STRATEGIE PRZETRWANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Australia.
Przygotował: Adrian Walkowiak
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Obalenie testamentu Bolesława Krzywoustego
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
ODYSEJA UMYSŁU.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Kolejna gra mająca na celu pokazanie świata kierowców ścigających się w nielegalnych ulicznych wyścigach podrasowanymi do granic możliwości samochodami.
Lekcja nr 1 Temat: Lekcja organizacyjna. Bhp w pracowni komputerowej i przy pracy z komputerem.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
P ROJEKT S ZKOŁA DEMOKRACJI – XVIII S ESJA S EJMU D ZIECI I M ŁODZIEŻY Projekt w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim realizują Weronika.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
fotografie - Marcel Cohen
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Temat prezentacji: „O godność człowieka”
Jestem częścią społeczeństwa
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Antonie de Saint-Exupery
Jeżdżę z głową.
Fotografia.
Władza lokalna w Polsce
Dominik Jedliński oraz Bartek Kurczab
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
JANUSZ KORCZAK.
Bezpieczeństwo na drodze
Szkoła Podstawowa nr 3 im. T. Kościuszki w Sanoku
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Bóg Ciebie kocha i ma dla Ciebie wspaniały plan zbawienia
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Młodzieżowe Koło Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej to działający od wielu lat w naszej szkole zespół młodych ludzi. Nie są to jednak zwykli uczniowie.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Przyczyny, przejawy, skutki
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Pytania nie są trudne, więc nie oszukuj
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Strategia rozwiązywania testów wyboru Radom, styczeń 2009.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

STRATEGIE PRZETRWANIA UCZNIA

Strategie uczniowskie to sposoby jakie uczeń przyjmuje, aby przetrwać w szkole i nie mieć problemów z nauczycielami oraz innymi uczniami. Uczeń przyjmuje określone strategie, ponieważ potrzebuje akceptacji ze strony otoczenia, a także chce się czuć bezpiecznie w szkole oraz w towarzystwie innych uczniów i nauczycieli a strategie mają mu w tym pomóc.

Strategie kooperacyjne Podporządkowanie optymistyczne Uczeń akceptuje cele i metody stosowane w szkole, w większości zgadza się z nimi. Podporządkowanie instrumentalne Uczeń akceptuje tylko takie cele, które przyniosą mu jakąś korzyść.

Strategie kooperacyjne Staranie się, aby nie podpaść Uczeń prezentuje siebie i swoje oblicze, tak jak chce widzieć nauczyciel. Chodzi o to, by ukrywać słowa, gesty, czyny, które mogłyby nie podobać się władzy. Trzeba starać się o to, by nie wywołać złego wrażenia, Podlizywanie się Uczeń chce się przypodobać nauczycielowi, jest bardzo miły, prawi komplementy, nadskakuje nauczycielowi; wyróżniamy dwa rodzaje podlizywania – jawne oraz ukryte, podlizywanie jawne występuje wtedy, gdy uczeń podlizuje się do nauczyciela przy innych uczniach, natomiast podlizywanie ukryte odbywa się w ukryciu, bez świadków,

Strategie kooperacyjne Rytualizm Uczeń jest pozytywnie nastawiony do metod i środków stosowanych w szkole, ale nie przejmuje się zanadto celami owych metod i środków, Oportunizm Uczeń pozostaje obojętny wobec metod, środków i zasad stosowanych w szkole.

Strategie przetrwania Kolejną grupą strategii uczniowskich, które mają pomóc uczniowi przetrwać w szkole są strategie przetrwania. Strategie przetrwania mają zapewnić uczniowi jak najlepsze przetrwanie oraz danie sobie rady w szkole bez wchodzenia w ostry konflikt z nauczycielem.

Strategie przetrwania Strategia odwalania zadania Uczeń stara się pozbyć zadania nim stanie się ono dla niego przeszkodą, musi przy tym zaangażować w to jak najmniej wysiłku i pracy, a efekt końcowy nie może grozić uczniowi przykrymi czy wręcz negatywnymi odczuciami. Dlatego, jeżeli jedynym możliwym rozwiązaniem takiego zadania jest jego wykonanie – uczeń wykonuje to zadanie, jeżeli zaś są jeszcze inne możliwości – uczniowie szukają ich, choćby sposób rozwiązania tego zadania nie był zbieżny z celem osoby, która powierzyła uczniowi to zadanie.

Strategie przetrwania Podporządkowanie z dystansem Uczeń podporządkowuje się nauczycielowi, lecz wykonuje jego polecenia niechętnie, okazuje to za pomocą gestu i mimiki; zdarza się, że uczeń zwleka z wykonaniem zadania, z pomocą tej strategii uczeń próbuje się wykpić,

Strategie przetrwania Strategia dobrego wojaka Szwejka To inaczej strategia tych nad którymi ciąży władza; uczeń nie radzi sobie, ale stara się zaakceptować priorytet władzy poprzez wykonywanie wszystkich poleceń, które często wykonuje bezmyślnie i niepoprawnie, bo wie, że lepiej się podporządkować i wykonać polecenie niż go w ogóle nie wykonać, a za karę otrzymać jeszcze gorsze zadanie do wykonania.

