Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce dr Piotr Mikiewicz Dolnośląska Szkoła Wyższa
Struktura systemu edukacyjnego w Polsce do roku 1999 matura Struktura systemu edukacyjnego w Polsce do roku 1999 Szkoła ponadpodstawowa Liceum ogólnokształcące Technikum/liceum zawodowe Zasadnicza szkoła Zawodowa Egzaminy wstępne Szkoła podstawowa
System edukacji w Polsce po roku 1999 Matura Szkoła ponadgimnazjalna Liceum ogólnokształcące Liceum profilowane technikum System edukacji w Polsce po roku 1999 Zasadnicza szkoła zawodowa Egzamin po zakończeniu gimnazjum gimnazjum Szkoła podstawowa
Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego w latach 1972 and 2009 (wg tzw. badań toruńskich)
Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Polsce w roku szkolnym 2007/2008
Liczebności uczniów w szkołach różnego typu w województwach objętych projektem
Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego w województwach objętych projektem
Poziom kompetencji szkolnych uczniów w poszczególnych typach szkół Wynik na egzaminie gimnazjalnym Typ szkoły Ogółem LO LP TZ ZSZ Niski 1,1 7,0 6,3 36,9 Niżej-średni 13,6 36,0 36,7 45,1 24,0 Średni 39,4 38,7 44,4 13,3 38,2 Wyżej-średni 34,6 15,6 10,7 4,0 24,2 Wysoki 11,3 2,7 1,9 0,7 7,3 100,0
Poziom wykształcenia rodziców uczniów w poszczególnych typach szkół ponadgimnazjalnych Typ szkoły Ogółem LO T ZSZ Bardzo Niski 0,6 1,7 3,8 1,2 Niski 1,1 4,4 6,3 2,7 Niżej średni 9,2 24,7 34,9 16,6 Średni 12,4 18,6 21,4 15,2 Wyżej średni 36,0 40,8 26,5 36,7 Wysoki 19,1 6,1 5,5 13,6 Bardzo wysoki 21,6 3,6 13,9 RAZEM 100,0
Wnioski w kontekście projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji Szkolnictwo zawodowe po okresie marginalizacji odzyskuje pewną popularność Jednakże należy pamiętać o lokalnych – demograficznych i społecznych - uwarunkowaniach W wyniku selekcji szkolnych, ścieżka edukacji zawodowej jest przestrzenią gromadzącą młodzież o względnie gorszych kompetencjach edukacyjnych Selekcje szkolne mają również charakter społeczny – w ich efekcie poszczególne ścieżki kształcenia są ofertą dla młodzieży o odmiennych cechach pochodzenia społecznego. Osoby uczęszczające do szkół zawodowych – zwłaszcza zasadniczych zawodowych – posiadają gorsze kompetencje edukacyjne – mniejsze zasoby kapitału kulturowego Dlatego też edukacja w szkołach zawodowych wymaga specjalnych zabiegów w celu realnego wyrównania szans i uczynienia z tej ścieżki edukacji wartościowej drogi do dorosłego życia dla jej uczestników.