Bogumiła Barańska Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Wzmacnianie współpracy międzynarodowej, wymiana informacji, doświadczeń i solidarności Bogdan Kaczmarek vice przewodniczący Federacji Związków Zawodowych.
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
prof. dr hab. Juliusz Gardawski Dialog społeczny a rozwój gospodarczy
Zasady polityki regionalnej UE
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Organizacje pozarządowe
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Rozwój społeczności lokalnych
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
DEPARTAMENT STRATEGII
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Badanie opinii i postaw członków Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN na temat aktualnej sytuacji w Polsce Wrzesień 2007 RAPORT PRZYGOTOWANY DLA.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Konferencja prasowa - 5 grudnia 2012 r. Jak powstrzymać wzrost bezrobocia? Dr Grażyna Spytek-Bandurska Departament Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy.
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
ROZWÓJ MIAST poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.
Konfederacja Krajowych Stowarzyszeń Hoteli i Restauracji we Wspólnocie Europejskiej Wyk. Artur Umer(46487)
Małopolski Związek Pracodawców - 7 lat działań na rzecz ochrony praw, godności i interesów pracodawców w Polsce Kamilla Banasik Małopolski Związek Pracodawców.
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
BIZNES_IDEE_PAŃSTWO_ROZWÓJ NA CZYM BUDOWAĆ PRZEWAGI KONKURENCYJNE EUROPY? POLSKA W EUROPIE A EUROPEJSKIE SOFT POWER SPECJALNE WYDANIA MAGAZYNU THINKTANK.
Funkcjonowanie Wojewódzkich Komisji Dialogu Społecznego reguluje: – ustawa z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Instytut Spraw Publicznych
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Seminarium Przyszłość europejskiego dialogu społecznego Łódź – 18 lutego 2009 r., Krynica Morska – 13 marca 2009 r. Dialog Społeczny w Unii Europejskiej.
Program „Samorządowa Polska” – współpraca z Gminą Leżajsk
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
2 Projekt CWDR Rekomendacje dla WKDS Projekt 2011 – 2012 Geneza projektu.
POMOC SPOŁECZNA MITY, REALIA, PERESPEKTYWY Pracownicy socjalni wobec projektowanych zmian w systemie pomocy społecznej Legnica, 18 marca 2014 Jerzy Gilewski,
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Regionalny Program Operacyjny
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Biuro Dialogu Społecznego1 Dialog społeczny.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Krystian Hoczkiewicz. Oraz inkubatory przedsiębiorczości.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
DIALOG SPOŁECZNY w EFFAT i EMCEF Przegląd aktualnego programu dialogu społecznego w sektorze spożywczym w Polsce, główne problemy i wyzwania Turyn
Promotor dialogu społecznego 1. Plan spotkania 2 1.Geneza projektu 2.Cele projektu 3.Działania i efekty 4.Korzyści 5.Podsumowanie 6.Pytania 7.Kontakt.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Biuro Dialogu Społecznego
Konkurencja a polityka konkurencji
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
II Spotkanie konsultacyjne Dolnośląskich Pracodawców Artur Mazurkiewicz, Prezes zarządu Dolnośląskich Pracodawców 28 października 2016 r. Spotkanie.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Projekt „Postawmy na komunikację”
ZWIĄZKI ZAWODOWE Wolności związkowe
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

Doświadczenia dialogu społecznego w Polsce w świetle badań empirycznych Bogumiła Barańska Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach

Dialog społeczny to według UE: Proces ciągłych interakcji między partnerami społecznymi w celu osiągnięcia porozumienia dotyczącego kontroli pewnych zmiennych ekonomicznych i społecznych, zarówno na poziomie makro, jak o mikroekonomicznym, a mówiąc prościej: to wymiana informacji i prezentacja stanowisk, dotyczących problemów i zagadnień społecznych, pomiędzy stronami.

Dialog społeczny to forma reprezentacji interesów poszczególnych stron. Rzetelna informacja pomiędzy partnerami dialogu oraz ich współdziałanie są skutecznym narzędziem łączenia i godzenia interesów różnych stron w celu zbudowania ładu społeczno-gospodarczego, akceptowanego przez wszystkich partnerów.

Definicja dialogu społecznego wg Międzynarodowej Organizacji Pracy: MOP za dialog społeczny uważa wszelkie formy negocjacji, konsultacji oraz zwykłej wymiany informacji między reprezentantami rządu, pracodawców i pracowników w kwestiach związanych z polityką społeczną i gospodarczą.

Strony dialogu społecznego: związkowa, reprezentuje interesy pracowników zrzeszonych w organizacjach działających na wszystkich poziomach dialogu społecznego pracodawcza, reprezentuje interesy pracodawców zrzeszonych w organizacjach działających na wszystkich poziomach dialogu społecznego; rządowa, reprezentuje interesy państwa, składa się z przedstawicieli władzy wykonawczej.

