Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Advertisements

Strona tytułowa „ POLSKIE ROLNICTWO W UNII EUROPEJSKIEJ”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś IV LEADER Małe granty Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania regionalne Odnowa i rozwój wsi Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Stan wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata w województwie podkarpackim.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Możliwości pozyskania funduszy w dziedzinie edukacji ekologicznej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
JAK INNI NAS POSTRZEGAJĄ? PROJEKT FINANSOWANY ZE ŚRODKÓW POLSKO-LITEWSKIEGO FUNDUSZU WYMIANY MŁODZIEŻY.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa,
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Władza lokalna w Polsce
TURYSTYKA WIEJSKA SZANSĄ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA TURYSTYKA WIEJSKA NA DRODZE DO KOMERCJALIZACJI Kielce, 9 kwietnia 2010 r.
Reforma WPR po 2013 r. Wnioski dla rozwoju turystyki wiejskiej
WSPÓLNA POLITYKA ROLNA NA RZECZ TURYSTYKI WIEJSKIEJ PO 2013 R. DR ALEKSANDRA CHLEBICKA IV MIĘDZYNARODOWE TARGI TURYSTYKI WIEJSKIEJ I AGROTURYSTYKI, KIELCE.
Fundusze dla edukacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata Białystok, 20 listopada 2008 r. URZĄD MARSZAŁKOWSKI.
Regionalny Program Operacyjny (RPO) województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Finansowanie inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii - środki dostępne w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Konferencja podsumowująca projekt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Święto Plonów Sękowice 2008 Festyn odbył się dnia r. Budżet projektu: Całkowita wartość projektu – 7.561,53 zł w tym: środki EFRR – 6.427,29.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Wsparcie szkoleniowo- doradcze realizowane w ramach projektu Razem dla Północnego Mazowsza.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Wieprz, r. ZAGADNIENIA TWORZENIA LGD W ŚWIETLE.
Oś 3 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw Nowość
Oś Leader małe projekty grudzień 2009r.. Zakres pomocy w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju: 1.Różnicowanie w kierunku działalności.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
WARSZTATY SZKOLENIOWE DLA BENEFICJENTÓW DZIAŁAŃ Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU Znaczenie LSR w opracowaniu wniosków w ramach PROW Małe projekty.
Działanie będzie wpływać na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
USPOŁECZNIENIE PROCESU PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM OLSZTYN, 16 LUTY 2012.
Oś 4 - LEADER. Legislacja Unii Europejskiej art rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
TWORZENIE I ROZWÓJ MIKROPRZEDSIĘBIORSTW NA OBSZARACH WIEJSKICH. Tomasz Bejgrowicz Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Gdańsk,
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rola ekonomii społecznej w aktywnej integrac j i Prowadzi: Krzysztof M argol Zajęcia prowadzone w ramach projektu POKL /12 Przez projekt.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
FUNDACJA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA - NASZYJNIK PÓŁNOCY.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
KSZTAŁCENIE I SZKOLENIE ZAWODOWE JAKO FORMA POSZUKIWANIA SKUTECZNYCH ROZWIĄZAŃ W PROCESIE UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Pszczela Wola 8-9 listopada 2010.
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )

FINANSOWANIE WSPÓLNEJ POLITYKI ROLNEJ (WPR) W LATACH W latach WPR finansowana będzie przez dwa fundusze: Europejski Fundusz Gwarancji Rolnej (EFGR) – płatności bezpośrednie, mechanizmy rynkowe Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) – Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 (PROW )

Podział środków finansowych UE na poszczególne państwa członkowskie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na lata

DOKUMENTY KRAJOWE, OKREŚLAJĄCE ZAŁOŻENIA DLA WSPARCIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Krajowy Plan Strategiczny (KPS)– dokument strategiczny, którego założenia i cele wdrażane są na poziomie każdego kraju członkowskiego poprzez programy rozwoju obszarów wiejskich Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW ) dokument programowy

Oś 1 (gospodarcza): poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego 1.Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie 2.Ułatwienie startu młodym rolnikom 3.Renty strukturalne 4.Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 5.Modernizacja gospodarstw rolnych 6.Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej 7.Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 8.Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 9.Działania informacyjne i promocyjne 10.Grupy producentów rolnych

Oś 2 (środowiskowa): poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich 1.Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW ) 2.Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe) 3.Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne 4.Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

Oś 3 (społeczna): jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej 1.Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej 2.Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw 3.Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 4.Odnowa i rozwój wsi