Strategie przetrwania Dawanie sobie rady z lękiem poprzez popełniane błędy Strategia ta zazwyczaj jest stosowana przez uczniów nieśmiałych, którzy boją się, że ich błędy zostaną wyśmiane przez innych uczniów lub nawet nauczyciela, dlatego wolą od razu udzielić złej odpowiedzi na zadane pytanie, żeby nauczyciel dał im już spokój i nie męczył ich długo o udzielenie odpowiedzi. Strach niszczy inteligencję, wpływa na sposób, w jaki dziecko widzi sprawy, myśli o nich i daje sobie z nimi radę. Powoduje, że inteligentne dzieci zachowują się w szkole głupio. Strach tworzy swoiste formy wtórnego przystosowania. Popełnienie błędu daje ulgę, bo nie trzeba się wtedy martwić o to, że pewnie popełni się błąd.

Strategie przetrwania Odpowiadanie czegokolwiek na pytanie nauczyciela Uczeń wychodzi z założenia, że lepiej coś odpowiedzieć niż w ogóle nic nie mówić. Pytany nie interesuje się treścią pytania czy problemem z nim związanym, ale sposobem znalezienia triku, który pozwalałby mu szybciej zorientować się, jakiej odpowiedzi nauczyciel od niego oczekuje. Dlatego, mamy często do czynienia ze zgadywaniem.

Strategie przetrwania Pozorowana aktywność Uczeń chce przetrwać, bo musi przetrwać, dlatego symuluje pracę, aby ukryć to, że nic nie robi podczas lekcji, na przykład gdy nauczyciel do niego podejdzie zagląda w zeszyt, udaje, że coś pisze lub czyta; zdarza się, że uczeń się zgłasza, choć nie zawsze zna prawidłową odpowiedź,

Strategie przetrwania Tworzenie obrazu wśród rówieśników Zazwyczaj strategię tą stosuje uczeń, który dobrze się uczy, po to aby uniknąć miana kujona i ukryć swoją pracowitość; przeważnie uczeń mówi rówieśnikom, że w ogóle się nie uczył, dobrą ocenę otrzymał, bo tak się zdarzyło, że znał odpowiedź, umiał tę część materiału albo zapamiętał z lekcji, gdy na sprawdzianie są zadania testowe, uczeń mówi, że akurat trafił w odpowiedzi,

Strategie przetrwania Strategia unikania odpowiedzi Oparta jest na złożeniu, że nauczyciel pytając szczególnie poluje na tych, którzy robią wrażenie nie umiejących bądź nieuważnych. Trzeba więc sprawiać wrażenie, że się umie. Strategia mamrotania - polega na tym, by każdą odpowiedź wypowiadać bardzo cicho i niewyraźnie. Gdy nie jest się pewnym odpowiedzi, taktyka mamrotania zwiększa szanse uzyskania sukcesu.

Strategie Następną grupą strategii uczniowskich są strategie opozycyjne. Strategie opozycyjne to nieaprobujące, niepożądane cele, odrzucające współpracę z nauczycielem.

Strategie opozycyjne Zamaskowane nieposłuszeństwo Uczeń pozornie się podporządkowuje, pozoruje pracę, okazuje zainteresowanie lekcją, wówczas gdy nauczyciel na niego patrzy, Nieustępliwa wrogość Uczeń jawnie odrzuca cele i reguły obowiązujące w szkole; uczeń eksponuje swoją niechęć do szkoły i nauczyciela, zdarza się, że niszczy mienie szkoły, a nawet wagaruje; styl bycia ucznia i jego zachowanie są chłodne i obojętne wobec nauczyciela, uczeń sprawia wrażenie luzaka, ignoruje nauczyciela, zazwyczaj tą strategię stosują chłopcy. Jest to także styl adaptacji do szkoły odznaczający się indyferencją (obojętnością) wobec celów szkolnych i całkowitym odrzuceniem środków. Osoby te odrzucają normy, rytuały i przepisy. Swą antypatię demonstrują przez przerywanie nauczycielom, agresywność, wagary, niszczenie mienia, złe zachowanie. Manifestują zachowania antyszkolne, przejawiające się w stylu ubierania, uczesania, sposobie mówienia czy poruszania się,

Strategie opozycyjne: Rebelia Uczeń odrzuca wszystkie cele i reguły kierujące życiem szkoły, zwłaszcza wtedy gdy kieruje się zasadami jakiejś grupy. Występuje raczej pod koniec szkolnej edukacji, Odmowa Uczeń nie zgadza się na wykonanie polecenia; odmowa może być jawna, ale również ukryta, Sabotaż Uczeń chce za wszelką cenę doprowadzić do rozbicia lekcji i wyprowadzenia nauczyciela z równowagi; uczeń chce, żeby nauczyciel stracił kontrolę i panowanie nad sobą, stara się ośmieszyć nauczyciela, zmieszać i zdenerwować, uczeń chce również pokazać swoją dominację; są różne stopnie sabotażu, zaczyna się od głupich żartów, a kończy na całkowitym odwróceniu uwagi nauczyciela, a nawet rozmowie na inny temat niż ten, który miał być tematem lekcji.