Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Województwo Podkarpackie
Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Stypendia dla 1330 uczniów: 40% dla uczniów szkół gimnazjalnych – 532 osoby 60% dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych – 798 osób stypendium w wys. 300 zł
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Nabór do szkół ponadgimnazjalnych Tarnowa Analiza naboru Rok szkolny 2008/2009 Wyniki naboru w poszczególnych szkołach.
5 kwietnia 2011 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
WYNIKI EGZAMINU ZAWODOWEGO
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
UWARUNKOWANIA SPOŁECZNE. zasób wiedzy i umiejętności, zdobytych w procesie kształcenia i praktyki zawodowej, a także zdrowia i energii witalnej. Stanowi.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Prelegent: Beata Wachowiak
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Kariery szkolne młodzieży wiejskiej – strategie i uwarunkowania
Spotkanie z rodzicami i uczniami
WYNIKI MATURY W roku szkolnym 2008/2009 do egzaminu maturalnego przystąpiło 28 uczniów Wszyscy zdali !!!!! Wybory przedmiotów i poziomów: 1. Język.
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
CK U CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO w CIECHANOWIE ul. Kopernika 7 tel , fax
CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO w CIECHANOWIE ul. Kopernika 7 tel
Zakład Doskonalenia Zawodowego w Łodzi z/s w Zduńskiej Woli
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Odsetek dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych i niepublicznych w Tychach w roku szkolnym 2009/2010.
W ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 IM. WOJCIECHA KORFANTEGO W JASTRZĘBIU ZDROJU - SESJA WIOSENNA NA TLE WOJEWÓDZTWA.
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROEJSKĄ ORAZ MIASTO BYDGOSZCZ AKTYWNY W SZKOLE – TWÓRCZY W ŻYCIU PRIORYTET IX, PODDZIAŁANIE
Co dalej Gimnazjalisto ?
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
WYNIKI MATURY W roku szkolnym 2013/2014 do egzaminu maturalnego przystąpiło 41 tegorocznych absolwentów i 7 absolwentów z lat ubiegłych. 11 osób.
MATURA PRÓBNA PORÓWNANIE WYNIKÓW
WYKONAWCA: AGNIESZKA WOŹNY NABÓR ELEKTRONICZNY DO SZKÓŁ ŚREDNICH.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11 Zespół Szkół im. Piotra Wysockiego Warszawa ul. Odrowąża.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych na rzecz rynku pracy Schemat: Podnoszenie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018

PREZENTACJA DLA RADY GMINY SZAFLARY

SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce dr Piotr Mikiewicz Dolnośląska Szkoła Wyższa

Struktura systemu edukacyjnego w Polsce do roku 1999 matura Struktura systemu edukacyjnego w Polsce do roku 1999 Szkoła ponadpodstawowa Liceum ogólnokształcące Technikum/liceum zawodowe Zasadnicza szkoła Zawodowa Egzaminy wstępne Szkoła podstawowa

System edukacji w Polsce po roku 1999 Matura Szkoła ponadgimnazjalna Liceum ogólnokształcące Liceum profilowane technikum System edukacji w Polsce po roku 1999 Zasadnicza szkoła zawodowa Egzamin po zakończeniu gimnazjum gimnazjum Szkoła podstawowa

Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego w latach 1972 and 2009 (wg tzw. badań toruńskich)

Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Polsce w roku szkolnym 2007/2008

Liczebności uczniów w szkołach różnego typu w województwach objętych projektem

Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego w województwach objętych projektem

Poziom kompetencji szkolnych uczniów w poszczególnych typach szkół Wynik na egzaminie gimnazjalnym Typ szkoły Ogółem LO LP TZ ZSZ Niski 1,1 7,0 6,3 36,9 Niżej-średni 13,6 36,0 36,7 45,1 24,0 Średni 39,4 38,7 44,4 13,3 38,2 Wyżej-średni 34,6 15,6 10,7 4,0 24,2 Wysoki 11,3 2,7 1,9 0,7 7,3 100,0

Poziom wykształcenia rodziców uczniów w poszczególnych typach szkół ponadgimnazjalnych Typ szkoły Ogółem LO T ZSZ Bardzo Niski 0,6 1,7 3,8 1,2 Niski 1,1 4,4 6,3 2,7 Niżej średni 9,2 24,7 34,9 16,6 Średni 12,4 18,6 21,4 15,2 Wyżej średni 36,0 40,8 26,5 36,7 Wysoki 19,1 6,1 5,5 13,6 Bardzo wysoki 21,6 3,6 13,9 RAZEM 100,0

Wnioski w kontekście projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji Szkolnictwo zawodowe po okresie marginalizacji odzyskuje pewną popularność Jednakże należy pamiętać o lokalnych – demograficznych i społecznych - uwarunkowaniach W wyniku selekcji szkolnych, ścieżka edukacji zawodowej jest przestrzenią gromadzącą młodzież o względnie gorszych kompetencjach edukacyjnych Selekcje szkolne mają również charakter społeczny – w ich efekcie poszczególne ścieżki kształcenia są ofertą dla młodzieży o odmiennych cechach pochodzenia społecznego. Osoby uczęszczające do szkół zawodowych – zwłaszcza zasadniczych zawodowych – posiadają gorsze kompetencje edukacyjne – mniejsze zasoby kapitału kulturowego Dlatego też edukacja w szkołach zawodowych wymaga specjalnych zabiegów w celu realnego wyrównania szans i uczynienia z tej ścieżki edukacji wartościowej drogi do dorosłego życia dla jej uczestników.