Oś 4 LEADER 1.Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - osiąganie celów osi 3 (Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, Odnowa i rozwój wsi, tzw. Małe projekty) 2.Wdrażanie projektów współpracy 3.Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja

Budżet PROW Razem euro w tym: EFRROW euro

Alokacje w ramach PROW

Tabela Finansowa PROW (w mln euro) Nazwa działaniaRazem Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie ,00 Ułatwianie startu młodym rolnikom ,00 Renty strukturalne ,00 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów ,00 Modernizacja gospodarstw rolnych ,00 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej ,00 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa ,00 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności ,00 Działania informacyjne i promocyjne ,00 Zobowiązania z okresu dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych ,00 Grupy producentów rolnych ,00 RAZEM Oś I ,00

Tabela Finansowa PROW (w mln euro) Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) ,00 Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe) ,00 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne ,00 Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych ,00 RAZEM Oś II Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej ,00 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw ,00 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej ,00 Odnowa i rozwój wsi ,00 RAZEM Oś III ,00

Tabela Finansowa PROW (w mln euro) LEADER 4.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju , Wdrażanie projektów współpracy , Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja ,00 RAZEM tylko Oś IV ,00 RAZEM Oś I, II, III, IV ,00 Pomoc Techniczna ,00 Razem PROW ,00

Instytucja zarządzająca (IZ) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Akredytowana agencja płatnicza (AP) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Jednostka certyfikująca (JC) ORGANY ODPOWIEDZIALNE WYZNACZONE PRZEZ KRAJ CZŁONKOWSKI

Podstawy prawne podejścia Leader: Art rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Art rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Oś 4 – LEADER

Leader jest wielosektorowym, przekrojowym i opartym na partnerstwie podejściem do rozwoju obszarów wiejskich, realizowanym lokalnie na określonym obszarze, umożliwiającym osiągnięcie celów osi trzeciej Oś 4 – LEADER Opis Osi 4 (1)

Celem osi czwartej jest przede wszystkim: budowanie kapitału społecznego na wsi poprzez aktywizację mieszkańców oraz przyczynianie się do powstawania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja Oś 4 – LEADER Opis Osi 4 (2)

Założenia podejścia Leader: Trójsektorowe partnerstwo – Lokalna Grupa Działania (LGD) Lokalna Strategia Rozwoju (LSR) Oddolne podejście do rozwoju obszaru Zintegrowane, wielosektorowe projekty Innowacyjność Współpraca Sieć partnerstw lokalnych Oś 4 – LEADER Opis Osi 4 (3)

Działalność LGD skupia się wokół następujących działań: Wdrażanie LSR - działanie 4.1. Wdrażanie projektów współpracy - działanie 4.2. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania - działanie 4.3. Oś 4 – LEADER Opis Osi 4 (4)

Dla działania Wdrażanie LSR: - projekty z zakresu działań osi 3 beneficjenci określeni dla poszczególnych działań osi 3, - tzw. małe projekty, nie kwalifikujące się do udzielenia pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniające się do osiągnięcia celów osi 3 osoby fizyczne zameldowane na pobyt stały na obszarze objętym LSR lub wykonujące działalność gospodarczą na tym obszarze. Osoby prawne albo jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, w tym jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, związki wyznaniowe i kościoły, posiadające siedzibę lub prowadzące działalność na obszarze działania LSR. Dla działania 4.2 – Wdrażanie projektów współpracy LGD Dla działania 4.3 – Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja LGD Oś 4 – LEADER Beneficjenci

partnerstwo trójsektorowe składające się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego, na poziomie decyzyjnym partnerstwa przynajmniej 50% stanowią partnerzy gospodarczy i społeczni, w tym przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności: rolnicy, kobiety wiejskie, młodzi ludzie oraz ich stowarzyszenia, LGD przygotowuje LSR; obszar objęty strategią LGD jest spójny i obejmuje tereny gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, z wyłączeniem miast powyżej 20 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały lub gminy miejskie nie większe niż 5 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, obszar, na którym jest realizowana jest strategia liczy co najmniej 10 tys. mieszkańców i nie więcej niż 150 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, dopuszcza się możliwość realizacji wyłącznie jednej LSR opracowana przez LGD w ramach PROW , LGD musi posiadać potencjał administracyjny do zarządzania środkami publicznymi i wdrożenia LSR. Oś 4 – LEADER Kryteria dostępu do LDG

