Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM NR 23 W GDAŃSKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Planowanie kariery zawodowej mój wybór – moja przyszłość
Człowiek – Najlepsza inwestycja
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Demokracja w szkole.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Szkolenie dla opiekunów Centów
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa II.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
w praktyce pedagogicznej
Co dalej Gimnazjalisto ?
Jak wybrać zawód?.
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
Co dalej po gimnazjum ? LICEUM..? ZAWODÓWKA..?? TECHNIKUM..?
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 5 SPOTKANIE
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza,
MÓJ WYBÓR – MOJA PRZYSZŁOŚĆ
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Co dalej po gimnazjum ? TECHNIKUM..? LICEUM..? ZAWODÓWKA..??
KIM CHCIAŁBYM BYĆ ?. Zanim zostaniesz dyrektorem, prezesem biznesmenem musisz się ciężko napracować i zacząć od samego dołu czyli od początku!!!
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Sposoby radzenia sobie ze stresem
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM NR 23 W GDAŃSKU ID grupy: 96/69_P_G1 Opiekun: Karin Steller Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: Najlepsze dopiero przed nami czyli co dalej po gimnazjum? Semestr/rok szkolny: I/2011-2012

Co dalej po gimnazjum ? LICEUM..?! ZAWODÓWKA..?? TECHNIKUM..?

Czy moje życie zależy ode mnie ? Jednym z ważnych aspektów osobowości jest poczucie kontroli. Istnieją dwa pojęcia, które to opisują: wewnątrzsterowność i zewnątrzsterowność. Wewnątrzsterowność – cecha osobowości przejawiająca się poleganiem na własnych sądach i samodzielnością w podejmowaniu decyzji. To postawa, polegająca na braniu odpowiedzialności za swoje życie, decyzje i działanie. Człowiek wewnątrzsterowny jest osobą aktywną, niezależną od innych ludzi, ma poczucie panowania nad swoim życiem, ważne są dla niego wysiłek i praca. Sam jest ośrodkiem swoich decyzji, działając w oparciu o swoje uczucia, rozum i wolę.

Czy moje życie zależy ode mnie ? Zewnątrzsterowność – cecha osobowości przejawiająca się poleganiem na innych osobach, zależności od ich decyzji i od innych sił zewnętrznych. Człowiek zewnątrzsterowny cechuje się działaniem zgodnym z oczekiwaniami i preferencjami innych ludzi. Charakteryzuje go duża niesamodzielność bądź brak autonomii w dokonywanych wyborach. Żyje jakby według tego, co dyktują mu inni, w jaki sposób go oceniają i czego od niego oczekują. Czynniki zewnętrzne – nacisk społeczny, rozkazy, sugestie, wskazówki innych ludzi, nagrody, kary, instytucje, są sprawcą jego zachowań. To konformista, posłuszny wobec jakiejkolwiek władzy, czekający aż ktoś podejmie decyzję za niego.

Zanim podejmiesz decyzję, którą szkołę ponadgimnazjalną wybrać – pomyśl: w jakich dziedzinach jesteś dobry co Cię interesuje jaki zawód chciałbyś wykonywać w przyszłości Zbierz informacje o sobie - jakie masz zainteresowania, zdolności i umiejętności, jakimi charakteryzujesz się cechami osobowości, jaki jest Twój stan zdrowia o szkołach – typy szkół, wymagania rekrutacyjne, możliwości dalszej edukacji, zajęcia pozalekcyjne, przedmioty nauczane wg programów rozszerzonych, adresy, dojazd o zawodach – jaki zdobędziesz zawód, jakie zadania zawodowe będziesz wykonywać w przyszłej pracy, wymagania zdrowotne, wymagania osobowościowe

Jak podejmować trafne decyzje ? Skoncentruj się na tym, czego naprawdę chcesz Zastanów się, jaki masz cel w życiu. Jeśli już wiesz, to niech wszystkie twoje decyzje i podejmowane działania będą takie, aby przybliżyć cię do celu. Patrz w przyszłość Nie musisz dokonywać przedwczesnych wyborów, ale pomyśl o tym, że kiedyś będziesz musiał je podjąć i przygotuj się na to. Pamiętaj o tym co ważne Nie angażuj się zbyt mocno przy podejmowaniu decyzji błahych. Oszczędzaj energię na najważniejsze decyzje życiowe.

