Oś Leader małe projekty grudzień 2009r.. Zakres pomocy w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju: 1.Różnicowanie w kierunku działalności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Advertisements

Polityka turystyczna państwa
Turystyka krajoznawcza
Polityka turystyczna pańswa
TURYSTYKA W INTERESACH
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś IV LEADER Małe granty Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania regionalne Odnowa i rozwój wsi Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Stan wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata w województwie podkarpackim.
Sposoby identyfikacji istotnych elementów wniosku o pomoc z punktu widzenia oceny zgodności planowanej operacji z Lokalną Strategia Rozwoju oraz z punktu.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Śląski Oddział Wojewódzki NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z siedzibą w Katowicach Kształtowanie się nakładów finansowych na świadczenia zdrowotne w latach.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Władza lokalna w Polsce
Międzynarodowa Konferencja Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji Kielce, 9-10 kwietnia 2010 r.
TURYSTYKA WIEJSKA SZANSĄ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA TURYSTYKA WIEJSKA NA DRODZE DO KOMERCJALIZACJI Kielce, 9 kwietnia 2010 r.
Fundusze dla edukacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata Białystok, 20 listopada 2008 r. URZĄD MARSZAŁKOWSKI.
Finansowanie inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii - środki dostępne w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Wieprz, r. ZAGADNIENIA TWORZENIA LGD W ŚWIETLE.
Oś 3 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw Nowość
Realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju. Budżet: Liczba ludności obszarów należących do LGD: Kwota na wdrażanie LSR: 116x87158= zł
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
WARSZTATY SZKOLENIOWE DLA BENEFICJENTÓW DZIAŁAŃ Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU Znaczenie LSR w opracowaniu wniosków w ramach PROW Małe projekty.
Działanie będzie wpływać na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Oś 4 - LEADER. Legislacja Unii Europejskiej art rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
TWORZENIE I ROZWÓJ MIKROPRZEDSIĘBIORSTW NA OBSZARACH WIEJSKICH. Tomasz Bejgrowicz Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Gdańsk,
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
FUNDACJA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA - NASZYJNIK PÓŁNOCY.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
System informacji turystycznej Projekt Konferencja, Ostrava, Zarys działań projektowych i przedsięwzięć synergicznych.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Oś Leader małe projekty grudzień 2009r.

Zakres pomocy w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju: 1.Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej. 2.Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw. 3.Odnowa i rozwój wsi. 4.Małe projekty- podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dn.8 lipca 2008r. ws. szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania,, Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 (Dz. U. nr 138, poz. 868) oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dn. 27 kwietnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (Dz. U. nr 71, poz. 613)

Małe projekty Małe projekty – są to projekty, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań osi 3 PROW , jednak przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, czyli poprawy jakości życia lub zróżnicowania działalności gospodarczej na obszarze działania LGD.

Zakres realizacji małych projektów obejmuje : a)podnoszenie świadomości społeczności lokalnej, poprzez organizację szkoleń i innych przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym i warsztatowym dla ludności z obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju; b)podnoszenie jakości życia ludności na obszarze działania LSR, m.in. poprzez: udostępnianie urządzeń i sprzętu komputerowego, w tym urządzeń i sprzętu umożliwiającego dostęp do Internetu; organizację imprez kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych;

c)rozwój lokalnej aktywności, poprzez: promocję lokalnej twórczości ludowej, kulturalnej oraz artystycznej z wykorzystaniem lokalnego historycznego dziedzictwa kulturowego oraz przyrodniczego; kultywowanie miejscowych tradycji, języka oraz gwary; kultywowanie tradycyjnych zawodów i rzemiosła; d)zachowanie lub odtworzenie, zabezpieczenie i oznakowanie cennego dziedzictwa przyrodniczego i krajobrazowego ze szczególnym wskazaniem na obszary chronione w tym obszary objęte siecią Natura 2000; poprzez: zakup i nasadzenie tradycyjnej roślinności oraz starych odmian roślin;

e)rozwój agroturystyki i turystyki na obszarze objętym LSR wiejskich, w tym poprzez: utworzenie lub zmodernizowanie bazy informacji turystycznej oraz stron WWW, przygotowanie i wydanie folderów i innych publikacji informacyjnych dla obszaru objętego LSR; budowę lub odbudowę małej infrastruktury turystycznej np. punktów widokowych, miejsc wypoczynkowych i biwakowych, tras narciarstwa biegowego i zjazdowego, tras rowerowych, ścieżek spacerowych;

f) zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego: odbudowa lub renowacja, zabezpieczanie, uporządkowanie i oznakowanie niewielkich obiektów (tzw. małej architektury) wpisanych do rejestru zabytków lub objętych wojewódzka ewidencją zabytków kulturowych, historycznie ważnych lub charakterystycznych dla danej miejscowości takich jak np. pomniki, przydrożne kapliczki; odnawianie ogrodzeń, elewacji i dachów prywatnych budynków i obiektów charakterystycznych dla krajobrazu danego regionu; wpisanych do rejestru zabytków lub objętych wojewódzka ewidencją zabytków, remont lub wyposażenie świetlic wiejskich oraz muzeów.

g)inicjowanie powstawania, rozwoju, przetwarzania, wprowadzenia na rynek oraz podnoszenia jakości produktów i usług bazujących na lokalnych zasobach, w tym naturalnych surowcach lub produktach rolnych i leśnych, oraz tradycyjnych sektorach gospodarki lub lokalnym dziedzictwie, w tym kulturowym, historycznym lub przyrodniczym, albo podnoszenie jakości takich produktów; h)wykorzystanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w celu poprawienia warunków prowadzenia działalności kulturalnej lub gospodarczej, z wyłączeniem rolniczej.

Realizacja małych projektów przyczyni się do osiągnięcia celów ogólnych (strategicznych) oraz szczegółowych zawartych w LSR. 1. Cel strategiczny : Rozwój turystyki i rekreacji preferowane operacje: podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez organizację imprez kulturalnych, rekreacyjnych lub sportowych rozwijanie aktywności społeczności lokalnej

rozwijanie turystyki lub rekreacji na obszarze objętym LSR, zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego, inicjowanie powstawanie, przetwarzanie lub wprowadzania na rynek produktów i usług opartych na lokalnych zasobach, tradycyjnych sektorach gospodarki lub lokalnym dziedzictwie, w tym kulturowym, historycznym lub przyrodniczym, albo podnoszenie jakości takich produktów. Cele szczegółowe LSR: rozwój infrastruktury turystycznej, rozwój usług turystycznych oraz promocja obszaru

2. Cel strategiczny : Zrównoważony rozwój społeczny preferowane operacje: jak powyżej oraz dodatkowo: podnoszenie świadomości społeczności lokalnej, w tym poprzez organizację szkoleń i innych przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym i warsztatowym dla podmiotów z obszaru objętego LSR.

Cele szczegółowe LSR: poprawa rozwoju infrastruktury społecznej, wspomaganie inicjatyw lokalnych i integrację mieszkańców, służącą budowaniu lokalnej tożsamości.

Beneficjenci małych projektów, czyli kto może uzyskać pomoc: b) osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną: działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, posiadające siedzibę na obszarze objętym LSR lub prowadzące działalność na obszarze objętym LSR, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje albo stowarzyszenia, które posiadają siedzibę na obszarze objętym LSR lub prowadzą działalność na tym obszarze. a) osoby fizyczne, które są: obywatelami państwa członkowskiego UE, pełnoletnie, mają miejsce zamieszkania na obszarze objętym LSR, lub prowadzące działalność gospodarczą na tym obszarze.

Forma i wysokość pomocy dla małych projektów Pomoc ma formę zwrotu części poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Wysokość pomocy nie może przekroczyć: 70% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż zł na jeden mały projekt. Poziom dofinansowania dla danego beneficjenta nie może przekroczyć w okresie programowania kwoty zł.

Koszty, (tzw. kwalifikowane), które podlegają refundacji w ramach realizacji małych projektów: ogólne: przygotowanie dokumentacji technicznej małego projektu, obejmujące koszty: kosztorysów projektów architektonicznych lub budowlanych, dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej, wypisów lub wyrysów z katastru nieruchomości, opłat za patenty lub licencje, badań lub analiz, sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego oraz roboty budowlane,

