PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transport-wygoda i ekologia
Advertisements

Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym Prowadzący: mgr. Łukasz Stokłosa.
Przygotowały : Baran Iwona Burz Sylwia Łącz-Stępień Anna
Badania podaży i popytu turystycznego
Dystrybucja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Organizacja przedmiotu
Międzynarodowe organizacje turystyczne
Mikrootoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego.
WATA World Association of Travel Agencies
Międzynarodowa Federacja Kampingu i Karawaningu
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa
Turystyka krajoznawcza
Polityka turystyczna pańswa
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO konwersatorium I
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
Inspekcja Transportu Drogowego
Międzynarodowa Federacja Kempingu i Karawaningu
WATA - Światowe Stowarzyszenie Agencji Podróży
Etapy podróży turystycznej i formy obsługi ruchu turystycznego
REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA 2007 – 2013 WSPARCIE JEDNOSTEK SAMORZĄDU.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
Znaczenie transportu w turystyce
Polska na mapie Europy Katarzyna Żołnierczyk.
Zarządzanie międzynarodowe
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
Zwiększenie wykorzystania energii z OZE w budownictwie
TURYSTYKA W POLSCE Katarzyna Joks Magdalena Angowska
DIE INITIATIVE SCHULEN: PARTNER DER ZUKUNFT INICJATYWA SZKOŁY: PARTNERZY RZYSZŁOŚCI.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
Opinie warszawiaków na temat organizacji UEFA EURO 2012 Warszawa, sierpień 2011 Opracowanie: Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
Komunikacja z platformą T2S
Rozrachunek trans-graniczny na T2S Dorota Grzegorczyk Dział Strategii i Rozwoju Biznesu, KDPW Warszawa 14 grudnia 2010.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum Przedmiot: matematyka Dział: Funkcje Temat: Graficzna ilustracja układów równań (lekcja pierwsza)
Międzynarodowa Konferencja Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji Kielce, 9-10 kwietnia 2010 r. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Leszek Strzembicki.
Międzynarodowa Konferencja Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji Kielce, 9-10 kwietnia 2010 r.
TURYSTYKA WIEJSKA SZANSĄ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA TURYSTYKA WIEJSKA NA DRODZE DO KOMERCJALIZACJI Kielce, 9 kwietnia 2010 r.
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Potencjał produktów turystyki wiejskiej w Polsce i ich konkurencyjności na regionalnym, krajowym i zagranicznym rynku usług turystycznych Kielce, 5 kwietnia.
mają rozbudzone aspiracje konsumpcyjne Polscy seniorzy są dziś już zupełnie inni niż kiedyś: dbają o zdrowie, urodę i kondycję fizyczną fot. Marek Zakrzewski.
HENRYK DIETEL.
Metody geometrycznego dodawania wektorów. Metoda trójkątaMetoda równoległoboku Dane są dwa wektory: Szukamy wektora c : b a a a c c bb 1.Przerysuj pierwszy.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji Czym jest samorząd informacyjny i jaki powinien być?
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
W.K. (c) Bazy danych Access. 2W.K. (c) 2007 Baza danych - definicje Baza danych to zbiór informacji dotyczących określonego tematu (stanowiących.
ANALIZA PORÓWNAWCZA UWARUNKOWAŃ ROZWOJU TURYSTYKI I WSPÓŁPRACY MIĘDZYREGIONALNEJ W POWIECIE CHEŁMSKIM, MIEŚCIE CHEŁM I TREBISZOWIE W ramach projektu pt.
Informacje podstawowe
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Serwis informacyjny skupiający się na problematyce Unii Europejskiej, państw europejskich oraz kwestii dotyczących obywateli, interesariuszy i naukowców.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
STRATEGIA OKRĘGOWEJ KOMISJI SPORTU SAMOCHODOWEGO NA LATA 2008 – 2012 ZO PZM w Warszawie.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
USPOŁECZNIENIE PROCESU PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM OLSZTYN, 16 LUTY 2012.
Rola ekonomii społecznej w aktywnej integrac j i Prowadzi: Krzysztof M argol Zajęcia prowadzone w ramach projektu POKL /12 Przez projekt.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Finansowanie przedsiębiorczości akademickiej. Co wiesz o finansowaniu? Czy potraficie wymienić potencjalne źródła finansowania komercjalizacji badań?
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
PIENIĄDZE.
MIĘDZYNARODOWE WSCHODNIE CENTRUM INNOWACJI Projekt współfinansowany ze środków Programu Współpracy w Regionie Morza Bałtyckiego Phare Polsko.
System informacji turystycznej Projekt Konferencja, Ostrava, Zarys działań projektowych i przedsięwzięć synergicznych.
Zapis prezentacji:

PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2011/2012

Rozwój podaży turystycznej Podaż turystyczna Dobra turystyczne Usługi turystyczne Podstawowe Podstawowe naturalne (morze, góry, lasy, rzeki, jeziora itp.); produkty pracy ludzkiej (zabytki, zamki, kościoły). transportowe, hotelarskie, gastronomiczne, lecznicze, rzemieślnicze, telekomunikacyjne, informacyjne, inne. Komplementarne Komplementarne drogi, środki transportu hotele, restauracje biura podróży, punkty IT, plaże, kąpieliska, wyciągi turystyczne, przewodnictwo, znakowanie szlaków, kulturalno-oświatowe, rozrywkowe, inne.