Jak podejmować trafne decyzje ? Polegaj na sobie Uwierz w siebie. Podejmuj decyzje samodzielnie. Na pewno potrafisz. Nie wahaj się Niezdecydowanie jest najgorsze. Doprowadź sprawę do końca Jeśli już podejmiesz decyzję, zrób wszystko, aby jej realizację doprowadzić do końca. Bądź asertywny Broń swego prawa wyboru. Przedstawiaj swoje stanowisko otoczeniu jasno i wyraźnie.

Typy osobowości zawodowej (J.L. holland) Teoria Hollanda jest jedną z teorii dotyczących rozwoju zawodowego, w której preferencje zawodowe są kształtowane w relacji do środowisk zawodowych. Osobowość zawodowa tworzy zespół cech, które determinują sukces. Wybór i wykonywanie zawodu wymaga od człowieka określonych cech psychicznych i psychosomatycznych (zainteresowania, uzdolnienia, temperament, motywacja). Według tej teorii satysfakcja z wykonywania zawodu zależy od dopasowania jednostki do wymagań na danym stanowisku. Podkreśla ona wyjątkowość i indywidualność człowieka.

Typy osobowości zawodowej (J.L. holland) Zgodnie z klasyfikacją Hollanda wyróżniamy 6 typów osobowości zawodowej: realistyczny - osoba ta lubi problemy praktyczne, techniczne, ma kompetencje manualne, dąży do rozwiązywania konkretnych zadań, jest uparta, bezpośrednia. Zawody pasujące do tego typu osobowości to: inżynier, pilot, elektryk, grawer, kierowca, mechanik, optyk, tokarz, tapicer. badawczy - osoba charakteryzująca się takim typem osobowości ma zdolności analityczne, lubi zadania teoretyczne, ma kompetencje naukowe, jest dociekliwa, racjonalna, mało towarzyska. Zawody odpowiednie dla tego typu osobowości to: politolog, astronom, biolog, chemik, geolog, geograf, fizyk, farmaceuta, historyk, programista, socjolog.

Typy osobowości zawodowej (J.L. holland) artystyczny - ten typ charakteryzuje osobę, która posiada uzdolnienia artystyczne w obszarach sztuki, muzyki, teatru. Osoba taka jest wrażliwa, otwarta, niezależna, ma głęboko rozwiniętą wyobraźnię. Największą wartością jest dla niej estetyka. Zawody odpowiednie dla tej osobowości: dziennikarz, aktor, architekt, dekorator wnętrz, malarz, muzyk, pisarz, plastyk, reżyser, tancerz, wizażysta. społeczny - osoba ta lubi ludzi i pracę z nimi. Jest odpowiedzialna, cierpliwa, wielkoduszna, pomaga, doradza, wyjaśnia, informuje, opiekuje się innymi, posiada uzdolnienia handlowe. Zawody odpowiednie dla tej osobowości: przedstawiciel handlowy, fizykoterapeuta, kelner, lekarz, doradca personalny, logopeda, masażysta, nauczyciel, psycholog, pracownik socjalny, policjant, ratownik, pielęgniarka.

Typy osobowości zawodowej (J.L. holland) przedsiębiorczy - osoba dynamiczna, kreatywna, lubiąca kierować innymi, zwracająca na siebie uwagę i przekonująca do swoich racji. Zawody jakie pasują do tego typu osobowości to: prawnik, makler, akwizytor, agent ubezpieczeniowy dyplomata, adwokat, doradca podatkowy, menedżer, notariusz, zaopatrzeniowiec. konwencjonalny - osoba ta charakteryzuje się uporządkowaniem, lubi pracę z danymi, jest skrupulatna, ceni porządek i bezpieczeństwo. Zawody odpowiednie dla niej to: informatyk, urzędnik biurowy, archiwista, agent celny, edytor, kasjer, kosztorysant, księgowy, notariusz, radca prawny, recepcjonista, rzeczoznawca, statystyk, stenograf.

Typy osobowości zawodowej (J.L. holland) Każdy człowiek posiada w różnym natężeniu cechy ze wszystkich wyżej wymienionych typów osobowości. W praktyce typy czyste występują rzadko. Zdarza się, że u jednej osoby mogą dominować cechy charakterystyczne dla dwóch lub trzech typów, np. badawczo-realistyczny, społeczno-artystyczny czy artystyczno-społeczno-przedsiębiorczy itd. Wybór zawodu jest pochodną połączenia osobistych zainteresowań z możliwościami jakie stwarza rynek pracy. Ludzie poszukują takiego środowiska pracy, w którym będą czuć się dobrze, który umożliwi im realizację własnych umiejętności, wyrażanie wartości, cech charakteru, preferowanych ról.

Czynniki ważne przy planowaniu kariery zawodowej CZYNNIKI WEWNĘTRZNE – związane bezpośrednio z człowiekiem, z jego indywidualnymi cechami, rozwojem, z tym, jaki on jest - czyli realne spojrzenie na własną osobę, poznanie siebie. zainteresowania (sposób spędzania wolnego czasu, uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, tematyka czytanych książek, czasopism, oglądanych filmów) uzdolnienia, umiejętności temperament, cechy charakteru system wartości stan zdrowia

Czynniki ważne przy planowaniu kariery zawodowej CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE – znajdujące się poza człowiekiem, czynniki sytuacyjne, wpływające na niego w różnym stopniu, które należy brać pod uwagę. poznanie zawodów (przewodniki po zawodach: nazwa zawodu, zadania i czynności, wymagania psychologiczne, fizyczne i zdrowotne, możliwości zatrudnienia i awansu) poznanie ścieżek kształcenia poznanie tendencji na rynku pracy (czy dostaniemy pracę w wybranym zawodzie, jakie zawody są zanikające, jakie są zawodami przyszłości, nasz lokalny rynek pracy)

Stres – jak sobie z nim radzić..? „stres jest to relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie” dwa rodzaje stresu: DOBRY - pozytywny (eurostres) dostarcza energii do działania, zwiększa naszą efektywność, sprawia, że chce się żyć ZŁY - negatywny (dystres) dezorganizuje, nie pozwala myśleć, paraliżuje

Stres – jak sobie z nim radzić..? Czy możliwe jest życie bez stresu? Nie – stres jest konieczny do życia. Wszyscy potrzebujemy wyzwań i trudności, ale w odpowiednich dawkach. Dlatego nie mówi się o szkodliwości samego stresu, lecz jedynie o negatywnych skutkach. Objawy stresu: pobudzenie wzrost ciśnienia krwi przyśpieszony oddech i tętno suchość w ustach „gęsia skórka”

Stres – jak sobie z nim radzić..? Do prawidłowego funkcjonowania człowieka jest potrzebny optymalny poziom stresu. zbyt niski poziom stresu powoduje: znudzenie, przekonanie, że wszystko jest bez sensu, depresję, brak zainteresowania i zaangażowania, odpływ energii, poczucie bezużyteczności, urastanie prostych rzeczy do ogromnych zadań.

Stres – jak sobie z nim radzić..? zbyt wysoki poziom stresu powoduje: lęk zaburzenia fizyczne zwolniony refleks brak koncentracji zaburzenia myślenia i koncentracji Optymalny stres powoduje: odprężenie fizyczne przypływ energii wzrost wiary w siebie zainteresowanie, zaangażowanie w wykonywane zadania prawidłowe funkcjonowanie

Stres – jak sobie z nim radzić..? Policz do 10 – wbrew pozorom ta prosta sztuczka działa. Dziesięć sekund to dość czasu, by nabrać dystansu do problemu i spojrzeć w miarę obiektywnie także na siebie. Ćwiczenia oddechowe i ruchowe – wciągaj powietrze przez 10 sekund. Jeśli masz tendencje do płytkiego oddechu, ćwicz to stopniowo. Dobry jest spacer lub jazda na rowerze. Dbaj o siebie i myśl pozytywnie – pilnuj, aby twoje życie upływało w harmonii. Kiedy trzeba pracuj, ale zarezerwuj czas na odpoczynek. Planuj – dobra organizacja czasu pozwala uniknąć wielu stresujących sytuacji. Zamiast zostawiać wszystko na ostatnią chwilę i potem się denerwować, lepiej dobrze zaplanować swoje zajęcia. Szukaj źródeł energii – sięgnij po potrawy dostarczające energii. Trening relaksacyjny – to zestaw ćwiczeń, które pozwalają rozluźnić mięśnie. W sklepach dostępne są kasety z muzyką relaksacyjną, wsłuchując się przez kilka minut w śpiew ptaków naprawdę można się zrelaksować.

