Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Program.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Bezpieczeństwo publiczne-edukacja dla służb mundurowych.
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Planowanie przyszłości edukacyjnej i zawodowej?
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spotkanie z rodzicami i uczniami
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Kierunki nauczania dla dorosłych w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum w Pszczółkach
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Czynniki potrzebne GIMNAZJALIŚCIE przy wyborze szkoły marzeń
Co dalej Gimnazjalisto ?
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Planowanie własnej przyszłości
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
System edukacji w Polsce
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Zespół szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Kielnie Id grupy 96/96_PG1 Kompetencja Przedsiębiorczość Temat projektowy Najlepsze dopiero przed nami – czyli co po gimnazjum? Semestr/rok szkolny Semestr III rok szkolny 2010/2011

W skład Zespołu Projektowego wchodzą: Opiekun: Aleksandra Golik Uczniowie: Ellwart Klaudia Hallmann Sebastian Hewelt Agnieszka Kudła Katarzyna Mielewczyk Tomasz Pacyno Dagmara Panek Kacper Bach Grzegorz Zacharczuk Patryk Wenzel Joanna Waleczkowski Kacper Stobba Hubert

zdobycie wiedzy na temat bazy szkół ponadgimnazjalnych i ich ofert, umiejętność planowania własnej przyszłości edukacyjnej, umiejętność skutecznego radzenia sobie ze stresem, predyspozycje zawodowe i cechy osobowości zawodowej, sposób diagnozowania istotnych cech człowieka, organizowanie cennych inicjatyw.

Dylematy Stres Podejmowanie decyzji Plany na przyszłość Ankieta Targi Szkół Foldery Podsumowanie Bibliografia Typy szkół

Każdy gimnazjalista ma przed sobą trudny wybór życiowy, jakim jest wybranie dalszej ścieżki edukacji. W większości gimnazjaliści nie wiedzą jaki zawód chcą wykonywać. Niektórzy są zdecydowani od dziecka. Oto kilka propozycji na przyszłość : - lekarz, - ogrodnik, - weterynarz, - berajter (ujeżdżacz koni), - hydraulik, - informatyk, - projektant, - mechanik, - sprzedawca, - nauczyciel.

kontaktem z ludźmi: pogodne usposobienie, życzliwość, uczciwość, cierpliwość, rozwaga, opanowanie. techniką: spostrzegawczość, odpowiedzialność, umiejętność koncentracji, opanowanie, dokładność, obowiązkowość. przyrodą: zamiłowanie do przyrody, odpowiedzialność, umiejętność prowadzenia obserwacji dokładność. analizą informacji: systematyczność, dobra pamięć, dokładność, zdolności organizacyjne, umiejętność formułowania wniosków. działalnością artystyczną: wyobraźnia przestrzenna, pomysłowość, uzdolnienia artystyczne, systematyczność.

Myślec pozytywnie, nie poddawać się PORADA Nauczyć się właściwie organizować czas Zgłosić się do Centrum Informacji Zawodowej Zgłosić się do poradni psychologiczno- pedagogicznej

Jazda na rowerze Słuchanie muzyki Plotkowanie Zakupy Imprezowanie Motoryzacja Oglądnie komedii Gry komputerowe

Ścieżki kształcenia dla osób, które kończąc Gimnazjum zdecydowały się kontynuować naukę w Liceum Ogólnokształcącym (KLIKNIJ)Liceum Ogólnokształcącym ( MATURAMATURA (KLIKNIJ)

Ścieżki kształcenia dla osób, które kończąc Gimnazjum zdecydowały się kontynuować naukę w Liceum Profilowanym

Ścieżki kształcenia dla osób, które kończąc Gimnazjum zdecydowały się kontynuować naukę w TechnikumTechnikum

Ścieżki kształcenia dla osób, które kończąc Gimnazjum zdecydowały się kontynuować naukę w Zasadniczej Szkole Zawodowej (KLIKNIJ)Zasadniczej Szkole Zawodowej

Policealne szkoły kształcą zarówno w zawodach robotniczych jak i w zawodach nierobotniczych. Zarówno Technika jak i Zasadnicze Szkoły Zawodowe występują na rynku edukacyjnym jako młodzieżowe i dla dorosłych. Zasadnicze Szkoły Zawodowe młodzieżowe funkcjonują ponadto jako szkoły dla młodocianych pracowników, którzy zatrudnieni przez pracodawców są zwalniani z pracy dla realizacji zajęć szkolnych. Jeżeli młodociany pracownik jest zatrudniony w zakładzie rzemieślniczym kończąc szkołę może przystąpić do egzaminu czeladniczego (odmiana egzaminu zawodowego). Szkoły dla dorosłych kształcą w systemie młodzieżowym (dziennym), stacjonarnym (wieczorowym) i zaocznym.

Nauka w tej szkole trwa dwa lata. Jej ukończenie uprawnia do wykonywania jednego z wielu zawodów np. mechanika, murarz, fryzjer, ekspedient, jednak nie pozwala na podjęcie studiów wyższych.

