EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH Edyta Kramek Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ministerstwo Zdrowia Kraków 2007
Ustawa z dnia 8 września 2006 r Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410)
PIERWSZA POMOC zespół czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wykonywanych przez osobę znajdującą się w miejscu zdarzenia, w tym również z wykorzystaniem udostępnionych do powszechnego obrotu wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych
GENEZA: Brak skoordynowanego systemu nauczania pierwszej pomocy. Większość dotychczasowych inicjatyw wynikała z działalności organizacji pozarządowych a nie z działań rządów i systemów organizacji ochrony zdrowia.
Art. 8 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym Podstawa programowa, o której mowa w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) uwzględnia edukację w zakresie udzielania pierwszej pomocy
OSOBY UPOWAŻNIONE DO NAUCZANIA PIERWSZEJ POMOCY Zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy są realizowane z udziałem: 1) lekarzy systemu, 2) pielęgniarek systemu, 3) ratowników medycznych którzy otrzymują wynagrodzenie według stawki godzinowej na podstawie umowy cywilnoprawnej
Art. 8 ust. 4 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym Zajęcia edukacyjne w zakresie udzielania pierwszej pomocy mogą być realizowane przez nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie
Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, określi, w drodze rozporządzenia: zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, tryb ich nabywania, wzór zaświadczenia potwierdzającego posiadanie przygotowania do prowadzenia zajęć w zakresie udzielania pierwszej pomocy, mając na celu zapewnienie właściwej ich realizacji
Czas wejścia w życie art. 8 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym 1 WRZEŚNIA 2009 R Czas wejścia w życie art. 8 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
Plan prac mających na celu wypełnienie delegacji zawartej w art. 8 ust Plan prac mających na celu wypełnienie delegacji zawartej w art. 8 ust. 5 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym Wypracowanie koncepcji wdrożenia systemowego nauczania pierwszej pomocy w szkołach; Dokonanie niezbędnych zmian w podstawach programowych, przygotowanie programów nauczania pierwszej pomocy;
Przygotowanie systemowego kształcenia nauczycieli; Wdrożenie skoordynowanego systemu nauczania pierwszej pomocy.
PRACE NAD PODSTAWAMI PROGRAMOWYMI ZESPÓŁ EKSPERTÓW POWOŁANY W MINISTERSTWIE EDUKACJI NARODOWEJ
Szkolenia w zakresie pierwszej pomocy: Technika Przyroda/Biologia Przysposobienie obronne Wychowanie fizyczne ?
Liczba nauczycieli docelowo do przeszkolenia Wychowanie przedszkolne (przedszkola) 58621,77 Kształcenie zintegrowane (Kl. I-III) 64700,24 Przyroda (Kl. IV-VI) 11325,21 Biologia (gimnazja) 4951,41 Przysposobienie obronne (szkoły ponadgimnazjalne) 1950,72 Wychowanie fizyczne (szkoły zawodowe) 4826,69
Sposób uzyskiwania przez nauczycieli kwalifikacji do nauczania pierwszej pomocy W oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy regulujące sposób uzyskiwania przez nauczycieli kwalifikacji do zajmowania stanowisk w poszczególnych typach szkół Kurs kwalifikacyjny
Kurs kwalifikacyjny Należy przez to rozumieć kurs kwalifikacyjny prowadzony przez placówkę doskonalenia nauczycieli, zakład kształcenia nauczycieli lub inną jednostkę, zgodnie z przepisami w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli
ZAŚWIADCZENIE UKOŃCZENIA KURSU dokument potwierdzający posiadanie przygotowania do prowadzenia zajęć w zakresie udzielania pierwszej pomocy przez nauczycieli ZAŚWIADCZENIE UKOŃCZENIA KURSU
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2003 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Forma aktualizacji wiedzy i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy KURS DOSKONALĄCY Forma aktualizacji wiedzy i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy
PODSUMOWUJĄC EDUKACJA W ZAKRESIE PIERWSZEJ POMOCY: przygotowanie kadry do nauczania pierwszej pomocy na różnych etapach kształcenia; przejrzyste cele (rezultaty, które mają być ocenianie) określone dla konkretnej populacji;
cd. stopniowe, systematyczne wprowadzanie dzieci i młodzieży w zasady udzielania pierwszej pomocy; podniesienie wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy; zwiększenie bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą
Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ministerstwo Zdrowia DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ministerstwo Zdrowia