Ogólnopolska społeczna debata nad koncepcją docelowego systemu wspierania osób niepełnosprawnych I kwartał spotkania środowiskowe II kwartał spotkania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
„Hotel U Pana Cogito – miejsce pracy, rozwoju i zdrowienia”
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Warszawa, 15 marca 2007 r.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Spółdzielnia socjalna jako instrument aktywizacji zawodowej uczestników warsztatów terapii zajęciowej i pracowników zakładów aktywności zawodowej Toruń,
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Rehabilitacja społeczna
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne – stan obecny i perspektywy zmian
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Zakłady aktywności zawodowej
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
OŚRODEK INFORMACJI DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne stan obecny i perspektywy zmian Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Warszawa, kwiecień 2006.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
1 Regionalny Program Przedsiębiorczy Pomorzanin Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Perspektywy rozwoju ekonomii społecznej
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Możliwości wsparcia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Artur Kochański.  Samorząd Miasta Lublin  Placówki służby zdrowia  Jednostki pomocy społecznej  Organizacje pozarządowe  Instytucje rynku pracy 
POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE W KOLE ul. Poniatowskiego 21, Koło tel e – mail: Dobre praktyki – program.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Zofia Ziemba M OŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH ZE ŚRODKÓW P AŃSTWOWEGO F UNDUSZU R EHABILITACJI O SÓB N IEPEŁNOSPRAWNYCH BYDGOSZCZ,
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
„System Aktywizacji Zawodowej i Społecznej OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH w gminie Klucze” Urząd Gminy Klucze Klucze, ul. Partyzantów 1 Tel. 032/ ,
SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA FUNDUSZU PRACY W 2014 Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Białymstoku Białystok, 4 marca 2015 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Autor: Damian Karbownik Chorzów 2013r. Status osoby niepełnosprawnej na rynku pracy Osoba niepełnosprawna, mająca prawo do jakiegoś świadczenia może.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Urząd Pracy m.st. Warszawy oferuje profesjonalne rozwiązania w zakresie
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
Konkurs Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Ulga rehabilitacyjna.
Konkurs Katowice r..
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Pomorski system wsparcia ekonomii społecznej
Komplementarność EFS z PO PŻ
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Ogólnopolska społeczna debata nad koncepcją docelowego systemu wspierania osób niepełnosprawnych I kwartał spotkania środowiskowe II kwartał spotkania tematyczne III kwartał spotkania strategiczne

Kierunki ewentualnych zmian - podstawowe dylematy Które instrumenty są skuteczne, a które nie i dlaczego? Czego brakuje? - niezbędne uzupełnienia Co jest zbędne? Co wymaga zmiany lub uproszczenia? Uwarunkowania i ograniczenia

Propozycje nadesłało: 10 pracodawców i organizacji pracodawców 8 organizacji pozarządowych 6 urzędów wojewódzkich 5 urzędów marszałkowskich 7 samorządów powiatowych 2 zakłady aktywności zawodowej 1 związek zawodowy

Zgłoszone propozycje dotyczyły m.in.: Założeń systemowych Systemu orzecznictwa Turnusów rehabilitacyjnych Dofinansowania do wynagrodzeń Zakładów Pracy Chronionej Zakładów Aktywności Zawodowej Warsztatów Terapii Zajęciowej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Urzędu Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych

Założenia systemowe Zapewnić spójność i kompleksowość systemu Uprościć procedury Wzmocnić rolę samorządu Powiązać ustawę z systemem edukacji, zdrowia, infrastruktury

System orzecznictwa Ujednolicić przepisy i system orzekania (org.poz., UW, UM) Wprowadzić status lekarza orzecznika = statusowi biegłego sądowego (1org.poz.) Umożliwić zachowanie ciągłości orzeczenia (1org.prac.) Wprowadzić standardy WHO oraz orzekanie o % niedoborze funkcji życiowych i % utracie zdolności do zatrudnienia (1org.prac., 1org.poz.) Wprowadzić w orzeczeniu zapis czy osoba niepełnosprawna wymaga rehabilitacji w miejscu pracy (1org.prac.) Ograniczyć liczbę powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności (1UW)

Turnusy rehabilitacyjne Nadać turnusom ich pierwotny sesns Wzmocnienie w kierunku specjalistycznej opieki Wzmocnienie nadzoru i kontroli Zróżnicować dofinansowanie w zależności od rodzaju turnusu (1org.prac.) Zabezpieczyć bazę rehabilitacyjną na terenie ośrodka (1org.prac.)

Dofinansowania do wynagrodzeń Utrzymać formę ryczałtową (3prac.) Uprościć metody rozliczania (2 prac., 1org.prac.) Podwyższyć wysokość pomocy finansowej (1org.poz.) Wysokość dofinansowania nie może przekraczać wysokości wynagrodzenia, pracodawcy zaniżają wynagrodzenia w zw. z możliwością przekazywania na zfron różnicy miedzy kwotą dofinansowania a wynagrodzenia (1 zz) Zróżnicować pomoc finansową w zależności od stopnia niepełnosprawności, wyrównać w odniesieniu do ZPCh i zakładów otwartego rynku pracy i ngo (1org.prac., 1org.poz., 1UW) Umożliwić odliczenie zaległości wpłat na PFRON od należnego dofinansowania (1prac.)

