System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Komunikacja interpersonalna
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Agresja warsztaty Agnieszka Stroynowska, Małgorzata Makowska – wizytatorzy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Szczecinie 2011 r.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
Nabór wniosków o dofinansowanie projektów Nabór wniosków o dofinansowanie projektów dotyczących indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Szkoła przyjaźnie wymagająca
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Pracownia Doradztwa ODN w Poznaniu
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Poddziałanie Indywidualizacja.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Poddziałanie Indywidualizacja.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Poddziałanie Indywidualizacja.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
ORGANIZOWANIE I PROWADZENIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ oraz W PRZEDSZKOLU celem podniesienia efektywności kształcenia.
Porusz umysł Uczniowie i Uczennice Stowarzyszeniowej Publicznej Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Górażdżach.
Jak pomagać dziecku w szkole – interpretacja opinii i orzeczeń poradni psychologiczno - pedagogicznych.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W POZNANIU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 75 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 0.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
Ostaszewo, 2 września 2011 roku.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Warszawa; POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE ZADANIA SZKOŁY W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Pośrednie i bezpośrednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom poprzez Poradnię Psychologiczno.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im.Matki Wincenty Jadwigi Jaroszewskiej w Jurkach.
Dzieci i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ( w tym dzieci i uczniowie niepełnosprawni i niedostosowani społecznie) w publicznych przedszkolach.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole Na podstawie nowych rozporządzeń Opracowały: Beata Ulenberg Dorota Ostoja-Lniska Wykorzystano materiały ze szkolenia „System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole” (A. Pery) oraz z prezentacji OPERON

Zagadnienia Stan prawny w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Zmiany w zasadach udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach, w tym powoływanie i zasady pracy zespołów Zasady, warunki i sposób oceniania, klasyfikowania, z uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie Zmiany dotyczące warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach

Podstawa prawna Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Terminy W szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych pomoc psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w rozporządzeniu jest udzielana od roku szkolnego 2012/2013 W terminie do 31 marca 2012 r.: Dyrektorzy utworzą dla uczniów zespoły; Zespoły wykonają zadania (zakres i proponowane formy); W terminie do 30 kwietnia 2012 r. dyrektorzy na podstawie zalecenia przez zespoły ustalą dla uczniów formy, sposoby i okresy udzielania pomocy oraz wymiar godzin poszczególnych form udzielanej pomocy od roku 2012/2013

System pomocy psychologiczno-pedagogicznej POZIOM LOKALNY Powiat – poradnie, szkoły ponadgimnazjalne Gmina – przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja Placówki niepubliczne

Zasady udzielania i organizacji pomocy Szkoły udzielają i organizują uczniom, ich rodzicom, nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor a jest ona udzielana przez nauczycieli i specjalistów (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi)

Zasady udzielania i organizacji pomocy Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu: Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia Rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności z: niepełnosprawności, niedostosowania społecznego zaburzeń komunikacji językowej przewlekłej choroby

Zasady udzielania i organizacji pomocy sytuacji kryzysowych lub traumatycznych niepowodzeń edukacyjnych zaniedbań związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego szczególnych uzdolnień specyficznych trudności w uczeniu się

Zasady udzielania i organizacji pomocy Pomoc psychologiczno-pedagogiczna: Polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych Jest organizowana i udzielana we współpracy z: Rodzicami uczniów Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi Placówkami doskonalenia nauczycieli Innymi przedszkolami, szkołami i placówkami Organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży

Zasady udzielania i organizacji pomocy Wnioskować o pomoc mogą: Uczeń Rodzice ucznia Specjalista prowadzący zajęcia z uczniem Nauczyciel Poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna Asystent edukacji romskiej Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

Formy pomocy dla uczniów Klasy terapeutyczne Zajęcia rozwijające uzdolnienia Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym Porady i konsultacje

Formy pomocy dla rodziców Porady i konsultacje Warsztaty i szkolenia

Klasy terapeutyczne Dla kogo? Dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia, wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej Liczebność Liczba uczniów w klasie do 15 Czas Zajęcia prowadzone według realizowanych w danej szkole programów nauczania

Zajęcia rozwijające uzdolnienia Dla kogo? Dla uczniów szczególnie uzdolnionych, zajęcia prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 45 minut

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze Dla kogo? Dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 45 minut

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (zajęcia specjalistyczne) Dla kogo? Dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 60 minut

Zajęcia logopedyczne (zajęcia specjalistyczne) Dla kogo? Dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 4 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 60 minut

Zajęcia socjoterapeutyczne (zajęcia specjalistyczne) Dla kogo? Dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 60 minut

Zadania nauczycieli i szkoły specyficznych trudności w uczeniu się WCZESNE ROZPOZNAWANIE w postaci programu wsparcia- indywidualizacja pracy UDZIELENIE POMOCY OCENA EFEKTYWNOŚCI udzielonej pomocy

Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb W przedszkolu – obserwacja pedagogiczna zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole W klasach I-III szkoły podstawowej – obserwacje i pomiary pedagogiczne mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się

Dyrektor wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu Praca zespołu Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w placówce jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem Dyrektor tworzy dla ucznia zespół, gdy ma: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego czy indywidualnego nauczania opinię poradni informację o potrzebie objęcia ucznia pomocą Dyrektor wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu

Zadania zespołu Do zadań zespołu należy: Ustalenie zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia Określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb oraz możliwości Opracowanie dla ucznia planu działań wspierających (cele do osiągnięcia, działania, metody pracy z uczniem) Zespół zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb ucznia

Karta indywidualnych potrzeb ucznia Karta zawiera: Imię i nazwisko ucznia Nazwę szkoły Informację dotyczącą orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni, potrzeby objęcia ucznia pomocą stwierdzonej w wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych Zakres pomocy Zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy Ustalone przez dyrektora formy, sposoby i okresy udzielania pomocy oraz wymiar godzin Ocenę efektywności pomocy Terminy spotkań zespołu Podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołu

Ważne strony internetowe www.efektywnoscksztalcenia.aps.edu.pl www.ptd.edu.pl www.men.gov.pl www.pedagogia.pl