Założenia realizacji I edycji programu WOLNOŚĆ ODDECHU – Zapobiegaj Astmie WOLNOŚĆ ODDECHU – Zapobiegaj Astmie w województwie małopolskim i podkarpackim.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zapobiegaj Astmie Dotychczasowe doświadczenia i efekty programu realizowanego w 2004 roku w województwach mazowieckim, lubelskim i śląskim Elżbieta Łata.
Advertisements

W ramach akcji Szkoła z klasą Celem tego projektu było sprawdzenie ile uczniów naszej szkoły wywodzi się z Kresów Wschodnich i na ile ważne jest.
Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
– poradnik dla babci i dziadka”
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Katarzyna Kopeć Nauczyciel matematyki w klasach pierwszych i drugich w Gimnazjum w Miłkowicach.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Socjologia rynku pracy
Potrzeby uczelni wyższych na Podkarpaciu w zakresie współpracy środowiska naukowo-badawczego z sektorem przedsiębiorczości Marek KICZEK Sławomir GÓRKA.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Wirusowe zapalenie wątroby typu C i zakażenia HCV w woj
Nowa Gdynia, 14 października 2005r.
Edycja wiosna 2005 Ewa Borek Kraków. Edycja wiosna nowe województwa ( małopolskie, warmińsko-mazurskie, podkarpackie) Badania przesiewowe.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Zapraszamy na prezentację !!! Szkoła Podstawowa nr 3 im. Wojska Polskiego w Mielcu.
1.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
Opinie warszawiaków na temat organizacji UEFA EURO 2012 Warszawa, sierpień 2011 Opracowanie: Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Rola lekarzy rodzinnych w realizacji programów profilaktycznych Wiesława Fabian Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce POLSKO-NIEMIECKIE SYMPOZJUM PROFILAKTYCZNE.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Uczy samodzielności. Jest otwarta na współpracę z innymi. Daje możliwość rozwoju. Przygotowuje do dorosłego życia. Kształtuje postawy przedsiębiorcze.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program COMENIUS – Partnerskie Projekty Szkół. Norwegia Anglia Włochy (koordynator) Hiszpania Niemcy.
Bezpieczny Internet
Znajdź właściwe rozwiązanie
MOJE DZIECKO IDZIE DO SZKOŁY
Wizyta robocza w Berlinie – SZKOŁY PARTNERSKIE ENSEMBLE SCOLAIRE IMMACULEE Pau, Francja TÜDESB PRIVAT GYMNASIUM Berlin, Niemcy GIMNAZIYA.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Bezpieczeństwo uczniów w Zespole Szkół w Ostaszewie.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
MIĘDZYNARODOWE WSCHODNIE CENTRUM INNOWACJI Projekt współfinansowany ze środków Programu Współpracy w Regionie Morza Bałtyckiego Phare Polsko.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Założenia realizacji I edycji programu WOLNOŚĆ ODDECHU – Zapobiegaj Astmie WOLNOŚĆ ODDECHU – Zapobiegaj Astmie w województwie małopolskim i podkarpackim Elżbieta Łata Elżbieta Łata Dyrektor Departamentu Dyrektor Departamentu Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Kraków, r.

CEL GŁÓWNY PROGRAMU –Uświadomienie rodzicom i opiekunom dzieci znaczenia wczesnej profilaktyki astmy oraz stworzenie dzieciom zagrożonym chorobą możliwości optymalnej jakości życia

CELE SZCZEGÓŁOWE: –Uświadomienie rodziców i opiekunów dzieci w zakresie umiejętności obserwacji objawów astmy –Zmiana percepcji dziecka z astmą jako osoby z pełnymi możliwościami rozwojowymi

ADRESACI PROGRAMU –Rodzice uczniów klas I-III –Wychowawcy w klasach I-III –Pielęgniarki środowiska szkolnego –Uczniowie klas I-III

PARTNERZY I ORGANIZATORZY PROGRAMU Główny Inspektorat Sanitarny - WSSE Warszawa - WSSE Katowice - WSSE Lublin - WSSE Kraków - WSSE Rzeszów - WSSE Olsztyn Polskie Towarzystwo Alergologiczne Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej AstraZeneca

