Rzeszów r.
Liczba osób badanych 3
Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4
Odpowiedzi ankietowanych dotyczące wyzywania lub/i przeklina 5
Odpowiedzi badanych z uwzględnieniem podziału na płeć 6
Czy kiedykolwiek zdarza się, że Twoja mama lub tato /opiekun/ ma do ciebie stale pretensje 7
Odpowiedzi uczniów dotyczące częstości stosowania klapsów 3% 35% 62% często rzadko nigdy 8
Odpowiedzi dziewcząt i chłopców na pytanie dotyczące klapsów Dziewczęta 1% 36% 63% Chłopcy 5% 35% 60% często rzadko nigdy 9
Czy kiedykolwiek zdarza się, że Twoja mama lub tato /opiekun/ sprawia Ci solidne lanie? 10
Odpowiedzi 11 CHŁOPCÓWDZIEWCZĄT
Czy kiedykolwiek zdarza się, że Twoja mama lub tato /opiekun/ szarpie, potrząsa Tobą, pociąga za ucho, włosy? 12
Odpowiedzi 13 DZIEWCZĄTCHŁOPCÓW
Czy kiedykolwiek zdarza się, że Twoja mama lub tato /opiekun/ nie interesuje się Twoimi problemami? 14
Odpowiedzi 15 DZIEWCZĄT CHŁOPCÓW
Czy kiedykolwiek zdarza się, że Twoja mama lub tato /opiekun/ nie daje Ci jedzenia? 16
Odpowiedzi często 3% nigdy 92 % rzadko 5% 17 DZIEWCZĄT często 2% nigdy 93% rzadko 5% CHŁOPCÓW
Odpowiedzi uczniów wskazujące osoby zapewniające im bezpieczeństwo. 18
Odpowiedzi uczniów mające na celu wskazać osoby lub/i miejsca, gdzie mogą uzyskać pomoc. 19
Wnioski końcowe: 1.Badania potwierdzają występowanie przemocy psychicznej i fizycznej wobec badanych dzieci w środowisku rodzinnym. 2.Na podstawie badań i poradnianych doświadczeń można wnioskować, że przemoc słowna traktowana jest przez rodziców jako nieuświadomione, ale skuteczne narzędzie wychowawcze. Co może potwierdzać niski poziom kompetencji wychowawczych środowiska rodzinnego. 20
Wnioski końcowe: 3. Edukacja rodziców w zakresie umiejętności wychowawczych oraz alternatywnych sposobów radzenia sobie z problemami wychowawczymi wydaje się być niezbędnym zadaniem dla odpowiednich środowisk. 4. Wyniki przeprowadzonych badań muszą wzmocnić czujność i potrzebę reagowania na zdarzające się przypadki drastycznych form przemocy. Jest to wystarczający sygnał do społecznej uważności i działań, które powinny podejmować instytucje samorządowe, rządowe i pozarządowe. 21
Wnioski końcowe: 5. Wyniki potwierdzają niekwestionowaną pozycję i autorytet rodziny jako środowiska wychowawczego, którą w procesie profilaktycznym, terapeutycznym należy traktować jako czynnik chroniący. 7. Wysoki deklarowany poziom zaufania do środowiska szkolnego powinien zostać wykorzystany do skuteczniejszej pracy wychowawczej i profilaktycznej szkół. 22
Wnioski końcowe: 8.Wyrażamy gotowość zainteresowania wynikami badań, jak i chęć wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w pracy profilaktyczno- terapeutycznej w obszarze zjawiska przemocy w rodzinie. Dziękuję za uwagę 23