Projekt jako metoda pracy Opracowanie: Joanna Bienia-Fijas Modyfikacja za zgodą autorki: Anna Szum, Katarzyna Bryłowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Imię to słowna forma cienia To coś, co w słońcu, czy też w bidzie
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zastosowanie Internetu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Szkoła marzeń.
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Relacja z Debaty. Przygotowania do debaty były żmudne i ciężkie. Wpierw musieliśmy zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie sdim.ceo.nq.pl, później.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
Szkoła w chmurze.
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Prawa Dziecka.
Można powiedzieć, że nasi dziadowie, jeżeli chodzi o kuchnię i gotowanie byli dużo bardziej ekologiczni niż my czy choćby nasi rodzice. Potrawy były zazwyczaj.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
ALGORYTM.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
W roku 2007/2008 nasza szkoła wzięła udział w programie Uczniowie z klasą w kategorii pomagam innym. W związku z tym powstały dwa projekty opracowane.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Jeżdżę z głową.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
P ROMOCJA PROJEKTU Działaj Lokalnie, Rokosowo. D LA SIEBIE, DLA INNYCH.
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Nasz absolwent na wyższej uczelni
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Moja Szkoła .
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Projekt jako metoda pracy Opracowanie: Joanna Bienia-Fijas Modyfikacja za zgodą autorki: Anna Szum, Katarzyna Bryłowska

DEFINICJA Projekt jest przede wszystkim narzędziem zmiany społecznej, albo przynajmniej jest to metoda pracy z młodzieżą i pracy społecznej. Projekt jest rzadko kiedy skończoną całością sam w sobie, to po prostu określony sposób planowania, organizowania pracy, mobilizowania ludzi i osiągania celów.

TWÓRCA METODY PROJEKTU Za twórcę metody projektu - sposobu uczenia się poprzez rozwiązywanie problemów uznaje się Johna Deweya (1859–1952) amerykańskiego filozofa, pedagoga, psychologa.

PROJEKT – METODA NAUCZANIA Oparta na: samodzielnej pracy uczniów starannym ustaleniu celów określeniu ram czasowych zaplanowaniu i zrealizowaniu konkretnych zadań.

DLACZEGO WARTO? uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych korelacja przedmiotowa wykazanie się uczniów w niestandardowych zadaniach i nieschematycznych działaniach osiągnięcie sukcesu przez uczniów mających problemy z nauką zerwanie nauczycieli z rutyną

PROJEKT – ZASTOSOWANIE TEORII W PRAKTYCE rozumienie zamiast zakuwania wykorzystanie wiedzy szkolnej w praktyce naturalne podłoże uczenia się – rozwiązywanie prawdziwych problemów poznanie najpierw zagadnienia i problemów, a potem teorii potrzebnych do ich rozwiązania

ETAPY PROJEKTU zainicjowanie planowanie realizowanie kontrolowanie zamykanie

ZAINICJOWANIE Kiedy przy wyborze tematu projektu biorą udział wszyscy, którzy będą go realizować, czują się jego współautorami, będą wówczas bardziej zmotywowani do dalszej pracy. Dobrze jest, kiedy projekt może pomóc w rozwiązaniu jakiegoś problemu nurtującego szkołę.

Odpowiedz na pytania: Czego ma dotyczyć projekt? Jakie są potrzeby uczniów, szkoły, środowiska? Jaką wiedzę, umiejętności i postawy ma rozwijać? Które osoby ze szkoły (i w jakim stopniu) będą zaangażowane? ZAINICJOWANIE

PLANOWANIE ustalenie celu i określenie terminu jego realizacji zaplanowanie działań/zadań służących realizacji celu i określenie terminu ich realizacji

CELE - KLUCZ DO REALIZACJI PROJEKTU Cele ogólne są raczej dalekosiężne, opisują stan końcowy (nie środki do jego zrealizowania). Cel ma być jasno, zrozumiale i zwięźle sformułowany. Z celów powinny wynikać możliwe do zrealizowania zadania i rezultaty. Zadania, które mają być konkretne, dokładne i możliwe do zrealizowania są przełożeniem celów na praktykę. Cele powinny motywować wszystkich uczestników projektu do działania. Cele długo- i krótkoterminowe (ogólne i szczegółowe) powinny być ze sobą zbieżne.

PLANOWANIE DZIAŁAŃ Lekkomyślnie zaplanowany projekt zabierze trzy razy więcej czasu, niż się zakłada. Starannie zaplanowany dwa razy więcej.