CZAS TRWANIA III-VI.2005 rok – I etap

KOORDYNATORZY PROGRAMU - Poziom krajowy – Główny Inspektorat Sanitarny - Poziom wojewódzki – WSSE w Krakowie - Poziom powiatowy: PSSE Kraków PSSE Nowy Sącz PSSE Nowy Targ PSSE Oświęcim PSSE Tarnów

KOORDYNATORZY PROGRAMU - Poziom wojewódzki – WSSE w Rzeszowie - Poziom powiatowy: PSSE Rzeszów PSSE Dębica PSSE Przemyśl PSSE Jarosław PSSE Sanok

METODYKA REALIZACJI PROGRAMU 1. Przedstawienie oferty programowej dyrektorom szkół. termin: m-c XII.2004 r. wykonawcy: pracownicy PSSE 2. Opracowanie wykazu szkół przystępujących do realizacji I edycji programu termin: m-c I.2005 r. wykonawcy: wojewódzki i powiatowi koordynatorzy programu 3. Przygotowanie i przeszkolenie pracowników oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia Państwowej Inspekcji Sanitarnej termin: m-c II.2005 r. wykonawcy: GIS, konsultant medyczny i partner programu

METODYKA REALIZACJI PROGRAMU cd. 4. Przygotowanie i przeszkolenie szkolnych koordynatorów programu oraz pielęgniarek środowiska szkolnego termin: m-c III.2005 r. wykonawcy: wojewódzki i powiatowi koordynatorzy programu, lekarz specjalista i przedstawiciel programu 5. Poinformowanie nauczycieli o realizacji programu w szkołach termin: m-c III/IV.2005 r. wykonawcy: szkolni koordynatorzy programu, pielęgniarki środowiska szkolnego 6. Poinformowanie o realizacji programu rodziców i dzieci objętych programem termin: m-c III/IV.2005 r. wykonawcy: szkolni koordynatorzy programu, pielęgniarki środowiska szkolnego, nauczyciele

METODYKA REALIZACJI PROGRAMU cd. 7. Przeprowadzenie edukacji rodziców połączonej z ankietyzacją nt. stanu zdrowia dzieci termin: m-c III/IV.2005 r. wykonawcy: szkolni koordynatorzy programu, wychowawcy klas, pielęgniarki środowiska szkolnego 8. Zestawienie wyników ankiet i wytypowanie dzieci do badań lekarskich. (Na badanie lekarskie maksymalnie może być skierowanych 10% dzieci) termin: m-c III/IV.2005 r. wykonawcy: szkolni koordynatorzy programu, wychowawcy klas, nauczyciele w-f, pielęgniarki środowiska szkolnego 9. Opracowanie harmonogramu badań lekarskich u wytypowanych uczniów termin: m-c V.2005 r. wykonawcy: powiatowy koordynatorzy programu, pielęgniarki środowiska szkolnego we współpracy ze społecznością szkolną i lekarzami specjalistami

METODYKA REALIZACJI PROGRAMU cd. 10. Przeprowadzenie badań lekarskich termin: m-c IV/V.2004 r. wykonawcy: lekarz specjalista, pielęgniarka specjalistyczna 11. Ocena i zestawienie wyników badań lekarskich termin: m-c V.2005 r. wykonawcy: lekarz specjalista 12. Skierowanie wybranych dzieci na badania spirometryczne (z możliwością wykonania próby prowokacji/odwracalności) w wyznaczonym ośrodku diagnostycznym poza szkołą. termin: m-c V/VI.2005 r. wykonawcy: lekarz specjalista

METODYKA REALIZACJI PROGRAMU cd. 13. Wykonanie badań spirometrycznych dzieciom wytypowanym przez lekarza w wyznaczonym, specjalistycznym ośrodku diagnostycznym poza szkołą. termin: m-c V/VI.200 r. wykonawcy: pielęgniarka specjalistyczna 14. Przeprowadzenie końcowej edukacji dla rodziców i wychowawców klas po przeprowadzeniu i podsumowaniu wyników badań termin: m-c VI.2005 r. wykonawcy: lekarz specjalista, pielęgniarki środowiska szkolnego, szkolni koordynatorzy programu, wychowawcy klas

METODYKA REALIZACJI PROGRAMU cd. 15. Skierowanie dzieci z wynikami odbiegającymi od normy na pogłębione badania specjalistyczne termin: m-c VI.2005 r. wykonawcy: lekarz specjalista 16. Nagłośnienie tematyki programu w środkach masowego przekazu termin: m-c III/VI.2005 r. wykonawcy: powiatowy koordynator programu (PSSE) we współdziałaniu ze specjalistami

