System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole Na podstawie nowych rozporządzeń Opracowały: Beata Ulenberg Dorota Ostoja-Lniska Wykorzystano materiały ze szkolenia „System pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole” (A. Pery) oraz z prezentacji OPERON
Zagadnienia Stan prawny w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Zmiany w zasadach udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach, w tym powoływanie i zasady pracy zespołów Zasady, warunki i sposób oceniania, klasyfikowania, z uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie Zmiany dotyczące warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach
Podstawa prawna Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Terminy W szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych pomoc psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w rozporządzeniu jest udzielana od roku szkolnego 2012/2013 W terminie do 31 marca 2012 r.: Dyrektorzy utworzą dla uczniów zespoły; Zespoły wykonają zadania (zakres i proponowane formy); W terminie do 30 kwietnia 2012 r. dyrektorzy na podstawie zalecenia przez zespoły ustalą dla uczniów formy, sposoby i okresy udzielania pomocy oraz wymiar godzin poszczególnych form udzielanej pomocy od roku 2012/2013
System pomocy psychologiczno-pedagogicznej POZIOM LOKALNY Powiat – poradnie, szkoły ponadgimnazjalne Gmina – przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja Placówki niepubliczne
Zasady udzielania i organizacji pomocy Szkoły udzielają i organizują uczniom, ich rodzicom, nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor a jest ona udzielana przez nauczycieli i specjalistów (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi)
Zasady udzielania i organizacji pomocy Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu: Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia Rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności z: niepełnosprawności, niedostosowania społecznego zaburzeń komunikacji językowej przewlekłej choroby
Zasady udzielania i organizacji pomocy sytuacji kryzysowych lub traumatycznych niepowodzeń edukacyjnych zaniedbań związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego szczególnych uzdolnień specyficznych trudności w uczeniu się
Zasady udzielania i organizacji pomocy Pomoc psychologiczno-pedagogiczna: Polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych Jest organizowana i udzielana we współpracy z: Rodzicami uczniów Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi Placówkami doskonalenia nauczycieli Innymi przedszkolami, szkołami i placówkami Organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Zasady udzielania i organizacji pomocy Wnioskować o pomoc mogą: Uczeń Rodzice ucznia Specjalista prowadzący zajęcia z uczniem Nauczyciel Poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna Asystent edukacji romskiej Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
Formy pomocy dla uczniów Klasy terapeutyczne Zajęcia rozwijające uzdolnienia Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym Porady i konsultacje
Formy pomocy dla rodziców Porady i konsultacje Warsztaty i szkolenia
Klasy terapeutyczne Dla kogo? Dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia, wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej Liczebność Liczba uczniów w klasie do 15 Czas Zajęcia prowadzone według realizowanych w danej szkole programów nauczania
Zajęcia rozwijające uzdolnienia Dla kogo? Dla uczniów szczególnie uzdolnionych, zajęcia prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 45 minut
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze Dla kogo? Dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 45 minut
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (zajęcia specjalistyczne) Dla kogo? Dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 60 minut
Zajęcia logopedyczne (zajęcia specjalistyczne) Dla kogo? Dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 4 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 60 minut
Zajęcia socjoterapeutyczne (zajęcia specjalistyczne) Dla kogo? Dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne Liczebność Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów Czas Godzina zajęć trwa 60 minut
Zadania nauczycieli i szkoły specyficznych trudności w uczeniu się WCZESNE ROZPOZNAWANIE w postaci programu wsparcia- indywidualizacja pracy UDZIELENIE POMOCY OCENA EFEKTYWNOŚCI udzielonej pomocy
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb W przedszkolu – obserwacja pedagogiczna zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole W klasach I-III szkoły podstawowej – obserwacje i pomiary pedagogiczne mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się
Dyrektor wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu Praca zespołu Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w placówce jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem Dyrektor tworzy dla ucznia zespół, gdy ma: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego czy indywidualnego nauczania opinię poradni informację o potrzebie objęcia ucznia pomocą Dyrektor wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu
Zadania zespołu Do zadań zespołu należy: Ustalenie zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia Określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb oraz możliwości Opracowanie dla ucznia planu działań wspierających (cele do osiągnięcia, działania, metody pracy z uczniem) Zespół zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb ucznia
Karta indywidualnych potrzeb ucznia Karta zawiera: Imię i nazwisko ucznia Nazwę szkoły Informację dotyczącą orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni, potrzeby objęcia ucznia pomocą stwierdzonej w wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych Zakres pomocy Zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy Ustalone przez dyrektora formy, sposoby i okresy udzielania pomocy oraz wymiar godzin Ocenę efektywności pomocy Terminy spotkań zespołu Podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołu
Ważne strony internetowe www.efektywnoscksztalcenia.aps.edu.pl www.ptd.edu.pl www.men.gov.pl www.pedagogia.pl