nasza szkoła
Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne
Społeczność dwupokoleniowa uczeńnauczyciel
Szkoła jako instytucja Szkoła jako instytucja czyli ma swoją formalną strukturę Każdy element, także uczeń i nauczyciel ma swoje funkcje, które musi spełniać w związku z powyższym pojawia się orientacja na karę i brak orientacji na zasady uniwersalne
szkoła występuje zarówno jako układ wychowawczy jak i układ społeczny, który nakłada się na schemat instytucji. Układ instytucji ma porzadkować życie społeczne, ułatwiać je a nie zastepować. Jednak w tradycyjnym modelu szkoły instytucja zastepuje człowieka a człowiek staje się tylko funkcjonariuszem wypełniajacym przypisaną mu funkcję - rolę
nauczyciel versus pedagog wiedza nauczyciela samowiedza pedagogiczna nauczyciela
decyzje Decyzje wychowawcze to najczęsciej decyzje reaktywne rzadko aktywne wynikające z chęci nauczyciela
uczeń status formalny podmiotowość a przedmiotowość
Współudział uczniów w procesie wychowawczym - rola samorządów szkolnych szkoły przyszłości czynniki zagrozenia dziecka w środowisku szkolnym
Warunki i kierunki modernizacji szkoły Postulat powszechności kształcenia -rozbudowa sieci szkół -wyrównywanie startu szkolnego Postulat ustawiczności kształcenia Postulat drożności