Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Lublin – 5 czerwca 2008
Pracami ROKNO kieruje nauczyciel powołany do pełnienia funkcji kierownika przez Dyrektora Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego w Krośnie. Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość jest pomocniczą jednostką organizacyjną powołaną Zarządzeniem Dyrektora Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego w Krośnie z dnia 1 czerwca 2006 r. zgodnie z opracowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu Koncepcją wdrożenia w warunkach polskich systemu kształcenia na odległość (czerwiec 2005).
Osoby zaangażowane w prace ROKNO: W chwili obecnej stan liczebny kadry wygląda następująco: 3 osoby ukończyły studia podyplomowe na Uniwersytecie Łódzkim r., 2 osoby ukończyły studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim r.; 5 osób ukończyło studia podyplomowe na Politechnice Warszawskiej r., 13 osób ukończyło studia podyplomowe na UMCS w Lublinie – 2008 r. W działalność ROKNO zaangażowani są również inni nauczyciele.
Placówka wykorzystuje w swojej pracy platformę edukacyjną MOODLE, która z powodzeniem nadaje się do prowadzenia kształcenia na odległość na poziomie ponadgimnazjalnym. Podstawowym celem wykorzystania kształcenia na odległość jest wsparcie dla procesu dydaktycznego – zarówno w formach szkolnych, jak również w formach pozaszkolnych.
Odbiorcami naszych kursów umieszczonych na platformie MOODLE są: słuchacze szkół dla dorosłych, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, osoby niepełnosprawne, osoby pracujące za granicą, nauczyciele ZSKU
Etapy wdrażania kształcenia na odległość: 1.Opracowanie Projektu wdrożenia kształcenia na odległość w edukacji ustawicznej na poziomie szkolnictwa ponadgimnazjalnego Krosno 2006; PROGRAMU ROZWOJU KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ W WOJEWODZTWIE PODKARPACKIM; 2.Współudział w opracowaniu PROGRAMU ROZWOJU KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ W WOJEWODZTWIE PODKARPACKIM; 3.Opracowane dwóch publikacji na potrzeby ROKNO przez nauczycieli ZSKU w Krośnie: Przegląd form i metod kształcenia na odległość Podręcznik twórcy kursu na platformie Moodle
Etapy wdrażania kształcenia na odległość – c.d. 4. Stworzenie sieci placówek CKU i CKP zainteresowanych rozwojem kształcenia na odległość; 5.Promocja kształcenia na odległość w woj. podkarpackim; 6.Współpraca z KOWEZiU w Warszawie; 7.Udział w projekcie pt. Centra kształcenia na odległość na wsiach, projekt nr 9/2.1a/2006/595 realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
Pilotażowe programy realizowane w roku szkolnym 2007/2008 Nauczanie indywidualne, Kształcenie osób dorosłych niepełnosprawnych, Kształcenie osób pracujących za granicą.
Nauczanie indywidualne Nauczaniem indywidualnym na odległość objęta jest jedna osoba niepełnosprawna na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej (Technikum Ekonomiczne), Kształcenie osób niepełnosprawnych Na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej i policealnej dla dorosłych w formie KNO kształci się 10 osób, Kształcenie osób pracujących za granicą Na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej i policealnej dla dorosłych w formie KNO naukę rozpoczęło 7 osób (Wielka Brytania).
Z platformy korzysta obecnie ponad 300 osób, są to: nauczyciele, uczniowie szkół młodzieżowych, słuchacze szkół ponadgimnazjalnych dla dorosłych, słuchacze szkół policealnych dla dorosłych.
Dziękuję za uwagę. Bogdan Skotnicki – dyrektor Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego w Krośnie