Partnerzy dialogu społecznego: związki zawodowe: Niezależny Samorządny Związek Zawodowy “Solidarność” Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) Forum Związków Zawodowych (FZZ) Konfederacja Pracodawców Polskich (KPP) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP), Business Centre Club – Związek Pracodawców (BCC)

Partnerzy dialogu społecznego: organizacje pracodawców organy samorządu terytorialnego, organy samorządu zawodowego, inne organizacje społeczne oraz przedstawicielstwa środowisk zawodowych i twórczych

Dialog społeczny w badaniach. W prezentacji wykorzystano badania empiryczne przeprowadzone przez Biuro Badań Społecznych i Katedrę Socjologii Ekonomicznej SGH w 2009 roku w ramach tematu: Poprawa funkcjonowania systemu dialogu społecznego oraz wzmocnienie instytucji i uczestników dialogu społecznego. Źródło:Juliusz Gardawski, Dialog społeczny w Polsce, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH,Warszawa 2009

Czy TK powinna mieć większy wpływ na poniższe sprawy: związki zawodowe pracodawcy Harmonizowanie interesów między pracodawcami a pracownikami 81,3 73,7 Łagodzenie konfliktów 96,9 63,2 Rozwiązywanie na bieżąco spraw o dużym znaczeniu społecznym lub gospodarczym 90,6 57,6 Podział dochodów budżetowych 78,1 52,6 Poziom wynagrodzeń w gospodarce narodowej 90,9 47,4 Określenie wysokości minimalnego wynagrodzenia 97,0 33,3 Określenie zasad systemu emerytalnego 87,5 57,9 Rozwiązywanie problemów gospodarczych i społecznych 26,3 Zawieranie ponadzakładowych umów pracy 55,6 Zmiana prawa pracy ,Kodeksu pracy 84,2

Postulowany zakres wpływów: Sprawy Większy niż obecnie Mniejszy niż obecnie Taki sam jak obecnie Harmonizowanie interesów między pracodawcami a pracownikami 77,6 1,7 19,0 Łagodzenie konfliktów 84,5 1,8 Rozwiązywanie na bieżąco spraw o dużym znaczeniu społecznym lub gospodarczym 79,3 17,2 Podział dochodów budżetowych 65,5 6,9 25,9 Poziom wynagrodzeń w gospodarce narodowej 72,4 20,7 Określenie wysokości minimalnego wynagrodzenia 69,0 3,4 Określenie zasad systemu emerytalnego 24,1 Rozwiązywanie problemów gospodarczych i społecznych 58,6 8,6 31,0 Zawieranie ponadzakładowych umów pracy 67,2 Zmiana prawa pracy ,Kodeksu pracy 13,8

Ocena TK i jej zespołów: Przedstawiciele organizacji i instytucji Średnie oceny Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 3,9 KPP 3.6 Związek Rzemiosła Polskiego 3,5 BCC 3,4 Forum Związków Zawodowych 3,3 PKPP Lewiatan OPZZ 3,0 „Solidarność”

Oczekiwany model relacji Trójstronnej Komisji i Rządu Wybór Rząd nie powinien mieć obowiązku zwracania się do TK o opinie i konsultowania z nią swoich projektów - Rząd powinien zwracać się do TK o opinie i konsultacje swoich projektów 12,1 Rząd nie tylko powinien zwracać się do TK o opinie ale także negocjować i wstępne założenia swoich projektów, nie musi jednak brać pod uwagę zdania partnerów społecznych 20,7 56,9 Mam inne zdanie 8,6

Wpływ polityki na dialog społeczny w ocenie elit Przynależność/orientacja polityczna/wiek Zdecydowanie lub raczej nie powróci Raczej lub zdecydowanie powróci Trudno powiedzieć Związki zawodowe 78,8 15,2 19,2 Organizacje pracodawców 10,5 47,4 42,1 Lewica 72,7 27,3 - Centrum 50,0 30,0 20,0 Prawica 37,5 25,0 Wiek do 50 lat 47,6 33,3 19,0 Wiek 50 lat i więcej 60,0 23,3 16,7

Model relacji Trójstronnej Komisji rządu a afiliacje organizacyjne i orientacje ideologiczne Powinna działać taka Trójstronna Komisja jak obecnie Powinna działać Dwustronna Komisja a Rząd w roli obserwatora Powinna działać Trójstronna Komisja ,a obok niej niezależnie dwustronna,(przewodniczący org. Zw. i org.prac). Mam inne zdanie Związki zawodowe 45,5 9,1 39,4 6,1 Organizacje pracodawców 50,0 5,6 33,3 11,1 Strona rządowa 16,7 38,6 8,8 Lewica 4,5 - Centrum 37,5 18,8 6,3 Prawica 25,0 Wiek do 50 lat 46,2 3,8 3,5 11,5 50 lat i więcej 40,6 12,5

Ocena reprezentacji własnych interesów Bardzo dobrze Ani dobrze ani źle Źle lub bardzo źle Trudno powiedzieć Business Centre Club Liderzy związkowi 39,4 47,4 33,3 42,1 12,1 5,3 15,2 Przedstawi-ciele pracodaw-ców

Ocena reprezentacji interesów polskich pracodawców Bardzo dobrze lub dobrze Ani dobrze ani źle Źle lub bardzo żle Trudno powiedzieć Konfederacja Pracodawców polskich Liderzy związkowi 42,4 27,3 12,1 15,5 Przedstawiciele pracodawców 73,7 15,8 - 10,5 Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan 33,3 21,2 18,2 78,9 Związek Rzemiosła Polskiego 63,6 15,2 6,1 47,4 42,1 5,3

Zakończenie: Zdaniem wszystkich rozmówców z kręgów społecznych oraz polityków i wysokich urzędników uczestniczących w dialogu partnerstwo społeczne i zinstytucjonalizowany dialog społeczny jest potrzebny, pomimo bardzo ostrej krytyki aktualnego dialogu w Polsce.

Funkcje pełnione przez TK i dialog społeczny w ocenie partnerów społecznych: Możliwość wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego Budowanie pozycji organizacji w UE Możliwość dialogu, odczytanie nastrojów społecznych Przekaz wizji gospodarczej

Dziękuję za uwagę. bogumila.baranska@ae.katowice.pl