ZPCH Status zpch: (1org.prac.) –płatny –oparty na opinii samorządu i PIP –tylko dla osoby prawnej –nadawany na czas określony przez firmę certyfikowaną przez MPiPS Rozszerzyć specjalne preferencje przy zatrudnianiu osób niepełnosprawnych poza ZPCh ( 1org.poz.) Utrzymać i rozwijać ZPCh, w tym spółdzielnie inwalidów( 1org.poz.) Powinny zatrudniać os. niepełnosprawne, które nie mają szans na otwartym rynku pracy (2UW) Powinny zatrudniać os. niepełnosprawne przechodzące z ZAZ (1org.prac.)

ZPCH Zlikwidować kryterium zatrudniania co najmniej 25 osób ( 1UW) Rozszerzyć katalog podwyższonych kosztów zatrudnienia os. niep. (1org.prac.) Określić jednoznaczne zasady umarzania pożyczek udzielonych zpch (1ROPS) Zpch powinien umożliwić wykonywanie pracy poprzez: (1org.prac.) –próby pracy –szkolenie –dostosowanie stanowisk pracy do indywidualnych potrzeb –zapewnienie opieki psychologicznej i medycznej –turnusy rehabilitacyjne

ZAZ-y Zapewnienie ścisłych powiązań pomiedzy ZAZ a WTZ Racjoanlizacja kosztów funkcjonowania i wydatków Rozszerzenie ktyteriów naboru do ZAZ Powiązać dotację dla ZAZ z liczbą osób niepełnosprawnych skierowanych do ZPCh (1 org.prac.) Możliwość prowadzenia ZAZ przez podmioty gospodarcze (1org.prac.)

ZAZ-y Możliwość premiowania bardziej zaangażowanych niepełnosprawnych pracowników ZAZ (1zaz) Rozszerzyć katalog wykorzystania środków zakładowego funduszu aktywności o pomoc w przygotowaniu, budowie, remoncie, utworzeniu i wyposażeniu nowych – trwałych miejsc pracy poza zakładem (1zaz) Rozszerzyć zapis o kosztach działalności ZAZ finansowanych ze sprzedaży wyrobów i usług o koszty materiałów, energii, sprzętów, urządzeń, usług materialnych i niematerialnych i innych kosztów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej (1zaz) Ograniczyć rehabilitację leczniczą w ZAZ do rzeczywistych potrzeb, bez obowiązku zapewnienia wszystkim uczestnikom min. 1 godz. rehabilitacji dziennie (1zaz)

WTZ Ścislejsze powiązania pomiedzy WTZ a ZAZ Ograniczenie uczestnictwa w WTZ Ograniczenia w dofinansowaniu

Osoba Niepełnosprawna Przywrócić zasadę, zgodnie z którą środki na wspieranie zatrudnienia idą za osobą niepełnosprawną bez względu na jej status np. rencisty; wyeliminować działania polegające na odbieraniu renty osobom niepełnosprawnym w przypadku dodatkowego zatrudnienia (1org.poz.) Stopień niepełnosprawności określałby stopień jakości życia i funkcjonowania w stosunku do standardu, a rekompensata (nie renta) byłaby szansą na wyrównanie standardu w odniesieniu do sytuacji braku zdolności organizmu na danym etapie rozwoju do osiągnięcia standardu z własnych zasobów (1org.poz.) Nowa ustawa powinna dotyczyć wszystkich osób niepełnosprawnych bez ograniczenia wiekowego (1org.poz.)

Osoba Niepełnosprawna Zlikwidować podział kosztów zakupu zaopatrzenia ortopedycznego i środków pomocniczych między NFZ i PFRON. Zakupy powinny być realizowane bezpośrednio w specjalistycznych przychodniach rehabilitacyjnych pod nadzorem i przy współpracy z lekarzami różnych specjalizacji (1PCPR) Umożliwić osobom niepełnosprawnym pełne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia społecznego poprzez likwidację barier informacyjnych, architektonicznych i komunikacyjnych (1org.prac., 1PUP)

PFRON Utrzymać dotychczasową formę i zakres funkcji PFRON, tworząc jednoznaczne reguły nadzoru i kontroli ze strony Rządu, parlamentu i organizacji pozarządowych (1org.poz.) Decentralizacja i zarządzanie środkami PFRON na szczeblu lokalnym, przy stworzeniu mechanizmów stanowiących zabezpieczenie przed przeznaczaniem funduszy przez samorządy na inne cele (1org.poz.) Zachować procedury programów celowych PFRON z pewnymi modyfikacjami np. dotyczącymi kontroli społecznej, zamianą w udzielaniu świadczeń finansowych kryterium wieku na rzecz sprawności umysłowej, zwiększenie środków na aktywizację społeczną, a głównie zawodową osób niepełnosprawnych (1org.poz.) Wprowadzić zabezpieczenie przed politycznymi decyzjami dotyczącymi wydawania pieniędzy ze środków PFRON (1org.poz.)

Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Poprzez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w randze Ministra skoordynować działania resortów zdrowia, edukacji (szczególnie działania dotyczące dzieci niepełnosprawnych). Urząd Ministra powinien czuwać nad standardami opieki nad niepełnosprawnymi w ochronie zdrowia, edukacji, infrastrukturze, zatrudnianiu (1org.poz.) Wzmocnić rangę Pełnomocnika, Krajowej Rady Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych oraz wojewódzkich i powiatowych rad ds. osób niepełnosprawnych (1org.prac., 1org.poz.) Przekształcić Biuro Pełnomocnika ds.. Osób Niepełnosprawnych w instytucję Rzecznika Osób Niepełnosprawnych wybieranego przez Parlament na 5 lat (1org.prac.)