W systemie edukacyjnym wielu państw jest typ szkoły, często nieobowiązkowej, do której można uczęszczać po zakończeniu elementarnej Edukacji. Bywa zakończona egzaminem maturalnym. Aby zostać przyjętym do szkoły policealnej, konieczne jest posiadanie wykształcenia średniego, ale matura nie jest wymagana. Wyróżnia się szkoły policealne publiczne, niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych oraz niepubliczne bez uprawnień szkół publicznych. Nauka na większości kierunków trwa 2 lata, czyli cztery semestry.

Technikum i Technikum Uzupełniające - w przypadku zdania matury kontynuacja nauki na wyższych studiach lub kontynuacja nauki w Szkole Policealnej (np. gdy absolwent nie dostanie się na studia i chce uzyskać nowy zawód); możliwość podjęcia pracy zawodowej (istnieje możliwość kontynuacji nauki w szkołach zawodowych dla dorosłych w systemie wieczorowym lub zaocznym).

Egzamin z materiału objętego programem nauczania (podstawą programową) wybranych przedmiotów na poziomie szkoły średniej. Absolwenci szkół średnich nie mają obowiązku przystąpienia do egzaminu, lecz świadectwo jego zdania wymagane jest od kandydatów na wyższe uczelnie. Odpowiednio wysoki wynik egzaminu maturalnego jest jedynym kryterium podczas naboru na wiele kierunków studiów wyższych. Matura nie jest jednak dokumentem poświadczającym wykształcenie średnie - tę funkcję pełni świadectwo ukończenia szkoły średniej. W Polsce za przeprowadzenie egzaminu odpowiedzialna jest Centralna Komisja Egzaminacyjna, której podlegają Okręgowe Komisje Egzaminacyjne zajmujące się przygotowaniem i przeprowadzeniem matury w danym regionie Polski. Kształci specjalistów we wszystkich dziedzinach. Uzyskany zawód zależy od wybranego przez absolwenta rodzaju szkoły i kierunku studiów.

W ankiecie wzięło udział 25 osób. Najwięcej bo, aż 14 zdecydowało, że będzie kontynuować naukę w Gdyni, natomiast 3 osoby w Wejherowie, w Przodkowie 4, w Żukowie 2 i po jednej osobie w Gdańsku oraz Sopocie. Wśród klas trzecich przeprowadzono ankietę dotyczącą wyboru miejsca dalszego kształcenia.

O wyborze szkoły ponadgimnazjalnej decyzje podejmę : Skąd pozyskujesz informacje o szkołach ponadgimnazjalnych?

Jaki typ szkoły zamierzasz wybrać?

Najwięcej uczniów zamierza kształcić się w szkołach zawodowych.

GDYNIA Zespół Szkół Budowlanych im. Bronisława Bukowskiego Zespół Szkół Rzemiosła i Handlu im. Bandery Polskiej Zespół Szkół Mechanicznych XII Liceum Ogólnokształcące Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych GDAŃSK PRZODKOWO KIELNO Zespół Szkół Architektury Krajobrazu

Aby ułatwić wybór uczniom nowej szkoły, zorganizowaliśmy targi szkół pod hasłem Co po gimnazjum?. Po przeprowadzeniu ankiety zaprosiliśmy następujące szkoły : - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Przodkowie - Zespół Szkół Budowlanych im. Bronisława Bukowskiego w Gdyni - Zespół Szkół Rzemiosła i Handlu im. Bandery Polskiej w Gdyni - Zespół Szkół Mechanicznych i XII LO w Gdyni. Reprezentanci zaproszonych szkół opowiedzieli o swoich szkołach, kierunkach oraz profilach klas. Po prezentacjach multimedialnych uczniowie utworzyli swoje stanowiska przy których rozdawali ulotki, foldery oraz odpowiadali na indywidualne pytania zainteresowanych uczniów. Targi uważamy za udane, gdyż reklama szkół w takiej formie pozwala ułatwić wybór oraz wyjaśnia problemy i dylematy, z którymi spotykamy się przy wyborze odpowiedniej szkoły.

1. Poszukać w najbliższej okolicy adresów szkół, w których możesz podjąć naukę. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: odnaleźć strony szkół w Internecie, przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych, rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie, i najtrudniejsze – wybrać się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie sukcesywnie wkładaj do teczki. 2. Zapoznać się z ofertą Związku Rzemiosła Polskiego - (

Decyzja o wyborze zawodu i dalszego kształcenia może mieć wpływ na nasze dorosłe życie. Chociaż nie musimy podejmować jeszcze ostatecznej i nieodwołalnej decyzji, warto rozpoznać swoje uzdolnienia, zainteresowania i predyspozycje, aby dać sobie szanse na dokonanie trafnego wyboru. Ludzie chętniej pracują, jeżeli wykonują zawód który im odpowiada. Pozytywne myślenie o sobie i podejmowanych działaniach zwiększa możliwość odniesienia sukcesu i osiągnięcia zadowolenia z własnego życia.

Z. Sepkowski, F. Żurawski – Przedsiębiorczość. Komunikacja interpersonalna, WSiP, Warszawa L. Krawczyk – Orientacja zawodowa, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2000 Iwona Janicka, Arkadiusz Janicki, Aleksandra Kucia, Tomasz Maćkowski - Dziś i jutro

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego