłku, szybko popada w nudę;

nadmierne spędzanie czasu przed TV i komputerem powoduje zanik wrażliwości, znieczulenie na cudzy ból i krzywdę w realnym życiu;

dzieci, które zbyt wiele czasu spędzają przed TV bądź komputerem są często niezadowolone z własnego wyglądu, co może prowadzić do zaburzeń w jedzeniu lub depresji;

dzieci ograniczają kontakty z rówieśnikami oraz pogarszają swoje stosunki z rodziną na rzecz TV czy komputera;

zbyt częste oglądanie TV oraz korzystanie z komputera powoduje, ze dzieci nie mają czasu i chęci na sport, czytanie czy własną twórczość;

oglądanie TV oraz korzystanie z komputera uzależnia...

Warto czytać dziecku 20 minut dziennie. Dlaczego?

Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu; Czytajmy niemowlęciu trzymając je w ramionach, patrząc na nie z miłością i głosem wzbudzając jego zainteresowanie. Budujemy w ten sposób trwałe skojarzenie czytania z poczuciem bezpieczeństwa, przyjemności i więzi…

Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych; Utrzymujmy rytuał głosnego czytania nawet wtedy, gdy dziecko samo już dobrze czyta – poziom rozumienia tekstu czytanego na głos przekracza o kilka lat poziom rozumienia przy samodzielnym czytaniu.

Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. Czytajmy nastolatkom. Wspólne czytanie w rodzinie - i własne czytanie – chroni je przed wieloma problemami i pomaga sprostać wyzwaniom wieku dorastania.

Badania naukowe potwierdzają, że codzienne czytanie dziecku dla przyjemności: buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem; zapewnia emocjonalny rozwój dziecka; rozwija pamięć, język i wyobraźnię; uczy myślenia, poprawia koncentrację; wzmacnia poczucie własnej wartości; poszerza wiedzę ogólną; ułatwia naukę, pomaga odnosić sukcesy w szkole

zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera; uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu; zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera; chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury; kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

„Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swojego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie i radykalne ograniczenie telewizji i Internetu”

Uczniowie, którzy nie czytają książek: popełniają dużo błędów ortograficznych, językowych i interpunkcyjnych, co obniża jakość ich wypowiedzi pisemnych; mają ubogi zasób słownictwa; mają problemy z tworzeniem zwięzłych i poprawnie zbudowanych wypowiedzi ustnych; nie rozumieją czytanego tekstu;

nie potrafią zadawać pytań do przeczytanego tekstu; brakuje im wiedzy dotyczącej najważniejszych twórców i tytułów dzieł literatury polskiej i światowej; sylabizują podczas czytania;

Badania Ankieta została przeprowadzona w klasach 4, 5 i 6. Brało w niej udział 54 uczniów. Zawierała 10 pytań, w tym 2 zamknięte i 8 otwartych.

1. Czy lubisz czytać książki?

2. Jaką książkę nie będącą lekturą ostatnio przeczytałeś/przeczytałaś 2. Jaką książkę nie będącą lekturą ostatnio przeczytałeś/przeczytałaś? Podaj tytuł.

3. Ile lektur obowiązkowych przeczytałeś w tym roku szkolnym 3. Ile lektur obowiązkowych przeczytałeś w tym roku szkolnym? Podaj tytuły.

4. Ile książek przeczytałeś/przeczytałaś w czasie wakacji?

5. Czym zastępujesz czytanie lektur obowiązkowych?

6. Ile razy w ciągu tygodnia ćwiczysz głośne czytanie tekstu literackiego?

7. Ile razy w tygodniu ćwiczysz ciche czytanie tekstu literackiego?

8. Ile czasu poświęcasz na codzienne czytanie w domu?

9. Kto zachęca Cię do czytania w domu?

10. Czy twoim zdaniem czytelnictwo wpływa na wyniki w nauce?

W jaki sposób czytelnictwo wpływa na kształcenie? Rozumiem zadania tekstowe, które wykonuję na różnych przedmiotach. (6 uczniów) Mam dobrą technikę czytania, głośne czytanie przed klasą nie sprawia mi problemu. (10 uczniów) Nie mam problemów z ortografią i interpunkcją. (13 uczniów)

Chętniej czytam książki w domu. (1 uczeń) Lepiej piszę testy kompetencji. (1 uczeń) Chętniej czytam książki w domu. (1 uczeń) Dostaję dobre oceny.(7 uczniów) Zdobywam wiedzę. (4 uczniów) Kształtuję stronę językową swoich wypowiedzi pisemnych i ustnych. (6 uczniów) Dobrze piszę sprawdziany z lektury. (1 uczeń) Rozwijam swoją wyobraźnię. (3 uczniów) Potrafię się skupić. (1 uczeń)

Kto czyta książki, żyje podwójnie. /Umberto Eco/

przy pomocy cudzych słów /Jarosław Iwaszkiewicz/ Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów /Jarosław Iwaszkiewicz/

wielu staje się ludźmi uczonymi nawet poza szkołą, bez książek zaś Przy pomocy książek wielu staje się ludźmi uczonymi nawet poza szkołą, bez książek zaś nikt nie wykształci się nawet w szkole. /Jan Amos Komeński/

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Aneta Milanowska-Trojszczak Patrycja Grzybek