Rozwój podaży turystycznej Stały rozwój podaży turystycznej oraz zmiany jakościowe dokonujące się w jej obrębie są konsekwencją dwóch zasadniczych przesłanek: postępu technicznego wzrastającej konkurencji na rynku turystycznym

Rozwój podaży turystycznej Rozwój środków transportu wynalazek resorów (XV w.) i skonstruowanie dyliżansu (XVIII w.) rozwój transportu kolejowego (otwarcie pierwszej linii kolejowej – Anglia,1825 r.) rozwój transportu samochodowego rozwój transportu autokarowego rozwój transportu morskiego (1812 r. – uruchomienie pierwszej regularnej linii rzecznej w Anglii) rozwój transportu lotniczego (1919 r. – uruchomienie pierwszej linii lotniczej) konkurencja między przewoźnikami i środkami transportu

Rozwój podaży turystycznej Rozwój bazy noclegowej związany z rozwojem kolei rozwój hotelarstwa – koniec XVIII wieku (hotel Tremont w Nowym Jorku – 1794 r.) 2 tendencje: budowa hoteli w pobliżu dworców miast dla turysty masowego oraz tworzenie luksusowych hoteli dla bogatej klienteli (np. hotel Ritz w Paryżu) powstanie łańcuchów hotelowych spowodowane konkurencją oraz dążeniem do poprawy efektywności funkcjonowania. Przykłady: Holiday Inn Worldwide, Best Western International Corporation specjalizacja hoteli (np. Novotel dla turystów zmotoryzowanych) rozwój kurortów nadmorskich i miejscowości górskich rozwój bazy komplementarnej w postaci pensjonatów, schronisk turystycznych, domów wycieczkowych, obozowisk, ośrodków wczasowych itp. „drugie domy” i baza mobilna (samochody turystyczne, przyczepy kempingowe, namioty, jachty,

Rozwój podaży turystycznej Powstawanie ośrodków turystycznych (nowe miasta; regiony i kraje przyciągające turystów) oraz pojedynczych atrakcji turystycznych (np. wieża Eiffla). Rozwój infrastruktury towarzyszącej: np. urządzenia sportowe takie jak pola golfowe i korty tenisowe, ruch ochrony przyrody i powstawanie parków narodowych (pierwszy park narodowy Yellowstone założono w 1872 r.), ochrona zabytków i środowiska kulturowego.

Rozwój podaży turystycznej Informacja turystyczna przewodniki i reportaże prasa turystyczna (czasopismo „Galignani Messenger” z 1814 r. pierwszym periodykiem turystycznym, w Polsce – „Dziennik Podróży Lądowych i Morskich, 1827 r.) rozwój systemu przewodnictwa turystycznego

Rozwój podaży turystycznej Ułatwienia w obrocie pieniężnym listy kredytowe (XVI wiek) wprowadzenie papierowych pieniędzy rozwój banków i wprowadzenie czeków podróżniczych karty kredytowe i debetowe vouchery Światowy Voucher Podróżniczy karty rabatowe (np. karta Euro 26)

Rozwój podaży turystycznej Powstanie stowarzyszeń i organizacji turystycznych stowarzyszenia turystyki górskiej (British Alpin Club w Anglii – 1857 r., Towarzystwo Tatrzańskie w Polsce – 1873 r.) oraz organizacje krajoznawcze (Polskie Towarzystwo Krajoznawcze – 1906) powstanie automobilklubów, klubów cyklistów, wioślarzy, żeglarzy itp. działalność lokalnych organizacji turystycznych grupowanie i powstawanie stowarzyszeń międzynarodowych (np. Międzynarodowa Liga Towarzystw Turystycznych – 1898, Międzynarodowa Federacja Samochodowa – 1904, Międzynarodowa Federacja Kempingu i Karawaningu – 1932, Międzynarodowa Federacja Schronisk Młodzieżowych - 1932 działalność Światowej Organizacji Turystyki

Rozwój podaży turystycznej Powstanie biur podróży 1841 rok – Thomas Cook zakłada pierwsze typowe biuro podróży (wycieczka 570 osób wyczarterowanym pociągiem) rozwój biur podróży w innych krajach i wzrost specjalizacji powstanie organizacji branżowych, np. IFTA (Międzynarodowa Federacja Agencji Turystycznych) czy UFTAA (Światowa Federacja Stowarzyszeń Biur Podróży podział organizatorów i usługodawców turystycznych: bezpośredni usługodawcy touroperatorzy agencje podróży

Rozwój podaży turystycznej Linie lotnicze i komputerowe systemy rezerwacji przejmowanie funkcji biur podróży przez linie lotnicze powstanie IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych) – 1945 rok - popieranie bezpiecznego, regularnego i oszczędnego lotniczego transportu pasażerskiego - ułatwienie współpracy międzynarodowych przewoźników opracowanie modelu współpracy linii lotniczych z branżą turystyczną (współpraca z biurami turystycznymi w zakresie sprzedaży biletów lotniczych) wprowadzenie i upowszechnienie zastosowania komputerowych systemów rezerwacyjnych (CRS) 1962 – początek sukcesu CRS-ów największe CRS-y (GDS-y): AMADEUS, SABRE, WORLDSPAN ogromna ilość informacji o klientach, ich preferencjach i transakcjach, bezpośredni dostęp do wielu informacji, szybkość, niezawodność

Rozwój podaży turystycznej Szkolnictwo turystyczne i instytucje naukowe 1910 r. – w Londynie otwarto pierwszą szkołę hotelarską, która znalazła wielu naśladowców 1941 r. – powołanie Instytutu Badawczego Turystyki w Bernie rozwój badań naukowych w ramach tzw. seminariów turystycznych (Szkoła Główna Handlowa w St. Gallen i Monachium) rozwój międzynarodowych stowarzyszeń naukowych np. Międzynarodowe Stowarzyszenie Naukowych Ekspertów Turystyki czy Stowarzyszenie Badań Turystycznych działalność Instytutu Turystyki, kwartalnik „Problemy Turystyki”