Ankieta „co dalej po gimnazjum..” Ankieta została przeprowadzona wśród trzecioklasistów naszego gimnazjum. Udział w badaniu wzięło 14 dziewcząt i 15 chłopców. Miała ona na celu sprecyzowanie zamiarów edukacyjnych naszych gimnazjalistów.

Ankieta „co dalej po gimnazjum..” 1. Czy podjąłeś już decyzję o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej? a) TAK b) NIE 65% ankietowanych odpowiedziało, że dokonało już wyboru szkoły, a 35% - że jeszcze nie.

Ankieta „co dalej po gimnazjum..” 2. Co według Ciebie najbardziej pomaga podjąć decyzję o szkole i zawodzie? a) sugestie i opinie rodziców b) rady szkolnego pedagoga c) możliwość korzystania z informatora o szkołach ponadgimnazjalnych d) możliwość odwiedzenia szkół e) prezentacje szkół w Twoim gimnazjum f) rady starszych kolegów g) inne, jakie?..............................

Ankieta „co dalej po gimnazjum..” 3. Twoja wstępna decyzja, co do wyboru typu szkoły: a) Zasadnicza Szkoła Zawodowa b) Technikum c) Liceum Ogólnokształcące d) inną, jaką?................

Ankieta „co dalej po gimnazjum..” 4. Jaką szkołę ponadgimnazjalną wybierzesz? a) według moich zainteresowań b) według kierunku przyszłych studiów c) z najwyższym poziomem nauki d) taką, gdzie pójdą moi koledzy e) według zapotrzebowania rynku pracy f) najbliższą miejscu zamieszkania g) taką, która nie stawia wysokich wymagań h) taką, którą wybiorą moi rodzice i) ze względu na bazę dydaktyczną j) inne, jakie?.........................

Ankieta „co dalej po gimnazjum..” Wyniki ankiety pokazują, że 65% trzecioklasistów podjęło już decyzję o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej. Zdaniem ankietowanych w podjęciu decyzji pomagają sugestie rodziców (35%), możliwość skorzystania z informatora (24%), rady starszych kolegów (17%), wizyty szkół w gimnazjum (14%) oraz możliwość odwiedzenia przyszłej szkoły (10%). Aż 67% badanych najprawdopodobniej wybierze technikum, jako kolejny szczebel edukacji, 26% zamierza podjąć naukę w liceum ogólnokształcącym, a 7% zasadniczą szkołę zawodową. Uczniowie wybierają przyszłą szkołę według swoich zainteresowań (58%), według zapotrzebowania rynku pracy (14%), która nie stawia zbyt wysokich wymagań (14%), według kierunku przyszłych studiów (7%) i bliską miejsca zamieszkania (7%).

Prace przy mapie szkół ponadgimnazjalnych

Targi edukacyjne 1 grudnia 2011r. zorganizowaliśmy w naszym gimnazjum Targi Edukacyjne czyli prezentacje wybranych szkół ponadgimnazjalnych. Targi odbyły się pod hasłem „Wybierz szkołę dla siebie!”. Zaproszeni zostali przedstawiciele: Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, Szkół Okrętowych i Ogólnokształcących „Conradinum” oraz Pomorskich Szkół Rzemiosł. Goście w krótkich prezentacjach przedstawili i przybliżyli profile klas, zawody, oraz zalety i korzyści płynące z wyboru ich placówki oświatowej. Wyczerpująco odpowiadali na nasze pytania. Otrzymaliśmy również ulotki informacyjne oraz mogliśmy obejrzeć przywiezione przez nich pomoce naukowe.

Targi edukacyjne