PLANOWANIE DZIAŁAŃ Ważne, by pamiętać, że: Każdy projekt ma swój początek i koniec – pamiętaj o datach! Pewne działania zależą od innych – ustal priorytety, kolejność podejmowanych działań. Uwzględnij kamienie milowe – znaczące zdarzenia lub krytyczne punkty (terminy). Czasem zdarzają się nieprzewidziane przypadki – musisz mieć alternatywę. Każdy uczeń i współpracujący przy projekcie nauczyciel muszą wiedzieć co robić.

REALIZACJA PROJEKTU Uczniowie muszą być postrzegani jako prawdziwi partnerzy – nie tylko jako wykonawcy nauczycielskich pomysłów. Opinie uczniów muszą być brane pod uwagę na każdym etapie projektu. Projekt jest przygotowywany przez uczniów i dla uczniów.

KONTROLOWANIE Odbywa się przez cały okres trwania projektu, kiedy jeszcze można coś zmienić, wprowadzić innowacje, dostosować się do rzeczywistości. Powołaj zespół kontrolny lub poproś osobę bezstronną. Terminy kontroli umieść w planie. Sporządź sprawozdanie po kontroli.

KONTROLOWANIE Doceniaj nawet drobne sukcesy. Motywuj do dalszych działań. Potknięcia i przeszkody są czymś normalnym - pomyśl jak wielu rzeczy uczy ich pokonywanie. Projekt to współpraca między ludźmi - dbaj o dobre relacje.

Proces zaplanowany, odpowiadający na pytania: Co i według jakich kryteriów będzie oceniane? Jakie są źródła informacji? Co wynika z interpretacji informacji? Jakie można wyciągnąć wnioski? Co zmienimy w przyszłości? EWALUACJA

Ostateczna ewaluacja powinna uwzględniać: osiągnięte rezultaty zrealizowane cele zarządzanie finansowe wpływ na szkołę (na uczniów, nauczycieli, rodziców, sposób zarządzania, metody nauczania, współpracę ze środowiskiem) proces (zdobyte doświadczenia, dodatkowe umiejętności, relacje między ludźmi) EWALUACJA

CELE: Co zostało osiągnięte dzięki projektowi? Czego nie udałoby się uzyskać, gdyby nie projekt? PLAN: Czy trzymaliśmy się planu? Czy był realistyczny? Jakie zmiany zostały dokonane? ZESPÓŁ: Czy wszyscy uczestnicy byli zaangażowani? Kto był naszym sojusznikiem? MOTYWACJA: Jakie były moje oczekiwania? Czy się spełniły? Co zyskałam/em? Czy zrobiłabym/zrobiłbym to jeszcze raz? EWALUACJA - samoocena

ZAKOŃCZENIE Po pierwsze: prezentacja uzyskanych efektów. Po drugie: formalne zamknięcie projektu.

PREZENTACJA Co chcecie zaprezentować? W jaki sposób?

Formy prezentacji efektów: wystawa prac wykonanych przez uczniów wystawa obiektów zebranych podczas prac badawczych przedstawienie teatralne koncert prezentacja multimedialna z przebiegu prac pokaz filmu z przebiegu prac kronika realizacji projektu inscenizacja przedstawiająca etapy realizacji projektu PREZENTACJA

IM DŁUŻSZY PROJEKT, TYM WIĘKSZE ŚWIĘTO!!! PREZENTACJA - ŚWIĘTO

FORMALNE ZAMKNIĘCIE PROJEKTU sprawozdanie z realizacji projektu raport finansowy wysłanie raportu końcowego do sponsorów i ofiarodawców/podziękowania podziękowania dla partnerów i uczestników dokumentacja projektu

PRODUKTY KOŃCOWE rezultat pracy uczniów rezultat pracy nauczycieli rezultat wspólnej pracy uczniów i nauczycieli

PRODUKTY KOŃCOWE książki kucharskie, mini-słowniki foldery, przewodniki rzeźby, makiety wzory ankiet, wywiady filmy, prezentacje przewodniki turystyczne zbiory wierszy, opowiadań, bajek, legend scenariusze lekcji stroje teatralne, dekoracje obrazy, plakaty, strony internetowe utworzona sala pamięci, naprawione ogrodzenie

METODA PROJEKTU W SZKOLE PODSTAWOWEJ W szkole podstawowej nie obowiązują procedury i wymagania prawne dotyczące pracy metodą projektu takie jak w gimnazjum, tym łatwiej jest z niej korzystać. Ważne, by spełnionych było kilka podstawowych warunków projektu: zaplanowany cel i efekt rozplanowany czas działań rozłożenie zadań w logiczny ciąg czynności realizowanych krok po kroku pozwolenie dzieciom na jak największą samodzielność w działaniu zaplanowanie prezentacji efektów

METODA PROJEKTU TO STRATEGIA POSTĘPOWANIA DYDAKTYCZNEGO REALIZUJĄCEGO NOWOCZESNĄ EDUKACJĘ