struktura LGD określenie sposobu powołania i zmian w składzie organu decyzyjnego LGD zasady i procedury rozszerzania składu LGD szczegółowe zasady i procedury funkcjonowania organu decyzyjnego LGD procedura naboru pracowników oraz warunków funkcjonowania biura procedura oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji oraz procedura odwołań kryteria wyboru operacji przez LGD dotychczasowa działalność LGD kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego LGD związek i spójność przyjętych w LSR kierunków rozwoju z uwarunkowaniami lokalnymi analiza SWOT cele LSR oraz wskaźniki adekwatność przedstawianych przedsięwzięć w stosunku do celów LSR zintegrowany charakter LSR innowacyjny charakter proponowanych w LSR rozwiązań i operacji Oś 4 – LEADER Kryteria wyboru LGD – ocena jakości LSR

opis procesu przygotowania LSR opis procesu informowania o wdrażaniu LSR opis procesu aktualizacji LSR metodologia ewaluacji własnej LGD i oceny realizacji LSR budżet wraz z harmonogramem przedsięwzięć w ramach LSR powiązanie z innymi dokumentami planistycznymi i wpływ na rozwój obszaru objętego LSR określenie zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy w przypadku, gdy LGD planuje realizację operacji w ramach innych programów współfinansowanych ze środków UE Oś 4 – LEADER Kryteria wyboru LGD – ocena jakości LSR

LGD przygotowuje LSR; Obsługa przez LGD wnioskodawców składających projekty zgodne z LSR przyjętą przez LGD i zatwierdzoną przez Samorząd Województwa; Wnioski mogą dotyczyć projektów kwalifikujących się do udzielenia pomocy w ramach działań osi 3 oraz małych projektów, niekwalifikujących się do wsparcia w ramach działań osi 3, ale przyczyniających się do osiągnięcia celów tej osi, dla których wielkości pomocy nie przekracza 25 tys. zł ; Działania osi 3 wdrażane poprzez podejście Leader: Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, Odnowa i rozwój wsi, Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw Oś 4 – LEADER Działanie 4.1 – Wdrażanie LSR (1)

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - Agencja Płatnicza Samorząd Wojewódzki - podmiot wdrażający Wnioskodawca w ramach działań osi 3 informacja o zawarciu umowy LGD umowa o dofinansowanie projektu Organ decyzyjny LGD w zależności od działań wnioski o pomoc wybrane do finansowania wybór wniosków do finansowania w ramach LSR weryfikacja wniosku oraz ocena zgodności z LSR, sprawdzenie dostępności środków wniosek o pomoc umowa o dofinansowanie projektu Oś 4 – LEADER Działanie 4.1 – Wdrażanie LSR (1) Finansowanie projektów w ramach Osi 4

Pomoc jest przyznawana LGD na realizację projektów współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej: zawartych w LSR, nieuwzględnionych w LSR, ale zgodnych z celami LSR opracowanej i realizowanej przez LGD. Na projekt współpracy składa się: przygotowanie projektu, realizacja projektu. Oś 4 – LEADER Działanie 4.2 – Wdrażanie projektów współpracy (1)

projekt zakłada realizację wspólnych przedsięwzięć przez partnerów projektu, projekt jest zgodny z LSR i przyczynia się do osiągnięcia celów LSR, przynajmniej jeden spośród partnerów biorących udział w projekcie współpracy musi być LGD wybraną w ramach realizacji osi 4-Leader PROW i tylko koszty związane z uczestnictwem tego partnera w projekcie są kosztem kwalifikowalnym i mogą być pokryte ze środków osi Leader, w ramach projektu powołano koordynatora projektu. Oś 4 – LEADER Działanie 4.2 – Wdrażanie projektów współpracy (2) Kryteria dostępu dla projektów współpracy

zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD wybranych w ramach realizacji osi 4 Leader doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w przygotowaniu i realizacji LSR budowanie kapitału społecznego na wsi pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru lepsze wykorzystanie potencjału obszarów wiejskich. Oś 4 – LEADER Działanie 4.3 – Funkcjonowanie lokalnej grupy działania (1) Cel działania

koszty bieżące (administracyjne) LGD, realizacja badań dotyczących obszaru objętego LSR, informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, szkolenie osób biorących udział we wdrażaniu LSR, organizacja i przeprowadzanie wydarzeń kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD, animowanie społeczności lokalnych. *Koszty bieżące lokalnej grupy działania mogą stanowić maksymalnie do 15% wartości wszystkich działań przeprowadzonych przez LGD w ramach realizacji LSR. Oś 4 – LEADER Działanie 4.3 – Funkcjonowanie lokalnej grupy działania (2) Zakres pomocy

Dziękujemy za uwagę !