MONITOROWANIE PRZEBIEGU PROGRAMU –Nadzorowanie informowania i dokształcania nauczycieli/wychowawców klas –Nadzorowanie realizacji edukacji rodziców i dzieci –Nadzorowanie przebiegu badań przesiewowych –Nawiązywanie współdziałania ze środkami masowego przekazu termin: m-c III – VI.2005 r. wykonawcy: wojewódzki, powiatowy i szkolni koordynatorzy programu

PODSUMOWANIE REALIZACJI PROGRAMU –Zebranie dokumentacji ze szkół termin: m-c VI.2005 r. Wykonawcy: pielęgniarki środowiska szkolnego, powiatowy koordynator programu –Zestawienie ilościowe wyników badań przesiewowych, na podstawie dokumentacji termin: m-c VI.2005 r. Wykonawcy: powiatowy koordynator programu –Opracowanie raportu z działań programowych i ich ocena. termin: m-c VI.2005 r. Wykonawcy: powiatowy koordynator programu

OCENA DZIAŁAŃ PROGRAMOWYCH Ocena zasięgu programu – liczby szkół, rodziców i uczniów objętych oddziaływaniami programowymi Ocena przeprowadzonych szkoleń Ocena wyników ankiet/badań lekarskich/spirometrycznych – wykrytych przypadków wskazujących na prawdopodobieństwo zagrożenia astmą lub występowania astmy u dzieci Ocena nagłośnienia programu w środkach masowego przekazu Opracowanie wskazań do kontynuacji programu w kolejnych szkołach Opracowanie udoskonalonej wersji programu do realizacji w szkołach od roku szkolnego 2005/06

MATERIAŁY I POMOCE PROGRAMOWE Plakat Kaseta z filmem szkoleniowym dla nauczycieli Kaseta z filmem edukacyjnym dla rodziców Poradnik Drobne wydawnictwa

FILM EDUKACYJNY DLA RODZICÓW I SZKOLENIOWY DLA NAUCZYCIELI

Poradnik dla szkolnego koordynatora programu edukacyjnego WOLNOŚĆ ODDECHU – Zapobiegaj Astmie WOLNOŚĆ ODDECHU Zapobiegaj Astmie

Autorzy Autorzy: Elżbieta Łata Danuta Chomicz Konsultacja medyczna: Prof. dr. hab. n. med. Elżbieta Piontek 2005, Wydanie I

SPIS TREŚCI Wstęp 1. Miejsce programu w działaniach szkoły 2. Problem alergii i astmy 2.1 Występowanie astmy 2.2 Co to jest astma? 2.3 Czynniki wywołujące astmę 2.4 Objawy astmy 2.5 Co to jest alergia? 3. Profilaktyka astmy 3.1 Profilaktyka pierwotna - zapobieganie rozwojowi astmy 3.2 Profilaktyka wtórna - zapobieganie zaostrzeniom astmy 4. Uzasadnienie realizacji programu w młodszych klasach szkół podstawowych 5. Opis programu 5.1 Cel główny 5.2 Cele szczegółowe 5.3 Adresaci 5.4 Metodyka realizacji 5.5 Ankieta dla rodziców i jej zastosowanie 6. Zadania przedstawicieli środowiska szkolnego w realizacji programu 6.1 Rola szkolnego koordynatora programu 6.2 Rola pielęgniarki środowiska szkolnego 6.3 Udział innych współrealizatorów 7. Pomoce programowe i sposób ich wykorzystania w realizacji programu 7.1 Poradnik 7.2 Kaseta video zawierająca filmy dotyczące astmy Wykorzystanie filmu szkoleniowy dla nauczycieli Wykorzystanie filmu edukacyjny dla rodziców 7.3 Plakat 7.4 Drobne wydawnictwa 7.5 Interaktywny kurs internetowy na stronie 8. Wykaz wybranych organizacji i instytucji zajmujących się problemem astmy w Polsce 9. Piśmiennictwo

I- II EDYCJA WIOSNA 2005 REALIZACJA PROGRAMU W 6 WOJEWÓDZTWACH: małopolskie mazowieckie lubelskie podkarpackie śląskie warmińsko - mazurskie

PROGRAM Zapobiegaj Astmie