Wdrażanie osi II -VII Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 - postęp, problemy, planowane nabory Solina, 4.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA 2007 – 2013 WSPARCIE JEDNOSTEK SAMORZĄDU.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Stan wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata w województwie podkarpackim.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Umiejętność konsultacji społecznych na styku inwestycje - środowisko drogą do zrównoważonego rozwoju PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Grupa tematyczna - PANEL EKSPERTÓW Technologie dla ochrony środowiska Zabrze, 26 październik 2006 Kierownik grupy Jan BONDARUK GŁÓWNY INSTYTUT GÓRNICTWA.
1 Etap 20. Opracowanie wytycznych projektowych wykorzystania OZE w budownictwie, przy uwzględnieniu krajowych i unijnych norm prawnych Zadanie badawcze.
1. 3 URUCHOMIONE NABORY Liczba uruchomionych naborów Kwota alokacji uruchomiona na nabory (euro) TRYB KONKURSOWY TRYB SYSTEMOWY
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, 1 października 2010 r.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
REGULAMIN NABORU WNIOSKÓW NA PRZEDSIĘWZIĘCIA ZWIĄZANE Z LIKWIDACJĄ NISKIEJ EMISJI WSPIERAJĄCEJ WZROST EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ Wojewódzki Fundusz Ochrony.
Władza lokalna w Polsce
Fundusze dla edukacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata Białystok, 20 listopada 2008 r. URZĄD MARSZAŁKOWSKI.
Regionalny Program Operacyjny (RPO) województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Program Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA PROCEDURY ZAWIERANIA UMÓW W RAMACH POIiŚ Piotr Makuch Wydział Kontroli Zamówień
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Procedury zawierania umów w ramach POIiŚ oraz najczęściej popełniane.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
1 AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU POWIATU CHRZANOWSKIEGO I warsztat strategiczny Chrzanów, 18 października 2005 r.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Święto Plonów Sękowice 2008 Festyn odbył się dnia r. Budżet projektu: Całkowita wartość projektu – 7.561,53 zł w tym: środki EFRR – 6.427,29.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
Dotacje dla przedsiębiorców w ramach I i II Osi Priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata Radosław Tkaczyk.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata oraz założenia do roku 2013 Bogdan Kawałko Dyrektor Departamentu.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Podsumowanie Programu IW INTERREG III A Czechy –Polska w Województwie Śląskim Konferencja Podsumowująca Interreg III A Czechy – Polska 2004 – ,
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Doświadczenia IW INTERREG III A oraz wyzwania PO WT Doświadczenia IW INTERREG III A oraz wyzwania.
Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis Euroregion.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 Działanie 1.3 Transfer technologii i innowacji Ruda Śląska, 26 maja 2011r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Innowacyjna Gospodarka to jeden z 6 programów krajowych Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia,
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
USPOŁECZNIENIE PROCESU PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM OLSZTYN, 16 LUTY 2012.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
System informacji turystycznej Projekt Konferencja, Ostrava, Zarys działań projektowych i przedsięwzięć synergicznych.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Wdrażanie osi II -VII Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – postęp, problemy, planowane nabory Solina, 4 marca 2011 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego Programu Operacyjnego

Limity środków dla osi II -VII Ogółem 816,6 mln euro (ok ,7 mln PLN), tj % alokacji dla całego programu. 2

3 Stan zaawansowania wykonania projektów w ramach osi II –VII RPO WP

Stan zaawansowania wdrażania osi II – VII RPO WP – dane zbiorcze Według stanu na dzień 31 grudnia 2010 r.: podpisano 724 umowy o dofinansowanie na łączną kwotę dofinansowania z EFRR w wysokości ,17 zł dokonano płatności na łączną kwotę ,47 zł W trakcie oceny na różnych jej etapach jest 146 projektów na łączną kwotę dofinansowania ponad 560 mln zł

Problemy dotyczące realizacji projektów Problemy z zakresu zamówień publicznych rozbieżności w dokumentach opisujących zakres przedmiotu zamówienia na roboty budowlane oraz nie udostępnianie tej dokumentacji na stronie internetowej zamawiającego, opisywanie przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia bez dopuszczenia i określenia wymagań dla rozwiązań równoważnych, dokonywanie przez zamawiającego zmian istotnych elementów ogłoszenia o zamówieniu bez publikacji zmiany w Dzienniku Urzędowym UE/Biuletynie Zamówień Publicznych oraz bez przedłużenia terminu składania ofert

Problemy z zakresu zamówień publicznych niewłaściwe określanie terminów w postępowaniach (składnie ofert, zawarcie umowy, itp.), nieprecyzyjne i naruszające zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców formułowanie warunków udziału w postępowaniu (w tym również żądanie spełniania wszystkich warunków udziału w postępowaniu przez każdego z członków konsorcjum), żądanie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu wykraczających poza katalog określony w we właściwym rozporządzeniu, jak również nie będących niezbędnymi dla przeprowadzenia danego postępowania, nieuzasadnione ograniczanie przez zamawiającego zakresu prac, który może zostać zlecony podwykonawcom, udzielanie zamówień dodatkowych, których konieczność udzielenia wynika z braku należytej staranności zamawiającego na etapie przygotowania postępowania i realizacji umowy.

Taryfikator Należy podkreślić, iż nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących zamówień publicznych skutkują korektami finansowymi, zgodnie z tzw. Taryfikatorem. Dotychczas w efekcie działań kontrolnych i weryfikujących w ramach osi II-VII wykryto nieprawidłowości na łączną kwotę dofinansowania wynoszącą ponad 16 mln PLN z czego ponad 70 % przypada na obszar udzielania zamówień przez beneficjentów i jest rezultatem stosowania Taryfikatora.

Inne problemy nieprzestrzeganie przez beneficjentów terminów zawartych w umowach o dofinansowanie, w tym nie zawiadamianie na 35-dni przed zakończeniem finansowym projektu o zmianach, nieprecyzyjne i niejasne określenie kosztów wykonania poszczególnych robót, niejasne kategorie wydatków kwalifikowanych, Niespójność pomiędzy zapisami wniosku o dofinansowanie a załącznikami, zwłaszcza studium wykonalności. Stwierdza się w trakcie oceny przepisywanie w studiach wykonalności zapisów z innych projektów, co niestety nie jest weryfikowane przez wnioskodawców.

Inne problemy Nie dostosowanie polityki rachunkowości do wymogów dot. realizacji projektów. W szczególności kontrole wykazały: brak wyodrębnienia kont syntetycznych i analitycznych, brak odrębnego oznaczenia ewidencji środków trwałych, nie ponoszenie wydatków z wyodrębnionego rachunku bankowego. Nie przedkładanie niezbędnych dokumentów/wyjaśnień podczas przeprowadzania kontroli projektu na miejscu.

System kontroli Zdecydowana większość projektów będzie objęta weryfikacją na miejscu przeprowadzoną przez Instytucję Zarządzającą RPO WP lub inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia na podstawie odrębnych przepisów. W efekcie stwierdzenia nieprawidłowości przekraczających próg istotności (tj. 2% wydatków deklarowanych do KE w okresie objętym badaniem) - Instytucja Audytowa (UKS) zobowiązana jest do wydania negatywnej opinii o funkcjonowaniu systemu zarządzania i kontroli. Powyższe może skutkować wstrzymaniem jakichkolwiek płatności przez Komisję Europejską, przy jednoczesnym uznaniu za niekwalifikowalne wydatków obarczonych błędem.

dołożenie najwyższej staranności w celu zapewnienia prawidłowości procedur dot. zamówień publicznych – np. przed rozpoczęciem procedury zweryfikować należy dokumentację pod kątem obowiązującego stanu prawnego, kierowanie właściwych pracowników na szkolenia z zakresu udzielania zamówień publicznych, w tym na szkolenia i konsultacje cyklicznie organizowane przez IZ RPO WP, Działania zaradcze

stałe dbanie o aktualizowanie wiedzy zatrudnionych pracowników w tym zakresie m.in. poprzez zapewnienie dostępu do publikacji oraz bazy aktów prawnych i orzecznictwa, zapewnienie współpracy na każdym etapie przygotowania i realizacji projektu pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za kwestie budowlane, za kwestie dot. zamówień publicznych oraz za sporządzenie wniosku o dofinansowanie, zdecydowane wzmocnienie osobistego nadzoru ze strony kierownictw jednostek w przedstawionym zakresie.

13 Planowane nabory Działanie Schemat Planowany termin naboru 2.1 Infrastruktura komunikacyjna Schemat F – Infrastruktura lotniska Rzeszów - Jasionka Wrzesień 2011 r. 4.1 Infrastruktura ochrony środowiska B – Zaopatrzenie w wodęMaj 2011 r. 4.3 Zachowanie oraz ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazowej Lipiec 2011 r.

14 Działanie Schemat Planowany termin naboru 5.1 Infrastruktura edukacyjnaB – System oświatyWrzesień 2011 r. Nabór uzależniony jest od dostępności środków – deficyt w osi V według stanu na r. w stosunku do podjętych już zobowiązań wynosi około 13 mln zł 7.1 Rewitalizacja miastSierpień 2011r. Nabór prawdopodobnie nie odbędzie się, gdyż wartość zapotrzebowania na dotację złożonych wniosków ponad trzykrotnie przekroczyła alokację przeznaczoną na konkurs Planowane nabory

15 Planowane nabory Działanie Schemat Planowany termin naboru 7.2 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych Sierpień 2011 r. Nabór prawdopodobnie nie odbędzie się, gdyż wartość zapotrzebowania na dotację złożonych wniosków blisko trzykrotnie przekroczyła alokację przeznaczoną na konkurs

16 Planowane nabory Działanie Schemat Planowany termin naboru 7.3 Aktywizacja obszarów zmarginalizowanych gospodarczo Sierpień 2011 r. Nabór w zakresie obszarów zmarginalizowanych gospodarczo prawdopodobnie nie odbędzie się - środki na ten cel zarezerwowane zostaną najprawdopodobniej przeznaczone na projekty w ramach działań 7.1 i 7.2. Ponadto w działaniu tym Zarząd Województwa wystąpił z wnioskiem o uruchomienie dodatkowego schematu przeznaczonego na usuwanie skutków powodzi z 2010 roku, rezerwując na ten cel 80 mln zł. Ogłoszenie naboru uzależnione jest od wprowadzenia odpowiednich zmian do Szczegółowego opisu priorytetów RPO WP i Podręcznika kwalifikowania wydatków w ramach RPO WP, a także zatwierdzenia kryteriów przez Komitet Monitorujący RPO WP.

17 Potencjalne nabory w 2012 roku uzależnione od wielkości oszczędności poprzetargowych i kształtowania się kursu euro 1.Oś priorytetowa II – Infrastruktura techniczna (1 nabór w wybranym przez Zarząd Województwa działaniu) 2.Oś priorytetowa III – Społeczeństwo informacyjne (1 nabór) 3.Oś priorytetowa IV – Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom (1 nabór w wybranym przez Zarząd Województwa działaniu) 4.Oś priorytetowa V – Infrastruktura publiczna (1 nabór w działaniu 5.1 – Infrastruktura edukacyjna, schemat B – System oświaty)

Dziękuję za uwagę 18