INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE WARSZAWA 2006 Alicja Łukaszewicz SDSiZ RP
MENiS 8 lipca 2003 Strategia Rozwoju Kształcenia Ustawicznego Kształcenie się i dokształcanie to jedyna droga do: zmniejszenia bezrobocia powrotu bezrobotnych do zatrudnienia
MENiS 19 sierpnia 2003 Strategia Państwa dla Młodzieży Cel: integracja działań różnych organizacji ukierunkowana na: tworzenie młodzieży odpowiednich warunków bytowych umożliwienie uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym pomoc w realizacji planów życiowych
MENiS sierpień 2005 Strategia rozwoju edukacji Cel: Podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa tak, by wykształcenie co najmniej średnie stało się bardziej powszechne (70%) w grupie wiekowej 25 – 45 lat w 2013 roku, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia.
MENiS sierpień 2005 Strategia rozwoju edukacji Cel: Równocześnie konieczne jest stałe podnoszenie poziomu kwalifikacji osób dorosłych, przede wszystkim kwalifikacji zawodowych oraz ogólnych kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie.
MENiS sierpień 2005 Strategia rozwoju edukacji Główne kierunki: Ułatwiać każdemu realizację aspiracji oraz rozwój własny i wykorzystanie możliwości. Przygotowywać do aktywnego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu społecznym, kulturalnym i gospodarczym – w wymiarze lokalnym, narodowym i globalnym.
MENiS sierpień 2005 Strategia rozwoju edukacji Główne kierunki: Skutecznie przeciwdziałać wykluczeniu i marginalizacji osób i grup społecznych. Reagować na zmiany związane z rozwojem nauki, nowoczesnych technologii i globalizacją. Szybko i elastycznie dostosowywać się do zmian zachodzących na rynku pracy.
MENiS sierpień 2005 Strategia rozwoju edukacji 5.11. Zapewnienie dzieciom i młodzieży dostępu do doradztwa i poradnictwa wychowawczo – zawodowego. Wszyscy uczniowie powinni mieć dostęp do darmowego poradnictwa wychowawczo – zawodowego, które powinno zapewnić pomoc przy wyborze ścieżki edukacyjnej i przyszłej kariery zawodowej odpowiednio do potrzeb i możliwości uczniów.
Komisja Europejska 2000 Memorandum O kształceniu ustawicznym (www Komisja Europejska 2000 Memorandum O kształceniu ustawicznym (www.sdsiz.pl) Kształcenie się i dokształcanie poprawa efektywności gospodarki łatwiejsze uzyskiwanie pracy integracja społeczna mniejsza marginalizacja
Komisja Europejska 2000 Memorandum O kształceniu ustawicznym Główne Założenie Nr 5: Zmiana charakteru poradnictwa i doradztwa: Zapewnienie każdemu łatwego dostępu do rzetelnych informacji i porad o możliwościach kształcenia na obszarze całej Europy i na każdym etapie swojego życia.
KONSTYTUCJA RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ Art. 65 Każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz miejsca pracy. Wyjątki określa ustawa. Władze publiczne prowadzą politykę zmierzającą do pełnego, produktywnego zatrudnienia poprzez realizowanie programów zwalczania bezrobocia, w tym organizowanie i wspieranie poradnictwa i szkolenia zawodowego oraz robót publicznych i prac interwencyjnych.
Informacja edukacyjna i zawodowa w szkole – korzyści racjonalne decyzje dotyczące kandydowania do szkół ponadgimnazjalnych lepsza motywacja do nauki i efekty uczenia się dzięki określeniu celów życiowych
Informacja edukacyjna i zawodowa w szkole racjonalność decyzji samodzielność decyzji aktywność w tworzeniu alternatywnych ścieżek kariery
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w szkole – korzyści Unia Europejska zmniejszenie się stopy bezrobocia w krajach, w których podjęto działania związane z edukacją dla rynku pracy większa aktywność młodzieży dotycząca zatrudnienia i samozatrudnienia
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w szkole – korzyści Młodzież w UE wcześniej usamodzielnia się finansowo wcześniej podejmuje próby samodzielnej egzystencji przejawia dużą aktywność związaną z poszukiwaniem źródeł utrzymania więcej podróżuje w poszukiwaniu miejsca nauki i pracy
PLOTEUS MOŻLIWOŚCI KSZTAŁCENIA EURES MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA