Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa Mirosława Oważany Monika Chudzik Monika Skierkowska
Dokonując analizy czynników otoczenia przedsiębiorstwa turystycznego, w pierwszym rzędzie należy wziąć pod uwagę składowe środowiska przyrodniczego, tj. walory turystyczne Mają one podstawowe znaczenie dla turysty. Stanowią pierwotną siłę przyciągającą i stymulującą ruch turystyczny na danym obszarze. Przyczyniają się tym samym do rozwoju funkcji turystycznej.
W analizie warunków naturalnych prowadzonej przez przedsiębiorstwo turystyczne podstawową rolę odgrywa umiejętność oceny użyteczności środowiska przyrodniczego - obecnej i spodziewanej. W różnych bowiem regionach podmioty gospodarki turystycznej pod względem fizycznym sprzedają te same produkty (dobra i usługi).
Pewne obszary są jednak odwiedzane masowo, natomiast inne, oferujące taki sam produkt, nie wywołują zainteresowania turystów.
Ph. Kotler wskazuje na cztery występujące obecnie trendy w otoczeniu naturalnym, które wywierają określony wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw i realizację wytyczonych przez nie celów: niedobór surowców, rosnący koszt energii, wzrastający poziom zanieczyszczenia, zmiana roli rządu w działaniach na rzecz ochrony środowiska.
Największe znaczenie spośród omówionych elementów mają: Zmniejszające się rozmiary obszarów rolnych przy równoczesnym wzroście terenów zurbanizowanych Zmniejszenie się powierzchni obszarów rolnych na rzecz terenów zurbanizowanych może prowadzić w konsekwencji do zmiany preferowanych kierunków wyjazdów turystycznych z obszarów o wzmożonym ruchu turystycznym na obszary „odludne”
Zahamowanie rabunkowej gospodarki leśnej Na przedsiębiorstwa eksploatujące lasy nałożono obowiązek ponownego zalesiania wykorzystanych przez nie terenów. Działanie to ma na celu ochronę gleby oraz zapewnienie wymaganej podaży drewna w przyszłości. W Polsce obserwuje się powolny wzrost powierzchni lasów i zadrzewień. W ostatnich dwudziestu latach XX w. nastąpił przyrost powierzchni leśnej i zadrzewień o 2-3%.
Rosnące koszty energii (ropy naftowej, węgla i innych kopalin) Stanowią dla przedsiębiorstw turystycznych problem o tyle, że podwyższa on koszty ich działalności, a tym samym wpływa pośrednio na wzrost cen oferowanych usług.
Wzrastający poziom zanieczyszczenia do którego w regionach turystycznych przyczyniają się również turyści i podmioty turystyczne (wzrasta głównie zanieczyszczenie wody i powietrza). Turysta planujący wyjazd na wypoczynek ma coraz większą świadomość ekologiczną, dlatego będzie zwracał uwagę na jakość środowiska przyrodniczego w miejscu pobytu, tym bardziej, że często żyje w środowisku o wysokim poziomie zanieczyszczenia.
Regulacje prawne i stanowisko rządu dotyczące ochrony środowiska W Polsce istnieją ustawy, które określają, jakie obszary i elementy przyrody podlegają ochronie. Zawierają one również zasady korzystania z obszarów objętych poszczególnymi stopniami ochrony. Do podstawowych aktów prawnych w tym zakresie można zaliczyć: • ustawę o ochronie przyrody, • ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska przyrodniczego.
Wymienione elementy otoczenia naturalnego mają oczywiście różne znaczenie dla poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw turystycznych. Niewątpliwie większe bezpośrednie znaczenie tego elementu będzie widoczne w obiektach świadczących usługi noclegowe oraz usługi sportowo- rekreacyjne.
Uzależnienie pośrednie, mające wpływ na powodzenie ekonomiczne, dotyczy natomiast biur podróży. Te ostatnie powinny znać warunki środowiska przyrodniczego regionów i miejscowości, gdyż stanowią one istotny składnik oferowanego produktu.
DZIĘKUJEMY