wynagrodzenia za świadczenie usług, w tym prawniczych i księgowych, podłączenia do Internetu, opracowania, druku lub powielenia oraz dystrybucji materiałów informacyjnych lub szkoleniowych w tym audiowizualnych, dot, małego projektu, zakupu lub wynajęcia powierzchni reklamowych, zakupu czasu antenowego oraz zamieszczania mat. prasowych w prasie, najmu sal lub innych powierzchni lub dzierżawy gruntu, zakupu materiałów lub przedmiotów, w tym materiału siewnego lub nasadzeniowego roślin wieloletnich, zakupu, najmu lub dzierżawy oraz montażu maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia, sprzętu lub oprogramowania z wyłączeniem środków transportu, przy czym koszt zakupu polega refundacji jedynie w przypadku, gdy koszt najmu lub dzierżawy przekraczałby koszt zakupu, organizacji i przeprowadzenia wydarzeń promocyjnych, kulturalnych, rekreacyjnych lub sportowych

wytyczenia lub oznakowania szlaków turystycznych, ścieżek dydaktycznych lub przyrodniczych w tym pomników przyrody, obiektów małej infrastruktury turystycznej, obiektów historycznych, przyrodniczych, kulturowych lub sakralnych, utworzenia lub aktualizacji baz danych, w tym bazy informacji turystycznej, tworzenia stron internetowych, upominków lub nagród do łącznej wysokości 5% pozostałych kosztów podlegających refundacji w ramach realizacji małych projektów, wynagrodzenia lub pobytu osób prowadzących szkolenia, podróży lub wyżywienia uczestników szkoleń, noclegu uczestników szkoleń – w przypadku szkoleń trwających co najmniej 2 dni, tłumaczeń, jeżeli osoby prowadzące szkolenia nie posługują się językiem polskim. Źródło: załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dn.8 lipca 2008r.

Dofinansowanie dla małych projektów w poszczególnych latach: 2009 – ,42 zł/55projektów 2010 – ,80 zł/53 projekty 2011 – zł/52 projekty 2012 – zł/52 projekty 2013 – ,38 zł/52 projekty Razem: ,55 zł/264 projekty Średnia wartość dofinansowania dla projektu w ramach operacji małe projekty to 7.718,81 zł

Szacunkowy podział środków finansowych* przeznaczonych dla beneficjentów z poszczególnych gmin na realizację małych projektów 1.Gmina Dominowo – ok zł 2.Gmina Jaraczewo – ok zł 3.Gmina Jarocin – ok zł 4.Gmina Kórnik – ok zł 5.Gmina Krzykosy – ok zł 6.Gmina Książ Wlkp.- ok zł 7.Gmina Śrem – ok zł 8.Gmina Środa Wlkp.- ok zł 9.Gmina Zaniemyśl – ok zł * (dot. kwoty przeznaczonej na pierwszy nabór wniosków w 2009r.)

Procedura naboru wniosków: Termin rozpoczęcia naboru wniosków to r. Wnioski można składać do r. Wnioski wraz z załącznikami będą dostępne na naszej stronie internetowej : oraz

Ocena zgodności operacji z Lokalną Strategią Rozwoju Członkowie Rady dokonują oceny zgodności operacji z Lokalną Strategią Rozwoju. Członkowie Rady oceniają osobno zgodność operacji z: celami ogólnymi celami szczegółowymi przedsięwzięciami, Operacja zostaje uznana za zgodną z Lokalną Strategią Rozwoju, jeżeli będzie zgodna z: co najmniej jednym celem ogólnym oraz z co najmniej jednym celem szczegółowym oraz z co najmniej jednym przedsięwzięciem. Operacja, która została uznana za zgodną z LSR, przechodzi do dalszej procedury oceny na podstawie lokalnych kryteriów wyboru. Każdorazowe decyzje Rady podejmowane będą w formie uchwał.

Ocena zgodności operacji z lokalnymi kryteriami oceny wniosków Działanie PROW Lokalne kryteria oceny projektuPrzyznana ocena Małe projekty 1. Wnioskodawca ma doświadczenie w pozyskiwaniu bezzwrotnych środków zewnętrznych w ostatnich 5 latach (weryfikowanie na podstawie oświadczenia): Nie pozyskał środków - 0 punktów, Pozyskał 1 dotację - 1 punkt, Pozyskał 2 dotacje – 2 punkty, Pozyskał 3 i więcej dotacji - 3 punkty 2. Wnioskodawca: Nie jest członkiem organizacji pozarządowej – 0 punktów, Jest członkiem organizacji pozarządowej – 3 punkty 3. Operacja nawiązuje do tradycyjnych zawodów, obrzędów, tradycji lokalnych w sposób: Mało znaczący – 0-1 punktów, Średnio znaczący – 2-3 punktów, Bardzo znaczący – 4-5 punktów 4. Operacja jest realizowana w miejscowości: Od 3 do 5 tys. mieszkańców – 2 punkty, Do 3 tys. mieszkańców (włącznie) – 5 punktów 5. Operacja integruje różne środowiska lokalne na obszarze LGD w sposób: Mało znaczący – 0-2 punktów, Średnio znaczący – 3-4 punktów, Bardzo znaczący – 5-8 punktów 6. Operacja jest skierowana do: Dzieci i młodzieży – 2 punkty, Osób niepełnosprawnych – 2 punkty, Osób zagrożonych wykluczeniem – 2 punkty. RAZEM Imię i nazwisko oceniającego:Data i podpis:

Następnie Komisja Skrutacyjna sumuje oceny punktowe wyrażone na kartach stanowiących głosy oddane ważnie w pozycji Razem i dzieli się przez liczbę ważnie oddanych głosów. Na podstawie wyników głosowania sporządza się listę operacji wybranych do finansowania. Operacja musi uzyskać, co najmniej 60% ogólnej liczb punktów, aby zostać zaakceptowaną. W przypadku, gdy operacje uzyskają taką samą liczbę punktów, decyzje o kolejności podejmuje Rada w głosowaniu.

Każdy wnioskodawca ma prawo odwołać się od decyzji Rady! Odwołanie musi zostać złożone w formie pisemnej w ciągu 7 dni od daty otrzymania odmownej decyzji do Biura Stowarzyszenia. Odwołanie musi zawierać następujące dane: –Nazwisko i imię Wnioskodawcy (lub osoby prawomocnej), –Numer odrzuconego wniosku, –Uzasadnione powody zastrzeżeń. Wnioskodawca ma prawo do złożenia tylko 1 odwołania. Ponowna decyzja Rady jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.

Kilka ważnych uwag! Całkowity planowany koszt małego projektu wynosi co najmniej 4,5tys. zł. Mały projekt może być współfinansowany z Funduszu Kościelnego oraz ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego. Pomoc na małe projekty przyznaje się w formie refundacji części kosztów niezbędnych do realizacji małego projektu poniesionych od dnia, w którym została zawarta umowa na podstawie, której przyznawana jest pomoc na małe projekty w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość małego projektu bez względu na liczbę wynikających z niej płatności przekracza 1 tys. zl. w formie rozliczenia bezgotówkowego przeprowadzonego poleceniem przelewu. Do kosztów kwalifikowanych małego projektu stanowiącego koszty ogólne zalicza się koszty określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt1 w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowanych małych projektów.

Do kosztów kwalifikowanych małych projektów zalicza się także: 1.podatek od towarów i usług (VAT), jeśli Wnioskodawca nie może go odzyskać, 2.wartość pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie, stanowiącą iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy na małe projekty, i liczby 168, lecz nie więcej niż 10 % całkowitych kosztów kwalifikowanych małych projektów pomniejszonych o wysokość kosztów ogólnych. Ustalając termin zakończenia realizacji poszczególnych etapów operacji należy wziąć pod uwagę: czas potrzebny LGD na dokonanie wyboru operacji, sporządzenie dokumentacji związanej z wyborem i przekazanie jej do właściwego UM (45 dni od dnia, w którym upłynął termin składania wniosków) oraz czas potrzebny UM na rozpatrzenie wniosku od dnia wpływu do UM przekazanego przez LGD wniosku wraz z kompletną i poprawną dokumentacją dotyczącą wyboru przez LGD operacji do finansowania, na uzyskanie odpowiednich zaświadczeń, pozwoleń, opinii, itp. a także fakt, iż planowany okres realizacji całej operacji (jednoetapowej lub dwuetapowej) nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy przyznania pomocy z tym, że zakończenie realizacji operacji, tj. złożenie wniosku o płatność ostateczną musi nastąpić do 31 grudnia 2014 roku.

W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowanych małych projektów zalicza się również koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 3, poniesione przez Wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy, na podstawie której jest przyznawana pomoc na małe projekty, lecz nie wcześniej niż w dniu, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy na małe projekty, a w przypadku kosztów stanowiących koszty ogólne nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2007 r.

Dziękuję za uwagę. Marta Mazurek kontakt: tel. (061)