Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
Reforma edukacji Zmiana programowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Wychowanie do życia w rodzinie
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Edukacja dla bezpieczeństwa
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Indywidualne nauczanie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Rola przedszkola i szkoły w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 4 marca 2014 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr…) Art.1 ust. 1 System oświaty zapewnia w szczególności: 1) realizację prawa każdego obywatela RP do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju. Art. 67 ust. 1 pkt 3 Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania ze świetlicy.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) Art. 74 W dniu rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, 14 października każdego roku, obchodzony będzie Dzień Edukacji Narodowej. Dzień ten uznaje się za święto wszystkich pracowników oświaty i jest wolny od zajęć lekcyjnych. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 roku w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.) § 6a. Dla uczniów, których rodzice (prawni opiekunowie) nie mogą zapewnić opieki w dniach, o których mowa w § 5 ust.2a i w § 6 ust. 2-4a, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.

14 października, 2 maja, piątek po święcie Bożego Ciała, dzień, w którym odbywa się sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm) Art. 39 ust.1 pkt 5a Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) Art.7 ust.2 pkt 6 Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69) §2. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole …… §9. ust. 2. Sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki, dostosowuje się do wymagań ergonomii. Polska Norma PN-EN 1729-1 z października 2007r. §9. ust. 3. Szkoły i placówki nabywają wyposażenie posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty.

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm) Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty ( Dz. U. Nr……) Art.60 ust.1 pkt 4 Statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać w szczególności: organizację szkoły lub placówki.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) Załącznik nr 2 Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej §7.ust.1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę. §7.ust.2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust.3.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli… Od dnia 1 września 2009r. kwalifikacje nauczyciela -wychowawcy świetlicy będzie posiadała osoba, która: §24. 1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzona jest świetlica §4.ust. 2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych posiada również osoba, która ukończyła: 1)studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym lub 2)zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.

Ustawa z dnia 21 listopada 2008r Ustawa z dnia 21 listopada 2008r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 1, poz. 1) Art. 1.6 Art. 42 ust.2 pkt. 2 otrzymuje brzmienie: Inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć;

nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnym, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu. Art.5 Wymiar zajęć, o których mowa w art.42ust.2 lit. a ustawy wymienionej w art.1, wynosi od dnia 1 września 2009 r. do dnia 31 sierpnia 2010 r. - 1 godzinę tygodniowo.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych §2 ust.1 pkt 3 otrzymuje brzmienie: Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania…….. 3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły: a) godzin na realizację zajęć, o których mowa w ust. 5, b) godzin na realizację zajęć, o których mowa w ust. 5a,

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych w §2 po ust.5 dodaje się ust. 5a: Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone również na realizację: zajęć zwiększających szanse edukacyjne uczniów: na pracę z uczniem zdolnym lub uczniem mającym trudności w nauce, zajęć rozwijających zainteresowania uczniów - wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela.

jest uczniem pierwszej klasy szkoły podstawowej, jest w grupie dzieci edukacji wczesnoszkolnej, czuje się bezpiecznie, ma zajęcia dostosowane do jego potrzeb i możliwości, wyposażenie świetlicy dostosowane jest do jego wieku.

zajęcia świetlicowe ma organizowane w grupach wychowawczych, grupą wychowawczą może być jeden oddział, z którym nauczyciel- wychowawca prowadzi zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów.

Zajęcia świetlicowe może mieć zorganizowane w: pracowniach edukacji wczesnoszkolnej, pracowniach przedmiotowych, sali gimnastycznej, bibliotece, pracowniach wspomagania rozwoju lub poza szkołą.

ma możliwość wyboru własnej formy aktywności spośród propozycji zajęć: wybiera zabawę w kącikach zabawowych, odrabia lekcje, ma udzielaną pomoc w nauce w świetlicy „cichej”,

uczestniczy w zajęciach rekreacyjno-ruchowych, uczestniczy w zajęciach bloku artystycznego, bierze udział w zajęciach terapeutycznych , uczestniczy w wybranych zajęciach przewidzianych w ofercie dodatkowej szkoły.